Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolmas tyttö leikeissä ylimääräinen ja hiljainen kiusaaminen

Vierailija
16.06.2009 |

Täällä aina aika ajoin keskustellaan lasten kiusaamisesta. Tästä oli tutkimuskin, että suurin osa lapsista on näitä "hiljaisia kiusaajia" eli passivisesti antavat sen kovaäänisimmän, "voimakkaimman" kiusaajan jatkaa kiusaamistaan, ja hyväksyvät hiljaa vierestä katsoen tämän kiusaajan tekemiset JA monesti vain siksi, etteivät he itse joutuisi kiusatuiksi.

Me vanhemmat voidaan vaikuttaa kasvatuksella juuri tähän, että lapsistamme ei tule näitä hiljaisia kiusaajia. Kerrottehan lapsillenne, miten jokainen pitää ottaa leikkiin mukaan eikä ketään saa jättää ulkopuolelle.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä että halutaan tutustua johonkin tiettyyn lapseen paremmin ja halutaan leikkiä joinain päivinä vain hänen kanssaan kaksistaan. Ja eihän siinä ole mitään pahaa.

Toisena päivänä sama tyttölapsi saattaa hakeutua isompaan lapsiryhmään ja leikkiä ryhmässä. Tämäkin on ihan ok.

MUTTA mielestäni kiusaamisen raja menee siinä, että lapsiryhmässä joku määrää että kaikki muut lapset leikkivät yhdessä paitsi joku yksi tietty lapsi. Ja tämä yksi lapsi jätetään yksin ryhmän ulkopuolelle vaikka hän selkeästi osoittaisi haluavansa liittyä muiden leikkiin. Ja näin toimitaan lähes aina. Se on selkeää kiusaamista.

Itse olen antanut lapsen itse päättää kenen kanssa leikkii. Ei kaikkien kanssa tarvitse olla kaveri. En voi vaatia lapseltani sellaista että menee pyytämään sellaista lasta leikkimään jota ei halua. Mutta en ole toisaalta nähnyt hänen koskaan ajaneen ketään pois leikkimästäkään jos joku on häntä lähestynyt.

Vierailija
22/34 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten naapurilähiöissä naiset toimivat. Pariutuvat tai ryhmiytyvät ja puhuvat sitten pahaa selän takana niistä toisista naisista. Ja aikuisten maailmassa ei kukaan mainitse sanaa "kiusaaminen" tai "kiusanteko" koska aikuisen ylpeys estää sellaisten asioiden käsittelemisen.

ja muutkin ystävät. Mutta onko kaikilla oikeus siihen että kun ollaan kahdestaan sen ystävän kanssa, ja paikalle tulee kolmas, käännetään sille viimeksi tulleelle selkä, puhutaan paskaa, eikä puhuta sille kolmannelle sanaakaan?!

Ja sitä parasta ystävyyttä kannattaa aikuistenkin vaalia, eikä pyrkiä hajoittamaan. Oman sydänystäväni olen itsekin löytänyt jo esikoulussa. Ei se ole kiusaamista jos kaksi tyttöä viihtyy keskenään parhaiten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen huomannut sen, että

usein tytöillä jotka kiusaavat passiivisesti on samanlainen äiti joka sallii tämän käytännön perustelemalla, että on aivan normaalia ja luonnollista jättää yksi tyttö ulkopuolelle.

Kuuluu ikään, sellaisiahan lapset on tai muuta älytöntä.

Vierailija
24/34 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitä parasta ystävyyttä kannattaa aikuistenkin vaalia, eikä pyrkiä hajoittamaan. Oman sydänystäväni olen itsekin löytänyt jo esikoulussa. Ei se ole kiusaamista jos kaksi tyttöä viihtyy keskenään parhaiten.

Vierailija
25/34 |
27.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta täytyy sanoa, että useimmiten ne on kyllä ne muutamat tytöt, jotka harrastaa tätä yhden leikeistä jättämistä, ei pidä sovitusta kiinni, ei yhtäkkiä vastaa kännykkäänsä vaikka on sovittu soitella tarkempi kellon aika tai jos ollaan porukassa aletaankin houkutella toista kaveria kanssaan muualle leikkimään tai kuiskutellaan eikä puhuta tälle kolmannelle.

Ja useimmiten ne tytöt on sellaisia kiltin tytön oloisia, joista ei heti olisi uskonut. Reiluimmat tytöt saattavat välillä sortuakin tähän, mutta yleensä riidan jälkeen pyytävät anteeksi huonoa käytöstään.

Vierailija
26/34 |
27.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan sitä välilla haluaakin leikkiä jonkun kaverin kanssa kahdestaan, mutta niin se vaan on aikuisenkin opittava tulemaan toimeen porukassa, töissä, harrastuksissa.

Vierailija
27/34 |
27.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäätkö, että lapsesi jää ilman kaveria, jos porukkaan tulee kolmas lapsi?

Kummallista, että monet lapset osaavat ja mielellään leikkivätkin useamman lapsen kanssa. Ja leikit sujuu hienosti.

Mitäs sitten, kun kaveruksille tulee riitaa?

"Kyllä lapsillakin on oikeus valita ystävänsä, kuten meillä aikuisillakin.

Ja sitä parasta ystävyyttä kannattaa aikuistenkin vaalia, eikä pyrkiä hajoittamaan. Oman sydänystäväni olen itsekin löytänyt jo esikoulussa. Ei se ole kiusaamista jos kaksi tyttöä viihtyy keskenään parhaiten."

Vierailija
28/34 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos välinpitämättömien, osaamattomien vanhempien takia.

Vierailija
29/34 |
27.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muutkin ystävät. Mutta onko kaikilla oikeus siihen että kun ollaan kahdestaan sen ystävän kanssa, ja paikalle tulee kolmas, käännetään sille viimeksi tulleelle selkä, puhutaan paskaa, eikä puhuta sille kolmannelle sanaakaan?!

Vierailija
30/34 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vittumaisia toisilleen jo lapsena. Sorry, mutta niin se vaan on. On olemassa ihmisiä, joilla on empatiakykyä ja ihmisiä joilla sitä ei ole.

Vierailija
31/34 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Mä olen huomannut sen, että

usein tytöillä jotka kiusaavat passiivisesti on samanlainen äiti joka sallii tämän käytännön perustelemalla, että on aivan normaalia ja luonnollista jättää yksi tyttö ulkopuolelle.

Kuuluu ikään, sellaisiahan lapset on tai muuta älytöntä. *

Just joo-näitä tällaisia tapauksia on yllättävän paljon!Muistellaan tyytyväisenä,kuinka "mullakin oli silloin pienenä se Liisa-kaveri ja aina vaan leikittiin kahdestaan". Tätä mallia suosivat äidit harrastavat myös sitä,että kotiin saa viedä vain yhden kaverin kerrallaan.

Tytöt ovat usein todella julmia toisilleen pienestä pitäen ja empatiakyvyn puute on kumman yleistä!Olettanut olen,että kotona olisi kaikilla puuttu näitä tunnepuolen asioita"miltä sinusta tuntuu,kun jäät ulkopuolelle leikistä/miltään kaverista tuntuu/minkälainen on kiva kaveri" jne. Joku täällä kirjoitti,että 5-v ei vielä ole "kypsä" näitä asioita ymmärtämään,paskan marjat! Jo 3 -vuotias osaa olla kaveriasioissa empaattinen,jos häntä on siihen suuntaan ohjattu kotona!!

Oma lukunsa ovat vielä tytöt,jotka menevät itkien kotiin kantelemaan,että jäivät leikin ulkopuolelle vaikka todellisuus on ollut, että tälle itkijälapselle ei ole kelvannut mikään ehdotettu leikki ja kun ei saa itse päättää,niin mennään vanhemmille valehtelemaan..

Pitkä sepustus tuli,mutta tämä on jatkuvasti ajankohtainen aihe ja sellainen, että näillä kaverisyrjinnöillä saadaan kiusattua melkein hengiltä jo esiteini-ikäisiä,jos sakista hivuttaminen on alkanut jo varhain..Nykyään on yleistynyt myös tyttöjen välinen fyysinen väkivalta henkisen kiusaamisen lisäksi!

Olen itse ns.ammattikasvattaja ja työpaikallani on ehdoton nollatoleranssi kaikenlaiselle klikkiytymiselle ja kiusaamiselle-selän takana tietysti kuohuu,mutta siihen pyritään,että kaikki ymmärtäisivät oman käytöksensä seuraukset kanssaihmisiin. Puhukaa lapsienne kanssa tunneasioista,empatiaa voi opettaa!!!

Vierailija
32/34 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöt ovat usein todella julmia toisilleen pienestä pitäen ja empatiakyvyn puute on kumman yleistä!Olettanut olen,että kotona olisi kaikilla puuttu näitä tunnepuolen asioita"miltä sinusta tuntuu,kun jäät ulkopuolelle leikistä/miltään kaverista tuntuu/minkälainen on kiva kaveri" jne. Joku täällä kirjoitti,että 5-v ei vielä ole "kypsä" näitä asioita ymmärtämään,paskan marjat! Jo 3 -vuotias osaa olla kaveriasioissa empaattinen,jos häntä on siihen suuntaan ohjattu kotona!!

En puhunut tästä vaan siitä että 5-vuotias vielä opettelee sosiaalista käyttäytymistä. Kyllä meidän kohta 5-v osaa puhua tunteistaan, siitä kuka on kiva kaveri ja millainen on kiva kaveri mutta totuus on että siinä leikin tiimellyksessä ne tuppaavat välillä unohtumaan. Ja sitten niitä asioita taas opetellaan ja puhutaan kuten edellä on mainittu. Tämä sama kohta 5-vuotias on sitten myös toisaalta se joka lähtee pyytelemään toisia mukaan leikkiin, auttaa pienempiä, lainaa tavaroitaan, vuorottelee naruhypyssä / keinussa jne. Kyse on kuitenkin 5-vuotiaasta! Ja itse asiassa lapsen luonnekin vaikuttaa, joku lapsi on luonnostaan empaattisempi kuin toinen, niinhän se on aikuisissakin...

Vierailija
33/34 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntymäpäivillä. lapsia oli paikalla kuitenkin vain 4. kolme näistä oli samanikäisiä (3v) ja yksi sitten vauva (6kk). huomasin kyllä, että nämä kaksi tyttöä leikkivät kahdestaan ja meidän poika jäi ulkopuolelle. noh, johtuiko tuosta että meillä on poika vai mistä. paha mieli tuli sekä mulle että pojalle. ei auttanut silloin puheet eikä muut.

Vierailija
34/34 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaanhan ei ole naiselle niin paha kuin toinen nainen. Mistä ihmeestä tytöt oppisivat reiluiksi ja kivoiksi, kun eivät aikuisilta sitä esimerkkiä missään näe.

Päiväkodin tädit kyräävät toisiaan ja haukkuvat selän takana. Äiti juttelee vain joidenkin kanssa, mutta kääntää selkänsä toisille. Äiti haukkuu muita naisia lasten kuullen... Äiti paheksuu. Äiti ivaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi