Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vauvan keuhkojen kypsyydestä

Vierailija
06.06.2009 |

Heips!

Minulla raskausviikkoja 32+1 ja kolmas raskaus menossa. Eilen huomasivat äitipolilla, että maha-asukas on laskeutunut ja kohdunsuun on 1 cm auki, kanavaa kuitenkin jäljellä uä:llä 4 cm. Lääkäri päätyi pistämään kortisonia keuhkojen kypsyttämistä varten. Onko kenelläkään vastaavanlaisia kokemuksia? Onko maha-asukas syntynyt kovinkin liian aikaisin? Kiitos etukäteen jo vastauksista :)

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
06.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips! Minulla raskausviikkoja 32+1 ja kolmas raskaus menossa. Eilen huomasivat äitipolilla, että maha-asukas on laskeutunut ja kohdunsuun on 1 cm auki, kanavaa kuitenkin jäljellä uä:llä 4 cm. Lääkäri päätyi pistämään kortisonia keuhkojen kypsyttämistä varten. Onko kenelläkään vastaavanlaisia kokemuksia? Onko maha-asukas syntynyt kovinkin liian aikaisin? Kiitos etukäteen jo vastauksista :)

Hei! Esikoiseni meinasi syntyä viikolla 33. Sain supistuksia vähentävää lääkettä ruiskeena, jolloin supistelut loppuivat. Kuitenkin lääkäri antoi kortisonia ruiskeena, jotta vauvan keuhkot olisivat riittävät hyvässä kunnossa mahdollista synnytystä varten.

Supistelut kuitenkin alkoivat uudelleen, mutta onneksi ne saatiin loppumaan toisella minulle annetulla ruiskeella. Loppujen lopuksi olin sairaalassa tarkkailussa pari päivää, joiden aikana vauvalle annettiin vielä toinen kortisoni ruiske (niitä kuulemma annetaan kaksi).

Minun tilanteeni oli aika samanlainen kuin sinulla eli kohdunsuu oli auki, kanavaa jäljellä 3cm ja vauva laskeutui jo viikolla 32 eli lääkärit ennustivat vauvan syntyvän ennen aikaisesti.

MUTTA.

Meidän neiti päättikin toisin ja syntyi vasta laskettuna päivänä 40+0!! Elämä on ihmeellistä. Tsemppiä sinulle ja vauvalle! Lääkärit muuten vakuuttivat minulle, että vauva olisi jo valmis maailmaan viikolla 33 ja kortisoni auttaisi asiaa ;)

Vierailija
2/7 |
06.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Kiitos vastauksesta. Juuri tulin sairaalasta, jossa pistivät toisen kortisoni pistoksen. Toivottavasti maha-asukas nyt viihtyisi vielä muutaman viikon ainakin, aika epävarmalta ja inhottavaltahan tämä kuitenkin tuntuu.

Minulla molemmat lapset ovat olleet yliaikaisia, joten en kyllä osannut varautua tämän uuden tulokkaan kohdalla näin aikaisin edes pelkäämään synnytystä.

Mukavia ja aurinkoisia kesäpäiviä sinulle =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
06.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähtökohdat, vaikka syntyisikin. Sinulla kuitenkin hyvin vielä kanavaa jäljellä, joten eiköhän toivottavasti vielä muutaman viikon sisällä pysy.

Itselläni on rv31+1 yllättäen syntynyt poika, joka siis tulla tupsahti aivan yllätyksenä noin varhaisilla viikoilla enkä kerinnyt saada kortisoneja. Poika vietti hengityskoneessa ensimmäiset kaksi vuorokautta ja tuon jälkeen hengitystä avitettiin ylipainenasaalilla sekä ohjaamalla kaappiin happea ja muutaman viikon iässä pääsi noista eroon.

Kaappiajan jälkeen pojalla ei ole ollut mitään ongelmia keuhkojen kanssa. Tilanteesi näyttää mielestäni oikein lupaavalta vauvan keuhkojen kypsyyden kannalta, kun kortisonitkin olet ehtinyt saamaan niin tuskin tulette lainkaan tarvitsemaan hengityskonetta vaikka syntyisikin ennenaikaisena.

Vierailija
4/7 |
06.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä kokoinen poika sinulle syntyi rv 31+1? Minulle eilen arvioivat uä:llä painon olevan maha-asukkalla n.1800g, lääkärin mukaan näihin viikoihin nähen painoarvio ok. Kätilöt kuitenkin sai minut hieman varpailleen, kun puhelivat ettei vielä kyllä sais ystävä syntyä,kaksi viikkoa pitäisi vielä saada kaveri viihtymään mahassa. Kiitos kuitenkin kannustavasta viestistäsi ;)

Vierailija
5/7 |
07.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihsn hyvän kokoinen pikkukeskoseksi, 1730g ja 41cm. Viikkojen mukaanhan kyseessä oli vielä pikkukeskonen, koska rynryi ennen rv32 täyttymistä. Nyt poika on jo 6-vuotias ja kaikki on tosiaan mennyt oikein hienosti. Poika syntyi aikanaan parahiksi jouluksi (la oli helmikuun lopulla) ja jos häneltä kysyy syytä, miksi niin aikaisin tupsahti maailmaan niin se on tämä:Pitihän mun nähdä joulupukki! - pukki oli aikanaan tuonut sukat kolmen päivän ikäisen keskosen kaapin päälle...

Sinullahan ei enää pikkukeskosesta olisi viikkojenkaan puolesta kyse, mutta toki kaikkein paras paikka vauvalle on toistaseksi se masu. Itselläni on tuon keskosen lisäksi kolme muuta lasta, 1/97 rv 39+5 syntynyt poika, 1/05 rv 37+3 syntynyt tyttö sekä 1/09 rv37+0 syntynyt poika. Kahden viimeisen kohdalla olen maannut kuukausitolkulla pitääkseni heidät sisällä...

Ota nyt rauhallisesti ja lepäile mahdollisimman paljon. Jos vähänkin supistelee niin ei kuin lepoon ja sanot miehellesi, että kun tilanne on mikä on niin sinä et todellakaan voi tehdä mitään ylimääräistä nostelua tai muuta. Siivous eaimekiksi on nyt toistaiseksi kiellettyjen hommien listalla. Ja lapsiakaan ei saisi kannella - omista raskauksiatani tiedän että hankalaa tuo on, mutta onneksi sinulla on enää muutama viikko niin olette jo täysin turvallisilla vesillä. Voimia loppuraskauteen ja toivotaan että se vielä ainakin noin kuukauden jatkuisi.

Vierailija
6/7 |
07.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tuas viestistäsi =) Jospa tämä olo alkaisi pikku hiljaa rauhoittumaan ja voisin rueta naatiskelemaan loppuraskaudesta.

Onko sinulla tietoa, voisiko miehelle hakea sairaslomaa näille kahelle "kriittiselle" viikolle, jotta päästäs niille 34 viikoille? Mies tekkee 3-vuoro töitä ja oman levon kannalta olis tietenkin parempi jos hää olis kotona auttelemassa.

Aurinkoista sunnnuntaipäivää sinulle =)

Vierailija
7/7 |
07.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten suhtautuu miehen lomapyyntöön kyseisestä syystä. Oma mieheni on yrittäjä ja on aina pystynyt joustamaan töidensä kanssa raskauksieni mentyä "kriittisiksi". Joten en oikein osaa vastata tuohon.

Kerrottakoon vielä sen verran, että meidän tyttöä odottaessa mulla oli kohdunsuu jo rv 23 sormelle auki ja kanavaa 1,5cm, KUITENKIN syntyi vasta rv37+3. Tuolloin vietin muutaman viikon sairaalassakin ja sain kortisonit rv30, niitä ei kuitenkaan sitten tarvittu, kun vauva älysi pysyä sisällä...

Toivottavasti saatte asiat järjestymään.