Olen työpaikka kiusattuna
Vinkkejä siihen miten tästä pääsee eroon.
Kiusaaminen ilmenee esim. Olan kohautteluilla ja ilmehdinnällä. Selän takana puhutaan pahaa ja joskus joitakin ilkeyksiä sanotaan niin kuuluvasti, että ne on tarkoitettu minun kuultavakseni. :(
Mitä voisin tehdä? Tähän asti olen ollut ihan lukossa ja tyrmistynyt siitä negatiivisuudesta millä minuun suhtaudutaan. En ole edes kenellekään mitään pahaa tehnyt, eikä minulla ole koskaan tapana juoruilla toisten selän takana.
Töihin meneminen on nykyisin niin raskasta kun tuntuu, että sieltä on joka päivä tultava itkien kotiin.
Tänäänkin yhden työkaverin kommentti oli, että etsisi uuden työpaikan kun ei osaa tehdä oikein. Ja tuo mitä ei oltu tehty oikein ei ollut edes minun tekemäni vaan jonkun muun, mutta en tiedä kenen.
Jotenkin kaikki vastoinkäymiset lankeavat aina minun syykseni.
Kommentit (12)
Kun enhän mä minkään viedeokameran kanssakaan voi töihin mennä?
Kerro esimiehelle, hänellä on velvollisuus puuttua ja estää työpaikkakiusaaminen.
Kerro työpaikkalääkärille.
oli karmea ilmapiiri. Ja sain siitä osani... minulla toimi se, että etsin toisen työpaikan. Tsemppiä.
vain kahden inhottavan ihmisen vuoksi :( Mutta kai se niin on, että jos jään tähän niin en enää jaksa kauaa.
ei kannata menettää mielenterveyttään.
ei kannata menettää mielenterveyttään.
Täytyy varmaan yrittää saada asiat takaisin oikeisiin mittasuhteisiin omassa päässään? Se on vain työpaikka. Jep. Yritän ajatella näin ja mennä taas töihin huomenna :)
Siksi kiusaavat. Näe voimavara siinä! Haluavat että eroat jos uhkaat heitä.
Tai sitten ovat vain pahansuopia ja ilkeitä.
Älä lannistu, mene iloisena töihin.
Kun reagoi toisin kuin odotetaan, menee pasmat sekaisin.
Esim. kun naapuri sanoi mulle, että vihaa mua. sanoin että hän on ihana! Olisitte nähny sen ilmeen ;D
sen vuoksi että saat palkan tilille joka kuukausi. Sinun ei tarvitse kelvata siellä kenellekkään, pääasia että teet työsi mahdollisimman hyvin. Niin että kukaan ei pääse ainakaan siitä valittamaan. Uskoisin että tällaiset kiusaamisjutut lähtee aina yhdestä ihmisestä, joka sitten yrittää saada muut mukaan. Saattaa olla, että muut tykkäisivät olla kanssasi, mutta eivät voi koska ovat lojaaleja tälle ihmiselle, joka ei sinusta pidä.
Yleensä sellaisella ihmisellä, joka lähtee jotain kiusaamaan, ei ole itsellä asiat hyvin, ja hän voi henkisesti pahoin. Yritä ajatella asia näin. Ajattele, että sinulla on asiat hyvin, ja tämä toinen ihminen voi pahoin ja purkaa sen sinuun. Tällä tavoin nostat itsesi tällaisen ihmisen yläpuolelle, anna hänen kärsiä omassa katkeruudessaan. Hän löytää sen vielä edestään, tavalla tai toisella.
Jonain päivänä huomaat, että työkaverit tykkäävätkin sinusta.
Siksi kiusaavat. Näe voimavara siinä! Haluavat että eroat jos uhkaat heitä.
Tai sitten ovat vain pahansuopia ja ilkeitä.
Älä lannistu, mene iloisena töihin.
Kun reagoi toisin kuin odotetaan, menee pasmat sekaisin.Esim. kun naapuri sanoi mulle, että vihaa mua. sanoin että hän on ihana! Olisitte nähny sen ilmeen ;D
Jos vain saisin puristettua tuon olette ihania itsestäni ulos :) On nimittäin tosi vaikeaa kaiken sen kaunan kanssa mitä kannan heitä vastaan sisälläni...
korkeammin koulutettu kuin he. Mutta minusta tämä on niin kohtalon ivaa. Itse olin vuosia alikoulutettuna ja kun vihdoinkin sain repäistyä itsestäni voimia suorittaakseni tutkinnon niin mitä saankaan vastapainoksi? Vain pahansuopuutta ja ilkeyksiä? Ja ihan oikeasti jos minulta kysytään niin koulutuksella ei ole minun mielestäni hirveästi väliä. Minun unelmani vaan sattui nyt olemaan se yliopisto tutkinto. Olisikohan kaikki paremmin jos unelmanani olisi ollut aurinko loma?
Juu, se on vain työpaikka. Niinpä kannattaa etsiä toinen jossa viihtyy paremmin.
Ei ollut todellakaan kivaa kun jokaikinen virhe laitettiin minun syykseni. Tai siis muutama ihminen laittoi mutta pikkuhiljaa muutkin uskoivat heitä. Sain käyttää tuhottomasti aikaa siihen että todistelin että en ole tehnyt virhettä - ts. en voi korjata ongelmaa. Soitteluita illalla kotiin...viikonloppuisin...
Minä lähdin sen jälkeen kun totesin että mielenterveyteni on tärkeämpi kuin yksi työpaikka. Keskustelin tietenkin asiasta esimiehen, esimiehen esimiehen jne kanssa...kukaan ei pystynyt auttamaan (ts. halunnut). Ilmoittauduin työkkäriin ja en saanut edes 3kk karenssia päivärahoihin vaikka irtisanouduin itse. Laitoin kolme aanelosta selvitystä kiusaamisesta työkkärin lautakunnalle. Tulos: minulla oli oikeus irtisanoutua tuossa tilanteessa. Katsoivat että toimin pakkotilanteessa. Minulla oli myös todistus työterveyslääkäriltä siitä että ko. yrityksessä oli todella paha ilmapiiriongelma.
työpaikkakiusaamiseen puututaan? Jos esimiehesi ei kuulu kiusaajiin, niin hänelle pitäisi voida kertoa asiasta. Työsuojeluvaltuutettukin voisi auttaa. On työpaikan johdon velvollisuus järjestää työntekijöilleen asialliset työolot. Ainakin joillakin työpaikoilla on laadittu esim. toimintaohjeita kiusaamistapausten varalle.