Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

mitä uskovaiset ajattelee siviilivihkimisestä?

Vierailija
14.10.2014 |

Kuulun kirkkoon, mies ei. Siviilivihkiminen oli ainut vaihtoehto.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs sillä on väliä, oikeesti??

Vierailija
2/22 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle ei. Minua kiinostaa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja uskovainen vastaa: Mitäpä sitä kirkkoon jos kristinuskolla ja sen sakramenteilla ei ole omassa elämässä mitään merkitystä ?

Lain edessä siviilivihkiminen on aivan yhtä pätevä kuin kirkkovihkiminenkin.

Vierailija
4/22 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta ole väliä, onko kirkko- vai siviilivihkiminen. Voihan sitä kuitenkin pyytää siunausta, vaikka ihan pienimuotoista.

Vierailija
5/22 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen uskovainen enkä ajattele siitä mitään huonoa. En esimerkiksi ajattele, etteikö Jumala siunaisi yhtä lailla liittoa kuin kirkossa vihkimällä alkanuttakin liittoa. Meilläkin oli siviilivihkiminen, koska kuulumme miehen kanssa eri (kristillisiin) uskontokuntiin.

Vierailija
6/22 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voittehan tosiaan pyytää kirkollisen siunaamisen avioliitolle.

Vierailija
7/22 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miestä ei avioliiton siunaaminen kiinnosta. Hyvä mies ja ei ole kynnyskysymys minullekaan. Ihminen kun vain miettii välillä, mitä muut ajattelee.

Ap

Vierailija
8/22 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 14:37"]

Voittehan tosiaan pyytää kirkollisen siunaamisen avioliitolle.

[/quote]

Varsin useissa maissa avioliitto on pätevä vain siviilivihkimisenä ja sen jälkeen haetaan kirkollinen siunaus - jos on tarvetta. Tämä käytäntö ainakin Ranskassa ja muutamassa Etelä-Amerikan maassa.

Minusta tämä olisi hyvä käytäntö Suomessakin - ja itse olen katolisen kirkon jäsen.

Vierailija
9/22 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän sillä tuntuu olevan väliä ns. tapauskovaisille, jotka kauhistuvat jos vihkimistä ei suoritetakaan kirkossa. Kyselevät että mitä mummokin ajattelee, vaikka mummolle se olisi yks hailee.

Vierailija
10/22 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tässä oikeesti on aivan törkeä huutava epäkohta kirkolta! Miksi ei kirkko voi vihkiä, jos edes toinen kuuluu kirkkoon ja sitä haluaa? paljon tärkeempi ongelma kuin homoseksuaalien siunaus. Tai no edes yhtä suuri, ettei tuu kuraa niskaan ; )

Vierailija
11/22 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on sellainen uskovainen, että pitää avoliittoa ja esiaviollista seksiä ihan vakavasti syntinä, niin poistaako tuo siviilivihkiminen sitten sen synnin kuitenkin. Tai siis, kun kyseessä siis ei ole kristillinen avioliitto sitten, mutta ei ole kyseessä avoliittokaan. Vai onko sillä väliäkään, onko ateistiparin seksielämä tältä osin syntiä vai ei, koska ovat jokatapauksessa syntisiä (niin niin, kaikki ihmiset on, mutta tarkoitan, että nimenomaan siksi, kun eivät usko jumaliin)?

Vierailija
12/22 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaisiin suuntiin kuuluvat ymmärtääkseni ensin menevät naimisiin maistraatissa ja sitten heidän liittonsa siunataan vielä seurakunnassa. Se on ihan ok ja ainoa mahdollinen tapa toimia, jos seurakunnalla ei ole vihkioikeutta ja haluaa sen seurakunnan siunauksen.

Minä olen luterilainen uskova, mutta ajattelen, että ei sillä ole olennaista merkitystä, meneekö naimisiin kirkossa vain maistraatissa. Olennaista on mielestäni, että menee naimisiin. Se on sitoutuminen puolisoon ja osoitus muille ihmisille, että tämän ihmisen kanssa haluan elää loppuelämäni. Jumala näkee sydämeen. Sitten tietysti voi miettiä, että jos on itse uskova ja puoliso ei usko, että tuleeko liitossa kenties jotain ristiriitoja tästä asiasta vaikkapa lasten kasvatuksessa. Osalle tulee, mutta monet ovat onnellisia tuollaisissakin liitoissa.

Vierailija
13/22 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 14:42"]

Miestä ei avioliiton siunaaminen kiinnosta. Hyvä mies ja ei ole kynnyskysymys minullekaan. Ihminen kun vain miettii välillä, mitä muut ajattelee.

Ap

[/quote]

Vaikka ei liiton siunaustilaisuutta olisikaan, voihan se uskova puoliso pyytää henkilökohtaisesti vaikka pappia rukoilemaan pariskunnan puolesta kahdenkeskisessä sielunhoitotilanteessa, jos kokee tämän asian tärkeäksi.

Vierailija
14/22 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 12. Mielenkiintoisia kysymyksiä, joihin olisi kiinostavaa saada vastaus.

Ap

Vierailija
15/22 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 14:46"]

Jos on sellainen uskovainen, että pitää avoliittoa ja esiaviollista seksiä ihan vakavasti syntinä, niin poistaako tuo siviilivihkiminen sitten sen synnin kuitenkin. Tai siis, kun kyseessä siis ei ole kristillinen avioliitto sitten, mutta ei ole kyseessä avoliittokaan. Vai onko sillä väliäkään, onko ateistiparin seksielämä tältä osin syntiä vai ei, koska ovat jokatapauksessa syntisiä (niin niin, kaikki ihmiset on, mutta tarkoitan, että nimenomaan siksi, kun eivät usko jumaliin)?

[/quote]

Minä olen uskova, ja ajattelen, että kyllä tuosta näkökulmasta maistraatissa vihitty pari on aivan yhtä pätevästi naimisissa.

Vetoan tähän raamatunkohtaan:

1. Kor. 7.

"14 Mies, joka ei usko, on uskovan vaimonsa pyhittämä, ja vaimo, joka ei usko, on uskovan miehensä pyhittämä. Muutenhan teidän lapsenne olisivat epäpuhtaita; nyt he kuitenkin ovat pyhiä."

Vierailija
16/22 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni avioliitossa on olennaisinta se osoitus, että osoitetaan ympäristölle sitoutuminen. Sen jälkeen on lupa "tulla yhdeksi lihaksi". Niin minä ajattelen. Avioliittoa ei maallisestakaan näkökulmasta ole tarkoitettu tilapäiseksi, vaan juridisesti se on elämänmittainen, ellei sitä vartavasten haluta rikkoa, joten siksi minä pidän siviilivihkimistä ihan yhtä pätevänä.

Vierailija
17/22 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 14:46"]

[/quote]

Minulla ei ole tapana miettiä muiden syntejä, kun omissakin on tarpeeksi. Mutta kyllä tässä mielessä minusta siviilivihkiminen on täysin yhtä pätevä kuin kirkollinen vihkiminenkin. Ei Raamatussa anneta mitään ohjeita siitä, millainen vihkimisen pitää olla. Itse uskovana haluan kyllä, että omalle avioliitolleni rukoillaan Jumalan siunausta.

Vierailija
18/22 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Positiivisesti yllätyin asiallisista vastauksista ja myönteisistä asenteista.

Ap

Vierailija
19/22 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen uskovainen, meillä oli siviilivihkiminen. Ei mikään issue.

Vierailija
20/22 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran törmäsin somessa keskusteluun, jossa joku kertoi, että hänen silmissään siviilivihkiminen on vähän niin kuin parisuhteen rekisteröinti: eräänlainen rekisteriin tiedoksi annettava tapaus, mutta ei täytä todellisen avioliiton meriittejä. Tämä on kuitenkin ollut yksi ainoa kerta, kun olen kuullut jotain tällaista jonkun ajattelevan.