Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa! Mitä voin tehdä kun 2 vk ikäinen vauva syö öisin 45 min välein?!?!

Vierailija
12.06.2009 |

En tiedä miten pärjään, mies ei voi pitää nyt isyyslomaa, ja kotona on 3-v. esikoinen joka ei edes nuku enää päiväunia niin että itse voisin nukkua edes joskus! Viime yönäkin sain nukuttua yhteensä ehkä 3 tuntia, sekin varmaan kuudessa pätkässä. Vauva kasvaa hyvin.

Onko jotain konstia että niitä yön syöttövälejä voisi pidentää? Päivällä kyllä vauva nukkuisi pitkiäkin välejä syömättä.

Ajattelin että ehkä ainoa keino on lopettaa imetys ja siirtyä pulloruokintaan, jos vauva saisi pullosta kerralla enemmän (ei malta imeä kauaa), ja olisi pidempään tyytyväinen.

Tätä on jatkunut syntymästä asti, voiko olla ohimenevää? Esikoinen aikoinaan nukkuin heti 3-4 tunnin pätkissä yönsä.

Ensi yöksi laitan vauvan sitteriin (BB) nukkumaan, kun siinä tuntuu nukkuvan niin sikeästi.

Tästä ei tule oikeasti yhtään mitään, en pysty muuta kuin itkemään kun olen niin väsynyt koko ajan!!!

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että syystä tai toisesta lapsi ei saa mahaansa täyteen ja siksi on maidon tarpeessa vähän väliä.

Itselläni esikoisen kanssa samankaltainen tilanne. Maitoa tuli runsaasti, mutta se oli jotenkin "tiukassa" ja yöllä väsyneenä vauva ei jaksanut imeä tarpeekseen.

Meillä ratkaisu oli se, että illalla viimeiseksi ja yöllä annoin pullosta (rinnasta lypsettyä maitoa). Tämän avulla vauva siirtyi jo 7 vkon ikäisenä yhden yösyötön systeemiin.

Vierailija
2/49 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

herättele varovasti ja luultavasti jatkaa syömistään. On vaan oppinut nukkumaan tissi suussa.

Mä saatoin istua sohvalla useita tunteja vauvaa imettämässä kun esikoinen meni nukkumaan (klo 19-20).

Miehesi voisi laittaa esikoisen nukkumaan ja sä jäät telkkaa katsomaan ja imetän vauvaa esim klo 20-22.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

maitoa kerralla, siksi herää nälkään. Anna pullosta niin tiedät tarkan määrän mitä syö.

Vierailija
4/49 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saada häntä syömään silloin enemmän.

Toisaalta tuossa 2 viikon iässä maidontarve kasvaa kovaa kyytiä, joten sitä pitää "tilatakin" enemmän. Mutta kyllä vähintään parin tunnin imetysvälit olisivat päivällä parempia ihan siksi, että maito ehtii sulaa vatsasta ennen kuin uutta tulee tilalle, vältytte ainakin osalta vatsanpuruja.Ja kyllä vuorokausirytmiin voi ohjata jo pientäkin, kunhan ei sitä rajusti tee. Pitäähän äidin saada levätä.

Vierailija
5/49 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapaloi vauva yöksi tiukasti ja laita tutti suuhun. saattaa auttaa...

Vierailija
6/49 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä herätellä jos nukahtaa tissi suuhun. Vauva todennäköisesti "tilaa" maitoa nyt, ja jos jaksat vielä odotella jonkin aikaa, niin maitoa alkaa herua niin runsaasti että lapsi saa massunsa nopeammin täyteen. Ei kannata alkaa pullorumbaan vielä!

Vierailija
7/49 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota hänet viereesi nukkumaan ja kun hän itkee, laitat tissin suuhun ja jatkat itse unia.

Minä tein näin kuopuksen kanssa. Se oli PALJON parempi ratkaisu kuin aikanaan esikoisen kanssa: silloin nousin aina ylös ja valvoin koko sen ajan, kun vauva imi. Päivällä sitten olin itkevä zombi.

Vierailija
8/49 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää tosiaan siltä että vauva ei jaksa imeä kovin kauaa rintaa, mutta siihen ei auta mikään herättely! Vaihdan vaipatkin yöllä jotta saisin pojan hereille ja syömään lisää/toisestakin rinnasta, mutta ei auta. Vauva vaan imee 5-10 min ja sen jälkeen sylkee rinnan suustaan. Ja tämä sama toistuu myös päivällä, vaikka olisikin ihan hereillä niin ei suostu imemään.

Tuota täytyykin kokeilla että annan ennen nukkumaan menoa pullosta rintamaitoa, jospa edes ensimmäinen nukkumispätkä olisi pidempi.

Kummastuttaa tämä rinnan "hylkiminen", varsinkin kun esikoinen oli sellainen että huoli rintaa aina kun sen näki, vaikka olisi syönyt 15 min sitten.

Mun on turha haaveillakaan että imettäisin tunnin verran illalla, kun poika ei kertakaikkiaan tissiä huoli.

Maitoa tuntuu tulevan hirveästi, 5 min pumppaamisella lähes 100 ml/rinta. Ja poika kasvanut hurjaa vauhtia, joten saa kyllä tarpeeksi ruokaa.

Tässä alkaa olla oikeasti todellakin zombie-olo. Ja kun en nopeasti saa esikoisellekaan mistään hoitopaikkaa.

ap

Vierailija
9/49 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen yrittänyt nukkua samalla kun imetän, mutta ei siitä ole apua. Poika imee 10 min, irrottautuu tissistä vaikka mitä tekisin, ja taas 45 min päästä alkaa kitinä.

ap

Vierailija
10/49 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tissi ilmestyy suuhuhn aina kun vähänkin lapsi ärähtää tai heräilee.

Vierailija
11/49 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisit kokeilla sekä imettämistä kantoliinassa, että ihan vain kantamista. Lapset syövät rintaa paitsi nälkäänsä, niin myös läheisyyden tarpeeseen. Meillä lapsilla ikäeroa 1,5 v. Kannoin kuopusta liinassa liki koko ajan, ja siinä hän myös nukkui jopa 2,5 h pätkiä. Siinä ehti hyvin ulkoilla esikoisen kanssa, syödä hänen kanssaan lounasta ja laittaa päiväunille.

Kannatan myös tuota ehdotettu vieressä nukkumista - myös päivällä voi imettää sängyllä ja ottaa siinä itse torkut myös. Laita vaikka patja tv:n eteen ja esikoiselle dvd, niin hänkin viihtyy hetken.

Muutenkin: lähtekää ulos joka päivä, vaikka tekisti kuolemaa väsymyksestä! Mulla oli ihan sama tilanne aikanaan, ja kun pakotin koko poppoon aamulla ulos, niin jopa jaksoin itse paremmin, lapset söivät ja nukkuivat paremmin, ja positiivinen kierre oli valmis.

Tsemppiä, kohta helpottaa!

Vierailija
12/49 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on suht helppoa nukkua imetysten läpi, kunhan vaan luottaa itseensä ja vauvaan ja antaa unen tulla. Älä väsytä itseäsi touhuamalla ja vaihtamalla vaippoja ja tarkkailemalla vauvan toimia. Vauva haluaa vain läheisyyttäsi ei niinkään ruokaa. Laita se siihen rinnan viereen nukkumaan. Jos pystyt rentoutumaan, niin saat kyllä nukuttua tarpeeksi, vaikka vauva välillä haluaa imeä. Niin luonto on sen suunnitellut. Yö on vauvojen paras ruokailuaika ja äiti pääsee vähimmällä kun sopeutuu siihen.

Vierailija
13/49 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaikki lapset heräilly n. 1,5 vuotta ennenkun oppivat nukkumaan läpi yön. Olen siis nukkunut kokonaisen yön viimeksi yli viisi vuotta sitten, ennen esikoisen syntymää. Nyt nuorimmainen on 9kk, ja herää aikalailla samaa tahtia kun teijänkin pikkunen. Jos saa edes tuon 3 tuntia nukkua, niin on jo ruhtinaallista!!!

Aikansa se ottaa... toivon että puolen vuoden päästä helpottaa. Kyllä teilläkin sitten jossain vaiheessa:)

Vierailija
14/49 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin minä sanoisin, että vauva ei ime tuon kauempaa, koska saa siinä ajassa riittävästi maitoa. Jos ei kerran huoli rintaa, niin vatsa on jo täynnä. Tähän viittaavat sekä lyhyt imemisaika että pumppaamisen helppous / nopeus.

Ei meilläkään toinen lapsi kauan imenyt kerrallaan, tuo 5 - 10 min yleensä, joskus harvoin jopa 15.

Ootko tietoinen vauvan unisykleistä? Nyt en itse enää muista tarkkaan, kun tuosta on aikaa, mutta olikohan se niin, että vauvan unisyklin pituus on 45 minuuttia, ja siinä unisyklien välissä uni on kevyttä ja siinä herää herkästi. Kun sinä sanot, että vauva herää juuri tuossa tahdissa, niin sinuna kokeilisin, josko kyse on kuitenkin siitä, että vauva on vain siirtymässä unisyklistä toiseen ja on siinä herkän heräämisen vaiheessa ja ääntelee siinä. Eli kyse ei välttämättä ole lainkaan nälästä.

Kun lapsi kerran kasvaa todella hyvin ja maitoa tulee hyvin, niin ei varmasti ole vaarallista kokeilla auttaa lapsi unisyklistä toiseen ilman rinnan tarjoamista. Kaikki ääntely ei aina tarkoita nälkää.

Vierailija
15/49 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivällä pitäisi lapsen valvoa sen verran että yöllä siirtyy helposti unisyklistä toiseen. Tutti voisi toimia myös. Lapsella tuskin on oikeasti nälkä herätessään joka kerta, kannattaa totuttaa tuttiin.

Vierailija
16/49 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja onnittelut vauvasta.

Meillä on vähän samantyyppinen kaveri. Nykyisin 2,5 kk ja syö 2 tunnin välein, onneksi joku väli pidempi. Meillä myöskään tuo makuulla syöttö ei onnistunut.

Sinuna koittaisin tosiaan pumpata maitoa ja antaa pullosta/hörpyttämällä. Opeta miehesi myös hörpyttämään, antamaan ruokaa (hän voi hoitaa sitten jonkun yöpätkän esim. viikonloppuna).

Koita myös imettää pidempi aika kerralla. Mä istuin öisin jopa 1,5 h vauvan kanssa imetyssessioissa. Välillä se nukahteli, sitten kutittelin nännillä. Sitten saatiin nukuttua pari tuntia, sitten sama uudestaan. Vauvat yleensäkin pitävät imemisessä vähän taukoa.

Toi vaihe menee ohi. Meillä piristyttiin noin kuukauden iässä. JOs sitterissä nukkuu sikeämmin, voikohan sillä olla vatsavaivoja, jotka helpottavat vähän pystymmässä asennossa? Jos siis sängyssä pääpuolta nostaa hiukan. Lapsihan voi heräillä mahanpuruihinkin, jolloin kokeilisin tutti suuhun ja rauhoittelua.

Kannattaa muuten koittaa sitäkin, että mies menee yöllä rauhoittelemaan. Meillä pikkuinen laittaa mut koville, mutta isänsä hoidossa nukkuupidempiä pätkiä (tietänee, että samanlaista palvelua ei ole saatavilla).

Tsemppiä, on täällä muutkin itkeä tihrustellut ;)

Vierailija
17/49 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yrittää pitää imetysvälit pitkinä päiväsaikaan, jotta lapsi ehkä oppisi siihen ettei tissiä tule koko ajan suuhun, vaiko sitten imettää tiheään tahtiin päivällä niin että vauva saa varmasti tarpeeksi syötävää päivällä niin ettei enää yöllä tarvitse niin usein ruokaa?

ap

Vierailija
18/49 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei se lapsi määräänsä enempää syö kuitenkaan. 45 minuutin syöttöväli yöllä kyllä kertoo, että lapsi tarvitsee rintaa saadakseen uudestaan unen päästä kiinni. Rinta tuo turvaa ja rauhoittaa. Jos yrittäisit korvata imetyksen tutilla välillä öisin.

Rintahan on vauvalle paljon muutakin kuin ruokaa. Yöllä unisyklistä toiseen siirtymisessä auttaa, jos pidät lapsen lähelläsi, valot poissa etkä ala viihdyttää lasta jolloin tämä nukahtaa helpommin uudelleen.

Vierailija
19/49 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muta on enäämän sääntö kun pikkous , että vvastasyntynyt heräille tunnin välien. Vauvan normaaliunirytmi aitaa olla juuri 45 minuutin syklit. Tällä tahdilla ainakin miedän kaikki eljä lasta on elämnä aloittaneet , siinä 2-3 kk iässä nulluneet sitten 3 h pätkissä.

Vierailija
20/49 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti sen ei ollut nälkä, mutta ei osannut erottaa tunteita toisistaan (nälkä tai liian tiheästä syömisestä johtuva vatsakipu). Söi aina, kun kitinään tissiä tarjosin.

Lopulta vaiva korjaantui, kun pidensin väkisin syöttövälit n. kolmeen tuntiin, niin vatsanpurut ja itkutkin hävisivät pikkuhiljaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi