Hyvä kivunlievitys? Spinaali, epiduraali, minkä ottaisit jos voisit/saat valita..
Mikä olisi hyvä kivunlievitys synnytyksessä, jos sellaisen kerkeää saada? Ensimmäisestä kaikki kävi niin joutuin ettei kerennyt saada mitään, joten toiveissa olisi että nyt kipuun saisi edes jotain, joten hyvät neuvot kalliit ovat tervetulleita:)
Spinaalia paljon on kehuttu..
Kommentit (23)
Mulle laitettiin ekalla kerralla epiduraali, ja tosiaan tuntu kuin ois taivaaseen päässy! aivan "ihana" olo! mutta vei kyllä kaiken tunnon supistuksilta...
tokalla kerralla pitkitin ja pitkitin kunnes oli pakko huutaa et nyt sitä lievitystä. epiduraalia eivät antaneet vaan spinaalin, joka vaikutti mulla vain 30min ja senkin ajan kyllä tunsin supistukset! mutta siinä mielessä kyllä kiva kokemus että sai heti alkaa si ponnistaa ku puudutus loppu...
en osaa sanoo kumpi oli parempi.. nyt menen synnärille ja katon mitä tuleman pitää, josko ois ihan ilman mitään... ilokaasu ei oo kummallakaan aikaisemmalla kerralla auttanu..
sain epiduraalin, se oli ainoa helpotus minkä sain ja toimi todella hyvin.
Anestesialääkäri puuduttaa ensin pistoalueen ja kun on vaikuttanut ja nikamaväliä on pehmitetty hieman laittaa puudutteen.
Minulla se auttoi tosi hyvin ja vaikuttikin n.1,5h täydellisesti, kunnes alkoi hiipua pois. Mutta juuri parahiksi, sillä 2h epiduraalin laitosta olin jo täysin auki ja ponnistaminenkin onnistui ongelmitta, kun tunto alkoi palata ja sen myötä ponnistuksen tarvekkin.
Eli minulla ei peloitteluista huolimatta pidentänyt ponnistusvaihetta.
Nyt odotan toista lasta rv25 ja koska esikoinen oli varsin nopea (6h) niin olen miettinyt spinaalia, jos vain ehditään laittamaan tai sitten kk-puudutetta.
Mukava kuulla näinkin monenlaisia kokemuksia eri vaihtoehdoista:) Itsekin luomuvaihtoehtoon kun jouduin ekalla eli viime kerralla turvautumaan niin kuulostaa tämä spinaali ja epiduraali lähes kuin paratiisiin pääsisi kivun osalta, tosin jokainen synnytys on erilainen kuten on synnyttäjäkin,mutta varmasti kukin itse parhaiten tietää mikä omalla kohdalla tuntuu parhaimmalle vaihtoehdolle,minä luulen että jomman kumman noista haluan,kiitos vaan kaikille vastanneille=) Mutta katsomma mitä tuleman pitää...