TÄMÄ KOSKEE VAIN NIITÄ JOTKA ANTAVAT KOIRIENSA RÄHISTÄ
Ystävällisesti teiltä kysyn, pienten koirien omistajat , että miksi te ette sano teidän koirillenne koskaan mitään kun te menette koiran ohi? Mulla on isompi koira ja tämä ei koskaan hauku pikkukoirille, mut yleensä pienemmät rähisee meille, Mistä tämä johtuu? Jotkut vaan hymyilee kun koira rähisee ja eivät tee asialle mitään, kun jotkut vastuulliset omistajat toruvat heti ja pistävät istumaan. Olen myös huomannut että jos iso koira haukkuu, sitä torutaan heti, jajos iso koira haukkuu pikkukoiralle on tämä iso hirveän agressiivinen ja vihainen muiden mielestä, ja ihmetellään ääneen miksi et tee asialle mitään. Mutta miksi pienten koirien omistajat eivät itse toru omia koiriansa? Asiallisia vastauksia kiitos.
Kommentit (32)
Mulla on myös tollainen pieni rasittava räkyttäjä. Käytiin tän räyhäämisongelman takia ohituskurssillakin. Siellä neuvottiin, että ei auta kieltäminen tai muu räyhääminen, koira luulee vaan, että on oikeassa räyhätessään kun lähdet mukaan siihen. Joten mitä mä yritän on vaan päästä mahdollisimman nopeasti ohi. Ja koiralle näyttää et nyt mennään ohi eikä rähistä. Toimii todella harvoin. Siellä kurssilla kaikki muut oli isoja koiria, jotka kurssin lopulla ohitti kauniisti, paitsi tämä mun pieni rasittava räkyttäjä.
Minulla on Bichon, joka valitettavasti räyhää kaikille koirille, jotka ei ole tuttuja. Ja mitä isompi koira sitä kauheampi räkytys. Vieraille ihmisille ei hauku ikinä. Olen tullut siihen tulokseen, ett ilmeisesti pelkää ja siksi räkyttää hihnassa. Koirapuistossa, jossa on vapaana ei hauku muille koirille vaan juoksee pakoon tai haluaa olla vain vieressäni ja äkkiä pois. On siis hyvin arka ja epävarma koira. Olen yrittänyt käyttää makupaloja ja huomion pois viemistä, istuttamista maahan, ohitusta mahdollisimman nopeasti eikä mikään ole räyhäykseen tepsinyt. Haluaisin totta tosiaan ratkaista räkytysongelman, mutta en ole löytänyt keinoa, joka tepsisi.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 12:26"]Mulla on myös tollainen pieni rasittava räkyttäjä. Käytiin tän räyhäämisongelman takia ohituskurssillakin. Siellä neuvottiin, että ei auta kieltäminen tai muu räyhääminen, koira luulee vaan, että on oikeassa räyhätessään kun lähdet mukaan siihen. Joten mitä mä yritän on vaan päästä mahdollisimman nopeasti ohi. Ja koiralle näyttää et nyt mennään ohi eikä rähistä. Toimii todella harvoin. Siellä kurssilla kaikki muut oli isoja koiria, jotka kurssin lopulla ohitti kauniisti, paitsi tämä mun pieni rasittava räkyttäjä.
[/quote] Joo oon kans huomannu et aina ku mä kiellän mun koiraa haukkumasta, haukkuminen lisääntyy. Siks mä yleensä juoksen koiran omistajan ohi (luultavasti aika huvittavan näköistä) , ja oon hokannu yhden jutun mistä mun koira tykkää; pyöräily. Kun mennään sellasta tahtia millä perhoskoira jaksaa, ei koira välitä muista ollenkaan.:)
Joo sama juttu mun räkyttäjällä. Pyöräily on koiralle luontainen vauhti ja silloin se tietää et nyt mennään vauhdilla ohi -> ei stressiä. Kun katsoo koiria, jotka menee pyörän vierellä, ne kaikki näyttää niin onnellisilta. Remmin kiristyminen on pahin juttu, joka laukaisee räyhäämisen, jolloin peli menetetty. Koirapuistossa ei remmiä, joten ongelmaa ei ole. Olen myös huomannut, että koiran tottelevuus parantuu huomattavasti ilman remmiä.
