Kestovaippailun aloittaminen on vaivalloista
Olen ihan ulalla, mitä ihmeen vaippasysteemiä pitäis lähteä käyttämään, jos alkaisin kestoilla. Ne äitiyspakkauksenkin kamat näyttää jotenkin monimutkaisilta.
Onko mitään "ota tämä paketti, tällä vaippahommat hoituu seuraavat 3 kk" -tyyppistä pakettia, jolla voisin alkaa kestoilla. Pyykkäily ei ole ongelma. En vaan jaksa perehtyä villahousuihin sun muihin systeemeihin.
Kommentit (17)
Itse olen kanssa vasta tuleva kestoilija, mutta tarkoitukseni on tehdä vaipat itse niin tässä muutama vinkki mistä itse olen tässä viime aikoina saanut selville.
Kestovaippainfo.fi on ollut mulle korvaamaton. siellä on tietoa ja konkareita kertomassa kokemuksistaan ja vastaamassa kysymyksiin. Keskustelualueella on alue vaippakonkarit vastaavat ja siellä keskustelu jossa on kerätty vinkkejä aloittelijoille. Sen keskustelu lukeminen valaisi minua aika hyvin.
Ja itse olen niin upoksissa suossa nimeltään minkä mallisia ja merkkisiä ja kokoisia. Itse kun olen alkamassa tekemään. Mutta jos on ostamassa ja haluaa tutustua niin suosittelen katsomaan kestovaippayhdistyksen sivuilta vaippalainaamon. Eli heillä on sellainen lainaus systeemi jolla saa (mun mielestä halvalla) vuokralle erilaisia vaippa paketteja, joissa on erilaisia vaippoja, kookeiltavaksi ja käytettäväksi. Musta todella hyvä idea kun kaikille vauvoille ei käy kaikki mallit.
Ja siis osoitteet noille sivuille
www.kestovaippayhdistys.fi
www.kestovaippainfo.fi
Nämä siis noviisin ajatuksia kesojen maailmasta
Harson saa istumaan napakasti (ja se nappaa maitokakan paremmin kuin mikään muu). (pul-) Kuoreksi suosittelen imse vimseä tai bummia, ne ovat pitäneet monella hyvin.
Vaippalainaamosta kokeiluun erimerkkisiä vaippoja, niin tietää mitä ostaa seuraavassa koossa.
fuzzeilla, eli n. 5kk- lähes 2-vuotiaaksi. Ne saa neppareilla säädettyä ja täytettä voi lisätä tarpeen mukaan. Osta yksi ja kokeile. Pienemmällä käytin harsoja joiden päällä villahousut tai muovikuori, mutta osakestoilin vielä silloin, joten käytettiin myös kertiksiä. Pienemmälle toki S-koon fuzzit, mutta tosiaan noiden M-kokoisten käyttöikä on pitkä. Onhan muita vastaavanlaisia merkkejä toki, mutta minulla kokemusta vain noista.
Meillä on sekä sellaisia säädettäviä, jotka on mahtuneet 3-kuisesta lähtien (nyt lapsi 11kk) että eri kokoisia (Siis esim s-koko ihan pienelle, mutta se ei kyllä kauaa mahtunut. M meni kauemmin ja L on ollut jo pitkään käytössä)
En lupaa että teille käy, mutta kukaan ei ainakaan ole mun kuullen kyseistä merkkiä haukkunut. Hintava, mutta hintansa väärti ja helppo pitää puhtaana (taskuvaipat, all in one -systeemillä kuivuu hitaammin).
Suurin virhe musta on pihistellä ja ostaa jotain jos halvalla saa miettimättä muita asioita ja sitten on sekin raha mennyt hukkaan, jos ei toimikaan.
Fuzzeja moni kehuu, mutta meillä niistä tulee helposti haaroista pissat ohi ja imutehokin on minusta huonompi eli ovat nopeammin läpimärkiä. M koko meni heti pieneksi, jotenkin se malli vaan on meille ihan väärä. Nyt on pari L-kokoista, kun ilmaiseksi sain. Käytän niitä vaan, jos sattuu kaikki muut olemaan pyykissä.
Niillä pärjäät koko vaippaiän! Ovat siis yhdenkoon vaippoja, joita säädetään neppareilla vauvan kasvaessa. Katso vaikka täältä: https://ssl.neutech.fi/vauvauva.fi/product_details.php?p=237
Noita kannattaa ostaa pakettina, niin tulee halvemmaksi. Googlaa, niin löydät noita myyvät nettikaupat.
Tosi helppoja ja nuo imut on ihan ylivoimaisia! Päiväunille en ole laittanut koskaan mitään lisäimuja, menee tuolla omalla. Yöksi laitan oman imun ympärille Myllymuksujen taittoimun ja sillä menee hyvin koko yö. Vauva on kohta 1-vuotias meillä.
jos ei halua aivoja käyttää. Mä sain parin muun äitiyspaketin kestovaipat ja niitä käytän vieläkin, vauva kohta 5 kk. Ostin nyt edullisesti ulkomailta ison kasan all in oneja ja ne on kyllä ns helpoimpia, hitaita kuivumaan.
Ne äitiyspakkauksen vaipat eivät ole vaikeita käyttää. Mä ompelin vanhoista pyyheliinoista n 30 lisäimua ja voin sanoa, ei ole kertaakaan loppunut kesken. Halpaa kuin leivänteko. Yöksi laitan vieläkin kertakäyttöisiä ja välillä mies käyttää myös kertiksiä, mä käytän vaan, jos ollaan 4 h kaupungilla eikä ole vaihtopaikkaa, pääkaupunkiseudulla kun vaipanvaihtopaikkoja riittää.
En muuten itse asiassa tiedä näistä uusista äitiyspakkauksista, mutta mulla oli näitä imsejä, eli lisäimu + imse + kuoret päälle ja vauvalle body, sillä pärjää.
eli all in one vaipat sekä ns. taskuvaipat, joiden kanssa ei tarvita ollenkaan mitään muuta kuin itse vaippa.
Älä ala ensimmäisenä harsojuttuun, jos et ole tosi motivoitunut.
Muutamia tosi hyväksi koettuja (monilla muillakin kuin meillä) ovat olleet Fuzzit (näitä saa nykyisin myös koko vaippaiän vaippoina), Bumgeniukset tai kotimaisista vaikka Hilivinksis AIO+
Mene kestovaippainfon sivuille ja siellä tietokannat. Siellä on vaippamerkkejä vaikka kuinka ja niistä voit sitten lukea kokemuksia keskustelut osastolta. Sieltä saat paljon kullanarvoisia vinkkejä ja tietoa oman paikkakuntasti info tapahtumista!
Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan!
Ollaan itse kahden kanssa kestoillut, eka meni pitkälle harsoilla, toinen onkin saanut olla testipeppuna varmaan kymmenille vaipoille.
Tässäkin voit toki kysyä lisää!
koska tekstiileillä on vaikea saada ohutta ja imevää kerrosta sekä yhdistää se sitten istuvaan ja kosteutta pidättävään kerrokseen.
Kertisvaipoissa kun on kaikenlaisia geeliksi muuttuvia aineita ja muita.
Mä suosittelen sulta, että meet jonnekin kestovaippahulinoihin tms ja pyydät sitten jotain esittelemään sulle tarpeeksi hyvin ja ostat siltä sitten sen koko höskän. Kokeilemalla sitten loppu sujuu.
Jos tulee vikatikki, harmittaa vietävästi. Vaipoissa kannattaa muistaa kuitenkin myös, että jälleenmyyntiarvo on todella hyvä!
mutta hurahdin kestoiluun täysin, eikä se tuntunut vaivalloiselta, vaan kivalta harrastukselta. Nyt esikoisen vaippaikä on lopuillaan, mutta säästin suuren osan vaipoista kohta syntyvälle lapselle. Tulokkaan kanssa menee varmaan hyväksi havaitut systeemit (sisävaipat ja kuoret sekä taskuvaipat). Fuzzi Bunz on yksi suosikkini. Suosittelen menemään johonkin kestovaippoja myyvään kauppaan kyselemään ja tutustumaan aluksi.
Hermo meni ja käytinkin kertiksiä ekat viikot. Sitten vauvan reidet pulskistui ja homma alkoi toimia ja mitä enemmän kiloja tuli muksulle sitä paremmin toimi vaipat. Nyt lähinnä vastaan tulee se ongelma että muksu käyttää L-XL vaippoja ja ikää vasta 8kk.Joten jos ei kasvutahti hiljene pikkuhiljaa niin olen pulassa.
Meillä helpoimmat ja toimivimmat on Fuzzin taskuvaipat.Imee hyvin ja kuivuu nopsasti pesun jälkeen. Ne toimii yölläkin kun pistää Fuzzin oma imun lisäksi yhden myllymuksujen taittoimun.
Jos jollain on vinkkejä miten vaipattaa isokokoista lasta niin otan mielelläni vinkkejä vastaan! Ilmeisesti täytyy itse käydä ompelemaan.
että osta Bumgenius 3,0. Osta kokeeksi pari-kolme. Alkuun ei tarvi muuta imua, kuin ne mukana tulevat, sitten kun vauva kasvaa ja pissaa enemmän hommaa/ompele lisäksi esim. bambusta lisäimuja. Helppo ja toimiva paketti.
Meillä alkoivat sopimaan pienimmillä säädöillä noin 5,5 kiloisesta ja vielä vuoden ikäisenä toimii hyvin.
Toinen hyvä ja helppo on Fuzzi. Ne (ja Bumgeniukset) saa helposti myytyä eteen päin, jos jostain syystä et tykkääkään.
Ronja-Roopet, Lempin Mainio, Made by Riinan ja Myllynmuksujen taskut on toimineet meillä. Äitiyspakkauksen imse Vimse taas ei. Kamala kapistus. ;)
tai aikaa on niukasti, niin ota yhteys kotimaiseen vaippavalmistajaan. Esim. Lempin Mainio on samantyyppinen kuin Fuzzi (ehkä jopa parempi...) Ompelee mittojen mukaan sopivat vaipat.
Bum Genius 3.0 - vaippoja; eli ne neppareilla saadettavat & tarroilla kiinnitettavat. Ne ovat todella helppokayttoiset, oikeastaan kuin tavallinen vaippa. Aitiyspakkauksen Imse Vimset jai kaapin pohjalle... Mulla on kuivauskone mika tekee kestovaippailusta tietysti viela helpompaa.
Mulla eka lapsi nyt 5kk ja toistaiseksi kestovaippailu on ollut todella helppoa ja olen niin tyytyvainen, etta kokeilin, silla etukateen mietin kylla etta mitahan tastakin tulee, mutta halusin kuitenkin edes kokeilla miten se meilla sujuu.
Vuoden vanhan äitinä sanoisin, että nuo BUmGeniukset, jotka ostin vastasyntyneelle, toimivat mainiosti edelleen. Muut systeemit on vaihdettu jo moneen kertaan.
Kun seuraavan kanssa aloitan, käytän varmaan ihan pienellä sisävaippoja ja kuoria, ja joskus 3kk:n kohdalla siirryn taskuihin ja niillä sitten pärjääkin.
yhdelle lapselle (samoin kuin äidille...) sopii yhdet vaipat, toiselle toiset. sen takia meillä ei kestoillakaan, kun en jaksanut kokeilla kaikkia mahdollisia yhdistelmiä läpi, vaikka vaippalainaamostakin hain setin.
en siis löytänyt meidän neidille ei-falskaavaa noista, eikä rahavarat riittäneet ostamaan miljuunaa erilaista vaippaa kokeiluun.
kivahan se olisi, jos löytyisi noin helposti, mutta kun ei...