HS: Ruotsissa tehdään päiväkotitilaa pyörien päälle
botkyrka. "Kyllä minä tykkään tästä, me nähdään paljon eläimiä", kertoo viisivuotias Jenna Östman, kun päiväkodin täti on saanut hänet vyötettyä istuimeensa. "Me menemme enimmäkseen Lidaan, siellä me leikitään", Jenna sanoo.
Fröhuset on suuri kunnallinen päiväkoti Botkyrkassa Ruotsissa. Tilaa ei riitä kaikille seitsemälle ryhmälle, ja siksi yksi ryhmä lähtee neljänä päivänä viikossa aamulla bussilla liikkeelle ja palaa iltapäivän lopulla.
"Kun on liian vähän paikkoja, tämä on hauska vaihtoehtoinen ratkaisu", Fröhusetin johtaja Eva Forsberg sanoo.
Kirkkaan keltainen bussi on rakennettu Norjassa päiväkotikäyttöön. 24 lapselle on lastenistuin, saapashylly ja lokero tavaroille. Botkyrka on tyypillinen Tukholman lähikunta, jonne lapsiperheitä muuttaa keskustasta halvempien asuntojen perässä.
"Ruotsissa päivähoitotakuu tarkoittaa, että kunnan on taattava päiväkotipaikka kolmessa kuukaudessa siitä kun vanhemmat ilmoittavat lapsen jonoon. Tämä on osoittautunut vaikeaksi joissakin kunnissa", Forsberg selittää.
Päiväkotibusseja on ajossa useilla paikkakunnilla Ruotsissa ja myös Norjassa.
Bussi tulee kiinteää päiväkotia kalliimmaksi, mutta se on joustava ratkaisu. Tilaa siirtyy helposti kaupunginosasta toiseen väestökehityksen mukana.
"Ajamme yleensä Lidan ulkoilualueelle päiväksi leikkimään. Tässä konseptissa lapset ovat paljon tavallista enemmän ulkona. Talvella huonoilla keleillä menemme myös retkille Tukholman museoihin", Forsberg sanoo.
"Auto on ollut nyt puolitoista vuotta käytössä. Vanhimmilla lapsilla on meneillään toinen kausi."
Forsberg myöntää, että talven rospuuttokaudella pukemisen ja riisumisen kanssa on vähän tavallista enemmän sähellystä. "Oikein kylmällä voimme syödä välipalat sisällä bussissa. Mutta esimerkiksi Lidan ulkoilualueella, jonne menemme hyvin usein, on lämmitetty ulkoilutupa. Siellä on myös vessat."
Matka taittuu iloisen lörpöttelyn merkeissä. Tällä kertaa määränpää on lähellä, erään koulun tuliterä leikkikenttä, jossa odottaa joukko hienoja liukumäkiä ja kiipeilytelineitä.
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Ruotsissa+tehd%C3%A4%C3%A4n+p%C3%A4…
Mä en ihan ymmärrä tämän ratkaisun "hienoutta". Ehkä nuo bussit ovat sisältä tosi hienoja, mutta jos mun lapsi joutuisi johonkin "bussipäiväkotiin" niin mä varmaan joutuisin lopettamaan työnteon :p
joka päivä reissua ja koko ajan ulkona, olisi ollut aivan täydellinen juuri hänelle.