Miten te saatte vaatekaapin pysymään siistin näköisenä?
Tuntuu, että hyllyt tursuavat rumia vaatteita epämäärääräisissä mytyissä, vaikka kuinka niitä sinne viikkaan. Käyttämättömät vaatteet aina laitan kiertoon ja yritän pitää jonkinlaisen järjestyksen, mutta silti vaatekaappi näyttää aina rumalta ja sotkuiselta.
Kommentit (36)
Mitä ihmeen puolipitoisia? Vaihteletteko te vaatteita kesken päivää? Vaatteet pestään käytön jälkeen ja laitetaan puhtaana kaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen puolipitoisia? Vaihteletteko te vaatteita kesken päivää? Vaatteet pestään käytön jälkeen ja laitetaan puhtaana kaappiin.
Itse ajattelen vähän ekologisemmin. Jos pidän lämpimikseni esim. villatakkia tai collegepaitaa hetken aikaa päivällä muutaman päivän ajan, niin etten ole hionnut, niin en näe mitään syytä laittaa sitä pesuun.
Jos vaatekaappeja on mahdollista uudistaa tai joskus itse suunnitella, ei hyllyjä. Tai korkeintaan hyllyjä kengille ja käsilaukuille.
Kaikki viikattava vetolaatikoihin pystyviikkauksella. Näin näkee kaikki vaatteet, saa haluamansa pois ilman romahdusta. Vaikka joskus menisikin sekaisin helppo palauttaa takaisin kuntoon, koska suurin osa on vielä paikoillaan, hyllyssä se koko pino sortuu mytyksi.
Henkariin sitten loput.
Aiemmin, kun minulla oli vain hyllykaappeja, pysyivät noin päivän kauniina, sitten oli sellainen myttykasa. Vaatteiden määrällä ei ollut väliä, aina sama homma. Ja kaikkea en henkareihin jaksaisi ripustaa. Sitten muutin taloon, jossa ei ollutkaan perinteisiä kaappeja ja ei ollut sellaisiin varaa, otin vaan hätäpäissäni olkkarissa olleen vetolaatikoston käyttöön ja nyt on lähes aina vaatteet ojennuksessa. Sitten kun tuli varaa ostin yhden korkean henkarikaapin ja toisen vetolaatikoston.
Puolipitoisille oma laatikko, jos niitä tulee paljon. Jos vain muutama, niin oven päälle laitettava naulakko riittää. Minulla on molemmat, koska vaihtelen vaatteita jatkuvasti.
Onko ok rullata vaatteet, siis onko siitä niille jotain haittaa, venyvätkö tai jotain? Sitä olen itse miettinyt.
Ostin kirpparilta edullisen ja laadukkaan villatakin. Sain kotiini vaatekoiongelman. Ihan hirveää. Kaiken sen vaatehuoneen ja eteisen tyhjentämisen, perkaamisen ja tilojen ja vaatteiden pesemisen jälkeen tilanne on nyt näyttänyt normaalilta pidemmän aikaa, viimeisenkin koin sain kai tapettua. Sen verran huoli jäi päälle, että säilytän vaatteita kannellisissa muovilaatikoissa ja isoissa muovipusseissa, joissa sulkijasysteemi.
Vierailija kirjoitti:
Onko ok rullata vaatteet, siis onko siitä niille jotain haittaa, venyvätkö tai jotain? Sitä olen itse miettinyt.
Jos ei hulluna rullaa tiukalle, vaan samalla tavalla kuin viikkaisi, niin ei mitään haittaa. Rullaan isot villapaidat ja kalsarit.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ainakin käytän esim. farkkuja useamman kerran ennen pesua, samoin yläosia jos niissä ei ole tahroja tai ole muuten vaan tunkkaisia.
Vierailija kirjoitti:
Peseekö joku muka oikeasti muut kuin sukat ja alusvaatteet joka käytön jälkeen?
Kamalan epäekologista ja täysin turhaa.
Elfa-hyllyt ja ulosvedettävät korit ovat pelastus! Eikä vaatekaapissa pidä olla liikaa vaatteita.
Minulla roikkuu henkareissa lähes kaikki t-paitoja myöten, alusvaatteet on siististi viikattuna matalissa elfa-koreissa värien mukaan eri koreissa, sukat ja sukkahousut väreittäin eri koreissa samoin. Syvemmissä koreissa on sitten jumppavaattet ja toisessa yöpaidat.
Vierailija kirjoitti:
Näin voi kirjoittaa vain joku t-paita-taavi.
En todellakaan vie jakkupukujani, cashmirneuleitani ja silkkipuseroitani joka käytön jälkeen pesulaan. Enkä todellakaan ripustele niitä ympäri taloa siksi, että ne ovat "puolipitoisia", vaan ripustan ne siististi kaappiin. Tuuletan säännöllisesti sekä vaatteet että kaapit.
Minulla on apteekkarinlipasto, johon kaikkien vaatteideni pitää mahtua, uutta vain kun tulee tilaa siis eikä siellä silloin säilö vaatteita joita ei käytä. Pystyviikkaan vetolaatikoihin niin että kaikki ovat näkyvissä eikä pinoja tarvitse pemistää.
Meillä on ritilävetokorit , paitsi kaksi ylintä hyllyä. Siellä on kausivaatteita, jotka eivät just nyt ole käytössä eli hiihtopaitaa, villapaitaa yms.
Vetokoreissa on lisäksi pikkukoreja, joissa on sukat, vyöt, alushousut jne.
T-paidoille on oma hylly, housuille, hameille oma hylly jne. Ei ne siitä sotkeudu, kulkevat pyykkikoriin.
Risat, roskat ja mökille loppukäyttöön menevät, niille on alimmassa korissa muovipussi. Mökillä on polttotynnyri.
Viikkaan aina pyykistä kaappiin laittaessani. Aluspaitoja en silitä, ja käytän vain mustia ja valkoisia, joten ne vaan nakkaan omaan koriinsa.
Ja edellisenä iltana otan ne vaatteet esille, jotka aamulla puen.
Helppoa. Älä sotke sitä. Ei vaatekaappi itsekseen sotkeennu.
Kannattaa katsoa saako jotain elfa hyllyä tai vastaavaa asennettua sinne vuokra-asunnon kaappiin, jos on varaa. Laatikko on niin paljon parempi kuin pelkät hyllyt. Jos ei, niin sitten jotain irtolaatikoita, muovisia, päällystettyjä pahvilaatikoita, koreja tms. Sekin jo näyttää siistimmältä, vaikka kasa olisi korin sisällä myttynä. Ja niihin voi tosiaan viikata pystyyn.
Voi periaatteessa hyllykin sillain sivuttain kuin kirja, mutta tosi helposti sekin menee myttyyn. Mutta on parempi, kuin pysty kasa. Tosin jos kaappitilaa ei ole paljoa, niin kori/laatikko voi olla parempi.
En mitenkään eikä se haittaa, kun sen oven saa kiinni. :D