Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G. Opettajat, kuinka moni on innoissaan leirikouluista

Vierailija
08.03.2014 |

Täällä pyörii pari vanhempien ketjua leirikouluista ja siitä, kuinka he kokevat retket tärkeiksi ja ovat hienoja ja tarpeellisia lapsille.

Olisi mukava kuulla opettajien mielipide, nautitteko vaihtelusta työssänne ja retkien järjestämisistä ja leirikoulujen valvomisista.

Voitte samalla kertoa tunnistamattomasti hauskoja tapahtumia, miten leirikouluissa olette tutustuneet lapsiin lähemmin ja miten se on yhteishenkeä lisännyt.

Olisi mukava kuulla myös teidän mietteet, koska päävastuuhan on opettajalla.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 18:41"]

Minkä ihmeen takia opettajan pitäisi ottaa työajan ulkopuolella ilman mitään ylimääräistä korvausta vastuu yli 20 oppilaan tekemisistä ja turvallisuudesta? Nämä retki-innokkaat vanhemmat voisivat aivan hyvin järkätä omalla vastuullaan ja haluamallaan porukalla vaikka viikonloppu- tai kesäretken ihan minne haluavat, vanhemmat mukana vahtimassa ja vastuussa. Miksi tähän pitää sotkea millään tavalla koulua ja opettajaa? 

[/quote]

Tämä on totta. Vanhemmat voisivat vanhempainillassa sopia, kuka ryhtyy retkeä järjestämään, koska se on ja ketkä ovat vastuussa. Sitten voitaisiin myydä vessapaperia ja vaatia, että jokainen mukaan tuleva maksaa oman osuutensa. Retki olisi jonain viikonloppuna tai pääsiäisenä, joka tapauksessa kouluajan ulkopuolella.

Miksi vanhemmat eivät halua itse olla järjestäjinä, jos retket ja leirikoulut ovat heille kovin tärkeitä?

Vierailija
2/36 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 21:06"]

Minkä ihmeen takia opettajan pitäisi ottaa työajan ulkopuolella ilman mitään ylimääräistä korvausta vastuu yli 20 oppilaan tekemisistä ja turvallisuudesta? Nämä retki-innokkaat vanhemmat voisivat aivan hyvin järkätä omalla vastuullaan ja haluamallaan porukalla vaikka viikonloppu- tai kesäretken ihan minne haluavat, vanhemmat mukana vahtimassa ja vastuussa. Miksi tähän pitää sotkea millään tavalla koulua ja opettajaa? 

[/quote]

Tämä on totta. Vanhemmat voisivat vanhempainillassa sopia, kuka ryhtyy retkeä järjestämään, koska se on ja ketkä ovat vastuussa. Sitten voitaisiin myydä vessapaperia ja vaatia, että jokainen mukaan tuleva maksaa oman osuutensa. Retki olisi jonain viikonloppuna tai pääsiäisenä, joka tapauksessa kouluajan ulkopuolella.

Miksi vanhemmat eivät halua itse olla järjestäjinä, jos retket ja leirikoulut ovat heille kovin tärkeitä?

[/quote]

Eihän kukaan halua ottaa sitä vastuuta toisten lapsista! Joten jätetään se vastuu opettajalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 21:29"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 21:06"]

[/quote]

[/quote]

Eihän kukaan halua ottaa sitä vastuuta toisten lapsista! Joten jätetään se vastuu opettajalle.

[/quote]

Miksi opettaja haluaisi ottaa vastuun teidän lapsistanne vieraassa kaupungissa

Vierailija
4/36 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä uskaltaisi lähteä leirikouluun. Vastuu on 100% opettajalla, sitä ei voi jakaa vanhemmille. Eli jos jotain ikävää tapahtuu, opettaja on yksin vastuussa. Minä en pysty yksin valvomaan luokallista lapsia yötä päivää, joten en lähde.

Vierailija
5/36 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 18:26"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 18:11"]

Mä pyrin muutamaan retkeen per vuosi. Käytiin vitosten kanssa syyskuussa syyskuussa kotieläintilalla. Joulukuussa kutsuin lapset lapset perheineen pikkujoulua viettämään, kaikista kaikista perheistä oli osallistujia. Käytiin oopperassa ja Docpointissa.

Keväälle on vielä päiväretki tulossa ja lapset kärttää yökoulua. Mieluusti retkeilisin kunnolla heidän kanssaan, että saattaa yökoulu, vaihtua telttailuksi.

Vanhemmat aloittivat keräämään rahaa leirikoulua varten kolmosen syksyllä. Lähden mielelläni mukaan. Rahaa on kerätty kahdesti vuodessa järjestettävällä discolla, ei paljon rasita vapaa-aikaa. Lisäksi olen luokkatoimikunnalta saanut rahaa luokantarpeisiin.

Tää on mun eka oma ryhmä ja olen viihtynyt nämä vuodet. Lapset reippaita ja iloisia, mieletön luokkahenki. Vanhemmat motivoituneita ja hienosti mukana.

[/quote]

Ihanaa, kun on vielä sinunkaltaisia uhrautuvia opettajia, jotka tekevät työtä suurella sydämellä, eivätkä ole vain leipäopettajia, jotka ei halua yhtään minuuttia vapaa-ajastaan uhrata lasten ja nuorten hyväksi.

Olet ihana opettaja ja vanhemmat saa olla onnellisia, kun noin ahkera ja innostunut opettaja opettaa heidän lapsiaan ja jaksaa järjestää retkiä. Toisin kuin kyllästyneet ja leipiintyneet virkaopet, jotka ei tee mitään ylimääräistä.

[/quote]

ja sulla on vaal.punaiset lasit silmillä, jos et suostu uskomaan, että kaikkien luokkien kanssa tämä ei vaan onnistu

Vierailija
6/36 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 18:46"]

[/quote]

Minulla on 4 viikkoa kesälomaa ja opettajalla 2.5kk ja se maksetaan minun maksamistani veroista. Joten joutaa hiukan uhraamaan sitä runsasta vapaa-aikaansa. Jos ei kiinnosta, voi vaihtaa alaa ja alkaa tehdä oikeita töitä

[/quote]

voi jeesus, mikä logiikka....

Vierailija
7/36 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 18:26"][quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 18:11"]

Mä pyrin muutamaan retkeen per vuosi. Käytiin vitosten kanssa syyskuussa syyskuussa kotieläintilalla. Joulukuussa kutsuin lapset lapset perheineen pikkujoulua viettämään, kaikista kaikista perheistä oli osallistujia. Käytiin oopperassa ja Docpointissa.

Keväälle on vielä päiväretki tulossa ja lapset kärttää yökoulua. Mieluusti retkeilisin kunnolla heidän kanssaan, että saattaa yökoulu, vaihtua telttailuksi.

Vanhemmat aloittivat keräämään rahaa leirikoulua varten kolmosen syksyllä. Lähden mielelläni mukaan. Rahaa on kerätty kahdesti vuodessa järjestettävällä discolla, ei paljon rasita vapaa-aikaa. Lisäksi olen luokkatoimikunnalta saanut rahaa luokantarpeisiin.

Tää on mun eka oma ryhmä ja olen viihtynyt nämä vuodet. Lapset reippaita ja iloisia, mieletön luokkahenki. Vanhemmat motivoituneita ja hienosti mukana.

[/quote]

Ihanaa, kun on vielä sinunkaltaisia uhrautuvia opettajia, jotka tekevät työtä suurella sydämellä, eivätkä ole vain leipäopettajia, jotka ei halua yhtään minuuttia vapaa-ajastaan uhrata lasten ja nuorten hyväksi.

Olet ihana opettaja ja vanhemmat saa olla onnellisia, kun noin ahkera ja innostunut opettaja opettaa heidän lapsiaan ja jaksaa järjestää retkiä. Toisin kuin kyllästyneet ja leipiintyneet virkaopet, jotka ei tee mitään ylimääräistä.

[/quote]

Itse olen työskennellyt monta vuotta koulussa, enkä tunne _ketään_ sellaista opettajaa joka ei olisi _omasta_ palkastaan ostanut lapsille pelejä, askarteluun tarvikkeita, jäänyt illalla töihin jotta voisi pitää hopsin (ylitöistä ei makseta) odottanut taxia /vanhempia omalla ajallaan kun eivät jostain syystä ole vain tulleet lasta hakemaan.

Joa mietitään esimerkiksi kollegani korvausta yökoulussa olosta: teki töitä n 20-24h sai vapaaksi 4tuntisen päivän.

Suostuisitko itse järjestämään leirikoulun vastuineen kaikkineen? Valvomaan yön? Palkatta siis koko juttu. Olisit poissa omien lastesi luota jne.

Vierailija
8/36 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 18:11"]Mä pyrin muutamaan retkeen per vuosi. Käytiin vitosten kanssa syyskuussa syyskuussa kotieläintilalla. Joulukuussa kutsuin lapset lapset perheineen pikkujoulua viettämään, kaikista kaikista perheistä oli osallistujia. Käytiin oopperassa ja Docpointissa.

[/quote]

Kiitos sinulle. Kuulostat ihanalta opettajalta. Minun pojallani on myös aivan mahtava luokanvalvoja. Luokka on tehnyt monta kivaa päiväretkeä lähiympäristöön. Lisäksi on ollut tanssiaiset, pari ravintolaillallista, vuosittainen iltajuhla, pieniä tempauksia koulupäivinä. 8. lk leirikoulu ja nyt 9. lklla tulossa toinen leirikoulu. On ollut myös yön yli retki, jolloin luokka juhli ja yöpyi paikallisessa kaupungin omistamassa retkikohteessa). Nämä retket, leirit ja muut yhdessä koetut tapahtumat ovat kehittäneet nuorten yhteistyötaitoja, empatiakykyä ja itsetuntoa. Luokanopettaja on kokenut opettaja, turvallinen ja nuorten elämää vaikeinakin aikoja tasapainottava aikuinen. Olen ikuisesti kiitollinen hänelle sekä oman lapseni että kaikkien hänen opettamiensa nuorten puolesta.

Vierailija
9/36 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 18:41"]Minkä ihmeen takia opettajan pitäisi ottaa työajan ulkopuolella ilman mitään ylimääräistä korvausta vastuu yli 20 oppilaan tekemisistä ja turvallisuudesta? Nämä retki-innokkaat vanhemmat voisivat aivan hyvin järkätä omalla vastuullaan ja haluamallaan porukalla vaikka viikonloppu- tai kesäretken ihan minne haluavat, vanhemmat mukana vahtimassa ja vastuussa. Miksi tähän pitää sotkea millään tavalla koulua ja opettajaa? 

[/quote]

No niinpä. Me käydään oman perheen kanssa reissuilla useamman kerran vuodessa. Ja aina toki omat lapset vahdin. Joskus tehdään reissuka ystäväperheiden kanssa. Mutta eipä tulis mieleenkään raahata lapsen koko luokkaa mukana. Kun lapset vielä kasvavat, mun puolesta voi jonkun lapsen hyvän ystävänkin ottaa joskus mukaan.

Vierailija
10/36 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajalla on aivan liikaa vastuuta leirikoulussa. Esim. jos ryhmä kävelee tien yli, ja joku oppilas jää auton alle, niin opettaja on silti vastuussa tapauksesta, vaikka kys. oppilaan vanhempi olisi mukana.

Paljon vastuuta ja stressiä, lähes korvauksetta. En lähtisi ikinä.

Vierailija
11/36 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväretket on mukavia, mutta leirikouluun en lähde, vaikka mikä olisi.

Vierailija
12/36 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut vain kerran (kun vähän riippuu mitä luokka-asteita opettaa) ja kyllä se oli kiva reissu itsestänikin. Se ei kuitenkaan joka vuodelle osu, vaan jos vaikka opettaa pääasiassa 3-6- luokkalaisia, niin joka kolmas vuosi vain. Luulen, että jos olisin yläkoulun ope ja olis ulkomaanreissuja, niin olis vielä kivempaa :-)

Vierailija
13/36 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja, joka lähtee nykyään alaikäisten kanssa leirikouluun yöksi - hänellä ei ole itsesuojeluvaistoa. (vitsivitsi..... puolitotuus)

Itse järjestin leirikouluja vielä 80- ja 90-luvuilla. Jostain syystä viime vuosina ei ole sellaista ryhmää enää osonut kohdalle, joiden kanssa uskaltaisin lähteä. Lapset ovat nykyään kauhean päättömiä kun poiketaan tutuista ympyröistä.

Vierailija
14/36 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yläkoulun ope enkä lähde leirikouluun. Aikoinaan työhaastattelussa tuli leirikouluasia jotenkin esille ja sanoin välittömästi, kiertelemättä, että en tule koskaan lähtemään valvontaluokkani kanssa leirikouluun enkä myöskään minkään muun luokan kanssa valvojana. Sanoin, että pidän työstäni ja teen sen hyvin, mutta työ on vain työtä eikä leirikoulu ei kuulu minun työtehtäviini. Sanoin myös, että jos valintani jää tästä rehellisyydestä kiinni niin ei voi mitään. Työkokemusta oli tuolloin vain 1,5 vuotta, mutta sain silti viran :)

Vierailija
15/36 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet retket silloin tällöin ovat mukavaa vaihtelua, ja niillä saa kivasti elävöitettyä opetusta. Kiitos niille aktiivisille vanhemmille jotka ovat nämä mahdollistaneet! Leirikouluja ei meillä harrasteta.

Vierailija
16/36 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetan 5-6 luokkia ja aina, kun tulee uusi ryhmä, ensimäisessä vanhempainillassa on pari vanhempaa, jotka ottavat retket puheeksi, että miten alamme keräämään ja minne mennään.

Herättää aina närää, kun sanon, että minulla on periaate, että en järjestä retkiä. Olen kieltäytynyt niistä jo 15 vuotta sitten.

Monesti on vanhempainillan jälkeen tullut viestiä joltain vanhemmalta, että ihanaa, kun olen niin jämäkkä, enkä järjestä leirikouluja.

Olen hyvä opettaja ja lapset tykkäävät minusta, mutta leirikouluja en järjestä. Nuorena ja uutena pari kertaa järjestin ja se oli niin sotkuista hommaa, vanhemmat riiteli, jyrät soitteli pitkin iltoja vaatimuksineen ja lopulta koko homma rojahti niskaani. Jälkipyykki piti vielä selvittää, kun aina oli jonkun lapsella ollut sitä ja tätä. Lisäksi ne vanhemmat, jotka soitteli viikonloppuna pari päivää ennen retkeä, että minun lapseni sitten ei mee sen huoneeseen ja sen on päästävä pois museoreissulta, koska hänen täti asuu samassa kaupungissa ja haluaa kaupungille sen kanssa.

Vierailija
17/36 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
18/36 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kylläkin vain kouluavustaja. Mutta vastaan silti. Nykyään on niin paljon rajattomia lapsia ja erityislapsia luokassa, että en missään nimessä uskaltaisi lähteä jotain 22 oppilaan luokan kanssa yöretkelle vieraaseen kaupunkiin. Se on suoranainen itsemurha. Lisäksi vaativat vanhemmat päälle, jota uhkailevat oikeusjutuilla jo pienienkin asioiden takia ja jotkut jopa uhkaavat tulla illalla hakkaamaan opettajan, jos kaikki ei mene, niin kuin he haluavat.

Vierailija
19/36 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 18:11"]

[/quote]

Vierailija
20/36 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajia on niin erilaisia. Toiset jaksavat puuhata ja suunnitella. Toiset panee kännykkänsäkin illalla kiinni.

Minun mielestäni pitkät joululomat ja kesälomat kompensoi sitä, että joutavat tehdä hiukan retkisuunnitelmia vapaa-ajallaankin. Kenellä muulla on niin paljon lomaa, kuin opettajilla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi