Vieläkö terapiaan tässä vaiheessa?
Minä sairastuin tuossa vuoden vaihteessa tai jo hiukan ennen sitä vaikeaan masennukseen, diagnosoitiin vuoden alussa. Lääkäri myös antoi tai siis laittoi lähetteen paikkaan, jossa saisin keskustella. Erinäisistä syistä, millon tämä terapeutti oli saikulla ym. niin se aika on siirtynyt ja siirtynyt (yksityiseen ei ole varaa). Nyt kun alan olla masennuksesta jo toipumaan päin ja lääkitystäkin on vähennetty eikä mitään takapakkia ole tullut niin nyt sitten pääsisin sinne keskustelemaan, mutta kannattaako se enää? Ne asiat, jotka silloin aiheuttivat masennukseni niin on jo käsitelty eikä ne enää vaivaa. Jotenkin tuntuis tyhmältä mennä nyt kun ei ole mitään syytä enää. Sillon olisin kaivannut ns. akuuttiapua, muttei sille enää ole tarvetta.
Kommentit (3)
eli sain lähetteen terapiaan, mutta se venyi ja venyi. Lopulta niin pitkälle, että olin jo päässyt eroon masennuslääkkeistä. Sitten vihdoin olisi se aika löytynyt, mutta kun olin muuttamassa toiselle paikkakunnalle ja aika olisi ollut sillon kun en enää olisi kyseisellä paikkakunnalla asunut niin en mennyt ollenkaan eikä ole masennuskaan uusinut. En tiedä olisinko mennyt, vaikka olisin asunut samalla paikkakunnalla, en kokenut siihen tarvetta ja tästä huolimatta on masennus pysynyt poissa. Minulla siis oli myös vaikea masennus.
Uusitumisen todennäköisyys on kuitenkin suurempi ilman terapiaa. Monesti terapia kannattaakin aloittaa vasta sitten, kun lääkitys on parantanut yleistilaa, sitten sitä vasta jaksaakin käsitellä kipeitäkin tunteita.
Itse ainakin olen sitä mieltä, ettei kannata jättää menemättä jos on siihen mahdollisuus. Jos olet saanut diagnoosin vaikeasta masennuksesta vuoden vaihteessa, et luultavasti ole siitä vielä toipunut. Ja kuten itsekin sanoit, olet toipumisvaiheessa. Mikä on hienoa! Ja koska olet "vasta" toipumassa, olisi mielestäni hyvä käydä keskustelemassa tapahtumista ja omista tunteista jottei ne nouse takaisin pintaan jossain myöhemmässä vaiheessa voimakkaampina. Ehkäpä keskustelu olisi jopa helpompaa nyt, kun olet saanut itsellesi jo aikaa jäsentää tunteitasi itse. Toki vaikeista asioista keskusteleminen voi olla hankalaa ja raskasta, mutta uskoisin että se kannattaa!
Ja vielä on se näkökulma, että jos olet lähetteen saanut ja jätät sen käyttämättä, voi uuden lähetteen saaminen hankaloitua jatkossa, mikäli sellaiseen on joskus vielä tarvetta. Voimia sinulle ja aurinkoista kesää!