Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö mun lapset saa opintotukea? Ketään

Vierailija
11.06.2009 |

nuorison vanhempia täällä????

Katselin eilen KELAn sivuja, ja kauhukseni huomasin, että ilm. meidän nuoret ei tule saamaan opintotukea ollenkaan meidän tulojen perusteella.

Vanhempien tulot jos on yli 60 000 eur vuodessa, niin ei tule tukea (jos alle 20v.)

Joku voi nyt älähtää taas ettei tarttekaan tulla, mutta ei 60 000 eur KAHDEN aikuisen tuloina ole todellakaan paljon.

JA meillä on 6h perhe, sekä iso asuntolaina, asumiseen menee yli 2t eur kuussa. Eli kyllä näiden elättämiseen tarvitaankin rahaa.

Eihän se opintotuki suuri ole, mutta kauhulla ajattelen mitä sitten, kun olen kotihoidontuella vielä kotona, ja meillä on 2 opiskelijaa, joilta lapsilisätkin loppuu, ja kirjat pitäisi maksaa...

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

opintotukea koko amiksen aikana vaikkei enää edes asunut kotona. Mä yksinhuoltajan lapsena sain täydet tuet, vaik isäpuoli on sellanen pohatta, onhan se sinänsä aika tyhmää. Mutta tyhmää on myös se että opintotukea ei saa ennen ku täyttää 17v, vaik mäki muutin kotoa jo 15v.

Mitä tyhmää siinä on? Lapsilisät tulee kuitenki siihen asti et täyttää 17. Eihän päällekkäisiä tukia voi saada.

Et lapsilisä on paljon pienempi kun opintotuki jos saa täyden määrän opintotukea.

Vierailija
22/40 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aikuiset lapset voi olettaa vanhempiensa elättävän. Mä muutin pois kotoa 19-vuotiaana kun olin vielä lukiossa. Enkä saanut opintotukea vanhempien tulojen takia, vaikken kotona asunutkaan. Mun isä sitten tarjoutui maksamaan koulukirjat ja bussilipun kunnes täytän 20 ja itse selvisin lopuista. Opintotukea alkoi tippua ennen kirjoituksia kun täytin 20. (Olin välissä ollut vuoden vaihtarina)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää saada opintotukea, että voi saada opintolainan. Olen minäkin lainan joutunut otttamaan, mutta asuin yksin, ja opintotuki+asumislisä=4€ yli vuokran. Eli pakko oli ottaa.

Vierailija
24/40 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos en enää kustanna lapsen elämistä esim. kun amis käyty ja ikää n. 19v.

Kun tää vanhin lapsi on niin "vätys" että ihmettelen kyllä miten hän aikoo elämänsä käyttää.

Eli jos hän ei mene töihin / saa niitä (jos edes osaa hakea), eikä saa mistään rahaa, niin millä voin häneltä sitten pyytää esim. osuutta ruoasta/asumisesta?

Tai miten hän muuttaisi pois - ei kai häntä voi vain uloskaan nostaa.

Saati mitä jos hän ei käy sitä amistakaan kunnolla ja jättää sen vaikka kesken?

Oikeasti pelottaa vähän..... katsella nuorta jolla ei tunnu olevan mitään käsitystä elämästä / suunnitelmia sitä varten. Vain tietokoneet/pelimaailma kiinnostaa.

Jos voisi, hän varmaan olisi kotona 40v. asti ja pelaisi vaan yöt ja nukkuisi päivät ja söisi meidän ruokia.

ap

Vierailija
25/40 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä on mt-ongelmia enkä mä tosiaan voi lastani jättää tyhjän päälle. Kannustan kyllä kovasti ja toivon, että hitaasti hyvää tulee.

Vierailija
26/40 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja rankasti.

Ei pitäisi hankkia lapsia, jos taidot ovat tuota tasoa.

Hae äkkiä apua nyt perheneuvolasta. Ja vaihda lukot, jos ei muuten aikuistu.

Vierailija
27/40 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja rankasti. Ei pitäisi hankkia lapsia, jos taidot ovat tuota tasoa. Hae äkkiä apua nyt perheneuvolasta. Ja vaihda lukot, jos ei muuten aikuistu.

aikuistu vaikka itse ensin.

Lasta on juoksutettu jo kaikki perheneuvolat sun muut neurologiset tutkimukset läpi - enpä voinut tietää lasta hankkiessa minkäluonteinen sieltä tulee - oisko pitänyt abortti tehdä vai???

Lapset on erilaisia. Muita lapsiamme on kehuttu paljonkin eri yhteyksissä, joten tuskin mä nyt omalla taitamattomuudella pelkästään olen tätä yhtä "pilannut"...?

Vierailija
28/40 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt perhepalaveri pystyyn ja yritä keskustella rahasta, töistä, opiskeluista nuoresi kanssa. Kannattaa varmaan kertoa, että sitten kun täyttää xx vuotta, niin edellytätte, että maksaa näitä ja näitä kuluja, jos käy töissä, niin maksatte osan, mutta opinnot pitää hoitaa kunnolla.

Yritä saada ymmärtämään, että raha ei kasva puussa, vaan sen eteen pitää tehdä työtä. Jos elintasosta on karsittava, niin sitten sitä pitää karsia. Helpompaa sitäkin on harjoitella kotona. Raaka todellisuus kolahtaa jossain vaiheessa kuitenin.

Pistä armeijaan heti, kun ikää riittää, niin ei pyöri kotona jaloissa.

Koittakaa nyt ryhdistäytyä. Otatte tiukemman linjan, niin kyllä sen nuorenkin on pakko ryhdistäytyä.

On vain tottunut siihen, että vanhemmat maksaa, huoltaa ja hoivaa.

Pistä tekemään kesällä kotitöitä. Pesemään ikkunoita, siivoamaan, leikkaamaan nurmikon jne. jos ei muut työt kelpaa. Älä anna jäädä laiskottelemaan.

Vierailija
29/40 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kyllä aika isot tulot jos 60 000 egee tienaatte

Turha siinä on kitistä, kun paljon pienempituloisetkin joutuvat maksamaan lapsiensa opiskelut.

Mene itse iltatöihin, pitäisi miettiä kuinka monta lasta pystyy elättämään ja kouluttamaan.

Omituinen kitinä, omat on valintasi

Vierailija
30/40 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä mieltä että mene itse töihin

Vierailija
31/40 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

et jos lapsi ei tajua VIIMEISTÄÄN lukion/amiksen jälkeen muuttaa omilleen niin sitä pitää alkaa jo vähän tökkiä pihalle ettei jämähdä kotiin koko loppuelämäksi! Mieluiten jo peruskoulun loputtua olisi aika aikuistua.

Vierailija
32/40 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ylittävätkö yhteiset tulonne silti 60 000 €?

Kuka pojalle/pojille ostaa tietokoneen osia, romppuja, pelejä, ym. ja maksaa nettiyhteyden? "Pelikoneen" päivittämiseen tietääkseni menee rahaa ainakin jonkin verran, joten ehkä voisitte vaatia, että hankkii itse siihen rahaa..? Se voisi kannustaa työnhakuun ylipäätään.

Vierailija
33/40 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsi asuu vielä 20 vuotiaana kotona ja vanhemmilla ei ole mahdollisuutta kustantaa heidän elämää (varsinkin jos on iso perhe se on ymmärrettävää), nämä aikuiset lapset osallistua asumisen kustannuksiin jollain tavalla. Kyllähän tässä maailmassa on jokaisen aikuisen ihmisen on pystyttävä itsensä elättämään. Ihan kokemuksesta voin sanoa, että nyt kannattaa kannustaa lapsesi töihin, oma-aloitteiseksi. Muuten voi käydä niin että huomaat hänen asuvan vielä luonanne 30 kymppisenä ja hän voi pahimmassa tapauksessa jatkaa samaa elämän tyyliä. Sitten se vasta vaikeaa onkin saada asiaa eteenpäin.

Stemppiä sinulle, keskustele asiasta rohkeasti miehesi kanssa ja sopikaa miten viestitte asian lapsellenne. Kukaan ei mene rikki siitä että asioista puhutaan avoimesti.

Vierailija
34/40 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö lukiossa, saa 9,70 e/kk opintotukea, joten kyllä hän nyt hiukan saa vaikka aika kohtalaiset tulot meillä.

Vierailija
35/40 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sellainen tilanne ollut esim. 2007-2008,tyttäremme opiskellessa ammattikorkeassa. Tuli kesä -08 ja hänen kesätyönsä alkoi vasta heinäkuun puolivälissä.

Hänellä on koulun lähellä opiskelija-soluasunto vuokra 240€/kk, jonka on pystynyt maksamaan opintorahallaan lukukaudeen aikana. Entäs kun tuki loppui keväällä, vuokran maksu edessä, joka maksettiin ensimmäisenä kesänä vanhempien pussista ettei menettäisi asuntoa, työtä ei silloin saanut. Muutenkin se kesä elätettiin, koska paikkakunnasta riippuen ei työn saanti ollut hyvä. Jouduin toisena vanhempana -08 toukokuussa työttömäksi jolloin kyselimme toimeentulotukea opiskelijalle siihen asti kun työ heinäkuussa alkaisi. Vastaus oli - Kyllä saa toimeentulotukea, mutta olisi pitänyt tajuta ottaa lukukauden alussa opintolainaa ja se pitää näkyä tiliotteessa pois käytettynä lukukauden lopussa, elettynä. Eli kyllä saa samanaikaisesti opintorahaa ja opintolainan. Viime syksynä oltiin viisaampia, tyttö otti opintolainaa tämän kesän varalle, että jos ei ole työtä, ettei vanhemmat joudu maksamaan vuokraa jne. vaan saa sitten toimeentulotuen. Niin saa nyt, käsittely tosin vie kauan kun on niin paljon hakijoita tänä kesänä.

Emme työssäoloaikanani haluneet tytön hakevan opintolainaa, koska sehän on maksettava takaisin, vaan selvisi sillä opintorahalla, kotona käydessä sai ruokapaketteja jne. mukaansa, vähän ekstraa.

Mutta nyt on tulossa opintolainan maksu tulevaisuudessa, kylläkin yksi vuosi vähemmän kuin muut, jos ottavat.

Lukioaikana ei meidän lapset ole saaneet opintorahaa, koska minäkin olin silloin työssä.

Vierailija
36/40 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

et jos lapsi ei tajua VIIMEISTÄÄN lukion/amiksen jälkeen muuttaa omilleen niin sitä pitää alkaa jo vähän tökkiä pihalle ettei jämähdä kotiin koko loppuelämäksi! Mieluiten jo peruskoulun loputtua olisi aika aikuistua.

Miksi? Miksei voi asua opiskeluaikaa kotona?Minä ainakin haluan antaa lapsilleni opiskelurauhan, ilman että joutuu painimaan raha-asioiden vuoksi. Lapseni on nyt 20 vuotias,kävi lukion ja nyt opiskelee lentäjäksi ja siitä lentokapteeniksi. Tottakai hän saa asua kotona, ja juu meillä lapsia 5, joista vanhin nyt opiskelee lukion ulkopuolella, seuraava päätti juuri peruskoulun, kolme vielä tulossa lujaa perässä. Vuosi-ansiomme on 60 tuhatta, joten emme ole edes rikkaita. Haluan antaa lapsillemme mahdollisimman hyvät eväät aloittaa oma elämä puhtaalta pöydältä.

Vierailija
37/40 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

no kyllä se vaan pitää peiliin katsoa, jos lapsi on tuollainen. Siellä rikkaalla alueella lössynä lojuu ja sinä vaadit valtiota kustantamaan nirson ja laiskan lapsen elannon vielä aikuisenakin.

Ilmaiseksi saatte jo koulun ja terveydenhuollon ja sinun tulosi ja lisää pitäisi vaan saada!

Vierailija
38/40 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mun mielestä on ihan itsestään selvää, että lapset asuvat kotona siihen 18-19-vuotiaaksi, kunnes ovat käyneet toisen asteen koulutuksen loppuun (lukio/amis). Tietysti jos paikkakunnalla ei olisi sopivaa koulua tai kotona olisi asiat huonosti, olisi tilanne toinen. Ja tottakai vanhempien kuuluu huoltaa ja elättää lapset täysi-ikäisiksi, ylimääräistä käyttörahaa voi sitten tienata kesätöissä jos haluaa. Ja niin kauan kun asuu kotona ja vanhemmat elättävät, lapsen tulee noudattaa yhteisiä sääntöjä, osallistua kotitöihin jne. Ei tietenkään alaikäiselle kotona asuvalle lapselle makseta mitään opintotukia! Ja ihan mielellään ainakin minä elätän lapseni sinne 19-vuotiaaksi asti, mihin lukio/amis kestää. Omillaan asuvan korkeakouluopiskelijan tukiin ei vanhempien tulot vaikuta; se on kyllä epäkohta, että toisen asteen koulutuksessa olevan 18-20 -vuotiaan vaikuttaa.

Vierailija
39/40 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia että yläastelaiset lintsaavat 200 tuntia vuodessa. Mitään ammattia he eivät kyllä itselleen saa tuolla lintsaamistahdilla eivätkä kyllä opi työelämäänkään tuolla tavoin.

Vierailija
40/40 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

masentunut ja käytöshäiriöinen ja sitä kiinnosti ainoastaan pelaaminen ja tietokoneella istuminen - ja arvatkaapas missä mies on nykyään töissä: pelifirmassa tekemässä pelejä xD..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi