Onko kukaan käyttänyt synnytyslakkina silinterihattua?
Kommentit (25)
Mulla oli sukkahousut päässä, tultiin äijän kaa suoraan "keikalta"
Mä oon ajatellut sellaista tuohesta tehtyä lakkia. Ois ainakin kotimainen.
Olsiko sinä vaaleanpunaisia kukkia koristeena? Ja ruusuntuoksua ja tiimarista glitteriä?Muuten en hyväksy miesmäisiä synnytyslakkeja!
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 15:47"]
Mulla oli sukkahousut päässä, tultiin äijän kaa suoraan "keikalta"
[/quote]
Historian dosenti vastaa:
Sukkia ja villasukkia ja sukkanauhoja on käytetty jo keskiajalla synnytyslakkeina. Ainakin Vienan Karjalassa ja Porissa. Miksei sitten nailonsukkiksiakin voisi käyttää. Perinteitä kunnioittaen niitä kannattaa pitää päässä myös hedelmöittymishetkellä ja silloin kun raskaudesta kerrotaan sukulaisille ja tuttaville. Ihanan perinteitä kunnioittavaa.
Olen dosentin kanssa samaa mieltä sukkalakin käytöstä. Denierit kannattaa miettiä tarkkaan ...
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 15:55"]
Historian dosenti vastaa:
Sukkia ja villasukkia ja sukkanauhoja on käytetty jo keskiajalla synnytyslakkeina. Ainakin Vienan Karjalassa ja Porissa. Miksei sitten nailonsukkiksiakin voisi käyttää. Perinteitä kunnioittaen niitä kannattaa pitää päässä myös hedelmöittymishetkellä ja silloin kun raskaudesta kerrotaan sukulaisille ja tuttaville. Ihanan perinteitä kunnioittavaa.
[/quote]
Synnytyslakkina käytettävän sukan pukeminen päähän on perinteinen tapa kertoa raskaudesta. Entisinä aikoina pelkkä synnytyslakin käyttö viestitti, että nainen on raskaana. Koska nykyisin tätä perinnettä ei enää juurikaan tunneta, on hyväksyttävää vahvistaa lakin sanaton viesti myös kertomalla raskaudesta.
Hei, ainakin Marimekolla on kivoja ja muodikkaita synnytyslakkeja valikoimassaan. Upeita värejä ja kuoseja, jos silinterihattu tuntuu liian juhlavalta!
Vastatkaa nyt tyhmälle ihan rehellisesti! Onko oikeasti olemassa joku "synnytyslakki", vai onko se av:n keksimä vitsi?
Hiipan haluaisin (uskonnollisen, en mitään huovutettua kopiota), mutta se voi loukata paavia. Tosin tämä nykyinen on vähän suvaitsevaisempi. Olen ensisynnyttäjä, joten ei ole vielä lakkikokemusta.
11 Siis et oo tosissas?! Sun täytyy olla lapseton mies, jos et kerran tiedä mitään synnytyslakeista?!
Hei missäs vaiheessa te tuon synnytyslakin puette päähänne? Esikoista odotan ja huolettaa mitä jos tulee äkkilähtö eikä lakki tule matkaan. Sairaalan lakkejakaan en haluaisi käyttää kun on varta vasten tuo oluthattu tullut hommattua (Se sellainen mihin saa kaljatölkit ja pillit yltää sitten suuhun, ajattelin pitää nesteytyksen tasapainossa tosin ihan mehulla vaan). Lyönkö päähän vaikka viikko ennen laskettua aikaa?
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 16:12"]
Vastatkaa nyt tyhmälle ihan rehellisesti! Onko oikeasti olemassa joku "synnytyslakki", vai onko se av:n keksimä vitsi?
[/quote]
No tietysti on. Vastahan tuo historian dosentti kertoi synnytyslakin pitkistä perinteistä.
14 Joo päähän heti vain kun ensimmäisiä supistuksia pukkaa
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 16:10"]
9 Onkohan unikkokuvioisia?
[/quote]
Totta kai on unikkokuosia ja useita eri värejä. Mielestäni perinteinen raitakuvio onkin jo aika tylsä eikä sovi synnytyslakkiin. Lippalakkimallinen raitakuosi synnytyslakki tuo mieleen Karhukoplan lakit Aku Ankka sarjakuvissa. Niistä puuttuu hillitty muodikas charmi, mikä synnytyslakissa pitää olla ehdottomasti. Näin ainakin Ellen artikkelin mukaan.
Anoppi antoi vanhan synnytyslakkinsa minulle kun kerroin raskaudesta. 70-luvun retrokuosia, ja vielä ruskeaa sellaista. Itku tulee kun joutuu nyt synnyttää se päässä. Itse ajattelin ostaa sellaisen leveälierisen hatun että näyttäis stten synnärikuvissa paremmalta.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 16:25"]
Anoppi antoi vanhan synnytyslakkinsa minulle kun kerroin raskaudesta. 70-luvun retrokuosia, ja vielä ruskeaa sellaista. Itku tulee kun joutuu nyt synnyttää se päässä. Itse ajattelin ostaa sellaisen leveälierisen hatun että näyttäis stten synnärikuvissa paremmalta.
[/quote]
Sulle voisi sopia Marimekon unikkokuosinen synnytyslakki esimerkiksi keltaisena tai kirkkaan punaisena. Siinä on hieman leveämpi lieri, kun Marimekon rantahatussa, mutta ei kuitenkaan ihan niin leveä kuin oikeassa sombrerossa.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 16:15"]
Hei missäs vaiheessa te tuon synnytyslakin puette päähänne? Esikoista odotan ja huolettaa mitä jos tulee äkkilähtö eikä lakki tule matkaan. Sairaalan lakkejakaan en haluaisi käyttää kun on varta vasten tuo oluthattu tullut hommattua (Se sellainen mihin saa kaljatölkit ja pillit yltää sitten suuhun, ajattelin pitää nesteytyksen tasapainossa tosin ihan mehulla vaan). Lyönkö päähän vaikka viikko ennen laskettua aikaa?
[/quote]
No se synnytyslaukkuhan täytetään heti sen jälkeen, kun plussaa pukkaa. Synnytyshatun kanssa sinne myös varvasvillasukat ja seksikkäät alusvaatteet (miehen iloksi).
Suosittelen tohtorinhattua. Jos ei ole tohtori, ylioppilaslakkikin kelpaa.