Tsemppikeskustelu elämäntapamuutokseen
Lueskelin viikonloppuna laihdutuslääkekeskustelua, joka oli suurimmaksi osaksi tosi kiva ja tsemppaava.
Löytyisikö täältä sellaisia, joilla on menossa elämäntapamuutos ilman lääkkeitä tai leikkausta? Saataisiinko tsemppauskeskustelu aikaiseksi.
Mulla on tilanne, että kun laihdun vielä kilon, niin olen samassa tilanteessa kuin aloittaessani painonpudotuksen vuoden 2018 alussa. Tästä voidaan päätellä, että elämä on heittänyt eteen vaikeuksia, jotka tuntuu nyt olevan pääosin selätetty. Mulla on käytössä lääke, joka on nostanut painoa, kun se tekee 24/7 näläntunteen. Pitkään yritettiin löytää joku toinen lääke, mutta tämä jäi ainoana perussairauteeni sopivana lääkkeenä käyttöön ja olen nyt pikkuhiljaa löytämässä keinot selvitä sen kanssa.
Lähtöpaino kesällä 2024 oli 90 kiloa. Nyt painan 77 kiloa. Tavoitepaino on 64 kiloa. Olen nyt hyväksynyt sen, että paino tippuu hitaasti. Tavoitteen saavuttamiseen menee varmaankin yli vuosi.
Kirjoitan lisää, jos keskustelu ottaa tuulta alleen.
Kommentit (108)
Mä tein ihan mielenkiinnostakin ttämän avauksen. Kiinnosti se että tuleeko tänne hoikat ihmiset kertomaan, että ovat aina olleet hoikkia. Noin niin kuin esimerkkinä. Ihmiset jolla ei ole mitään tekemistä aiheen kanssa. Toki sama koskee aika montaa muutakin aihetta.
Uusi aamu ja huonosti nukuttu yö takana. Ja mitä sitä ihminen tekee, jos ei nuku. - Syö.
Vierailija kirjoitti:
Uusi aamu ja huonosti nukuttu yö takana. Ja mitä sitä ihminen tekee, jos ei nuku. - Syö.
Ihminen syö huonosti nukutun yön jälkeen keskimäärin 250-600 kcal enemmän kuin hyvin nukutun yön jälkeen. Aivot laittavat kompensoimaan väsymystä ohjaten ihmisen valitsemaan suolaisempaa, sokerisempaa ja rasvaisempaa kuin levänneenä.
Mutta söin maltillisesti. Voileivät, karpaloita, lanttua ja pari siivua palvikinkkua. Noin 440kcal. Se on kaloreiltaan normaali aamupala. Seuraavaksi sitten lounas.
Olenko kertonut motiiviani. Mun mielestä mulla on ihan hyvä motiivi. Haluan normaalipainoiseksi. Samalla elämä kevenee, kun mukana raahattavaa painoa on vähemmän.
Otan ilolla vastaan kaikenlaiset kommentit. :)
Vierailija kirjoitti:
Mä tein ihan mielenkiinnostakin ttämän avauksen. Kiinnosti se että tuleeko tänne hoikat ihmiset kertomaan, että ovat aina olleet hoikkia. Noin niin kuin esimerkkinä. Ihmiset jolla ei ole mitään tekemistä aiheen kanssa. Toki sama koskee aika montaa muutakin aihetta.
No minä olen se "aina hoikka" tyyppi. Tsemppaan toki sinua. Kun se on niin, että 80 % on sitä ravintoasiaa ja 20 % liikuntaa. Et nyt avaa, miten pudotat painoa. Olen läheltä seurannut painonpudotusta. Miesystäväni laihdutti 67-vuotiaana 25 kiloa reilussa vuodessa. Ongelma hällä oli kerran päivässä syöminen ja olut. Opetteli syömään aamiaisen, lounaan ja päivällisen. Ei välinaposteluja, leipä, perunat ja viljahötöt minimiin. Lisäsi liikuntaa (vähän liikaakin). Mutta tosiaan se elämäntapamuutoshan on myös avainsana. Ja alkuun nälänkin sietäminen. Tsemppiä matkaan!
Elämäntapamuutos on tosiaan oikea sana eikä laihduttaminen. Oma painoni on pudonnut kesäkuun alusta alkaen 15 kg (79 -> 64 kg) mutta olen tietoinen siitä etten voi palata "normaaliin" syömiseen tämän jälkeenkään. On kehitettävä uusi normaali: lisättävä vähän kerrallaan ruokaa nykyiseen laihdutusruokavalioon ja käytävä puntarilla kerran viikossa loppuelämä. Kunhan siis olen tavoitepainossani johon on vielä kuusi kiloa matkaa.
Uskalsin muuten juuri ostaa XS/S-kokoisen vintage-takin myymälästä ja hain sen tänään postista: mahtui!!! Tällaiset hetket tekevät kaikesta nälän näkemisestä sen arvoista. Olen siis kesäkuun alusta alkaen syönyt tuhat kaloria päivässä, poislukien poikkeuspäivät kuten juhannus, synttärini jne.
Kovasti tsemppiä omaan elämänmuutokseesi! Mainitsemasi hidas tahti on juuri hyvä: oma suht nopea pudotustahtini on johtanut mm siihen että käsivarsien iho roikkuu. Kun malttaa pudotella painoa hitaammin ihokin pysyy muutoksessa paremmin mukana.
Mukavaa syksyä sinulle!
Näin jälkikäteen tuota laihdutuslääkekeskustelua lukiessa tuli mieleen, että Ozempic olisi ehkä tarjonnut helpomman tien. Mutta päätin satsata ne roposet pt:hen ja viikoittaiseen ohjattuun treenihetkeen (kuntosali). Sen lisäksi käyn kaksi kertaa viikossa omatoimisesti salilla. Pt:n mielestä 1700kcal olisi taso, jolla laihdun mutta en menetä lihasta. Proteiiniin olen kiinnittänyt nyt paljon huomiota. Ensimmäisen vuoden laihdutin omatoimisesti. Kävin koko ajan salilla, mutta huonon proteiininsaannin takia kymmenen kilon painon pudotuksesta oli lihasta lähes kolme kiloa.
Ohjatun laihdutuksen aloitus sujui paremmin. Kehonkoostumusmittauksen mukaan kahdessa kuukaudessa tippui 2,4 kiloa läskiä ja tilalle tuli 700g lihasta. Tulos oli paljon parempi kuin vaa'an näyttämä -1,7 kiloa.
Noin kuukauden päästä on seuraava mittaus.
Sulla "10" on lähtenyt lyhyessä ajassa ihan jäätävän paljon painoa. Hieno saavutus! Mulla on nyt tavoite saada pt:n ohjeesta huolimatta tiputettua kalorit 1600kcal:iin. Onnistuukin todennäköisesti helposti, kun tarkoitus on jättää jatkossa karkit ja suklaat kauppaan.
Millä seuraat kalorienkulutusta? Mulla on käytössä Yazio. Syön neljä kertaa päivässä noin 400kcal kerralla. Napostelu on ongelmani, mutta olen toistaiseksi sallinut sen. Otan silloin lanttua tai karpaloita. Ei tuo hirveästi lisää kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Sulla "10" on lähtenyt lyhyessä ajassa ihan jäätävän paljon painoa. Hieno saavutus! Mulla on nyt tavoite saada pt:n ohjeesta huolimatta tiputettua kalorit 1600kcal:iin. Onnistuukin todennäköisesti helposti, kun tarkoitus on jättää jatkossa karkit ja suklaat kauppaan.
Millä seuraat kalorienkulutusta? Mulla on käytössä Yazio. Syön neljä kertaa päivässä noin 400kcal kerralla. Napostelu on ongelmani, mutta olen toistaiseksi sallinut sen. Otan silloin lanttua tai karpaloita. Ei tuo hirveästi lisää kaloreita.
Kiitos! Syön VLCD-annospusseja ja lisäksi purkin kikherneitä ja 500g kirsikkatomaatteja päivittäin: koska syön joka päivä samat jutut on kalorien seuranta helppoa. Olen autismin kirjolla joten mulle on ihan tyypillistä jumittaa joihinkin ruokiin niin että syön niitä kuukausikaupalla putkeen kyllästymättä - jotain hyötyä sentään siitäkin 😀
Lanttu ja karpalot kuulostaa ihanalta naposteltavalta! Oon jumittunut niin paljon noihin kirsikkatomaatteihin että napostelen nyt vaan niitä, mutta kesällä söin kyllä esimerkiksi mansikoita ja herneitäkin kun olivat silloin tuoreita.
Tosi hyvä että otit pt:n ja saat häneltä hyvät speksit elämänmuutokseesi! Ja olet myös tosi aktiivinen: itse en liiku muuta kuin päivittäisen hyötyliikunnan jota tulee kyllä kävellessä paljonkin. Mutta mad respect että jaksat käydä ahkerasti salilla! Munkin kyllä pitäis mennä mm. kiinteyttämään niitä käsivarsia mut en jaksa hirveästi mitään ekstraa näillä kaloreilla. (Se on vain puoliksi tekosyy 😀)
Kivaa viikkoa!
Vierailija kirjoitti:
Täällä on todella paljon trolleja ja sen lisäksi myös sellaiset ihmiset kirjoittavat, joilla ei ole asiasta mitään omakohtaista kokemusta tai tietoa, mutta on kova halu päteä ja ylentää itseään. Aina mihinkään painoon tai ruokavalioon liittyvän keskustelun täällä nähdessäni mietin, että eipä taida keskustelu toiselle sivulle ehtiä ennen kuin on täysi rähinä päällä.
Ihmisillä on somen myötä keskustelutaito rapautunut todella paljon. Sen lisäksi ei ole minkäänlaisia käytöstapoja. Se ei koske pelkästään anonyymin foorumia. Olen nähnyt kun ihan omalla nimellään ja naamallaan aikuiset, kypsäänkin ikään ehtineet aikuiset, aukovat päätään ja haukkuvat ihmisiä estoitta somessa eivätkä välitä vaikka koko maailma voi lukea heidän tuotoksiaan.
Sä aloitit keskustelun heti haukkumalla muita. Ennen kuin yksikään muu kerkisi viestä laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen syö huonosti nukutun yön jälkeen keskimäärin 250-600 kcal enemmän kuin hyvin nukutun yön jälkeen. Aivot laittavat kompensoimaan väsymystä ohjaten ihmisen valitsemaan suolaisempaa, sokerisempaa ja rasvaisempaa kuin levänneenä.
Juu aivot huutaa glukoosia. Valvoin viime yönä pari tuntia ja heti sorruin kakkupalaan kahvitauolla. Kymmenisen kiloa on paino noussut samassa määrässä vuosia. Vielä olen normaalipainoinen, mutta nyt tuntuu, että jonkinlainen korjausliike pitää tehdä, ettei paino enää nousisi. Muutaman kilon voisin mielelläni laihtuakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Syön VLCD-annospusseja ja lisäksi purkin kikherneitä ja 500g kirsikkatomaatteja päivittäin: koska syön joka päivä samat jutut on kalorien seuranta helppoa. Olen autismin kirjolla joten mulle on ihan tyypillistä jumittaa joihinkin ruokiin niin että syön niitä kuukausikaupalla putkeen kyllästymättä - jotain hyötyä sentään siitäkin 😀
<
VLCD-pusseja ja napostelua. Elämäntapamuutos??
Mun ruuat on kanssa aika samaa rataa. Aamupalaksi ruispuuroa ja raejuustoa. Lounaaksi kaksi voileipää kinkulla tai juustolla ja proteiinijuoma 45 grammasta heraproteiinia. Päivälliseksi normaalia kotiruokaa ja iltapalaksi mansikoita ja maitorahkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä olen se "aina hoikka" tyyppi. Tsemppaan toki sinua. Kun se on niin, että 80 % on sitä ravintoasiaa ja 20 % liikuntaa. Et nyt avaa, miten pudotat painoa. Olen läheltä seurannut painonpudotusta. Miesystäväni laihdutti 67-vuotiaana 25 kiloa reilussa vuodessa. Ongelma hällä oli kerran päivässä syöminen ja olut. Opetteli syömään aamiaisen, lounaan ja päivällisen. Ei välinaposteluja, leipä, perunat ja viljahötöt minimiin. Lisäsi liikuntaa (vähän liikaakin). Mutta tosiaan se elämäntapamuutoshan on myös avainsana. Ja alkuun nälänkin sietäminen. Tsemppiä matkaan!
Mulla on kanssa ollut tärkeää löytää säännöllinen ateriarytmi päiviin. Rutiinit tuo rajat.
"VLCD-pusseja ja napostelua. Elämäntapamuutos??"
Tähän on vastattava että elämäntapamuutos on se, etten varmaan jatkossakaan voi syödä kuin sellaisen max 1400 kcal päivässä jotta saavutettu paino pysyy. TÄHÄN olen opetellut nyt viitisen kuukautta. Ihan mielelläni kyllä syön noita VLCD-pusseja jatkossakin ja lisään vaan vaikka pari leipää ja omenaa - näin siksi että vihaan ruoanlaittoa 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen syö huonosti nukutun yön jälkeen keskimäärin 250-600 kcal enemmän kuin hyvin nukutun yön jälkeen. Aivot laittavat kompensoimaan väsymystä ohjaten ihmisen valitsemaan suolaisempaa, sokerisempaa ja rasvaisempaa kuin levänneenä.Juu aivot huutaa glukoosia. Valvoin viime yönä pari tuntia ja heti sorruin kakkupalaan kahvitauolla. Kymmenisen kiloa on paino noussut samassa määrässä vuosia. Vielä olen normaalipainoinen, mutta nyt tuntuu, että jonkinlainen korjausliike pitää tehdä, ettei paino enää nousisi. Muutaman kilon voisin mielelläni laihtuakin.
Mulla lääkityksen takia tuli painoa 20 kiloa kahdessa vuodessa. Ihan jäätävää. Tykkään että kaloreiden ja makrojen seuraaminen on mun juttu. Vahvasti suosittelisin pitämään ruokapäiväkirjaa esim. viikon. Siinä alkaa jo nähdä mitkä on ne sudenkuopat. Yaziolla se on helppoakin. Sieltä löytyy kattava tietokanta eri ruokien ravintosisällöistä. Uutena siellä on myös, että voi kuvata ruoka-annoksen ja tekoäly tunnistaa sen ja arvioi kalorit.
Toisaalta kilo vuodessa tarkoittaa 7000kcal ylisyöntiä, mikä tekee noin 20kcal päivässä. Sen karsiminen on vähän hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen syö huonosti nukutun yön jälkeen keskimäärin 250-600 kcal enemmän kuin hyvin nukutun yön jälkeen. Aivot laittavat kompensoimaan väsymystä ohjaten ihmisen valitsemaan suolaisempaa, sokerisempaa ja rasvaisempaa kuin levänneenä.Juu aivot huutaa glukoosia. Valvoin viime yönä pari tuntia ja heti sorruin kakkupalaan kahvitauolla. Kymmenisen kiloa on paino noussut samassa määrässä vuosia. Vielä olen normaalipainoinen, mutta nyt tuntuu, että jonkinlainen korjausliike pitää tehdä, ettei paino enää nousisi. Muutaman kilon voisin mielelläni laihtuakin.
Mulla lääkityksen takia tuli painoa 20 kiloa kahdessa vuodessa. Ihan
Ruokapäiväkirjasta varmasti olisi hyötyä, mutta olen ollut liian laiska siihen tähän asti. Tuo valokuvasta tunnistaminen kuulostaa kyllä kätevältä. Pitää tutustua, kiitos vinkistä. Sairastuminen ja jaksamisen haasteet on minullakin painonnousun takana, onneksi lihottavaa lääkettä ei ole ollut tähän lisäksi.
Täällä on todella paljon trolleja ja sen lisäksi myös sellaiset ihmiset kirjoittavat, joilla ei ole asiasta mitään omakohtaista kokemusta tai tietoa, mutta on kova halu päteä ja ylentää itseään. Aina mihinkään painoon tai ruokavalioon liittyvän keskustelun täällä nähdessäni mietin, että eipä taida keskustelu toiselle sivulle ehtiä ennen kuin on täysi rähinä päällä.
Ihmisillä on somen myötä keskustelutaito rapautunut todella paljon. Sen lisäksi ei ole minkäänlaisia käytöstapoja. Se ei koske pelkästään anonyymin foorumia. Olen nähnyt kun ihan omalla nimellään ja naamallaan aikuiset, kypsäänkin ikään ehtineet aikuiset, aukovat päätään ja haukkuvat ihmisiä estoitta somessa eivätkä välitä vaikka koko maailma voi lukea heidän tuotoksiaan.