Onko vaikea päästä opiskelemaan opettajan pätevyyttä (pedagogiset opinnot)?
Kommentit (16)
ja siitä, opiskeletko erillisinä vai tutkinnon osana. Ainakaan hissassa ja äidinkielessä sisäänpääsyä ensimmäisellä hakukerralla ei voi pitää varmana. Matemaattisissa aineissa käsittääkseni kaikki soveltuvuuskokeen läpäisseet otetaan, ja kokeessa hylkääminen on harvinaista.
Pääaineena minulla historia. Eihän siinä joutunut kun puhumaan lautakunnan eteen, miksi haluaa opettajaksi. Sain kiitosta rehellisyydestäni:-). Tosin en sit koulutusta aloittanut, kun löysin mielenkiintoisen työn ja tiesin mitä halusin.
ole teoreettisesti kovin haastavia. Mutta ajallisesti ja toiminnallisesti ne ovat HELVETIN kuormittavia. Kannattaa miettiä niiden jakamista parille - tai useammallekin - lukuvuodelle, ja työntekoa samaan aikaan ei kannata edes suunnitella.
Terveisin: juuri 10-14 tunnin työpäivää pedagogisten kanssa lukuvuoden tehnyt, aivan puhkipoikki ajettu tuore aineenope.
Sain kiitosta rehellisyydestäni:-).
Opettaminen pyörii aina välillä mielessä. Suurin syy opeksi hakeutumiseen olisi se, että en oikein tunnu osaavan tehdä työtäni (vaikka olen sitä jo 10 v tehnyt). Olisi varmaan helpompi olla opettaja. Kuka ei osaa, opettaa? ;)
(Mieheni on ope, eikä tunnu sekään homma aina ihan helppoa olevan. )
kannattaa ehdottomasti suorittaa yhtenä rysäyksenä lukuvuoden aikana. Aikatauluttamista ja sohinaa on, mutta jos niitä yrittää hajauttaa, menee tod.näk. vielä enemmän sekaisin... Tietysti voi vähän auttaa, jos ne kasvatustieteen luennot voi suorittaa etukäteen, mutta kyllä siitä muutenkin selviää.
opettajan pätevyyden ja aikaa meni yksi vuosi.
Olen peruskoulutukseltani KM, mutten luokanope. Ainevalikoimassa pääaineena kasvatustiede, laajat sivuaineet psykologiasta, erkkapedasta ja filosofiasta. Työskentelen tällä hetkellä opena, olen tehnyt myös töitä opetuksen hallinnossa, mutta opettaminen on enemmän mun juttu.
Pääsin ekalla yrittämällä sisään. Opinnot tein vuodessa työn ohessa (oli kyllä aika rankkaa, kun etäisyys oppilaitokseen oli pitkä ja opetusharjoitteluaika melko raskasta, eikä harjoittelua saanut tehdä omassa työssä, vaan piti mennä sinne minne oppilaitoksesta määrättiin).
Mulla kun oli pohjana noi kasvatustieteen opinnot sain jonkun verran kuitenkin hyväksi luettua opintoja.
Isäni on ammatillinen opettaja ja tehnyt opinnot työnohessa yli 50-vuotiaana puolessa toista vuodessa.
Opekorkeassa ja yliopistossa opinnot ovat aikalailla erilaisia. Ammatillisella puolella opinnot on suunniteltu niin, että ne ovat mahdollisia myös työssäkäyville (kun suurin osa opiskelijoista sitä on), toisin kuin yliopistolla.
Saman pätevyyden näistä kuitenkin saa! Ja molemmat ovat maksuttomia.
Saman pätevyyden näistä kuitenkin saa! Ja molemmat ovat maksuttomia.
Siis pätevyyden samuuden? Mulla on sellainen kuva, että amk-puolella luetut pedat ei todellakaan pätevöitä esim aineenopettajaksi yläasteelle tai lukioon. YLiopistopuolet pedat taas ei välttämättä paljon ilhaduta amaattikoulu- tai amk-puolella. Ja yliopistopeda yliopiston opettajille on myös ihan eri juttu.
Sen tiedän, että täydennyskoulutus yliopiston puolella tutkinnon suorittamisen jälkeeen ei todellakaan ole maksutonta. Amkista en tiedä.
Ainakin HY:ssä opintoihin tunkua. Mutta parhaat pääsee aina ;-)
valmistumisen jälkeen erilliset opettajan pedagogiset opinnot maksoivat muistaakseni n. 350€ kokonaisuudessaan eli ei kovin kallista kuitenkaan.
nimim. aineenopen pedagogisia erillisinä juuri nyt suorittava.
Ja voin kertoa, että opinnot ovat todellakin täystyöllistäviä, meiltä on jo nyt marraskuussa tippuneet kaikki pois, jotka yrittää käydä samnaikaisesti töissä
VArsinkin täällä harjoittelujaksolla norssissa kaikki tekee väh. 10 tuntisia päiviä! sitten vielä esseet ja seminaarit päälle.
Älyllisesti ei ole vaikeaa, työmäärä vai on ylimitoitettu!
Mulla on sellainen kuva, että amk-puolella luetut pedat ei todellakaan pätevöitä esim aineenopettajaksi yläasteelle tai lukioon.
Opettajan pedagogiset opinnot (väh. 35 ov / väh. 60 op) antavat pätevyyden kaikille kouluasteille, jos muiden opintojen puute ei sitä estä.
Laissa puhutaan vain opettajan pedagogisista opinnoista.
opettajan virkaa voi saada esim. lukiosta, jos on suorittanut pedagogiset ammattikorkeakoulussa. En usko.
aiemmista opinnoista. Useampikin yliopisto järjestää täydennyskoulutusta (ilmaista), johon otetaan tietty määrä tutkinnon suorittaneita.
Ks. vaikkapa tämä: http://www.jyu.fi/edu/opiskelijavalinta/erilliset tai
http://www.helsinki.fi/behav/valinnat/2009/opped_erilliset_aikop.htm
Hakuajat ovat yleensä heti vuodenvaihteen jälkeen.