IL: Isä ja mummo jättivät 8-vuotiaan heitteille ruotsinlaivalla
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201706082200195087_u0.shtml
Keskisuomalainen nainen kertoo olleensa keskiviikkona matkalla Viking Line -laivalla Helsingistä Tukholmaan omien lastensa kanssa, kun yksin ollut tyttö pyysi pitämään hänestä huolta.
Omien lastensa kanssa Helsingistä Tukholmaan matkalla ollut nainen kertoo Iltalehdelle joutuneensa huolehtimaan myös yksin jätetystä 8-vuotiaasta tytöstä.
Tyttö kertoi olevansa matkalla isän ja mummon kanssa, mutta ei loppuillasta enää tiennytkään, missä hänen isänsä oli.
Keski-Suomesta kotoisin oleva nainen kertoo Iltalehdelle olleensa keskiviikkoiltana matkalla Helsingistä Tukholmaan 5- ja 6-vuotiaiden lastensa kanssa. Seurue matkusti Viking Line -laivalla Ruotsissa asuvien sukulaisten luokse. Jo alkuillasta naisen huomio kiinnittyi yksin olevaan pikkutyttöön, jolla ei näyttänyt olevan sen paremmin huoltajaa kuin leikkikaveriakaan.
- Katselin häntä jonkin aikaa ja minun kävi tyttöä sääliksi. Hän lyöttäytyi aina välillä uusien lasten seuraan yrittäessään hankkia leikkiseuraa. Oletin tietenkin siinä vaiheessa, että tytön vanhemmat istuvat lähistöllä, nainen sanoo.
Pian yksinäinen tyttö hakeutui naisen ja tämän lasten seuraan. Tyttö kysyi, haluaisiko nainen osallistua hänen kanssaan yhteen kilpailuun, mihin sai osallistua vanhempien kanssa. Nainen vastasi, että voi kyllä osallistua, mikäli hänen omat lapsensa ovat vielä silloin hereillä.
- En asiaa vielä siinä vaiheessa sen kummemmin ihmetellyt. Pelasimme siinä kortteja ja tarjosimme tytölle limpparia karkkien kera samalla. Tyttö kysyi minulta, voinko vahtia häntä.
Hälytyskellot soivat
Kun kello läheni iltayhdeksää, naisen hälytyskellot alkoivat soida. Kukaan ei ollut kaivannut vasta 8-vuotiasta tyttöä eikä häntä ollut myöskään kuulutettu. Nainen uteli, missä tytön vanhemmat mahtavat olla. Tyttö sanoi olevansa laivalla isänsä ja mummonsa kanssa, mutta he nukkuivat hytissä. Tyttö meni hyttiinsä käymään ja palasi hetken päästä naisen luokse kertoen, ettei hänen isänsä ollutkaan enää hytissä eikä tyttö tiennyt, missä hän oli.
Nainen antoi tytön viettää aikaa omien lastensa kanssa. Siinä vaiheessa, kun vuorossa oli karaoken laulaminen, tyttö katseli tarkkaan naista.
- Hän sanoi, että sinä et ole tainnut juoda kaljaa.
Nainen mietti kuumeisesti, oliko tytön isä mahdollisesti sammunut jonnekin. Tyttö vastasi kuitenkin arkaluontoisiin kysymyksiin vältellen.
Kommentit (41)
Jaa että lastensuojeluilmoitus tehdään, MIKÄLI KATSOTAAN AIHEELLISEKSI... Eiköhän se ole ihan aina ja poikkeuksetta aiheellinen, jos lapsi harhailee yksinään pitkin risteilyalusta etsimässä aikuisia, jotka eivät ole juoneet kaljaa.
Voi pientä. Onneksi kuitenkin löysi luotettavan aikuisen. Kamala ajatella jos ei olisi löytänyt.
Vierailija kirjoitti:
Voi pientä. Onneksi kuitenkin löysi luotettavan aikuisen. Kamala ajatella jos ei olisi löytänyt.
Niinpä. Laivoilla kuitenkin matkustaa kaikenlaista porukkaa, eikä kaikilla ole ihan puhtaat jauhot pusseissa. Onhan näitä epäilyttäviä laivakatoamisiakin vaikka kuinka paljon.
Ihanaa, että nainen otti tytön "omakseen" ja piti huolta.
Kun hän on henkilökunnalle ilmoittanut kisan jälkeen, miten niin laivayhtiö ei ole tietoinen asiasta? Oliko tyttö sitten mennyt omaan hyttiinsä?
Mitenhän paluumatkan kanssa... :(
Pedofiilien/seksuaalirikollisten taivas. Typerät vanhemmat jättää kakarat leikkipaikalle kuvitellen sen olevan joku hiton päiväkoti jotta pääsevät itse rentoutumaan viinapaukkujen ääreen.
Olin itse pienenä (n.9vee) kaverini perheen kanssa laivalla, jäimme keskenämme leikkipaikalle kun kaverin porukat lähtivät kaljottelemaan. Eräs mies seurasi meidän touhuja ensin etäältä ja sitten alkoi osallistua leikkeihimme, muut vanhemmat varmaan luulivat häntä meidän isäksi. Menimme kaverini kanssa vessaan, mies seurasi perässä ja tunki vessaan mukaan. Tarjosi meille molemmille 20 markkaa taxfree-herkkuja varten sillä ehdolla että saa katsoa kun pissaamme ja saa pyyhkiä meidän pimpit. Lähdimme karkuun ja kerroimme kaverini äidille mutta hän vaan sanoi että älkää puhuko vieraille ja koittakaapa nyt keksiä jotain tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Jaa että lastensuojeluilmoitus tehdään, MIKÄLI KATSOTAAN AIHEELLISEKSI... Eiköhän se ole ihan aina ja poikkeuksetta aiheellinen, jos lapsi harhailee yksinään pitkin risteilyalusta etsimässä aikuisia, jotka eivät ole juoneet kaljaa.
Kommentti koski yleisesti tapauksia, joissa lapsi on eksynyt vanhemmistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä silloinkin ilmoitus pitäisi ennemmin tehdä vähän liian herkällä kädellä kuin miettien, että ehkä tuollainen on sittenkin ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, että nainen otti tytön "omakseen" ja piti huolta.
Kun hän on henkilökunnalle ilmoittanut kisan jälkeen, miten niin laivayhtiö ei ole tietoinen asiasta? Oliko tyttö sitten mennyt omaan hyttiinsä?
Mitenhän paluumatkan kanssa... :(
Miksei nainen mennyt tytön kanssa laivan infoon? Siellä olisi kuulutettu huoltajia.
Niin surullista, mutta viimelaivareissun jälkeen en ihmettele. Isommat lapset (kouluikäiset) ovat kai muutamien vanhempien mielestä niin itsenäisiä, että voidaan jättää yksin juoksemaan pitkin käytäviä, joista on helppo kulkuväylä kannelle ja siitä mereen...
Ymmärrän ettei lasuilmoitusta tehdä, jos huoltaja etsii lasta huolissaan, on etsinyt jo jonkin aikaa ja tehnyt katoamisilmoituksen henkilökunnalle, mutta siitä ei taida tämän uutisen lapsessa kyse...
Maksaako IS jutuista?
Nainenhan on voinut sepittää koko tarinan, kun henkilökunnalta ei ole tullut vahvistusta.
Vierailija kirjoitti:
Pedofiilien/seksuaalirikollisten taivas. Typerät vanhemmat jättää kakarat leikkipaikalle kuvitellen sen olevan joku hiton päiväkoti jotta pääsevät itse rentoutumaan viinapaukkujen ääreen.
Olin itse pienenä (n.9vee) kaverini perheen kanssa laivalla, jäimme keskenämme leikkipaikalle kun kaverin porukat lähtivät kaljottelemaan. Eräs mies seurasi meidän touhuja ensin etäältä ja sitten alkoi osallistua leikkeihimme, muut vanhemmat varmaan luulivat häntä meidän isäksi. Menimme kaverini kanssa vessaan, mies seurasi perässä ja tunki vessaan mukaan. Tarjosi meille molemmille 20 markkaa taxfree-herkkuja varten sillä ehdolla että saa katsoa kun pissaamme ja saa pyyhkiä meidän pimpit. Lähdimme karkuun ja kerroimme kaverini äidille mutta hän vaan sanoi että älkää puhuko vieraille ja koittakaapa nyt keksiä jotain tekemistä.
Me tienattiin kaverin kanssa vitoset, kun katteltiin, kun joku setä runkkas. Laivan veskissä.
Oltiin 8 vuotiaita silloin kisamatkalla. Valmentaja ihmetteli, että mistä oltiin saatu lisää rahaa. Älämölöhän siitä sitten nousi ja me oltiin vaan onnellisia ylimääräisiä rahanomistajia. Ei tajuttu ollenkaan tilanteen vakavuutta. Ei sitä miestä enää tavoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Siis hyi kauheeta, teitä varmasti pelotti hirveästi! Ja miten hyytävä reaktio vanhemmalta, ei edes huolissaan, vaan hätyyttään takaisin sen pedofiilin saaliiksi... mitä kotiväkisi sanoi tapahtuneesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä silloinkin ilmoitus pitäisi ennemmin tehdä vähän liian herkällä kädellä kuin miettien, että ehkä tuollainen on sittenkin ihan ok.
Eli lasu pitää tehdä, vaikka vanhemmat olisi selvin päin ja kyseessä väärinkäsitys? Lapsi on leikkimässä, äiti lähtee ostoksille ja sanoo isälle, että nähdää taxfreessä. Isä kääntyy katelemaan merelle tms. ja lapsi ei näe häntä, lähtee etsimään jne. Sitten isä etsii äidin, lapsi ei ole tämän kanssa, yhdessä infoon ja kuulutus. Ja sitten tehdään lasu?
Minä en jää lasten kanssa leikkimään, jos lapsi ei tiedä, missä vanhemmat ovat. Laivan infoon, siellä saavat hoitaa asian.
Laivaristeilyllä se aikuinen ei juo, joka on vastuussa lapsista.
Itsestäänselvää. Olin juuri oman ja naapurin muksun kanssa miniristeilyllä, enkä viitsinyt ottaa edes viinilasillista ruoan kanssa.
Olisikohan äiti päästänyt isää ja anoppia laivalle tytön kanssa, jos olisi tiennyt näiden alkoholiongelman laajuuden ja viinanhimon määrän?
He olisivat voineet sopia, että toinen saa vetää viinaa mahan täyteen ja pään tukkoon menomatkalla,
toinen paluumatkalla.
Tämä on kyllä mielenkiintoinen ilmiö, että yksinään pelkäävä hylätty lapsi ainakin julkiaesti kiinnostaa ihmisiä,
kun taas vanhempiensa seurassa kirmaava villi lapsi herättää vain inhoa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis hyi kauheeta, teitä varmasti pelotti hirveästi! Ja miten hyytävä reaktio vanhemmalta, ei edes huolissaan, vaan hätyyttään takaisin sen pedofiilin saaliiksi... mitä kotiväkisi sanoi tapahtuneesta?
Ei meitä muistaakseni mitenkään aivan kamalasti pelottanut koska mies ei ollut mitenkään uhkaava tai sekava, kuten pedofiilit harvoin ovat. Eikä hän vastustellut kun häivyimme paikalta. Ei sitä sen ikäisenä osannut ajatella tilanteen vakavuutta kun nämä ilolientä nauttineet kaverin vanhemmatkin suhtautuivat asiaan niin välinpitämättömästi, kai ajattelin että ei tässä asiassa ole sen enempää selvitettävää. Juuri tästä syystä seksuaalirikolliset ovatkin niin hyviä inhottavien fantasioidensa toteuttamisessa - he eivät ole pelottavia murhamiehiä tai roistoja, vaan kivoja leikkitaitoisia ja hymyileviä ja lapsirakkaita tavallisia siistiolemuksisia miehiä ja perhetuttuja ja naapurinsetiä.
