milloin ihmeessä koti kuntoon
vauva 3kk ei juurikaan päivisin nuku vaan vaatii jatkuvaa seurustelua.Ulkona nukkuu kävelyllä mutta kotona ei.Aina kun siivousvälineet ottaa esille, huuto alkaa.Rasittavaa kun ei saa koskaan siivottua kunnolla eikä kehtaa kohta ketään kylään kutsua, kun on koirakin jonka karvat pöllyävät pitkin lattioita.
Kommentit (72)
Eli kun aina käytön jälkeen laittaa tavarat omille paikoilleen, helpottaa se jo kovasti siivousta. Etenkin tiskit heti koneeseen, vaatteet pyykkikoriin tai kaappiin jne. Keittiön pinnat, roiskeet kaapinovista yms. pyyhin aina kun otan keittiörätin käteeni eli aina kun lapset ovat syöneet. Kylppärissä tulee ihan huomaamatta käsiä pestessä pyyhkäistyä lavuaaria, peilikaapin ovia yms. WC-pöntön pesaisen harjalla aina, kun sinne jää 'jarrutusjälkiä'. Leluille meillä on isoja koreja ja laatikoita, jonne ne viskellään iltaisin ja yllätysvieraiden saapuessa. Tietysti tämän lisäksi pitää vielä imuroida, luututa ja pyyhkiä pölyt muualta kuin keittiöstä (joka hoituu päivittäin) ja sympatiat ovat ap:n puolella siinä, että meilläkin tuo ikä vauvalla oli tosi hankala kotitöiden kannalta. Heti siinä vaiheessa alkoi helpottaa, kun vauva oppi konttamaan ja konttasi innoissaan imurin perässä. Nyt 1 v 3 kk iässä 'osallistuu' jo kotitöihin esimerkiksi heiluttelemalla harjaa ja omaa rättiään - ja on poika : )
Nukkuuko ap:n vauva paikallaan olevissa vaunuissa ulkona? Meillä piti ensin lenkitellä puolisen tuntia, sitten jatkoi vielä unia vaunuissa. Vasta n. 1 v. oppi nukkumaan sisällä.
PERUSsiivouksesta. Pesetkö sinä tosiaan joka_viikko lelulaatikot, kenkätelineet ja kaikki kotisi pinnat? Tuosta kenkätelineestä vielä sen verran kun se tuntuu sinua mietityttävän, niin voin sanoa, että minä imuroin sen aina eteisen imuroinnin yhteydessä. Hiekkaa tai kiviä siellä ei siis ole. Ja oikeasti, onko niin vaikea usko, että joillain on ihan tavallinen koti, ei mikään 300m2 palatsi? Ei meillä ole esim. sellaisia tuoleja, että niistä pitäisi pyyhkiä pölyt. Meillä on ruokapyödän ääressä 6 tuolia, niitä putsaan säännöllisesti samassa yhteydessä kun siivoilen keittiötä. Sen lisäksi meillä on 1 nojatuoli, mistä ei pölyjä tarvitse pyyhkiä. Pöytiä on 2; ruokapöytä, mitä tulee pyyhittyä kyllä ihan joka ruokailun jälkeen ja lisäksi lastenhuoneen pöytä. Sitä en tänään pyyhkinyt, enkä niitä ikkunanpieliä, mutta sanotaan nyt että niihin olisi mennyt ehkä minuutti enemmän aikaa. Koriste-esineitä meillä ei ole, vihaan kaikkea krääsää. Valokuvia on paljon, samoin kirjoja, mutta suosin vitriinikaappeja. Lastenhuoneessä myös ovelliset kaapit, joten lelut eivät pölyynny. Lisäksi lastenhuoneessa 2 seinähyllyä, niistä pyyhin pölyt tänään. Ja ne lelut, mitkä ovat esillä lattialla tms, ovat käytössä eivätkä pölyyntymässä. Pakko mainita, että meillä on AINA siistiä. En erityisemmin pidä siivoamisesta mutta rakasten siisteyttä, sen vuoksi koti ja huonekalut on suunniteltu sen mukaan, että siivous on helppoa ja nopeaa. En kestäisi sellaista elämää, missä joutuisin pyhittämään yhden päivän viikosta pelkälle siivoamiselle. Kaikilla ei näin ole, se on minulle aivan sama. En kuitenkaan ymmärrä miksi pitää valittaa jos pölyjen pyyhkimiseen tai kylpyhuoneen siivoamiseen menee tunti. Jos haluaa niin asiat voi tehdä helpomminkin.
alunperin olin itse nro 14 ja kommentoin viestiin nro 11, jossa kyllä sanottiin, että talon siivoaa PERUSTEELLISESTI tunnissa (sisältäen siis imuroinnin ja pölyjen pyyhkimiset ja vessan siivoukset ym). Ja missään en ole tarkoittanut mitään suursiivoa, jossa käydään läpi kaikki kaapit ja laatikot, vaan ihan sellaista vähän isompaa siivousta (jonka itse teen kerran kuukaudessa) kuin imurointi ja vessan pesu (jonka teen viikottain). Sen takia ihmettelinkin, että miten joku viitsii joka viikko pyyhkiä nuo pölyt, koska itselläni siihen menee ihan tuhottomasti aikaa. Ja sanoin jo aiemminkin, että meillä on ihan käsittääkseni normaali 100 neliön koti eikä mikään palatsi.
No kyllä minun mielestäni voi valittaa, että pölyjen pyyhkimiseen tai kylpyhuoneen siivoamiseen menee tunti, jos siihen oikeasti sen verran menee, eikä vain huiski sieltä täältä. En minä ainakaan viitsi sanoa, että pyyhinpäs pölyt jos en ole oikeasti joka paikasta pyyhkinyt. Tottakai voi vaikka jättää siivoamatta, niin ei ainakaan tarvitse valittaa, niinhän pääsee vielä helpommin.
Juu, tee sinä vain niinkuin teet, kuulostaa ihan hyvältä ja järkevältä, mutta itse en kyllä viitsisi "pyyhkiä pölyjä", jos ei joka paikka tule kuitenkaan puhtaaksi.
Eli se on nykyään suositeltavampi tapa kuin märällä pyyhkiminen. On nopeampaa ja pölyt sitten käydään pudistelemassa ulkona pois tästä huiskasta. Ne ei montaa euroa maksa...mutta helpottavat elämää kummasti. Meillä lapset läpsyttelevät sormet tv-ruutuun, joten se on ainoa, joka on pakko pyyhkiä märällä.
Ja joka toinen viikko jätän matot imuroimatta ja pyyhin lattiat sellaisella antistaattisella liinalla. Tosi hyvä pikasiivous tulee ja oikeasti saa matalistakin paikoista pölyn tosi hyvin pois.
Meillä on 161 neliötä kahdessa tasossa ja kolme vessaa, kodinhoitohuone ja pesuhuone. Yleensä pesen vessat viikoittain, mutta teen perusteellisemman siivouksen (imurointi+lattioiden luuttuaminen) vain joka toinen viikko. Kyllä menee 2 h aikaa pelkkään siivoamiseen, jos luuttuaa. Ja edellisenä iltana yleensä komennan kaikki keräämään tavarat ja vaatteet pois lattioilta. Siihen menee ainakin 0,5-1 h aikaa.
Joten on se siivous aika pitkäpiimäistä hommaa ja meillä käytetään yleensä siivoojaa 2 kertaa kuussa tekemään tuo perusteellisempi siivous. Nyt hän on kesälomalla, joten siivoan itse.
Lapset ovat meillä nyt 3 ja 6 ja alkavat olla jo siivouksessa "avuksi".
Ap:n kannattaa keksiä vauvalle tosiaan jotain viihdykettä lattialle. Joku kaari, jossa roikkuu leluja.
Siis haloo, tuoleista pölyt? Ruokapäöydän tuoleissa meillä istutaan päivittäin, ei niihin pölyä kerry, ja nojatuolseita ja sohvista nyt ei pölyjkä pyyhitä. Kenkätelineet?? No en todellakaan pyyhi pölyjä. Kaapin lattian imuroin variseesta hiekasta.
No, voin tehdä sen uudestaankin. Pyyhin tänään siis: - ikkunanpuitteet keittiöstä ja olohuoneesta - keittiön, olohuoneen ja 2 makuuhuoneen kattolamput - olohuoneen hyllyn ja tv: n (muu elektroniikka oven takana joten ei pölyynny niin paljon että pitäisi kovin usein pyyhkiä) - 1 lipasto - toinen tv - peilin päälinen ja 12 taulua - lastehuoneen 2 seinähyllyä ja kaapin päälinen - kuntoilulaite
Pölyjen pyyhkimiseen kostealla meni 8 minuuttia. t. se, joka sanoi selviävänsä 5 minuutissa
vielä, mitkä kaikki pinnat sisältyivät tuohon 8 minuuttiin?
kun kysyin uudestaan. Tämän perusteella pystyn paremmin hahmottamaan tämän ajankäyttösi. En vain ymmärrä, miksi sanot, että pyyhit pölyt, jos et joka paikasta kuitenkaan pyyhi, vai väitätkö, että teillä ei ole lastenhuoneessa ikkunoita (=ikkunanpieliä), ei ainuttakaan pöytää ja tuolia koko talossa, sängynpäätyjä. Ja edelleen ihmettelen miksei niitä kenkätelineitä ja lelulaatikoita tarvitse pyyhkiä. Vaikkei niihin paksua pölykerrosta syntyisikään, kyllä niissäkin luulisi jotain likaa esim hiekkaa olevan. Ei siis vain mahdu kalloon se, että puhutaan perusteellisesta siivouksesta, mutta kaikkea ei kuitenkaan pyyhitäkään. Tai sitten teillä on sellainen koti, jossa ei todellakaan ole yhtä ainutta esinettä näkyvillä, ei kukkia, koriste-esineitä, isompia leluja, tietokonetta, valokuvakehystä, kirjoja. Jos teillä on todella tällainen koti, niin ok, mutta ihmettelen siinä tapauksessa ajatusmaailmaasi, jossa ihmettelet, että jollakin menee todellakin paljon kauemmin siihen pölyjen pyyhkimiseen.
meillä ainakin on tuoleja, esim lastenhuoneessa on neljä sellaista pikkutuolia ja pikkupöytä, joista ehkä kaksi on aktiivisemmassa käytössä. Ja mitä sitten vaikka ei kertyisikään pölyä. Meillä on ainakin sellaisia tahmatassuja, että kyllä ihan varmasti jotain pikkulikaa pyyhittäessä tarttuu.
Siis en enää ihmettele, miten jotkut saavat siivottua niin nopeasti, kun eivät edes siivoa kaikkea näkyvillä olevaa. Kerätköön pölyä tai ei, kyllä ne silti mielestäni pyyhkiä pitää, jos siivoamisesta puhutaan. Ettekö esim mattoja pestessännekään pese kuin likatahrat pois? Tai ikkunoita pestessä?
Meillä ei siis nyt ole puhdasta, kun en jaksanut pyyhkiä pölyjä lastenhuoneen pöydältä ja ikkunanpuitteista? Okei...
Ja minä en ole nro 11, jos olet niin olettanut.
Ja kuten sanoin, meillä on aina siistiä. Aikaa siivoamiseen en kuitenkaan käytä mahdottomasti, sillä teen joka päivä jotain.
En harrasta koskaan suursiivouksia! Niitä ei tarvitse jos jaksaa tehdä ylläpitosiivousta tarpeen mukaan. Mitä harvemmin pyyhit pölyt, sitä hitaamapaa se on, sillä pölyä on enemmän...
, mutta teen perusteellisemman siivouksen (imurointi+lattioiden luuttuaminen) vain joka toinen viikko. Kyllä menee 2 h aikaa pelkkään siivoamiseen, jos luuttuaa..
jos tosiaan imuroi ja luuttuaa joka toinen viikko, niin on siinä jynssäämistä sitten.
Meillä on useampi allerginen, joten minä vetäisen imurilla keittiön, olkkarin ja eteisen joka päivä tai joka toinen päivä. Siihen menee alle 10 min eikä edes tunnu siivoamiselta. Näin ei kivenmurut, ruoanmurut tai takan eteen kerääntyvä puru leviä minnekään. Keittiön laattalattian pyyhkäisen samalla kun täytän tiskikonetta, se vie n 2 minuuttia.
Mutta jos ui pari viikkoa paskassa, niin ihmekös sitten jos saa pitää luuttuamispäiviä.
Voi, ap parka, minkälainen ketju tästä tuli...
toivottavasti olet keksinyt jotain keinoja siivoukseen?
Meillä ei siis nyt ole puhdasta, kun en jaksanut pyyhkiä pölyjä lastenhuoneen pöydältä ja ikkunanpuitteista? Okei... Ja minä en ole nro 11, jos olet niin olettanut. Ja kuten sanoin, meillä on aina siistiä. Aikaa siivoamiseen en kuitenkaan käytä mahdottomasti, sillä teen joka päivä jotain. En harrasta koskaan suursiivouksia! Niitä ei tarvitse jos jaksaa tehdä ylläpitosiivousta tarpeen mukaan. Mitä harvemmin pyyhit pölyt, sitä hitaamapaa se on, sillä pölyä on enemmän...
tämä logiikka minulla tökkii. Missä vaiheessa sitten siivoat ne paikat, jotka eivät kerää pölyä, jos et edes tee koskaan suursiivouksia. Ja tämän kysyin tuolla ennemminkin, miten se vie muka ratkaisevasti vähemmän aikaa jos pyyhkii useammin, kun pyyhittävää tasoa ja imuroitavaa pinta-alaa on kuitenkin yhtä paljon, teki sen sitten kerran viikossa tai joka toinen viikko?
Enkä sano, että teillä olisi likaista, mutta ihmettelen vain tuota, että pyyhitään pölyt jostain paikasta, mutta toisesta paikasta ei. Ja sitten vielä kehutaan, että vain kahdeksan minuuttia meni.
kehtaa hankkia siivojaa tänne, isovanhemmat on jo nyt ihan ihmeissään miten en saa siivottua (vaikka kaikenpäivää siivoaisin paits tän pienen kaffepaussin ajan). eivät voi käsittää että olen päivät pitkät kotona ja kämppä tässä kunnossa, parhaani teen. töihin kun menen niin en edes mieti siivoojan palkkaamista. paits et aina pitää siivota ennen kuin siivooja tulee. nehän vaan imuroi ja pesee lattiat, siihen ei kyllä hirveesti menekään aikaa vaan oikeaan siivoukseen!
Kotisiivouksessa siivotaan se, mistä on asiakkaan kanssa sovittu(lattiat, kaapistojen ovet, sauna...). Jos et jostain sovi niin sitä ei siivota. 30 ekee tunti ja siitä pois 60% kotitalousvähennystä. Ei kallista, jos ei oma aika puuhaan riitä.
t: siivooja
kolme päivää. Ei tosiaan ollut vitsi tuo. Mutta enpä ole toista kertaa nysvännyt keittiössä yhtä kauaa.
Kolme päivää tosiaan meni, kun siivosin ihan kaiken: katonkin pesin samoin kuin joka ikisen kodinkoneen pinttymistä yms. SAmalla naputtelin kaappeihin muutamia rimoja pitämään uunivuokia pystyssä yms. kätevää, joka helpottaa järjestyksenpitoa jatkossa. Olisinkohan ommellut samalla puusohvan tyynynpäällisen yms. No jokatapauksessa keittiö tuli kuntoon. Muuta en jaksanutkaan sitten siivoilla. Olin silloin vielä äitiyslomalla ja mummi oli meillä kyläilemässä ja leikittämässä yksivuotiastani.
Mitä muuta elämääni kuului tuolloin? Lapsen hoitamista ja vilkasta sosiaalista elämää, tein myös asiantuntijatyötäni tai opiskelin noin 4h per vrk lapsen nukkuessa. Ihan oli täyttä elämää, lapsen hereilläoloajan yleensä keskityin lapsen kanssa seurusteluun ja välillä tein toisella kädellä kotihommia.
Yleensä siivoan kotia joka päivä jonkin verran, sillä viikkosiivoukseen ei löydy aikaa enkä jaksaisikaan siivota neljää tuntia putkeen säännöllisesti joka viikko, sillä vapaapäivät haluan keskittyä perheen kanssa olemiseen ja kyläilyyn yms.
pyyhkinen ei ole pölyjen pyyhkimistä. Olen tänään pyyhkinyt pölyt, eli ne pinnat, mihin pölyä kertyy! Tarkoittaako jonkun mielestä käsite pölyjen pyyhintä kaikki talon pinnat? Muutama päivä sitten pyyhin ovipinnat (huoneista ja keittiöstä), tätä en esim. laske pölyjen pyyhintään. Keittiön tuolejakin olen tällä viikolla pyyhkinyt, en laske sitä pölyjen pyyhinnäksi koska en pyyhi PÖLYÄ vaan likaa ja ruuanjätteitä (meillä 3 pientä lasta) jne. Ymmärrätkö? Eihän siinä välttämättä aikaa säästä jos laskee kaikki työt ja niihin käytetyn ajan yhteensä, mutta kuten sanoin, koen tämän helpompana. Helpompi käyttää joka päivä vaikka vartti tai puoli tuntia siivoamiseen jos sen avulla välttää ne koko lauantain vievät siivoussulkeiset. Tai oikeastaan, uskon, että jatkuvalla siistimisellä säästää aikaa. Eipähän tarvitse käyttää paria tuntia ennen imurointia tavaroiden keräämiseen.
minäkään ovia ja seiniä pyyhi, jos sitä meinaat, mutta ovien päällystät kyllä. Ja sellaiset pinnat, jotka muuten keräisivät pölyä, mutta ei kovan käytön vuoksi ehdi pölyyntyä pyyhin juuri sen kovan käytön vuoksi. Esimerkiksi jääkaapin ovi meillä ei todellakaan kerää pölyä, mutta vaatii kyllä pyyhkimistä silloin tällöin. Jätättekö lattiatkin pyyhkimättä niiltä osin, joilla paljon kävellään?
Ja vielä tuosta, että et laske tuolien sun muiden pyyhkimistä pölyjen pyyhinnäksi. No minä lasken sen siihen, koska samalla tavalla minä ne pyyhin silloin, kun muutakin siivousta teen. En erittele siivouksessani pölyjen pyyhkimistä tasoilta ja muun lian pyyhkimistä tasoilta.
pyyhkinen ei ole pölyjen pyyhkimistä.
Olen tänään pyyhkinyt pölyt, eli ne pinnat, mihin pölyä kertyy! Tarkoittaako jonkun mielestä käsite pölyjen pyyhintä kaikki talon pinnat?
Muutama päivä sitten pyyhin ovipinnat (huoneista ja keittiöstä), tätä en esim. laske pölyjen pyyhintään. Keittiön tuolejakin olen tällä viikolla pyyhkinyt, en laske sitä pölyjen pyyhinnäksi koska en pyyhi PÖLYÄ vaan likaa ja ruuanjätteitä (meillä 3 pientä lasta) jne. Ymmärrätkö?
Eihän siinä välttämättä aikaa säästä jos laskee kaikki työt ja niihin käytetyn ajan yhteensä, mutta kuten sanoin, koen tämän helpompana. Helpompi käyttää joka päivä vaikka vartti tai puoli tuntia siivoamiseen jos sen avulla välttää ne koko lauantain vievät siivoussulkeiset.
Tai oikeastaan, uskon, että jatkuvalla siistimisellä säästää aikaa. Eipähän tarvitse käyttää paria tuntia ennen imurointia tavaroiden keräämiseen.
minäkin kahden pienen lapsen (1v&2v) saan kyllä uppoamaan siivoamiseen aikaa helposti. Mutta aina oonkin eläny sillä periaatteella, että jos en viitsi tehdä kunnolla, en tee ollenkaan. Teen siis pari kertaa kk perusteellisen siivouksen, johon sisältyy järjestelemisestä ja pölyjen pyyhinnästä, kierrätysroskien vientiin kaikki mahdollinen ja mahdoton.. Meillä ei oo tiskikonetta, ni tiskaamiseenkin menee äkkiä toista tuntia päivässä. Toki sit imuroin, pesen keittiönlattian ja vessat useamminkin. Mutta mä en tajua, miksi se ei saa näkyä, että perheessä on lapsia. Mua ei haitta, jos lelut on levällään. No itekin sain lapsena leikkiä ja kaikki ei ollu aina ihan tiptop (tosin nyt ku en oo 10v ollu kotona, ni oon kyllä järkyttyny, miten pikkusisarukset ei ollenkaan tajua, mikä merkitys siivouksella on..) Kerran viikossa tehtiin isompi siivous, ja ei oo yks tai kaks äitiä, jotka on sanonu meidän äitille, että he on kateellisia, ku äiti on pikkulapsiajan käyttäny lasten kanssa, eikä mopin kanssa, ku välit omiin lapsiin niin mutkattomia.. että puolensa ja puolensa.
Mielummin oon äiti, jonka lapset muistaa siitä, että aina oli aikaa ottaa syliin, kuin äiti, jonka lapset muistaa siitä, että kaiken piti kiiltää. Tosin meillä pojat leikkii kahdestaan tosi paljon, nytkin, ja mukavaa tuntuu olevan, ku hihkuminen vaan kuuluu..
Niin meillä mies pesee ikkunat pari kertaa vuodessa ja se riittää mulle :)