3
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 12:34"]Minulla on Bichon, joka valitettavasti räyhää kaikille koirille, jotka ei ole tuttuja. Ja mitä isompi koira sitä kauheampi räkytys. Vieraille ihmisille ei hauku ikinä. Olen tullut siihen tulokseen, ett ilmeisesti pelkää ja siksi räkyttää hihnassa. Koirapuistossa, jossa on vapaana ei hauku muille koirille vaan juoksee pakoon tai haluaa olla vain vieressäni ja äkkiä pois. On siis hyvin arka ja epävarma koira. Olen yrittänyt käyttää makupaloja ja huomion pois viemistä, istuttamista maahan, ohitusta mahdollisimman nopeasti eikä mikään ole räyhäykseen tepsinyt. Haluaisin totta tosiaan ratkaista räkytysongelman, mutta en ole löytänyt keinoa, joka tepsisi.
[/quote] Mitä jos ottaisit yhteyttä ongelmakouluttajaan? Tai menisit johonki kurssille, jossa käsitellään ongelmakäyttäytymistä? Ois unelma jos vaikka sulla ois tuttava jolla on kiltti isompi koira, he voisivat tulla käymään teillä niin voisivat tutustua toisiinsa pikkuhiljaa? Mulla kans on ollut samantyyppinen pikkuinen ja tutusteltiin rauhassa kilttiin vanhempaan kultsiin, alko mun koira tykätä isoista ja hänestä tuli avoimempi. Kannattaa vielä kokeilla , toivoa ei ole menetetty:)
Kerran menin mun ison koiran kanssa yhden nuoren pariskunnan ohi joilla oli pieni koira, he olivat istuttaneet koiransa, ajattelin että onpa hyvätapanen koira kun ei hauku. Mutta kun olin parin metrin päässä koira ulvoi ja murisi ja räksytti, mun koira pelkää vähä tollasta ja meni pelokkaan näköseksi. Ja arvaa mitä, Tää pariskunta vaan nauro koirallensa ja vitsaili jotain, samalla kun mun koira on pelosta kankea. Erittäin outoa käytöstä...
Ärsyttää nuo koiran omistajat, jotka kuvittelevat, että sitä ei pidä kouluttaa kun on niin pieni rotu.
Saiko aloittaja nyt tarpeeksi ASIALLISIA vastauksia? Ja 9, mikä viittaa näissä viesteissä siihen et koiranomistajat ajattelevat noin?
Koirat keskustelevat toisilleen haukkumalla. Ihmiset sitten tulkitsevat omilla näkemyksillään, milloin koira on vihainen, kiihtynyt, innokas, hätääntynyt, pelokas, ärsyyntynyt, laumaansa puolustava jne. Aika harva ihminen osaa tulkata koirien (varsinkin vieraiden) haukkumista oikein.
Sitten kun tulkinta menee väärin, niin tänne tullaan valittamaan, että koira "räksyttää", vaikka ei tiedetä mistä siina tilanteessa oikeastaan koiran näkökulmasta oli kyse. Kyllä koirien omistajillekin pitäisi saada pakolliseksi jonkinlainen "koiranomistajan ajokortti"..
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 13:12"]Koirat keskustelevat toisilleen haukkumalla. Ihmiset sitten tulkitsevat omilla näkemyksillään, milloin koira on vihainen, kiihtynyt, innokas, hätääntynyt, pelokas, ärsyyntynyt, laumaansa puolustava jne. Aika harva ihminen osaa tulkata koirien (varsinkin vieraiden) haukkumista oikein.
Sitten kun tulkinta menee väärin, niin tänne tullaan valittamaan, että koira "räksyttää", vaikka ei tiedetä mistä siina tilanteessa oikeastaan koiran näkökulmasta oli kyse. Kyllä koirien omistajillekin pitäisi saada pakolliseksi jonkinlainen "koiranomistajan ajokortti"..
[/quote] Ymmärrän, mutta miksi pikkukoirat haukkuu ja MURISEE isoille koirille, mutta isot koirat eivät niille. Sitä minä kysyin. Tiedän että koirat keskustelevat keskenään. Mutta pikkukokrat käyttäytyvät erittäin agressiivisesti (siis jotkut pikkukoirat) ja isot koirat eivät välitä niistä ollenkaan. Onko kyse siitä, että pienet haluavat näyttää ja uhitella olevansa "isoja", vai mitä?
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 13:12"]Saiko aloittaja nyt tarpeeksi ASIALLISIA vastauksia? Ja 9, mikä viittaa näissä viesteissä siihen et koiranomistajat ajattelevat noin?
[/quote] kyllä,kiitos.
-ap
Minun pieni terrierini ei hauku tai murise koskaan (on haukahtanut elämänsä aikana alle 5 kertaa), mutta sille kyllä haukkuu niin isot kuin pienetkin koirat. Tällaisen haukkujn ohittaminen lenkillä on vaikeaa, kun koirani haluaisi mennä kaikkien muiden koirien luokse (en tosin päästä kuin tuttujen koirien luokse), mutta kun toinen alkaa haukkua, on tosi vaikea ohittaa nätisti. Huomaan kyllä usein kuinka se haukkuvan koiran omistaja nolostuu, kun koiransa haukkuu ja rähisee ja omani ei päästä pihahdustakaan.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 13:12"]Koirat keskustelevat toisilleen haukkumalla. Ihmiset sitten tulkitsevat omilla näkemyksillään, milloin koira on vihainen, kiihtynyt, innokas, hätääntynyt, pelokas, ärsyyntynyt, laumaansa puolustava jne. Aika harva ihminen osaa tulkata koirien (varsinkin vieraiden) haukkumista oikein.
[/quote] Ymmärrän, mutta miksi pikkukoirat haukkuu ja MURISEE isoille koirille, mutta isot koirat eivät niille. Sitä minä kysyin. Tiedän että koirat keskustelevat keskenään. Mutta pikkukokrat käyttäytyvät erittäin agressiivisesti (siis jotkut pikkukoirat) ja isot koirat eivät välitä niistä ollenkaan. Onko kyse siitä, että pienet haluavat näyttää ja uhitella olevansa "isoja", vai mitä?
[/quote]
Äläs nyt yleistä, kyllä ne isotkin koirat haukkuu ja rähisee.
Minulla taas on keskikokoinen koira, jolla on ongelmia ohituksessa. Koira on vasta 1-vuotias, mutta yritän kyllä kouluttaa sitä. En komenna koska se pahentaa aina haukkumista. Parhaiten menee jos mennään nopeasti ohi ja palkitsen sitten kun ei hauku.
Voin onnekseni sanoa, että en kuulu noihin, joiden pikkukoirat rähisee remmissä. Joka lenkillä kuitenkin tavataan ainakin yksi joka rähisee meille. Koirani on hieman arka, mutta jos itse olen tyynenä enkä kiristä remmiä niin silloin päästään tosi hyvin ohi. En ymmärrä niitä, joiden on aivan pakko päästää koira haistelemaan joka ikistä vastaantulevaa. Me ei ainakaan haluta tehdä tuttavuutta hihnassa paitsi jos on aivan absoluuttinen pakko (eli erittäin harvoin)
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 12:34"]
Minulla on Bichon, joka valitettavasti räyhää kaikille koirille, jotka ei ole tuttuja. Ja mitä isompi koira sitä kauheampi räkytys. Vieraille ihmisille ei hauku ikinä. Olen tullut siihen tulokseen, ett ilmeisesti pelkää ja siksi räkyttää hihnassa. Koirapuistossa, jossa on vapaana ei hauku muille koirille vaan juoksee pakoon tai haluaa olla vain vieressäni ja äkkiä pois. On siis hyvin arka ja epävarma koira. Olen yrittänyt käyttää makupaloja ja huomion pois viemistä, istuttamista maahan, ohitusta mahdollisimman nopeasti eikä mikään ole räyhäykseen tepsinyt. Haluaisin totta tosiaan ratkaista räkytysongelman, mutta en ole löytänyt keinoa, joka tepsisi.
[/quote] oletko varma että koirapuistossa käyminen on koirasi kanssa
mitenkään hyvä juttu? kerrot että on arka ja juoksee pakoon muita
koiria, siis selvästi pelkää ja on koiralle äärettömän stressaava
tilanne. miksi siis pakottaa koiraa siihen tilanteeseen? itse oman aran
koirani kanssa kyläilin paikoissa joissa oli koira, saivat omilla
ehdoillaan tutustua toisiinsa kun olivat siihen valmiita. toimi ainakin
oman koirani kanssa.
Juuri noita reipastahtisia ohituksia pitäisi harjoitella paljon ja palkita kun se sujuu räyhäämättä ja niin, että koiran huomio on taluttajassa. Huono vaihtoehto on istuttaa koira ahterilleen ja odottaa, että toiset menevät ohi - siinä maksimoidaan ohituskohtaamisen kesto. Pienten koiran omistajat perustelevat pienen räksytystä usein sillä, että isot ja erityisesti mustat koirat ovat "pelottavia" ja kohdelleet niitä huonosti, ja että pieni koira haluaa "osoittaa urheuttaan". ehkä pienuus tekee epävarmaksi, mutta ainakin naapurin vesikoirasta tiedän, ettei sillä ole minkään sortin huonoja kokemuksia ja silti se äidin taluttamana ärhentelee aivan kaikille ja isän taluttamana vain joillekuille.
Mulla ei ole rähisevä koira ja itseänikin ärsyttää ne, jotka ei edes yritä opettaa koiraansa ohittamaan nätisti.
Mutta siinä varisnaisessa tilanteessa jos se koira rähisee, niin turha sille on mitään sanoa jos se ei sitten kuitenkaan tottele, eli jos sille ei ole jo opetettu kunnolla mitä joku käsky tarkoittaa. Käskyjä käytetään vain tilanteissa, joissa koira niitä varmasti myös tottelee, koska muuten käskysana menettää merkityksensä ja saattaa saada jopa uuden merkityksen koiran päässä (jos koira esim. yhdistää käskyn "hiljaa" siihen, että se rähisee -> jatkossa se rähisee enemmän siitä hiljaa-käskystä).
On myös ihan turha hokea koiralle sitä hiljaisuutta tai huutaa ei, jos kukaan ei ole koskaan opettanut sille koiralle, mitä se tarkoittaa. Harmillisen usein ihmiset jotenkin kuvittelevat, että koirat osaavat jotain tiettyjä sanoja (kuten juuri "hiljaa" ja "ei" ja "ei vedä") ihan itsekseen, vaikka kukaan ei ole koskaan niille opettanut, mitä juuri tuon käskyn kuullessa pitäisi tehdä.
Koira ei osaa istua tai haukkua käskystä ilman, että se on sille koulutettu ja ihan samalla tavalla se ei myöskään osaa olla hiljaa tai vetämättä käskystä, jos sitä ei ole sille erikseen koulutettu. Ja turha sitä käskyä on sille silloin hokeakaan.
Sinäkään et osaisi olla hiljaa, jos joku vieraalla kielellä käskisi niin, jos sulle ei ole erikseen opetettu, että se vieraskielinen sana tarkoittaa suun kiinni pitämistä. Ja ei, et ymmärtäisi vaikka sitä sulle kuinka monta kertaa huudettaisiin kuinka monena päivänä peräkkäin vaan.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 13:33"]
Voin onnekseni sanoa, että en kuulu noihin, joiden pikkukoirat rähisee remmissä. Joka lenkillä kuitenkin tavataan ainakin yksi joka rähisee meille. Koirani on hieman arka, mutta jos itse olen tyynenä enkä kiristä remmiä niin silloin päästään tosi hyvin ohi. En ymmärrä niitä, joiden on aivan pakko päästää koira haistelemaan joka ikistä vastaantulevaa. Me ei ainakaan haluta tehdä tuttavuutta hihnassa paitsi jos on aivan absoluuttinen pakko (eli erittäin harvoin)
[/quote]
Tässä on malliesimerkki valitettavan yleisestä ihmisten käyttäytymisestä. Koirat haukkuvat toisilleen ja haistelevat toisiaan, se on niiden tapa tutustua. Jotkut ihmiset mieltävät tämän jotenkin huonoksi asiaksi ja kiskovat koiriaan tilanteesta pois. On ihan ok, jos koira on hieman arka kohtaamistilanteessa. Ei se koira siitä traumatisoidu, se on eläin ja sillä on eläimen vaistot.
Koira on myös laumaeläin, joten kohtaamistilanteessa mitataan myös koirien välinen hierarkia. Sekin on ihan ok jos oma koira jää siinä hierarkiassa alemmaksi ja väistää korvat luimussa. Ei se koiraan satu, mutta omistajan egoon se voi sattua..
Joo oon huomannu, mulla jackrusselinterrieri ja Tää minimies haukkuu ihan sairaana. Hyvin oon kouluttanu mut ulkona tästä tulee ihan eri persoona. Aina kun tulee isompi vastaan käsken istumaan ja jos murahtaa sanon hiljaa. Annan herkun jos on käyttäytynyt mallikkaasti. Ei Kyl hauku samankoksille ollenkaan. Isommille pitää tottakai ja näyttää et Kyl minäkin olen vahva!;-)