Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MOT - vaihto-oppilaat, mitä ajatuksia?

Vierailija
08.10.2013 |

En yllättynyt kovinkaan paljon MOT-ohjelman paljastuksista. Monella kaverilla oli samansuuntaisia kokemuksia kielimatkoistaan (joita samat puljut järjestävät). Mutta ihmetyttää se miten tuota toimintaa katsotaan sormien läpi - minkään maan oikeusjärjestelmä ei puutu.

Jos omat lapseni haluavat vaihtoon, saavat lähteä sitten kun ovat täysi-ikäisiä opiskelijoita. Tuollaisia hintoja ei ole mitään järkeä maksaa siitä että pääsee vankilaa vastaaviin oloihin.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan se järkyttävää. Hyvä, että asiat tuodaan julki. Ja toivottavasti oikeus tapahtuu noitten nuorten kohdalla joiden perheet vetäny asian rosikseen.

Se suomen edustaja jota haastateltiin oli aivan dille, naama punasena katseli niitä kuvia ja vänkytti vastaan. Ruotsin edustaja taas oli aidosti järkyttynyt ja pahoillaan. Tosi harmillista tällainen touhu

Vierailija
2/53 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetystä herättää, että tuollainen toiminta saa jatkua, kun ongelmat ovat varmasti laajasti tiedossa. Tämä on taas yksi esimerkki sen listan jatkoksi, josta voidaan hyvin päätellä, ettei yhteiskunta enää toimi ihmisten hyväksi, vaan että sitä riistetään pienen ihmisryhmän hyväksi. Kukaan ei viitsi puuttua tähän, kun ei katso hyötyvänsä siitä itse riittävästi esim. poliittisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on olemassa muitakin kuin kaupallisia vaihtarivuoden järjestäjiä!

Vierailija
4/53 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että on melkoista arpapeliä. Ensin maksetaan kymppitonni ja siitä vastineeksi annetaan sika säkissä.

Kaikki, jotka itse olen tavannut, ovat olleet tyytyväisiä, mutta jos ongelmia ilmenee, niin eipä näytä mitään apua tulevan. 

Vierailija
5/53 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 11:08"]

Olihan se järkyttävää. Hyvä, että asiat tuodaan julki. Ja toivottavasti oikeus tapahtuu noitten nuorten kohdalla joiden perheet vetäny asian rosikseen.

Se suomen edustaja jota haastateltiin oli aivan dille, naama punasena katseli niitä kuvia ja vänkytti vastaan. Ruotsin edustaja taas oli aidosti järkyttynyt ja pahoillaan. Tosi harmillista tällainen touhu

[/quote]

Mun mielestä se Ruotsin edustaja oli vaan parempi valehtelemaan. Katsoi reilusti haastattelijaa silmiin ja jauhoi kuinka järkyttävää tuo on ja ei ikinä saisi päästä tapahtumaan. Mutta mitäpä se aikoo asialle todellisuudessa tehdä, tuskinpa mitään. Suomen edustaja oli selvästi kiusaantunut eikä osannut näytellä kiinnostunutta yhtä hyvin, oli vähän puolustuskannalla, että emmehän nyt tiedä mistä varastosta nuo kuvat on otettu jne... ja en tiedä tapauksesta mitää niin en voi kommentoida (=enkä haluakaan tietää enkä halua kommentoida).

Vierailija
6/53 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo periaatteessa mitään uutta ollut, mutta aika karmaisevia kertomuksia silti. Omat opiskelukaverini olivat kielikurssilla Englannissa, eivätkä heidän kertomuksensa kovin paljon poikkea tuosta eilisestä. Ruuaksi tarjottiin jopa koiranmakkaraa.

Paras juttu oli, kun kaksi nuortas naista oli majoitettu jonkun hieman iäkkäämmän rouvan luo. Ensimmäinen puuha oli siivota huone perusteellisesti, sillä pölyä oli mahdoton määrä. Kun kaverukset veivät irtomaton ja vuodevaatteet ulos puisteltavaksi, niin vanharouva ampaisi pihalle ja huusi, että nyt stop, ennen kuin peitteet hajoaa. Niitä ei ollut kai koskaan puisteltu kunnolla, niin mahtava pölypilvi niistä lähti. Samaa voi sanoa matostakin. Ja kokolattiamatosta ei kannata eden puhuakaan, sellaisessahan viihtyvät kaikki oravaa pienemmät. No huoneesta tuli asumiskelpoinen siivoussession jälkeen ja suomalisopiskelijat saivat omituisen krantun leiman. Rouvan huonekaan ei varmaan ollut vuosikausia niin siisti ja puhdas. Tämä tarina siis sai onnellisen lopun, mutta opiskelijoita olikin kaksi ja he olivat jo muutaman vuoden vanhempia kuin lukiolaiset.

Jäin illalla pohtimaan sitä, onko Suomessa tiukempi seula, kun valitaan perheitä vaihto-oppilaille, vai onko kerrotunlaisia tapauksia ilmennyt täälläkin, siis kaatopaikkamaisia majoitustiloja jne.

Vierailija
7/53 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsalainen patologinen valehtelija. Ei edes osannut hävetä.

Järkyttäviä lääviä ulkomailla. Ei ole Usakaan mikään paratiisi. Eikä Kanada.

Vierailija
8/53 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vuosi meni vähän pieleen, mutta se ei ollut noin räikeää. Meille ateisteille ei myöskään pitäisi tarjota todella syvästi uskovaisia perheitä. Menee henkisen väkivallan puolelle helposti, kun pakotetaan uskoon. Jenkkiläsn jsä en ollut ainoa, jota kyykytettiin Jumalan nimissä!

Vierailija
9/53 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusongelma on varmasti se, että vaihtoon (erityisesti USAhan ja Kanadaan) haluavia nuoria on selvästi enemmän kuin halukkaita isäntäperheitä. Isäntäperheellehän vaihto-oppilaan isännöiminen on aikamoinen homma, eikä perhe saa siitä mitään korvausta. Pula isäntäperheistä johtaa sitten siihen, että perheitä valitessa seula ei ole tarpeeksi tiukka.

Minun on vaikea uskoa sitä, etteikö ei-kaupallisilla toimijoilla (esim. AFS ja YFU) olisi myös samanlaisia ongelmia. Ei niillekään ole tarjolla ylimääräisiä isäntäperheitä. Mistä muuten johtuu, että näiden ei-kaupallisten järjestöjen maksut ovat suunnilleen samaa tasoa kuin kaupallisten firmoja, vaikka järjestöjen ei pitäisi tuottaa voittoa?

Minunkin sukulais- ja tuttavapiiriin kuuluu kuitenkin monia, joille vaihtovuosi on ollut hieno kokemus. Näiden MOTin kuvaamien epäonnistuiden tapausten lisäksi on siis myös paljon onnistuineita.

Vierailija
10/53 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu olihan tuossakin ohjelmassa se yksi joka pääsi ihan normaalin oloiseen perheeseen jonka koti oli okei.

Vierailija
11/53 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 11:32"]

Meille ateisteille ei myöskään pitäisi tarjota todella syvästi uskovaisia perheitä. Menee henkisen väkivallan puolelle helposti, kun pakotetaan uskoon. Jenkkiläsn jsä en ollut ainoa, jota kyykytettiin Jumalan nimissä!

[/quote]

Olen samaa mieltä. Ihmettelen kuitenkin, eikö siinä hakulomakkeessa jo kysytty, saako perhe olla uskonnollinen. Näin on ainakin vaihto-oppilaaksi lähteneillä tuttavillani tehty.

Tosin kysymys voi olla myös siitä, että toiveisiisi sopivaa perhettä ei ole kerta kaikkiaan löytynyt. Sitten firman/järjestön on pitänyt miettiä, mitkä toiveistasi se panee etusijalle ja mitkä jätetään ottamatta huomioon. Tai vaihtoehtoisesti todeta, että sinulle ei löytynyt lainkaan isäntäperhettä.

Vierailija
12/53 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne nähnyt ohjelmaa niin please kertokaa joku millaisia kauhukokemuksia tuossa ohjelmassa tuli ilmi.

Vierailija
13/53 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 11:42"]

Koska ne nähnyt ohjelmaa niin please kertokaa joku millaisia kauhukokemuksia tuossa ohjelmassa tuli ilmi.

[/quote]

http://areena.yle.fi/tv/2017797

Vierailija
14/53 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 11:38"]

Minun on vaikea uskoa sitä, etteikö ei-kaupallisilla toimijoilla (esim. AFS ja YFU) olisi myös samanlaisia ongelmia. Ei niillekään ole tarjolla ylimääräisiä isäntäperheitä. Mistä muuten johtuu, että näiden ei-kaupallisten järjestöjen maksut ovat suunnilleen samaa tasoa kuin kaupallisten firmoja, vaikka järjestöjen ei pitäisi tuottaa voittoa?

[/quote]

Mainitsemasi järjestöt ovat kaupallisia. Ei-kaupallisia ovat esimerkiksi Rotary International ja Lions.

Vierailija
15/53 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 11:53"]

Mainitsemasi järjestöt ovat kaupallisia. Ei-kaupallisia ovat esimerkiksi Rotary International ja Lions.

[/quote]

OK. Minulla on ollut sellainen käsitys, että AFS ja YFU ovat aatteellisia järjestöjä, mutta ehkä olen väärässä. Oma lapseni oli kesävaihdossa Lionsien kautta, ja ainakin se homma oli järjestetty todella amatöörimaisesti. Loppujen lopuksi tyttärelläni meni kaikki hyvin ja hänellä oli oikein mukavaa, mutta kaikesta näki kyllä selvästi, että asioita järjestelivät henkilöt oman työnsä ohella. Myös pula isäntäperheistä näkyi selvästi.

Meillä oli myös samana kesänä pari viikkoa vaihtonuori Lionsien kautta, eikä meitä tarkastettu mitenkään. Kukaan ei edes käynyt kotonamme etukäteen katsomassa paikkoja, vaikka ohjeiden mukaan olisi pitänyt. Täytimme kyllä yhden lomakkeen perheestämme, mutta siihen olisimme tietenkin voineet runoilla mitä tahansa.

Vierailija
16/53 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 12:24"]

[/quote]

OK. Minulla on ollut sellainen käsitys, että AFS ja YFU ovat aatteellisia järjestöjä, mutta ehkä olen väärässä.

[/quote]

Wikipedian mukaan AFS on voittoatavoittelematon, vapaaehtoistoimintaan perustuva järjestö, jonka missiona on komeasti edistää rauhaa, suvaitsevaisuutta, oikeudenmukaisuutta ja vuorovaikutusta erilaisten ihmisten ja kulttuurien välillä oikeudenmukaisemman maailman luomiseksi.

Vierailija
17/53 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni hakee sitten aikanaan rotareitten vaihtoon, toivottavasti heillä ei ole vastaavia ongelmia. Ja on paljon halvempikin.

Vierailija
18/53 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää rahastusta! Jos minä vanhempana maksan 10-20.000 euroa siitä, että lapseni pääsee vaihtoon vuodeksi, niin oletan että tuota kustannusta vastaan koti on siisti, perhe normaali ja ruokaa saa syödäkseen. Mutta näissä MOT esimerkeissähän kodit olivat kuin kaatopaikkoja, ruokaa ei saanut ja apua ei mistään tullut ja siis näitä kaikkia tyttöjä KIELLETTIIN ottamasta omiin vanhempiinsa yhteyttä! Sairasta ja sadistista!

Maksaisitko sinä 18.000 euroa siitä, että lapsesi näkee nälkää isäntäperheessä? Ja hänet eristetään kaikesta maailmasta, ja kielletään ottamasta vanhempiin/Suomeen yhteyttä???

Vierailija
19/53 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle jäi pikkasen sellainen maku tuosta ohjelmasta, että siinä varakkaiden perheiden lapset on lähetetty sievoisella rahasummalla vaihtoon ja sitten kuviteltu, että se elämä siellä perheessä keskittyy tähän vaihto-oppilaaseen ja hänen passaamiseensa. Sitten kun on huomattu, että oho mun pitääkin itse hoitaa omat sotkut ja itse hommata itseni sinne kavereiden keskelle sosiaalistumaan ja itse kai tehdä vähän ruokaakin välillä... No en tee, siitähän mä maksan niin kerta... Ihan vain näiden suomityttöjen kokemuksista siis. Ja voi, voi kun ei juhla-aterioitakaan ollut tarjolla. Että ihan samaa ruokaa piti syödä kuin perheessä muutkin lapset, no voi, voi.

Kerrottiinhan siinä sitten esim. hyväksikäytöistä. Enkä tarkoita sitä, että näitä vaihtareita pitäisi kaltoin kohdella, mutta toisaalta ne odotukset kai voivat olla vähän maallisemmalla tasolla? Vaikka kotona on tottunut saamaan kuun taivaalta, niin ei elämä aina suju niin.

Vierailija
20/53 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 12:47"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 12:24"]

[/quote]

OK. Minulla on ollut sellainen käsitys, että AFS ja YFU ovat aatteellisia järjestöjä, mutta ehkä olen väärässä.

[/quote]

Wikipedian mukaan AFS on voittoatavoittelematon, vapaaehtoistoimintaan perustuva järjestö, jonka missiona on komeasti edistää rauhaa, suvaitsevaisuutta, oikeudenmukaisuutta ja vuorovaikutusta erilaisten ihmisten ja kulttuurien välillä oikeudenmukaisemman maailman luomiseksi.

[/quote]

Jaa mä olin AFS:n kautta vaihto-oppilaana ja vuosi oli aika surullinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi