Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Epiduraalista halvaus

21.08.2008 |

Onkohan se miten tavallista, että epiduraalia laittaessa sattuu vastaavanlaisia lipsahduksia? Ex-kartturi kertoo seuraavaa sairaalareissustaan Saksassa tämän päiväisessä iltalehdessä (nettiversio):

Elämän käännekohdaksi muodostui tuiki tavallinen epiduraalipuudutus, joka pistettiin Eirtovaaran selkään kivun lievitykseksi.

Eräänä aamuna Eirtovaara huomasi, etteivät hänen jalkansa enää liikkuneet. Pistos oli pistetty vahingossa selkäytimeen.

Kohtalokas huti aiheutti sen, että selkäytimeen alkoi tihkua verta. Kun vuotoa oli jatkunut viikon ajan, syntyi hyytymä, joka aiheutti halvauksen.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
22.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahdollista, mutta prosentit epäonnistumiseen ovat pienet. kyllä yleensä pistäessä tarkistavat, onko puudute mennyt oikeaan kohtaan.

Vierailija
2/6 |
24.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epiduraalipuudutus laitetaan yleensä tuohon vyötärön korkeudelle. Eli mittaa otetaan tuosta lantiolla olevasta törröttävästä luusta. Se osa selkäydinkanavasta joka sisältää hermoja loppuu jo aikaisemmin. Itse puudutuksen pistämisen aikana voi toiseen jalkaan tulla sähköiskumainen tunne, mutta se kertoo, että lääkäri on päässyt oikeaan paikkaan neulan kanssa ja helpottaa nopeasti. Tuollainen halvaantuminen on todella harvinaista eikä ainakaan oman urani aikana ole moista sattunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
24.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kyseisessä tapauksessa olisi muutenkin tapahtunut jotain vastaavaa. Itselläni kerran lekuri pisti liian alas, mutta seurauksena oli vaan ettei auttanut oikein, mutta jalat olivat hyvin puutunut vielä kauan synnytyksen jälkeenkin.:)

Vierailija
4/6 |
24.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kai jonkinasteinen riski erityisesti jos veren hyytymistekijoissa on jotain haikkaa (ehka talla miehella oli nain, eika sita tiedetty?), itse kaytan verenohennuslaakkeita valtimotukoksen ehkaisyyn ja mua on infottu etta en saa todennakoisesti epiduraalia jos synnytys etenee nopeasti (koska ohennuslaakkeet pitaa lopettaa oliko sen nyt 12 h ennen epiduraalin antamista etta se voitaisiin turvallisesti antaa) juuri tuon epiduraalihematooman ehkaisemiseksi. Toisaalta olen ollut ymmartavinani etta epiduraalihematooman aiheuttama halvaus ei valttamatta/yleensa ole pysyva, vaan se voidaan korjata (?). Harmittaa, jos en saa epiduraalia, koska olen synnyttanyt kaksi kertaa menestyksekkaasti epiduraalin kanssa ja ehdottomasti haluaisin sen jos se vain olisi mahdollista.

5/6 |
24.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma kokemukseni spinaalissa tehdyistä polventähyksistä on ollut huono nimenomaan puudutuksen osalta - minulla ne eivät ole meinanneet osua oikeaan paikkaan millään :( Synnytyksissä en ole mm. em. syistä halunnutkaan näitä puudutuksia. Ystäväni sai epiduraalista ohimenevän kasvohalvauksen, joten ei se niin riskitöntä ole kuin annetaan ymmärtää.

Vierailija
6/6 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta toisessa synnytyksessä lääkäri pisti neljä kertaa, ennen kuin luuli saaneensa oikein. Puudute ei ikinä vaikuttanut mitään, joten väärään paikkaan taisi mennä. Itsellä jäi kyllä pieni kammo, enkä viimeisimmässä synnytyksessä ottanut enää.

Tiip