Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

mitä ongelmia kolmas lapsi tuo?

Vierailija
17.06.2009 |

Olen tässä yrittänyt miettiä, mutta en keksi mitään negatiivista. Auttakaa te kokeneemmat ja kertokaa ne tosiasialliset ongelmat, joihin törmäsitte kolmannen lapsen myötä.

Kiitos.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään muuta negatiivista ei ole kuin että joka paikka tursuaa leluja ja vaatetta. Meillä 3 pienellä ikäerolla(nuorimman ja vanhimman välissä 3,5v), joten joka nurkassa on yhdelle pieneksi jääneitä ja toiselle odottamassa seuraavan koon vaatetta. Meidän perhettä mullisti paljon enemmän toisen lapsen tulo kuin kolmannen.

Vierailija
42/69 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

- kuka ottaa hoitoon 3 lasta? 2 käy ehkä vielä siinä ja siinä, mutta 3 kerralla on monelle mummolle ja vaarille liikaa, eivät voimat enää riitä.

- lisää taloudellista menoa

- joudut taas kirjaamaan CV:si uuden äippäloman

- asunto menee vielä ahtaamaksi

- autoonkaan ei välttämättä enää mahduta (etkä ainakaan voi kuljettaa muita jos koko perhe on kyydissä normiautossa).

Siinähän ne. Mutta toisaalta, jos sulla on hirveesti rahaa, eikä millään muullakaan ole väliä, siitä vaan! ;-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olettetaisiin, että asumiseen eikä autoon tarvitsisi satsata.

Vierailija
44/69 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä todellakaan tarvitse olla hirveesti rahaa kolmatta varten.

Meillä kaikki tyttöjä joten ei ole tarvinnut ostaa paljoa uusia vaatteita ja leluja.

Itse asiassa nyt tuli yksi "ongelma" mieleen. Jouluna ja synttärinä on hemmetin vaikee keksiä mitä lahjaksi koska kaikkea on jo...

Vierailija
45/69 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se hemmetin vaikeaa jo nyt, vaikka ei ole kuin 2 lasta.

Vierailija
46/69 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoon saamisessa meillä ei ongelmaa, itse asiassa olivat todella harvoin hoidossa nuo kolme ekaa, mutta nyt kun lapsia viisi ovat pari kertaa vuodessa viikonlopun mummolassa. Ei ongelmaa.

Lisää taloudellista menoa, kyllä. Sen varmaan jo tiesitkin.

CV:n uusi äippäloma, no olin kotona jo ollut, tähän ei tullut muutosta. Olen se av:n paheksuma kotiäiti.

Asunto menee ahtaaksi, ei oikeastaan. Ainakaan pikkulapsiaikana. Meillä oli jopa kolme lasta samassa huoneessa nukkumassa, toista lasten makkaria kun rempattiin leikkihuoneeksi. Ihan hyvin mahtuivat sinne yhteen pieneenkin joksikin aikaa. Riippuu tietenkin perheen koosta ja tottumuksista, nyt meillä on 13 neliötä/asukas, ja mahdumme. Ihan hirveästi ei tule säilöttyä tavaraa, vaikka sitäkin mahtuu kyllä meille liikaa.

Autoon mahtui hyvin kolme lasta, olimme toisen lapsen syntyessä ostaneet auton sitä silmällä pitäen, että takapenkille mahtuu kolme lasta tai 2 lasta + aikuinen.

Vierailija
47/69 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäerosta tietenkin riippuu kuinka samaan sarjaan menee edellisten lasten kanssa. Meillä haitta ollut 3,5v ikäerolla edelliseen:

- Alkuun useampi vuosi toinen vanhempi tarvittu pienemmän kanssa kun toinen tehnyt kaikkea isompien kanssa. Tälläistä esim. alkuun uinti, luistelu, laskettelu yms. liikunnallinen aktiviteetti mihin pienin ei ole voinut osallistua. Tätä kautta perheen yhteinen aika vähentynyt.

- Vähemmän aikaa niille kahdelle edelliselle lapselle. Syliin 3 tekee jo tiukkaa ja jokainen lapsi tarvitsee oman yksilöllisen aikansa.

- Enemmän riitoja lasten kesken. Taas tulee yksi pieni sotkemaan isompien leikkejä ja vanhempien pitää vahtia vielä silloinkin kun isommat lapset eivät ole vahdittavia.

- Vanhempien omat harrastukset töihinmeno joutuvat odottamaan pidempään. Taas on kiinni yhdessä pienessä kotona. Kun isommat kasvavat kouluikään ja voivat mennä itsekseen, niin pienin ei vielä voi, vaan tarvitsee sen aikuisen.

- Rahaa menettää kun töihin paluu viivästyy. Ja rahaa menee myös lomamatkoihin enemmän, usein 5henkilön on paljon vaikeampi saada tarjouksia yms. kuin 4henkilön.

- Ja uskomatonta kyllä kotitöiden määrä lisääntyy, vaikka luulisi ettei se yksi lapsi enää vaikuta, niin kyllä vaikuttaa.

Vierailija
48/69 |
21.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tätä ketjua lukiessa taisi kuume aleta aika tavalla.

Vierailija
49/69 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ripustaa kuivumaan, silittää (esim. paidat!) ja viikkaa kaappeihin?

ei todellakaan ole mikään valtava... naurattaa.

t. 7 lapsen äiti, joka ei koskaan ole hukkunut pyykkivuorten alle, konehan se pesee.

Vierailija
50/69 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin mulla on niitten kanssa enemmän yhteistä aikaa kuin näillä kahen lapsen äitsyköillä jotka raahaavat vauvasta pitäen miljoonaan eri harrastukseen ja loput illat meneekin sitten omissa harrastuksissa. Sitten tullaan itkemään että mun aika ei riitä mun lapsille...

Mutta asiaan. Kolmas lapsi ei muuta sikäli mitään jos eletään normaalielämää. Rahaa ei juuri kulu enempää kuin ennekään ja asunto ja auto eivät välttämättä mene vaihtoon, siis ainakaan jos ei ole maailman hirveintä että pari lasta per huone. Siitä ei lapsille traumoja tule, naapurin oivalle mammalle kyllä.

Pyykki lisääntyy tietty hiukan mutta sitä on muutenkin niin paljon että ihan sama peseekö yhden koneellisen viikossa lisää.

Vierailija
51/69 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sinänsä hauskoja nämä pienten lasten vanhemmat että ei kolmannella ollut vaikutusta. Olisi hauska kuulla samojen henkilöiden kommentit kun perheessä pyörii kolme koulu-murrosikäistä.

Se on totta että yleensä ensimmäisen ja kolmannen lapsen välillä on enemmän ikäeroa kuin ensimmäisen ja toisen.

Jos kaikki kolme ovat lyhyellä ikäerolla niin vauva-taaperoaikana kaipaa käsiä ja harrastus-murrosikäisenä rahaa (kaikilla samoja tarpeita samoihin aikoihin).

Jos kolme ovat pitkällä ikäerolla, niin perheen yhteiset harrastukset vähissä ja vanhempien oma aika myös (kun aina joku pieni josta huolehtia).

Ja eikös joku tutkimustuloskin ollut paljonko yksi lapsi Suomessa keskimäärin maksaa vanhemmilleen. Siitä sen rahanmenon voi haarukoida.

Vierailija
52/69 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ikinä saisi menemään sitä summaa vaikka oikein tuhlaamaan alettais.

Vierailija
53/69 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että esim n.15 vuotiaat pojat yleensä syö aika paljon! eli jos on vaikka kolme poikaa niin siinä saa jo sapuskaa kantaa kaupasta. =)

Vierailija
54/69 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun kolmannen kuumeilu loppui nyt tähän ja olen onnellinen kahdesta lapsesta! Ei sitä vaan aina vauvakuumeisin silmin osaa katsoa ja miettiä tulevaisuuteen tai teini-ikään asti, mutta tää oli niin elämänmakuinen ketju, että avasi mun silmät.

Eikös muuten eräs julkkis-suurperheen äitikin todennut, et jos kaikki lapset ei harrastais samaa lajia, niin homma ei pysyis kasassa, kun sais aina olla kuskaamassa lapsia eri harrastuksiin ja sieltä takas. Ei varmaan ois ikinä omaa aikaa. Eikä rahaa, vaikka siitä ei kai saanut tässä ketjussa enää puhua..

Vierailija
55/69 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Yhteiset urheiluharrastukset, uimareissut yms. jää kun perheesä on vauva, toisen täytyy jäädä vauvan kanssa eli perheen yhteinen aika vähenee.

- Autoon on vaikea tunkea kolmea istuinta, lapsien lastaaminen ja vöiden kiinnittely on hirveä homma.

- Lapsille on vaikea saada riittämään rauhallista aikaa vanhemman kanssa kahdestaan. Tai muutenkaan, jos yrität lukea isommille kirjaa joka heitä kiinnostaa niin taapero ei jaksa kuunnella jne.

- Hoitajaa on vaikeampi löytää

Vierailija
56/69 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teette työksenne; mimmoiset tulot?

(Onhan se nyt vaan realismia, että ajattelee myös rahaa..)

Vierailija
57/69 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

isä perusduunari, äiti opiskelija.

Ihme hössäämistä harrastuskuljetuksista, lapset menee aika pienestä ihan itse jos on mentävä. Ei mua ainakaan kuskailtu seiskaluokkalaisena eli jos halusin mennä menin omin neuvoin.

Vierailija
58/69 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole hirmuisesti rahaa, silti on neljä lasta ja ihan normi elintaso. No, etelänmatkoja ei tehdä, mutta ehtiihän niitä myöhemminkin. Tila-auto piti ostaa kun neljäs syntyi.

Vierailija
59/69 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliselle kommenttina, että kaikki ei asu harrastustensa vierellä ja matkaa voi kertyä kymmeniä kilometrejä asui sitten maalla tai isossa kaupungissa... Ja tuskin ne harrastukspaikat on välttämättä vierekkäin, jos kyseessä vaikka baletti, jalkapallo ja taidekerho.

Vierailija
60/69 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti tässä ei kyllä olekaan pelkkä teinin innostus harrastukseen vaan vanhemmat vaativat. Ihan turha inistä ajan puutteesta jos itse hakeutuu tilanteeseen. Hyvä se on oppia ottamaan hiukan vastuuta omista harrastuksistaan lapsesta lähtien.

Mulla oli kaveri joka harrasti vanhempien vaatimuksesta lähes joka ilta jotain. Eipä käynyt kateeksi.