Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Sairastatko" migreeniä? Mitä oireita kohtauksessasi?

Vierailija
14.06.2009 |

Miten pitkään kohtauksesi kestää? Onko sinulla neurologi luokitellut jonkun tietyntyyppisen migreenin? Mitkä lääkkeet kohtaukseen ja mahdolliset estolääkkeet? Kiinnostaisi tietää miten muilla. Migreeni ei siis ole sinänsä sairaus, tavallaan väärä sana otsikossa, siksi se onkin sitaateissa...

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen viimeisen vuoden aikana alkanu kärsimään aika pahasta päänsärystä, jota esiintyy (ainakin vielä) noin kerran kuussa.

Särky tuntuu ohimolla ja on ihan erilainen, kun mitä ennen on ollut. Liikkuminen on tuskaa, äänet häiritsee niin että joskus pyydän miestä lähtemään joksikin aikaa pois kotoa lasten kanssa.

Mielellään menen silloin hämärään, vaikka valo ei erityisesti pahenna (tai ainakaan en koe sitä niin).

Joskus auttaa kaksi panadolia, joskus ei mikään. Päänsärky kestää yleensä noin päivän, viimeksi kaksi päivää.

Mutta okseta minua ei. Mietin myös sitä, että pitäisikö mennä lääkäriin, jos nämä säryt jatkuu?

Vierailija
22/33 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain siis kohtauksia varsin varhain. Minulla on auraton migreeni mutta tiedostan kyllä milloin kohtaus on tulossa, sillä oloni tulee raskaaksi aivan kuin joku istuisi hartioillani.

Kohtaus on erittäin kivulias toispuolinen tykyttävä kipu, joka pahenee kaiken liikkeen myötä. Minulla myös puuroutuu puhe ja erityisesti hajuaisti herkistyy. Kohtaukset, joissa kipu on pään oikealla puolella ovat kivuliaampia kuin vasemman puoliskon kohtaukset, joita on puolestaan useammin. Kohtaus voi kestää vuorokauden ja usein kärsin kohtauksista öiseen aikaan, jolloin kipu on sitten jo aamulla odottamassa kun herään. Alkoholia en voi migreenin vuoksi käyttää.

Viime aikoina kohtauksia on ollut vähemmän kuin ennen ja syytä en tiedä. Hormonitasapaino on kuitenkin ainakin nyt Mirenan vuoksi kohdillaan, joten ehkä se on auttanut, en tiedä.

Lääkityksenä käytän nykyään ennakoivaa ibuprofeenia, sillä sopivaa kohtauslääkettä en ole vielä löytänyt. Imigran vei aiemmin kyllä kivun mutta aiheutti sitten muuta sekavuutta ja pahoinvointia, joten lopetin sen käytön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos oksennat lääkkeet olet ottanut ne liian myöhäisessä vaiheessa. Zomig rapiment on kielen alle laitettava lääke ja nopeavaikutteinen! suosittelen sitä lämpimästi! lääkkeen oton jälkeen menet heti lepäämään rauhalliseen paikkaan niin vaikutus on toivottu!

Vierailija
24/33 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on todettu ihan pikkulapsena, en ollut vielä koulussakaan. Perinnöllistä meidänkin suvussa.

Mulla on lääkkkeenä Immigran, joka auttaa hyvin jos ottaa ajoissa.

Vierailija
25/33 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan terveyskeskuslääkärillä tehty päänsäryn tyyppiä kartoittava kysely ja sen mukaan on migreenityyppistä, sen enempää en osaa tyypistä sanoa. Oireita

- toispuolinen päänsärky

- näköhäiriöt (mulla ei tule sahalaitaa vaan sellaisia laajenevia "aaltoja" ja näköpuutoksia siis näöstä puuttuu osia, joskus keskeltä joskus reunoilta)

- paha olo, mutta hyvin harvoin oksennan

- sellainen höntti pumpulinen olo, ei ole oikein terävä

Kipu on migreeniksi onneksi niin lievää, että lääkkeeksi riittää tarpeeksi ajoissa otettu burana 800mg ja tunnin lepo pimeässä huoneessa. Yleensä.

Vierailija
26/33 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen ei liity kipua lainkaan, mutta näkö menee vinksalleen. Näen tarkasti vain ihan näkökentän keskelle, muu on sössöä ja sahalaitaa. Menee ohi kun menee, ehkä puolen tunnin kuluttua.

Vierailija
27/33 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kivuton migreenikohtaus. Mulla oli noita raskausaikana. Todella hämäriä...

Vierailija
28/33 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kahta erilaista: kuukautismigreeniä, joka tulee vuodon alkupäivinä ja siihen tehoaa tavallinen tulehduskipulääke kuten Burana 400, jos otan sen riittävän ajoissa. Silti useimmiten lähden töistä ja lepään pimennetyssä huoneessa, kestää noin 4 tuntia.

Lisäksi minulla on aivorunkoperäistä migreeniä, johon liittyy osittainen halvaantuminen, oksentelu ja niitä ennen aurat. Tätä on ollut vain neljä kertaa koko elämäni aikana, joten en ole hankkinut estolääkitystä tai täsmälääkettä. Minä vain kestän sen. Clotamia minulla on joskus ollut siihen, mutta lääkkeet ovat jo vanhentuneet. Otan siihenkin Buranaa jos sattuu tulemaan. En enää pelästy koska tiedän, mitä on tulossa ja että se meenee 6-8 tunnissa ohi. Sen jälkeen on ihanan rento olo jonkin aikaa.

Vierailija
29/33 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos lasketaan oikeanpuoleinen päänsärky ja vasemmanpuoleinen päänsärky ja päänsärky + pahoinvointi, päänsärky + valonarkuus jne jne kaikki eri lajeiksi niin sitten ehkä. Mutta ihan virallisesti migreenit luokitellaan muutamaan eri kategoriaan. Tärkein jako on auraton ja aurallinen, ja auralliset voi sitten jakaa pienempiin alaluokkiin sen mukaan mistä kohtaus on lähtöisin.

Vierailija
30/33 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin ketjussa on nyt jo NIIN PALJON väärää tietoa ja väärinkäsityksiä, että kenekään ei kannata ottaa mitään tästä tosissaan. Opetelkaa hankkimaan LUOTETTAVAA tietoa älkääkä arvatko!

Aurallisessa migreenissä yhdistelmäpillerit eivät ole ehdottoman kiellettyjä. Migreeniä ei ole sataa lajia eikä migreeniin diagnosoimiseen nyt herranjumala sentään neurologia tarvita!! Ja mitähän muuta vielä...

Vierailija
31/33 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksentamisesta kysellyt: ei kuulu aina migreeniin. Jostain syystä vallalla on käsitys, että aurallinen migreeni on se migreeni, vaikka useimmilla on auraton. Siihen ei yleensä kuulu oksentaminen, vaikka kuvotuksen tunnetta olisi. Itsekin pitkään kärsin "pelkästä" päänsärystä, koska luulin että migreeniin kuuluu aina sahalaidat ja oksentaminen.

Kannattaa siis mennä lääkäriin, jotta saat kunnon lääkkeet.

Vierailija
32/33 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos migreeniin ja muuhun neurologisten sairauksien diagnosointiin ei neurologia tarvita, niin mitä ihmeen virkaa heillä sitten on?

Migreenin voi toki todeta tai diagnosoida myös pelkkä tk-lääkäri, mutta hän ei tiedä siitä kaikkea ja saattaa määrätä väärät lääkkeet ja lisäksi on muita neurologisia sairauksia, jotka täytyy ensin sulkea pois, joissa on samantapaisia oireita mitä migreenissä.

Ja noista yhdistelmäpillereistä, kyllä se niin vaan on, että kaikki neurologit (yksityiset) joilla olen käynyt ovat sanoneet, että jos aurallinen migreeni niin siihen ei saa käyttää yhdistelmäehkäisyä, se altistaa aivohalvaukselle, samaa ovat sanoneet tuttavani, että heillekin neurologi on näin sanonut eikä tästä ole kauankaan aikaa.

Vierailija
33/33 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mulla alkoi ekat kohtaukset vasta n. vuosi sitten..

mulla aina kohtaus alkaa aamulla enkä pysty syömään koko päivänä mitään,oksennan kaikki mitä juonkin,kauhea jomotus otsassa ja ohimoilla,kylmä hiki,pakko vaan maata(mieluiten pimeässä),jos nousen alkaa tärinä..tätä kestää joskus jopa 3 päivää.viimeisin oli just alku viikolla ja kesti 2 päivää(tosin melko lievänä),vaikka otin 4*400mg buranaa/pvässä ei tuntunu missään.mulla laukaisee stressi ja huonosti syöminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi