Mihin tutkimuksiin 4 vuotiaan kanssa?? -mahdollisesti jotain kehityksellistä ongelmaa...
Olimme lapseni kanssa äskettäin 4-vuotis neuvolassa ja testit sujuivat muuten ihan hyvin, mutta kuvion jäljentämisessä mallista sekä saksien käytössä oli ongelmia. Neuvolantäti selvästi mietti, että pitäisikö asialle tehdä jotain jo tässä vaiheessa, mutta päätyi kuitenkin siihen, että katsotaan asiaa uudelleen 5-vuotiaana.
Itse olen jo joskus aikaisemminkin miettinyt, että olisiko lapsella jotain erityispiirteitä, kun tuntuu että arki ei iän myötä tunnu ainakaan helpottuvan. Erityisesti pukeminen ja syöminen ovat hankalia. Lapsi on myös varsin uhmakas. Pukiessa vaatteet painavat ja puristavat aina jostakin ja vaatteiden päälle laittaminen saakin lähes poikkeuksetta aikaan raivokohtauksen. Sisävaatteet vielä sietää jollain tavalla, mutta ulkovaatteiden ja sukkien pukeminen on lapsesta selvästi aivan kammottavaa. Nyt kesällä on vähän helpompaa, kun vaatteita ei tarvitse niin kovasti pukea. Ruuista lapselle eivät maistu juuri mitkään, ja edes ruuan maistaminen on usein pitkällisen suostuttelun tulosta. Lapsi on touhukas ja kova liikkumaan ja puhuu todella paljon ja kokoajan. Viimeaikoina lapsella on ilmennyt myös änkytystä, joka selvästi häiritsee lasta itseäänkin jonkin verran.
Itse haluaisin nyt käyttää lapsen vielä tutkimuksissa jollakin asiaan perehtyneellä henkilöllä, lähinnä sen takia, että jos lapsella jotain erityispiirteitä on niin hän saisi mahdollisesti tarvitsemansa avun mahdollimman pian. En vain tiedä minkä tahon puoleen tällaisen asian kanssa kannattaisi kääntyä? Olisko lasten neurologi oikea ihminen tällaista selvittelemään vain keneen minun kannattaisi olla yhteydessä? Kertokaahan vinkkejä te asiasta enemmän tietävät ja suositelkaa jotain hyvää asiantuntijaa, jonka luona voisimme tutkimuksissa käydä.
Kommentit (22)
minulla on itselläni lapsi jolla neurologiseen ongelmaan kuuluu myös aistiyliherkkyyttä (mutta myös aliherkkyyttä).
Ja se on kyllä ihan eri asia kuin se, ettei huvita pukea liian pieniä vaatteita päälle. Aika outo hoitaja olet jos et ole koskaan sensorisen integraation ongelmiin törmännyt. Oletko oikeasti hoitaja?
Minä olen mm. hoitanut useaakin lasta joilla on "painopeitto" päiväunilla ko. ongelman takia.
Niin ja sieltä toimintaterapeutilta saa vinkkejä kotiin miten harjoitellaan. Ja harjoitellaan terapeutin luona. Veikkaan että ap:n tapauksessa esim. kosketteluleikkejä, rapsuttelua, ehkä ruumiinosien nimeämistä suihkussa, kenties kehon harjausta, tunnusteluleikkejä (esim. makaronien seasta etsitään ja tunnistetaan esinettä) jne.
lh
Ja päivittäin näen lapsia joilla on liian pienet, loppuun pestyt vaatteet, ei osata pukea oikein, sukkahousuista lähtien, haisevat pesuaineilta 2 metrin päähän, likaiset kuitenkin, ja kengät pienet, hame liian lyhyt ja tiukka, ja kaikki viimeisteltynä tekokuituiskella nypyläisella puserolla , kamala lieri hattu päähän, tämä on päiväkotien arkea. Kuka näitä vaatteita oikeen haluaa pitää päällään?