Omille vanhemmilleni kerroin tästä vasta vuosien päästä. Isäni purskahti itkuun järkytyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me tienattiin kaverin kanssa vitoset, kun katteltiin, kun joku setä runkkas. Laivan veskissä.
Oltiin 8 vuotiaita silloin kisamatkalla. Valmentaja ihmetteli, että mistä oltiin saatu lisää rahaa. Älämölöhän siitä sitten nousi ja me oltiin vaan onnellisia ylimääräisiä rahanomistajia. Ei tajuttu ollenkaan tilanteen vakavuutta. Ei sitä miestä enää tavoitettu.
Meillä hieman erilaiset tavat ansaita rahaa, pienenä heti aikaisin aamusta livahdin markan kanssa pelikoneille ja aina ekan houkutinkieroksen jälkeen joka antoi aina rahaa, otin tuplatut rahat pois ja siirryin viereiselle koneelle.. jatkoin tätä kunnes kaikki koneet oli käyty läpi... ei siinä rikastunut, mutta kyllä hyvät karkkirahat sain kasaan. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samanlainen kokemus minullakin. Olin menossa lastenleikkipaikkaan n. 9-vuotiaana ja odotin hissiä. Siihen tuli keski-ikäinen mies ja kyseli, että olenko eksynyt ja eikös mulla ole kavereita. Lamaannuin täysin ja sitten alkoikin ehdottelut, että tuleppas minun hyttiini ja saat tax-freen suklaata. Katsoi todella limaisesti koko tämän ajan lisäksi. Lähdin tuhatta ja sataa portaita pitkin ja olin niin järkyttynyt tapauksesta, että en pystynyt asiasta kenellekään kertomaan.
Tyttöä ei kaivattu
Tyttö ja nainen osallistuivat kilpailuun, johon tyttö oli aiemmin naista pyytänyt.
- Hän oli todella herttainen ja iloinen tyttö. Hän sanoi minulle, ettei ole koskaan voittanut mitään ja oli onnellinen kilpailuun osallistumisesta.
Kello oli jo pitkälle kymmenen jälkeen, kun nainen lähti viemään omia lapsiaan nukkumaan. Kukaan ei edelleenkään kaivannut tyttöä.
Nainen kertoo sanoneensa kilpailun jälkeen sitä vetäneelle henkilökunnalle siitä, että tyttö oli jätetty vaille huoltajaa.
- Sain henkilökunnalta kiitokset, että kerroin asiasta. He olivat koko ajan olleet siinä uskossa, että tyttö oli tullut minun kanssani matkalle, koska hän leikki siinä niin tiiviisti lasteni kanssa.
Nainen kertoo lähteneensä nukkumaan eikä sen koommin nähnyt enää tyttöä. Hän ihmettelee tytön huoltajien välinpitämättömyyttä.
- Minusta ruotsinlaiva iltamyöhään ei ole mikään hyvä paikka yksinäiselle pikkutytölle, nainen sanoo tuohtuneena.
Henkilökunta huolehtii
Viking Linen tiedotuspäällikkö Christa Grönlund sanoo, ettei kyseinen tapaus ole laivayhtiön tiedossa.
Grönlundin mukaan aina välillä hänen tietoonsa on kuitenkin kantautunut tapauksia yksin jätetyistä lapsista laivalla.
Mikäli lapsi löytyy harhailemasta yksin ilman valvontaa, laivan henkilökunta huolehtii lapsesta.
- Siinä tapauksessa yritetään tietenkin tavoittaa lapsen huoltajat ja mikäli katsotaan aiheelliseksi, tehdään myös lastensuojeluilmoitus.
ANNA EGUTKINA
anna.egutkina@iltalehti.fi