Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä ihmeen tauti minulla on? Epämääräistä kipua on joka paikassa,

Vierailija
15.06.2009 |

käsivarsissa, olkapäissä sormissa, selässä, lonkissa, reisissä, polvissa, säärissä, varpaissa ja jalkapohjissa. Kipu vaihtelee päivän mittaan paikasta toiseen eikä ole jatkuvaa.

Toisin kuin voisi ajatella, rankka liikunta auttaa kipuun. Paikallaan istuminen (esim. autossa) taas pahentaa vaivaa.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai muu nivelsairaus.

Vierailija
2/6 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireisi kuulostavat aivan minun oireilta. Pari vuotta sitten tutkittiin asiaa reuman pohjalta, mutta ei löytynyt tulehdusta eikä reumatekijää, joten fibromyalgia on nyt kaverina. Ikävä kumppani, mutta ei invalidisoi, joten ei sitä vaaraa. Hoitona minulla panadoli. Liikunta auttaa ja kylmähoito. Ilmanpaineiden vaihtelu tuo lisää oireita ja tyypillistä just tuo valetava kipu.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fibromyalgiaan kuuluu myös huono yöuni ja pohjaton väsymys. Jotkut eivät saa illalla unta, osa valvoskelee aamuyöstä ja loput sitten heräävät aamulla aikaisin, eikä uni enään tule, vaikka väsyttää. Myös selittämättömia vatsavaivoja ja masennusta ilmenee.

Vierailija
4/6 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
5/6 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilla tietenkään ole kaikkia oireita, joten hyvä jos uni maistuu. Fibromyalgiassa keskeinen dg on ns fibropisteiden löytyminen. Tutkitaan 14 pistettä eri puolilla kehoa, josta ainakin 8 pitäisi olla kipeitä. Jos niveloireet jatkuu vielä jonkin aikaa tai ovat jatkuneet jo nyt pitempään kannattaa hakeutua tk:n tai reumatologille.

Vierailija
6/6 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain fibromyalgiadiagnoosin 15 vuotta sitten.