Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä Euroopan hirmuhelteet?

Vierailija
26.06.2026 |

Olen Malagassa, sää on mitä upein ja merellinen, kuiva ilma tuntuu viisi astetta viileämmältä kuin Suomen sisämaassa samat lukemat.

 

https://www.foreca.fi/Spain/Malaga/10vrk

 

Sama juttu joka vuosi. Hirmu uutisia ja kun katsoo Euroopan sääkarttaa, ihan normaali huippulukemia siellä täällä.

 

Jo 40 vuotta sitten Euroopassa autolla reissatessa oli ihan tavallista, että lämpötila huiteli jossain paikoissa jopa Pohjois-Ranskassa ja Saksassa lähelle 40 kuumimpana hetkenä. Nyt Suomessakin on hurja helle, jos on 30. Sellaisia kesiä oli 70 -luvullakin. 

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä jotka ihannoi kuumuutta on ilmastointilaitteet kodin, auton, toimiston ym.viilennykseen.

 

 Ole suoraselkäinen ja luovu näistä ja samalla ihannoit +40 asteen kuumuutta. 

 

Meillä on nyt 38 astetta emmekä käytä viilennystä kotona, sisällä vanhassa kivitalossa 24. Toimiston viilennystä vihasin yli kaiken!! Olin koko kesän nuhassa ja kurkku kipeänä. Samoin autossa laitan ilmastoinnin kiinni ettei puhalla ollenkaan

Vierailija
22/39 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmastoinnin käyttämättömyys en takia että ehkä tulee flunssa on typerintä mitä tiedän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa nuo Malagan lukemat olla jopa normaalia alhaisemmat. Niin on toki Suomenkin lukemat.

Vierailija
24/39 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niillä jotka ihannoi kuumuutta on ilmastointilaitteet kodin, auton, toimiston ym.viilennykseen.

 

 Ole suoraselkäinen ja luovu näistä ja samalla ihannoit +40 asteen kuumuutta. 

Mistä tuon keksit? Ei meillä mitään viilennyslaitteita ole. Miksi ihmeessä olisi? Suomessa on niin harvoin ja vähän aikaa lämmin. Silloin kun on, siitä nautitaan! Myös sisällä.

Toimistoissa tietysti näitä ilmastointeja on, mutta miksi? Ei kukaan nauti palella töissä.

Vierailija
25/39 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmastoinnin käyttämättömyys en takia että ehkä tulee flunssa on typerintä mitä tiedän.

 

Ei ehkä vaan tulee.

Vierailija
26/39 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n postaama Malagan 22-31 astetta kelpaisi kyllä tässä shortsikelejä Suomeen odotellessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/39 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

#ilmastokusetus #maailmansuurinrahastus #sinuahuijataan

Vieläkö näitä typeriä lampaita on? Luulisi että salaliittohörhöjen vedätykset olisi ilmaston suhteen jo mennyttä maailmaa kun todellisuus alkaa näkymään esim. tällä hetkellä euroopassa. Kaipa se ilmastokusetususkonto on sitten jonkinlainen suojamekanismi todellisuutta vastaan, laitetaan pää pensaaseen niin pelottava asia lakkaa olemasta.

Vierailija
28/39 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

me perinteiset suomalaiset vastustamme ilmanston muutosta. ei siellä helteitä ole ja malakasta tulee paljon eurooppaan rahaa tai ainakin siellä sitä nyt on paljon. ehkäpä paljonkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/39 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkailu on siksikihin hyvä asia, että se avartaa katsomusta.

 

Voi jopa herätä tajuamaan, että asioita tapahtuu muuallakin kuin juuri siinä kuplassa, jossa itse sattuu olemaan.

Ap ei koskaan.

Vierailija
30/39 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sääkartat hehkuu aivan punasina kun on +20 :D Ei tuolla nytkään ole edes kuuma. Sielä on lämmin kun aurinko paistaa mutta kokoajan on pilvistä joten se viileneekin jatkuvasti. Menkää ihmiset ulos aurinkoon, se auttaa kaikkiin vaivoihin ja tekee hyvää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/39 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyyki kohta alkaa kattelee jotai syysmatkaa Kreikkaan.

Vierailija
32/39 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari päivää ja Suomessa kuumenee 2 päiväksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/39 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri asia, että vuosikymmeniä sitten on harvakseltaan siellä täällä ollut 40 astetta, versus että nykyään aika viikko- ja kuukausikaupalla ja että kirjaimellisesti joka ikinen kuukausi joka ikisessä paikassa on aina "mittaushistorian lämmin". Eikä se ole edes liioittelua - olisikin.

Vierailija
34/39 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtamedia valehtelee aina ja lamoast uskovat kaiken. Olen juuri nyt pariisilaisen asunnon jääkaapissa ja täällä on vain +4 astetta. Koko ilmastosalaliitto on osa eu van leyden li andersson somalisaatiota #elämämkoulu 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/39 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveiset täältä Turkista. Kuumaa on mutta niin on ollut täällä aina. Pystyy olemaan.

Makaatko sinä uima-altaalla vai oletko töissä?

Vierailija
36/39 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, ja kun helle tulee Suomeen, vauvapalsta täyttyy valituksista että on niin saatanan kuuma.

37/39 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sä aloittaja tajuat, että olet Malagassa meren rannalla? Ei Portugalissakaan ole näin kuumaa, siellä on itseasiassa paljon paremmat kelit kuin Malagassa.

Olen tuolla alueella, missä festaritkin peruttiin.

Tää helle ei ole mitään hauskaa, huvittavaa, säälittävää tai "onhan näitä joka kesä". Ei ole.

Lämpötila on liki 40 astetta JOKA PAIKASSA, varjossa, puistossa, rannalla (jota täällä ei ole, koska olen keskellä kaupunkia), kadulla, omassa pihassa... Auringossa on sitten kuumempi. Tätä ei pääse pakoon. Maa hohkaa kuumaa, eli asfatti, katukivetykset. Patsaat on kuumia, kukkaistutukset hohkaa kuumaa (koitin puunrunkoa ja sekin oli kuuma), talojen seinät hohkaa kuumaa... Myös myöhään illalla. Aamulla kuuden aikaan oli hetken siedettävää alle 30 astetta.

Ilmastointilaitteita ei voi käyttää, koska sähköverkko ei kestä sitä. Ja ne laitteet on näköjään loppuunmyyty jo. Jos ei pääse mihinkään viilentymään, elimistö alkaa TERVEELLÄ HOIKALLA NUORELLA IHMISELLÄ hitaasti ylikuumentua. Se ei tapahdu päivässä, mutta parin viikon jälkeen alkaa nuoretkin putoilla  -  en puhu mistään auringonpistoksesta, vaan lämpöuupumuksesta.

Mun hotellihuoneessa on ilmastointi, ja se jopa toimii. Vietän siis kaiken kokousten ulkopuolisen ajan täällä, on jouduttu perumaan kaikki kivat yhteiset jutut, syömään mentiin raflaan, jossa oli ilmastointi. No okei, voisin käydä shoppailemassa noissa isommissa ostoskeskuksissa, mutta niissäkin alkaa iv-laitteet jo hajoilla. On muuten jännä juttu, että pari viikkoa liki 40 asteen hellettä, niin jäähdytyslaitteet alkaa hajota.

30 astetta lämmintä on tähän verrattuna pikkujuttu. Suomessa ei ole koskaan ikinä ollut tällaista, meillä sentään yöllä lämpötila laskee vähintään lähemmäs 20 astetta, vaikka olisi trooppisia öitä (ja muuten trooppisten öiden määritelmä on sama koko Euroopassa).

Hitto sijoituspankkiirit ja juristit kulkee täällä paitahihasillaan ilman krakaa ylin nappi paidasta auki, enkä muista ikinä nähneeni sellaista!!!!

Länsi-Euroopassa ei ole tällaista helleaaltoa ollut KESÄKUUSSA aikaisemmin, kuuma kausi on vasta heinäkuun lopussa-elokuussa. Ja jos nyt jo alkaa ihmisillä voimat loppua, niin loppukesän helteiden jälki on julmaa.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
38/39 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-Euroopassa lämpöhuippuja tasoittaakin rannikolla meri ja sisämaassa monin paikoin vuoristoisuus. Siellä on vain joitain pieniä alavia sisämaan alueita, joilla lämpötila pääsee helposti nousemaan yli 40 asteen, kuten Sevillan seutu Espanjassa. Alppien pohjoispuolinen Keski-Eurooppa sen sijaan on käytännössä yhtä laajaa sisämaan alankoa, jossa ei ole edes suuria järviä, minkä vuoksi 40 astetta voi mennä siellä rikki laajoilla alueilla, kun sinne vain virtaa tarpeeksi kuumaa ilmaa Afrikasta.

Vierailija
39/39 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

200 helteeseen kuollutta on normaalia ja ihanaa, niinkö?

Onko epänormaalia kun +90v monisairaita kuolee parin hellepäivän vuoksi. Aivan luonnollista kuolleisuutta. Ihmisillä on vaim hävinyt todellisuudentaju mikä on ihmisen luonnollinen elinikä. Etelä-Eurooppakin on vanhainkoti joka on täynnä tuon ikäisiä.  Ei siinä kuolleisuudessa mitään ihmettelemistä ole. Ihan sama kun Korona aikana vanhusten kuolleisuus nousi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi