G: Ulkomaalaisten mielipiteet suomalaisten omituisuuksista...
- Ihmiset odottavat kiltisti punaisen ukkelin kohdalla liikennevaloissa vaikka yhtään autoa ei näy missään.
- "Täydessä" ravintolassa ihmiset seisovat tungoksessa koska heistä "pöytä on varattu" jos siellä istuu yksi ihminen.
- Luennolla on aivan turha kysyä "Onko kenelläkään mitään kysyttävää" koska kenelläkään ei koskaan ole mitään kysyttävää.
Jatkakaa!
Kommentit (74)
...jos näette jonkun sporttisen mamman ulkoiluasussaan vaikkapa Kampissa, onko käynyt mielessä että ehkäpä hän ASUU siellä (ja paikalliset kadut ovat siis tavallaan hänen "lenkkipolkunsa")? Minua on aina jaksanut ihmetyttää nämä ihmiset jotka pitävät kauheaa showta mennessään "kaupungille" ;).
T. Stadilainen
kuinka hyvin suomalaiset osaa englantia
ja enoani, joka veljeni häissä haki mieheni ja pyysi tulla ulos katsomaan auton moottoria
takaluukussa oli salaa tuotu kaljakori
ja tätiäni, jonka miehen kanssa jutellessa sai kuulla että tämä on naimisissa jonkun toisen kanssa.
Siis ei nyt ihan tätiäni ihmetellyt, mutta rentoa ja hauskaa elämänmenoa.
esim. aina minulta on pyydetty anteeksi jos on vahingossa tallottu mun päälle kaupassa tai tönitty vahingossa. Ja itse sanon nyt aina näin!
Norjalaiset ne nyt vasta outoja ovatkin jotka eivät syö kunnon lounasta vaan litkivät jotain kahvia pitkin päivää:). Kuulemma syövät sitten kunnon illallisen klo 17-18 ja silloin ei heitä kannata häiritä:).
Mäkin olen kuullut tuon väittämän joltain amerikkalaiselta etät hän yllättyi kun niin moni osaa niin HYVÄÄ englantia. Eiköhän selityksenä ole osaksi tv:n katselu?
.. kun kuulivat että meillä nukutetaan pieniä muutaman viikon vanhoja vauvoja ulkona vaunuissa VAIKKA ON PAKKASTA!!!
NOOOOOO YOU MUST BE KIDDING!!!!!
:D
riippuu kyl ihan siitä missäpäin suomea asuu...ite oon muuttanu isommasta kaupungista itä-suomen pikkukaupunkiin ja piti ihan opetella se että ihmiset todellakin väistää jalankulkioita..nyt kun oon käyny vanhassa kotikaupungissa ja väistäny jalankulkijoita niin ne kattoo oikeen epäilevästi...varmaan lulee et ajan päälle!!
mutta Suomella on hevimetallimaana ihan omanlaisensa hyvä maine. Suomalaista metallia arvostetaan maailmalla aika paljon - etenkin genren sisällä :)
-perhejuhlissa (esim. häät) lapset istuvat omassa pöydässään eivätkä aikuisten kanssa
-muutenkin ruokapöytäkulttuuri, ettei lapsia kasvateta käyttäytymään asiallisesti (pöytäkeskustelu, vuoron odottaminen, kiittäminen jne) kotona tai ravintolassa
-postilaatikolle kumartaminen
-"kauniiden" muovikassien säilyttäminen keittiön kaapissa
-"vähänkäytettyä" nenäliinaa ei laiteta roskiin, vaan se tungetaan taskuun tai käsilaukkuun
-kerrostalossa jos ollaan parvekkeella ja naapuri tulee omalle parvekkeelleen, niin pitää vetäytyä piiloon eikä olla huomaavinaankaan
-kerrostalossa, kun ollaan lähdössä ulos, niin pitää vilkaista ovisilmästä, ettei käytävällä ole ketään (jos on, niin sitten odotetaan naapurin häipymistä ennen kuin avataan ovi)
Itse olen jo niin sopeutunut tänne että en enää kummastele. Toki on asioita joita en voi hyväksyä/sietää, kuten alkoholinkäyttö, naisten tupakointi, kiroilu ja se täysi mahdottomuus sanoa "anteeksi" ihmiselle johon on ruuhkassa törmännyt... .
Miksi juuri NAISTEN tupakointi, missä sinä oikein asut? Tuo pisti jotenkin silmään, muuten tosi kiva ketju! :)
ja siksi naisten dokaus ja naisten räävittömät puheet ja naisten holtiton seksielämä ja naisten miesmäinen pukeutuminen jne.
SIKSI, ETTÄ SUOMALAINEN NAINEN ON NIIN EPÄNAISELLINEN, ETTÄ TULI ULKOMAALAINEN MIES MISTÄ TAHANSA, NIIN SE VÄHÄN IHMETYTTÄÄ.
terveisin suomalainen mies
kuinka naiveja suomalaiset ovat maahanmuuttopolitiikassa. Ei sen puoleen, asuinmaassamme on vastavaa ongelmia ja itse asiassa viela suurempi, silla perustuslakiin kuuluu, etta kaikki halukkaat ovat tervetulleita tanne. Maa on sitten taynna slummeja ja yhteiskuntaan sopeutumattomia...
Suomalaisten nuorten tyttojen (ja miksei aikuistenkin) hulehtimattomuus omaa ulkonakoaan kohtaan. Varsinkin, kun ollaan monesti ylipainoisia, rumat gootti tai mitka ikina kamppeet paalla, niin kuulemma tuntuu, etta tytot yrittavat tehda itsestaan rumia.
Suuressa osassa maailmaa kahvi juodaan maidon kanssa.Ja kahvit juodaan pöydän ääressä.
Jos joku puhuu, on hän "hullu tai humalassa". Miksiköhän ihmiset luulevat, että tämä on vain suomalainen piirre?
vieraiden aikana ja vieraille puhuminen on "outoa"
ettei enää varmaan edes huomaa mitään outoa. Mutta sitä se jaksaa aina ihmetellä, että jos ajaa jonnekin hirvittävän kauaksi susirajalle. Jonnekin minne täytyy melkein metsäteitä pitkin körötellä niin siellä metsän keskellä on yhtäkkiä talo. Ei siis mitään tiipiitä ja alkuasukkaita vaan talo, kaikkinen hienouksineen, DVD soittimineen ja televisioineen.
Se että ruokaan ei olla valmiita panostamaan (koskee sekä ravintoloiden että kauppojen tarjontaa että sitä ruokaa mitä suomalaiset keskimäärin syövät kotona). Lähinnä siis laatu ja rajoittunut tarjonta.
Kännäänmiseen liittyen sitrten oluen ja viinin hinta ja tarjonta, eli korkea hinta ja pieni valikoima.
joissa vetelä nuoriso palvelee kuin hidastetussa filmissä ja koko ateriaa ei saa nopeasti saati koskaan kerralla, vaan aina tuodaan jotain myöhemmin pöytään (jollei unohdeta).
sosiaaliavustusten varassa elämistä ja joskus naureskelee, että mitäpä jos ottaisi lopputilin ja muutettaisin sitten Suomeen ja elellään sosiaalituilla mukava sapattivuosi.
Mieheni ei siis ymmärrä sosiaalitukia ja ajatusmallia, että olisi taakkana yhteiskunnalle. Erityisesti häntä ärsyttää systeemin hyväksikäyttäjät, työttömät ja sairaat on asia erikseen. Mies on muutenkin luonteeltaan omavarainen. Täällä esimerkiksi on normaalia, että vanhemmat maksavat aikuisten lastensa opiskelut, mutta mieheni työskenteli opintojen ohella kolmessa paikassa, jotta ei olisi ollut taakkana vanhemmilleen. Muutenkin on avokätinen ja tarjoaa apua muille, mutta tuskin koskaan pyytää mitään itselleen.
Mieheni myös ihmettelee joidenkin suomalaisten itsekkyyttä ja sitoutumattomuutta perheeseen (kotiäitien halventaminen, avoliitot, mies tulee ja menee vaimon hoitaessa yksin lapset, perheessä eri elintasot erillisten rahojen vuoksi jne.)
- paljoa tupakointia, erityisesti nuorten tyttöjen yleistä tupakointia
- Tallinnan-laivalla sitä, miten selkävaivaiset ja raihnaiset mummot ja papat raahasivat viimeisillä voimillaan ylitäysiä kaljakärryjä Suomeen
Hevimetallin jatkuva suosio hymyilyttää myös.
Esimerkiksi Metallica on myynyt maailmanlaajuisesti yli 100 miljoonaa levyä, ja uskallan epäillä että yli 99% näistä levyistä on kyllä myyty muualla kuin Suomessa! Joten kyllä sitä heviä muuallakin kuunnellaan.
- paljoa tupakointia, erityisesti nuorten tyttöjen yleistä tupakointia
- Tallinnan-laivalla sitä, miten selkävaivaiset ja raihnaiset mummot ja papat raahasivat viimeisillä voimillaan ylitäysiä kaljakärryjä Suomeen
että työkaverisi voi asua jossain keskikanadassa, missä ei ole tapana tehdä rajamatkoja.
ei enaa jarkyty isani topless-asuun kesaisin. Aikasemmin kylla. ja viela isoisani saattoi olla ilman paitaa maalla.