Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ooooo- JOULULAHJAT VKO24 -ooooo

Vierailija
08.06.2009 |

http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/6/viestiketju/999354/_joululahjat_…

Joulupakettia odottavat

aada-maria 26.11

mamixi 1.12

sandeman-82 1.12

neira 2.12

nau 3.12

-Neve- 4.12

Yksis 5.12

Unimurmeli 5.12

tulppaani 7.12

-sallis- 9.12

lemon 10.12

anzku84 12.12

Lizzy-79 12.12

Papu84 14.12

äitimaalta 14.12

Mamma41 14.12

Laara 15.12

Musta_Kissa 15.12

Tanni 15.12

Killa 16.12

MinttuLotta 18.12

wishing 18.12

viivioskari 18.12

Miimu74 19.12

pirpana1984 19.12

RR10 19.12

pikkutassu79 19.12

Tandy 20.12

amalia76 21.12

Pimienta 22.12

nöpöstiina 22.12

Rouvaii 23.12

Mammariini 25.12

iita3 25.12

katja83 25.12

Vau09 27.12

inimai 28.12

jenuski 31.12

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulikohan kaikki päivitykset listaan oikein?

(Kopsaampa kirjoitteluni tuolta haahupinosta, kun sinne ehdin eka kirjoitella)

Testailin juuri uutta doppleriani ja heti tuli nopeat sykelukemat näyttöön :). Pitkään arvoin raaskinko sijoittaa tällaiseen lcd-näytölliseen malliin, mut aattelin että harmittaa jos en sitä hommaa ja hauskaahan se oli noita lukemia seurata. Siinä 140-160 välillä ne meni. Välillä siirtelin laitetta ja sain omankin sykkeen lukemat.

Eilen sain laitteen ja ikäväkseni huomasin et en pääsekään heti testailemaan, kun en muistanut eilen kaupassa käydessä ostaa siihen pattereita, vaikka tiesin että niitä ei paketin mukana tule. Nyt onneks hoksasin, et kaukosäätimissähän on samankokoisia ja eikun lainaamaan niistä. Täytyypi tänään käydä patteri ostoksilla

Kaikenlaista vihlontaa ja pistelyä ja kolotusta on vaan mahassa. Kävelyretket on välillä ikäviä, kun pistää kylkeen. Ei nyt viitsis ihan paikallaankaan olla tai on kohta kunto ihan rapistunut. Mä oon kans sellainen vatsavaivainen, ettei aina tiedä mitkä kivut on suolistoperäisiä, ja mitkä jotain muuta.

Vielä pitää sen verran valittaa, vaikka ihan hyvä fiilis onkin, et mul on kamala nuha ja yskittääkin. Luulin välillä että on paranemaan päin mut sitten alko uudestaan. Ja ikävämpi on et tytölläkin on nyt kamala nuha. Edellisyönä ei paljon nukuttu, mut nyt sai särkylääkettä illalla, niin meni yö vähän paremmin.

nau rv14+4

Vierailija
2/35 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole piiiitkään aikaan päässyt kirjoittelemaan. Koneeni ei vain ole ollut yhteistyökykyinen ja sitten ei vain vointi ole riittänyt.

Töissä aivan hirveää tämän huonon olon takia (sisällä tosin tavara pysyy). Nyt myös uutena vaivana selkäkivut, joten vähän olen huolissani. Ultrassa tosin vauvalla oli kaikki hyvin.

Muuten itsellänikin on kaikki ollut hyvin. Paitsi töissä alkaa olemaan vaikea salailla asiaa, kun vatsa alkaa kasvaan ja työpaidat ovat aika kireitä (olen ravintolassa töissä). Muutenkin vähän mietityttää miten töissä asia otetaan vastaan, kun olen ensimmäinen pieniin päin oleva...

Nykyinen LA on 3.12. Olinkin viikon luultua pidemmällä. :)

rv. 14+4

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ok, painoa tullut tosin liikaa, yli 400g/vko ja kun ylipainoa on ennestään ei näin alkuvaiheessa olisi tarvinnut noin tulla. Mutta minkäs teet kun on ollut pakko syödä jatkuvaan pahaanoloon. Blääh.

Siellä se pikkuinen yritti urakalla karkuun sätkiä, kun sydänääniä kuunneltiin, mutta tasainen oli syke, kun vaan aina hetken kesti paikallaan. Niin tosin ultrassakin kommentti oli, että hyvin liikkuvainen sikiö...

Ens viikolla joudun sokerirasitukseen, toivotaan että kaikki arvot kurissa.

Tanni, nyt 13+0

Vierailija
4/35 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka taas!

Luin just, et viime viikolla jotkut kirjoitteli kystistä ja halusin itsekin siihen vielä kommentoida, että ei kannata pelästyä suotta liian aikaisin. Itselläni ollut usein munasarjoissa pieniä kystiä ja lekuri vain todennut, että niitä seuraillaan ja useimmiten ne häviää itsestään ja ovat täysin harmittomia. Nyt raskauden seurannankin aikana oli taas kystä tuolla jossain ja sama juttu taas. Ei syytä huoleen lääkärin mukaan. Ja luotan kyllä lääkäriini, jolla on noi 35 vuoden kokemus naisten taudeista ja raskaudenseurannasta... ja olen kuullut myös useilta tutuilta, että heilläkin ollut kystiä eikä niistä tarvitse huolestua. Ovat siis kai tosi yleisiä ja niinkuin joku jo sanoikin viime viikon ketjussa, että naisella voi olla niitä ihan tietämättäänkin. Itsellänikin varmaan ollut niitä jo pidempään, mutta niitä vain ei ole edes huomattu, koska normaalisti ei käy joka kuukausi tutkimuksissakaan.

Meillä täällä kaikki hyvin, ootetaan innolla seuraavaa ultraa ja tarkastuskäyntiä, joka siis ens viikolla! Ollaan mietitty miehen kanssa vauvanimiä taas viimepäivinä ja vihdoin löydettiin aika mieleinen etunimi pojalle, vieläpä oikein suomalainen sellainen, joka kuitenkin myös saksalaisten suuhun sopii. Eikä kuulostakaan ihan heprealta.

Mukavaa viikon jatkoa kaikille ja hyviä vointeja!

Terkuin Lizzy-79 ja Pähkinä 13+5

Vierailija
5/35 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

NAU: mun LA on 11.12, olen sen esittelyketjuunkin tainnut jo ilmoitella...

Joo en mä ala päätäni vaivaaman ton kysta-asian kanssa sen enempää, mitään kipua se ei aiheuta, ja sittenhän sen näkee kontrollikäynnillä, että onko hävinnyt vai kukamitähäh.

Täällä kans tukkoinen olo, kun ei vaan tulis mikään flunssa just sopivasti viikonlopuksi. Ja väsyttää aina vaan.

Niin joo ja mä tunsin eilen ekat liikkeet!!!

ansku ja vaava rv 13+4 (14+0)

Vierailija
6/35 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

moikkelis..

täällä ois yks joulukuun odottaja tänään oltiin ultrassa ja kaikki oli ok..la-aika ois 22.12.09 ja me asutaan espoossa ja tää on mulle kolmas muksu entuudesta on 5v tyttö ja poika 3v...

Vierailija
7/35 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on aika "hiljaista"..kai minä käyn liian usein lueskelemassa ja odottamassa uusia juttuja ja kuulumisia muilta... :)

Itse kun olen päässyt näinkin pitkälle ilman kummempia kolotuksia (nyt rv 14+4)..niin nyt sitten närästää ja ummettaa ja valvottaa yöaikaan säännöllisesti n.klo.2.00. *huokaus*...

Jalat tuppaavat olemaan työpäivän jälkeen kipeät ja etenkin iltaisin minulla "vetää jaloista" sillä tavalla jännästi että hampaissa asti tuntuu...mitä lienee kiristystä...

Vatsa on yllättävän nopeasti pyöristynyt ja mitkään "kivat vaatteet" eivät enää sovi ylle.

Tunnen jo itseni pieneksi tankiksi, ja voin vain kuvitella kuinka tukala olo tulee olemaan kun tämä olotila paisuu tästä vielä moninkertaisesti...on hieman totuttelemista. Tuntuu niin erilaiselta liikkua ja olla kun olen ollut aina sen verran hoikka ja nyt noita kiloja on tullut reippaasti, ja masu pyöristynyt eteen.

Kaiken se kestää ja kaiken se kärsii..en malttaisi odottaa, mutta puoliväli häämöttää jo :) ja loma pian onneksi :)

Olen yrittänyt etsiä noista vanhoista kirjoituksista, olisiko missään tietoa mistä päin kukakin on..minua lähinnä kiinnostaisi nämä Joulukuun alun synnyttäjät, että tuleeko kukaan Kätilöopistolle silloin samoihin aikoihin minun kanssani? :) Enhän minä siellä ainut ole todellakaan..mutta olisiko täältä kukaan lähdössä samoihin aikoihin samoille suunnille?

Vierailija
8/35 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on aika "hiljaista"..kai minä käyn liian usein lueskelemassa ja odottamassa uusia juttuja ja kuulumisia muilta... :) Itse kun olen päässyt näinkin pitkälle ilman kummempia kolotuksia (nyt rv 14+4)..niin nyt sitten närästää ja ummettaa ja valvottaa yöaikaan säännöllisesti n.klo.2.00. *huokaus*... Jalat tuppaavat olemaan työpäivän jälkeen kipeät ja etenkin iltaisin minulla "vetää jaloista" sillä tavalla jännästi että hampaissa asti tuntuu...mitä lienee kiristystä... Vatsa on yllättävän nopeasti pyöristynyt ja mitkään "kivat vaatteet" eivät enää sovi ylle. Tunnen jo itseni pieneksi tankiksi, ja voin vain kuvitella kuinka tukala olo tulee olemaan kun tämä olotila paisuu tästä vielä moninkertaisesti...on hieman totuttelemista. Tuntuu niin erilaiselta liikkua ja olla kun olen ollut aina sen verran hoikka ja nyt noita kiloja on tullut reippaasti, ja masu pyöristynyt eteen. Kaiken se kestää ja kaiken se kärsii..en malttaisi odottaa, mutta puoliväli häämöttää jo :) ja loma pian onneksi :) Olen yrittänyt etsiä noista vanhoista kirjoituksista, olisiko missään tietoa mistä päin kukakin on..minua lähinnä kiinnostaisi nämä Joulukuun alun synnyttäjät, että tuleeko kukaan Kätilöopistolle silloin samoihin aikoihin minun kanssani? :) Enhän minä siellä ainut ole todellakaan..mutta olisiko täältä kukaan lähdössä samoihin aikoihin samoille suunnille?

Niin siis tämä jostain syystä "heitti minut pihalle" ja kirjoitinkin vierailijana :)

Vierailija
9/35 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis piti kirjoittaa tuonne loppuun -Neve-..mutta tämä takkuilee :)

Vierailija
10/35 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskettu aika vaihtui 19.12. Vilkas ja jumppaavainen vauvahan siellä mahassa oli. Eli kaikki kunnossa ja vahvasti raskaana ollaan.

Rouvaii 12+3

Vierailija
11/35 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esittelypinoa, niin voi sinne uudetkin laittaa tietojaan.

nau

Vierailija
12/35 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...16.12. Olen saattanut itse ilmoitella tohkeissani väärin. Ultrassa nimittäin todettiin että se on 14.12. mutta koska heitto on vain 2 pv niin sitä ei muuteta virallisesti. Siis 16.12. edelleen. Minulla on vointi ollut hyvä, ainoastaan nivusissa vihlaisee silloin tällöin. Vihlonnasta olikin muutaman päivän tauko mutta nyt on taas vihlonut aika tavalla. Ultrassa ollessani annoin verinäytteen jolla tehdään riskiseulonta. Sanoivat että jos on kasvanut riski niin soittelevat nyt alkuviikosta mutta ei ole vielä soittoa kuulunut. Toivottavasti ei tule huomennakaan. Hyvä tulos tulee nimittäin postitse hiukan viiveellä. Hyvässä uskossa olen että kaikki ok. Niskaturvotuskin oli vain 0,6mm. Osottelen muuten innolla masun esiin pompsahtamista... Hassua. Toivottavasti se tapahtuu pian niin pääsen kunnolla silittelemään sitä. :) Joku kertoi jo tunteneensa vauvan liikkeet. Vau, mahtoi olla upea tunne. Itse en ole vielä tuntenut mutta ensikertalaisena minulla saattaa mennä siihen vielä muutama viikko.

Nyt hipsin nukkumaan!

13/35 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on dopplerilla kuunneltu ahkerasti. Ja harmittaa, etten ostanut kalliimpaa versiota missä syke näkyisi. Sitä kun on itse aika hankala laskea kun on niin nopea. Olin laskevinani toissapäivänä pulssiksi 192 ja kuulostaa vähän turhan korkeelta niin varmaan väärin laskin (10 sekunnin mukaan tuo). Ja kuitenkin kun oli pidemmän ajan samassa paikassa (muutamaa päivää aiemmin ei antanut kuin muutaman sekunnin kuunnella) niin ajattelin, että ehkä nukkuu ja silloinhan pulssin pitäisi olla matalampi. No laskeskelen joskus taas uudestaan ja nauhoitan niin voin tarkastaa.

Oireita ei oikeen enää ole kuin ihan vähän väsymystä ja nälkä ehkä useemmin kuin ennen raskautta. Ja mahankasvu...

Vierailija
14/35 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli oli tää vessa reissu ja uni karis tuohon matkalle ja yllätys yllätys löydän ihteni netistä.

On aamulla 9i.30 lääkäri neuvola ja pääsen samalla kuunteleen ekan kerran sydän ääniä.

MAha on jääny junnaamaan vähän paikoillaan että farkut vaan kiristää ja ahistaa vähän.eli ei oo tarvinnu äippähousuihin siirtyä. Sen kyllä tietää että siinä vaiheessa arvaa kaikki mikä on homman nimi kun vejän ne mammafarkut ja haalarit päälle.

Tulen sitten käväsemään taas neuvola kuulimisien kanssa illemmalla, tai sitten kun kerkiin.

T: M_K ja tiinatoljanteri 13+1 (13+4)

Vierailija
15/35 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole jaksanut pitkään aikaa kertoa kuulumisia, mutta säännöllisesti olen käynnyt lukemassa teidän juttuja.

Maanantaina olin ultrassa eikä sieltä mitään yllättävää löytynyt, siis kaikki oli niin kuin pitikin. Näimme kun vauva aukoili suutaan ja heilutteli päätään ja käsiään. Pikkusella oli vauhti päällä. Laskettu aika siirttyi 9 päivällä eteenpäin 27.12. Omaan oloon: Vieläkin väsyttää ihan kamalasti ja öisin sitten valvottaa. unet jää katkonaisiksi ja sen takia vaivaa myös kuvottava olo. Ummetuksestakin kärsin. Kätilö suositteli aloittamaan sokeridietin kun kaksi edellistä lasta on olleet isokokosia syntyessään vaikka eivät olletkaan sokerivauvoja. Nyt askarruttaa että mikä se sokeridietti oikein on?? Saako siinä syödä kohtuudella sokeria vai pitääkö ne karsia kokonaan pois??? Neuvolaan olisi vielä aikaa...

t. pirpana1984 ja pikku 11+3

Vierailija
16/35 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin tänä yönä unta, että saatiin tietää, että meidän vauva syntyi viiskiloisena ja oli jäädä jumiin synnytyksessä, koska mukamas mun miehen perheessä aina ollut isoja vauvat syntyessään. En tiedä onko, pitää kysellä anopilta, mutta mistäköhän noi oudot unet oikein tulee...? Alkuviikkoina, kun pelkäsin, et oiskin tuulimuna tms. näin usein inhottavia painajaisia, eivät aina ees liittyneet vauvaan, muuten vain painajaisia. Nyt uneksinut ihan normiunia, mutta viimesen viikon aikana oon miettinyt jostain syystä synnytystä enemmän, ja nyt sit kai alan nähdä outoja synnytysunia...

Onko muilla ollut outoja unia? Eiköhän se ole normaalia, kun kaikki niin uutta ja outoa muutenkin, kun ekaa odottaa.

Neve: mulla samat fiilikset vaatteiden ja kropan suhteen, tänä aamuna kävin omalla vaa'alla ja taas tullut puoli kiloa...Tulis nyt se maha vaan kunnolla esiin, niin tuntis olevansa kunnolla raskaana, eikä vain reilusti pyöristynyt joka puolelta. Samalla pukkaa finniä naamaan, joten tunnen itseni tosi hurmaavaksi ;)

Mukavaa päivän jatkoa kaikille, voikaa hyvin!

Terkuin Lizzy-79 ja Pähkinä 13+6

Vierailija
17/35 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalion periaatteet

Raskausdiabeetikolle sopiva ruoka ei juuri poikkea muille raskaana oleville suositeltavasta ruokavaliosta. Monipuoliseen ja ravitsevaan ruokaan kuuluu runsaasti viljavalmisteita, perunaa, kasviksia, hedelmiä ja marjoja sekä kohtuullisesti vähärasvaisia maitovalmisteita, lihaa, kalaa, kanaa ja vähän kasvirasvaa. Painonhallinnan kannalta myös ruoan sopiva määrä on tärkeää. Diabeetikko ei välttämättä tarvitse erityistuotteita (esim. kevyt- ja light- tuotteita). Tärkeämpää on suosia vähärasvaisia tuotteita ja syödä kohtuullisia annoksia.

Raskausdiabeetikon ruokavalion periaatteita:

- vähärasvainen ruokavalio

- sopiva määrä ruokaa

- säännöllinen ateriarytmi, esimerkiksi 5-6 pientä ateriaa päivässä: aamupala, lounas, 1-2 välipalaa, päivällinen ja iltapala

- aterioiden annoskoko ja hiilihydraattimäärä samaa suuruusluokkaa eri päivinä

- runsaskuituinen, sillä kuitu tasoittaa verensokereita ja pitää kylläisyydentunnetta yllä

- vähän pehmeää kasvirasvaa (hyviä rasvahappoja)

- vähän sokeria.

Mitkä ruoat vaikuttavat verensokeriin?

Verensokeriin vaikuttavat selvimmin ravinnon hiilihydraatit eli sokeristuvat ruoka-aineet. Hiilihydraattipitoiset ruoat on hyvä jakaa pienille aterioille ja välipaloille pitkin päivää, jolloin verensokereiden vaihtelu tasoittuu. Hiilihydraattipitoisesta ruoasta kuten viljavalmisteista, kasviksista, marjoista ja hedelmistä saadaan kuitua, joka tasoittaa verensokerin nousua. Valkoisista jauhoista tehty leipä ja pasta nostaa verensokeria nopeammin kuin kuitupitoinen tumma leipä ja täysjyväpasta. Verensokerin nousuun vaikuttaa lisäksi se, mitä muuta aterialla syödään.

Hiilihydraatteja sisältäviä ruoka-aineita:

- viljavalmisteet: puuro, leipä, murot, mysli, pulla, keksit, riisikakut

- peruna, riisi, pastatuotteet

- nestemäiset maitovalmisteet: jogurtti, viili, maito, piimä, jäätelö, rahka

- hedelmät ja marjat, mehut, kiisselit

- sokeri, hunaja, siirappi

Ei makeaa mahan täydeltä

Sokeri on puhdasta hiilihydraattia eli se nostaa verensokeria nopeasti. Tavallista sokeria eli sakkaroosia raskausdiabeetikko voi käyttää ruokavaliossaan pieniä määriä. Makeiden leivonnaisten ja karkkien kerta-annos on hyvä pitää kohtuullisena, esimerkiksi yksi pikkupulla tai jäätelötuutti. Leivonnassa voi käyttää tavallista sokeria. Myös fruktoosi eli hedelmäsokeri sekä sokerialkoholit (mm. sorbitoli, ksylitoli) nostavat verensokeria.

Hiilihydraatteja sisältävät eli verensokeriin vaikuttavat makeutteet:

- sakkaroosi eli tavallinen sokeri

- hedelmäsokeri eli fruktoosi

- hunaja ja siirappi

- sokerialkoholit esim. ksylitoli, sorbitoli, maltitoli, mannitoli.

Keinotekoiset makeutusaineet

Jos tekee mieli makeaa eikä halua verensokerin kohoavan, voi makeuttajana käyttää keinotekoisia makeutusaineita. Makeutusaineet, jotka eivät sisällä energiaa/hiilihydraatteja eivätkä vaikuta verensokeriin:

- aspartaami (E 951)

- asesulfaami K (E 950)

- taumatiini (E 957)

- neohesperidiini DC (E 959).

Luettelossa olevat makeutusaineet ovat kaikki sallittuja myös raskaana oleville. Keinotekoisille makeutusaineille on määritetty päivittäiset enimmäiskäyttömäärät. Keinotekoisista makeutusaineista raskaana olevan on siis turvallisinta valita aspartaamia tai asesulfaami K:ta sisältäviä elintarvikkeita, sillä niiden päivittäiset enimmäiskäyttösuositukset eivät normaalikäytöllä ylity.

Elintarviketeollisuudessa keinotekoisia makeutusaineita käytetään tavallisimmin light-mehuissa ja –virvoitusjuomissa, kevytjogurteissa ja -kiisseleissä. Kotona keinotekoiset makeutusaineet ovat käyttökelpoisia esimerkiksi juomien kuten teen tai kahvin lisämakeuttajina sekä kylmissä jälkiruoissa kuten marja- ja hedelmäkiisseleissä, marjarahkassa.

Painonhallinta

Ylipaino on selvä diabeteksen riskitekijä, joten rasvaisen ruuan välttäminen on erityisen olennaista raskausdiabeteksen hoidossa. Raskauden aikana on hyvä pitää painonnousu kohtuullisena ja synnytyksen ja imetyksen jälkeen pyrkiä normaalipainoon. Säännöllinen ateriarytmi ja liikunta tukevat painonhallintaa.

Elimistö tarvitsee kuitenkin jonkin verran rasvaa, erityisesti välttämättömiä rasvahappoja, joita on pehmeissä kasvirasvoissa (esim. kasvimargariini, kasviöljyt). Pientä määrää kasvirasvaa suositellaan leiville, ruoanvalmistukseen tai salaatinkastikkeeseen. Ruoka kannattaa valmistaa mahdollisimman vähärasvaisilla menetelmillä. Kuivakakuista, pasteijoista, kekseistä ja suklaapatukoista kertyy helposti rasvaa. Tavallinen pulla ja kääretorttu ovat kevyitä herkkuja kahvipöytään.

Raskausdiabeetikolle sopivia ruokavalintoja:

- viljavalmisteita lähes jokaiselle aterialle, suositaan täysjyväviljavalmisteita

- pääaterialla annosmalliksi lautasmalli:

- ½ lautasellista salaattia, raastetta, keitettyjä tai höyrytettyjä kasviksia

- ¼ lautasellista perunaa, riisiä tai pastaa

- vajaa ¼ lautasellista vähärasvaista lihaa, kalaa tai kanaa

- suositaan kasvirasvoja

- leiville vain sipaisu kasvirasvaa

- salaattiin kasvirasvapohjaista salaatinkastiketta

- ruoanvalmistuksessa vähän rasvaa (keittäminen, hauduttaminen, uunissa paistaminen, mikrossa valmistaminen). Keitto- ja pataruoat ovat yleensä vähärasvaisia.

- kohtuullisesti vähärasvaisia leikkeleitä (1 viipale leikkelettä leipäviipaleelle)

- kevytjuustot sisältävät rasvaa noin 10-17%

- täyslihaleikkeleet kuten kinkut, kalkkunaleikkeleet sisältävät niukasti rasvaa

- kevytmakkarat sisältävät rasvaa yleensä alle 10%

- päivittäin 3-4 lasillista rasvattomia tai vähärasvaisia (alle 1% rasvaa) maitovalmisteita (mm. maito, piimä, viili, jogurtti) riittää turvaamaan kalsiuminsaannin

- välipaloina ja jälkiruokina suositaan hedelmiä ja marjoja

- kasviksia voi syödä jokaisella aterialla ja välipalalla esim. sellaisenaan, raasteina, salaatteina, juurespaloina sekä keitettyinä tai höyrytettyinä

- janojuomaksi sopivat vesi, light-mehut tai -virvoitusjuomat, kivennäisvedet tai hyvin laimea mehu.

Päivän ateriat voi koota esimerkiksi tähän tapaan:

Aamupala

- lautasellinen puuroa tai pari viipaletta leipää, joilla sipaisu margariinia ja vähärasvaista leikkelettä

- lasillinen rasvatonta tai vähärasvaista jogurttia, viiliä, maitoa tai piimää

- teetä tai kahvia

- hedelmä tai marjoja tai hilloa puuroon

Lounas

- reilusti kasviksia ja salaattia lautaselle

- 1-2 perunaa tai 1-2dl keitettyä makaronia tai riisiä tai 1-2 dl perunamuusia

- kohtuullinen annos lihaa, kalaa, kanaa esim. 3-4 lihapyörykkää

- lasillinen rasvatonta maitoa tai piimää

- 1-2 viipaletta leipää, jolla sipaisu kasvimargariinia

Välipala

- 1-2 viipaletta leipää, jolla sipaisu kasvimargariinia

- tai pullansiivu tai korppu

- hedelmä tai marjoja tai kiisseliä

- kahvia tai teetä

Päivällinen

kuten lounas tai

- lautasellinen keittoa tai 2-3dl laatikkoruokaa

- lasillinen rasvatonta maitoa tai piimää

- 1-2 viipaletta leipää, joilla kasvimargariinia

- jälkiruoaksi esimerkiksi hedelmä tai kupillinen marjoja

Iltapala

- lautasellinen puuroa maidon tai vähäsokerisen mehukeiton kanssa

- tai pari viipaletta leipää, joilla sipaisu kasvimargariinia ja vähärasvaista leikkelettä

- hedelmä tai marjoja

- teetä tai kahvia

Jokaisella aterialla voi olla reilusti kasviksia.

Esimerkin ruokamääristä tulee n. 1600-1800kcal päivässä. Jos et ole ylipainoinen ja liikut paljon, tarvitset todennäköisesti enemmän ruokaa. Toisen lämpimän aterian voit halutessasi korvata syömällä esimerkiksi 3-4 viipaletta leipää, joilla kevytlevitettä ja kohtuullisesti leikkelettä, runsaasti kasviksia, purkillisen vähärasvaista kevytjogurttia ja hedelmän.

Vierailija
18/35 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...itse oon aina joutunut ylipainon takia sokerirasitukseen. Kolmannessaraskaudessa paastosokeri koholla, silloin tiukemmin tarkkailin sokereita ja aina oon yrittänyt noudattaa sokeridiettiä. Neljännessä raskaudessa arvot ihan kurissa ruokavaliolla ja nyt oon taas ens viikolla menossa sokerirasitukseen. Saa nähdä miten käy.

Tanni

Vierailija
19/35 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tullut paljoa tänne kirjoiteltua, kun on ollut olevinaan kiirettä ja väsymys on painanut. Nyt on np-ultrassa käyty ja kaikki siellä näytti hyvältä. Alkuraskauden oireet on melkein kaikki kadonneet, jopa väsymys on vihdoin helpottamassa. Liikkeitä oon yrittäny muutamana päivänä kuullostella, mutta ei niitä vielä tunnu. Kaippa tässä voi ihan huoletta niitä odotella muutaman viikon. Mahakaan ei oo kasvanu niiden alkuviikkojen jälkeen yhtään, sama turvotus edelleen on. Ens viikolla ohjelmassa olisi sokerirasitus ja neuvola.

Aurinkoisia päiviä kaikille!

RR10

rv 12+4

Vierailija
20/35 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollu aikas paljon ja varsinkii nuita painajaisia. Yks yö näin unta että minule tehtiin pakolla se laspivesi punktio vaikka menin pelkkiin verikokeisiin. Karjuin vaan niille hoitajille(niitä oli 2) että jos tästä tulee keskenmeno niin ei tarvii enää töitä ehtiä mistään päin suomee (ihan kun mä voisin päättää) Myös niitä unia että jollekkin perheenjäsenistä käy jotain. Tällä hetkellä Poika ja mies ollu pääosassa.

Neuvolassa kävin ja hempat oli hyvät, veren paine hyvät ja sydän äänetkin kuulu. Oma th ei ollu paikalla vaan hällä oli sijainen joka ei ees nimee tainnu sanoo mulle. Jäi vielä saamatta nuo sokeriliuska lähete. No jos näkky sille et ne loppuu nii pitää sit soitella viel sinne. Miekää en muistanu pyytää sitä erikseen. Laitto myös rakenne ultraan ajan et sieltä sit kutsu tulee joskus. Ja sit laitto kokeisiin suomalasityyppisen munuaistaudin tms. seulaan.

T: M_K taas