Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies piti unikoulua..huoh.

Vierailija
14.06.2009 |

Päätettiin et nyt vihdoinkin loppuu lapsemme yösyöminen. Menin olkkariin nukkumaan ja mieheni sanoi huolehtivansa pienokaisesta. Yöllä sit heräsin ku lapsi itkee..kuuntelin ja kuuntelin ja mietin et saakohan se ukko sitä hiljaiseksi. Sit en malttanut olla menemättä katsomaan..ja mitä näinkään! Mies kuorsaa täydessä unessa ja lapsi parkuu vieressä!! Se siitä unikoulusta.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellen olisi itse pitänyt unikoulun (jotenkin epäilin miestä...).

Vierailija
2/17 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

äijä ei herää, ja lapsi nukahtaa itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin unikoulua pidetään juuri noin.

Vierailija
4/17 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

idea, siis että annetaan lapsen huutaa niin kauan että väsyy ja nukahtaa?

Vierailija
5/17 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuotahan se unikoulu on. Vanhemmat eivät vastaa taaperon narinaan / karjuntaan yöllä ja huutaja huutaa itsensä väsyksiin ja nukahtaa. Seuraavana yönä huutaa vähmmän aikaa ja toteaa ettei palvelu enään pelaa, jossain vaiheessa havahtuu yöllä ja kääntää kylkeä ja nukahtaa. Tavoite saavutettu. Jos jatkat palvelua eli annat lapselle huomiota yllä, hän haluaa sitä aina vaan lisää.

Vierailija
6/17 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollaista kovan linjan unikoulua juuri suositella enää. Lempeämminkin sen homman voi hoitaa ilman, että lapsi kokee hylkäämisen tunteita. Lasta voi huudattaa kontrolloidusti eli mennä rauhoittelemaan aina kahden minuutin välein. Näin lapsi oppii vähitellen, että yksinkin voi rauhoittua, mutta että tarpeisiin vastataan hädän tullen. Tällaisessa unikoulussa lasta ei hylätä, mutta hänelle annetaan mahdollisuus rauhoittaa itse itsensä. Lasta ei nosteta sängystä muuta kuin ihan hysteriassa, vaan häntä tyynnytellään tassuttelemalla. Toki se lapsi kovan linjan unikoulusta opin saa, mutta samalla oppii, ettei aikuiseen voi luottaa. Kyllä se kultainen keskitie on yleensä se paras vaihtoehto ;)

Vierailija
7/17 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

googlettakaa ja ottakaa selvää..

Mutta olisin voinu kuvitella meilläki tollasen tapahtuvan, miehillä vaan on paremmat lahjat nukkua.

Ekaa ja tokaa lasta ei tarvinu unikouluttaa, kolmannen "koulutuksen" hoiti mies ja neljännen hoidin minä muutama viikko sitten.

Vierailija
8/17 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ovat todella huonot. Ja siis kokemukset ovat vuodelta 08, joten eivät mitään järkyttävän vanhoja asioita :)

Meillä alle vuoden vanha esikoinen nukkui todella huonosti sekä öisin että päivällä, mutta nuo yönukkumiset lähinnä se ongelma. Otin yhteyttä paikalliseen unikouluun ja seuraavana iltana kokeilin heidän ohjeitaan. Juu, ei minun juttuni.

Unikoulussa opastettiin, että lapsi saa huutaa (protesti-itkua, ei hätäitkua!) ensin 30sekuntia, sitten 1min jne, ennen kuin siihen vastataan. Lapsi kuulemma oppii vähitellen nukahtamaan yksin.

Minun lastenkasvatukseni pääpaino alle vuoden ikäisen kanssa on nimenomaan se, että äiti/isä vastaa välittömästi jokaiseen narinaan, kun lapsi sitä haluaa. Tuo unikoulu sopii siis minun ideologiani mukaan vain yli 1v, joille alan muutenkin opettamaan sitä, että palvelu saattaa viipyä hetkisen.

Alle vuoden ikäinen ei omasta mielestäni pompota vanhempia mitenkään vaan ilmaisee vain tarpeensa. Sen ikäisellä puhun nimenomaan tarpeesta, en halusta.

Mitä tulee aloittajan juttuun: Miehet ovat biologiansa vuoksi syvempi unisia kuin naiset.

Ja vinkkinä tuohon yösyötöistä eroon pääsemiseen: Töni mies paijaamaan lasta, kun lapsi herää. Älä mene itse, koska tuoksut maidolle. Sen kummempaa ei ainakaan meillä tarvittu tuohon. Ei mitään erillisiä unikouluja tai muita.

Niin enkä halua sanoa, etteikö unikoulu voisi joidenkin kohdalla olla loistava ja toimiva juttu. Itse vain koen sen erittäin vastenmieliseksi ja kamalaksi touhuksi. Tein omat nukutusoppini ja niiden kanssa lapsi oppikin nukkumaan - huutamatta hetkeäkään niin, etten olisi jo ollut menossa katsomaan, mikä hätänä.

Vierailija
9/17 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kylläkään ei yleensä ole ollut kyse mistään unikoulusta, vaan ihan siitä että mies on vuorollaan hoitanut lapsen yöhulinoinnit jotta minä saisin joskus nukuttua.

En pysty tajuamaan miten mies voi nukkua lapsen karjuessa vieressä aivan täysiä. Kun itse herään siihen talon toisessa päässäkin enkä pysty jatkamaan unia siinä mekkalassa.

Kerran oli erikoinen tilanne. Meillä oli yövieraita (pienten lasten vanhempia hekin), jotka aamupalapöydässä kauhistelivat kuinka silmittömästi ja kauan vauvamme oli yöllä itkenyt. Surkuttelivat että mieheni on varmasti väsynyt kun hyssytteli vauvaa yöllä. Mies oli ihan ihmeissään että eihän se tyttö mitään itkenyt. Silloin vasta minäkin tajusin että tyttö oli huutanut sen koko ajan ilman että mies oli tehnyt mitään. Mies oli siis varmuuden vuoksi mennyt jo illalla tytön huoneeseen nukkumaan että helposti voisi rauhoitella tyttöä kun kerran oli yövieraitakin.

Nämä ajat ovat onneksi takanapäin ja lapset jo hieman isompia. Vieläkin huvittaa se, että mies herää heti jos jompi kumpi lapsista huutaa yöllä melko hiljaa "isii", mutta siihen vauvan kimeään itkuun ei herännyt.

Vierailija
10/17 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin miehellä.

Itse nukkuisin ihan hyvin vaikka vauva huutaisikin, mutta miestä se häiritsee. Sen takia meillä ei koskaan onnistunut unikoulukaan.

Vierailija
11/17 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas alle vuoden ikäinen vauva piehtaroi väsyneenä sängyssään vaikka kuinka kauan, ellei häntä jätetä hetkeksi yksin protestoimaan ja rauhoittumaan. Jotenkin se meidän vanhempien läsnäolo aktivoi häntä liikaa, eikä hän silloin pysty rauhoittumaan nukkumaan. Olen myös huomannut sen, että jos vauva nukahtaa tissille tai viereen, on uni paljon huonompaa, kuin jos nukahtaisi yksin sänkyynsä. Uniassosiaatio alkaa vaikuttaa jo siinä puolen vuoden iässä. Ainakin meidän tirppa sitten kevyen unen vaiheessa helposti säpsähtää hereille, kun tajuaa että onkin yhtäkkiä omassa sängyssä eikä maman tississä kiinni.

No, se mikä sopii toiselle, ei sovi toiselle.

Vierailija
12/17 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuosta on vauvalle vaaraa, kyllä vauva vaistoaa, että siinä on joku vieressä. Kai se mies sitten herää, kun on todellakin hätä, tai itku jatkunut kauan. Meillä minä herään joka ikiseen pieneenkin änähdykseen, johan on vauva oppinut, että yöllä tarvitaan äidin kättä ja hyssyttelyä, että voi taas rauhoittua. Nyt yritetään, että mies nukkuu vauvan vieressä, kun ei todellakaan jokaiseen käninään havahdu.

Ihana mies sinulla, että on tukena ja apuna! Eihän se sille mitään voi, että on hyvät unenlahjat!

Vierailija
13/17 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se mies sitten herää, kun on todellakin hätä, tai itku jatkunut kauan.

Joskus yritettiin sitä, että minä olisin mennyt vierashuoneeseen nukkumaan ja mies olisi hoitanut yöllä vauvaa. Mies ei todellakaan herännyt vaikka vauva olisi kirkunut kuinka kauan kauhuissaan. Vauva kakoi ja haukkoi henkeä kimeän paniikki-itkunsa seassa mutta mies se vaan nukkua porskutti.

Eipä mies unenlahjoilleen mitään voi, mutta kyllä kummastuttaa että herätyskellon naksahdukseen hän kyllä herää (kun tietää että siihen pitää kohta herätä), mutta korviavihlovaan vauvan itkuun ei herää (kun uskoo vaimon hoitavan asian, vaikka muuta on illalla sovittu).

Vierailija
14/17 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kuin nainen? Laittaisitko lähteen? Kiitos.

Vierailija
15/17 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun luovutaan yösyötöistä. Tuollainen huudattaminen on aika raaka menetelmä. Arvaan että sitä ap myös tarkoitti.

Vierailija
16/17 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se mies sitten herää, kun on todellakin hätä, tai itku jatkunut kauan.

Joskus yritettiin sitä, että minä olisin mennyt vierashuoneeseen nukkumaan ja mies olisi hoitanut yöllä vauvaa. Mies ei todellakaan herännyt vaikka vauva olisi kirkunut kuinka kauan kauhuissaan. Vauva kakoi ja haukkoi henkeä kimeän paniikki-itkunsa seassa mutta mies se vaan nukkua porskutti. Eipä mies unenlahjoilleen mitään voi, mutta kyllä kummastuttaa että herätyskellon naksahdukseen hän kyllä herää (kun tietää että siihen pitää kohta herätä), mutta korviavihlovaan vauvan itkuun ei herää (kun uskoo vaimon hoitavan asian, vaikka muuta on illalla sovittu).

Vierailija
17/17 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herätätkö miehen joka aamu töihin?

Pieni vinkki voi olla tuossa lainaamassasi kohdassa jossa sanon "herätyskellon naksahdukseen hän kyllä herää". Tuo naksahdus on siis ääni, jonka perinteinen herätyskello päästää hieman ennen soimistaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä