Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei terveellinen ja monipuolinen ruoka välttämättä maksa kauheasti. Tässä 2 viikon ruokalista,

Vierailija
10.08.2016 |

Laadittu nelihenkiselle perheelle, oletuksena että arkena syödään yksi lämmin ateria ja viikonloppuisin kaksi per päivä. Nämä hommaa kevyesti alle kympillä per ateria, useimmat selvästi vähemmälläkin.

MA
makaronilaatikko kuitumakaronista. Lisukkeeksi porkkanaraaste.

TI
Juuressosekeitto. Lämpimät voileivät, täytteeksi vaikkapa tonnikalaa ja juustoraastetta - tähän saat upotettua kuivahtaneet leivät.

KE
Silakkapihvit uunissa, muusin ja kaalisalaatin kera. Tässä resepti hyvin säilyvälle ja maukkaalle kaalisalaatille:

1 valkokaali (noin 1 kg)
2 sipulia
1-2 porkkanaa
1 (punainen) paprika

Marinadi
1 dl sokeria
1 dl omenaviinietikkaa
2/3 dl öljyä
1/2 tl suolaa
mustapippuria myllystä

Sekoita keskenään ohuiksi suikaleiksi leikattu kaali, hienonnettu sipuli, raastettu porkkana ja kuutioitu paprika. Keitä marinadin aineksia pari minuuttia ja kaada kuuma liemi salaatin päälle. Anna maustua jääkaapissa 1-2 vuorokautta sekoitellen välillä. Lisää annoksen päälle halutessasi esimerkiksi raejuustoa sekä persiljaa ennen tarjoilua. Tämä salaatti pysyy hyvänä marinadin ansiosta jääkaapissa noin viikon.

TO
Uunijuurekset ja jauhelihapihvit

PE
Uunikana ja itsetehdyt lohkoperunat uunissa.

LA
perjantaisesta uunikanasta jääneet jämät kana-nuudelikeitoksi, tämä lounaaksi.

Päivälliseksi hauduta naudan halvimmista ruhonosista lihapata. Sekaan porkkanaa, sipulia, juuresselleriä jne. Syö keitinperunoiden kera.

SU
Lounaaksi uunipuuro mustikka/mansikkakeiton kera

Illalliseksi vaikkapa omatekoista pitsaa. Lisukkeksi vihersalaattia. Kerran viikossa voi vähän rasvaisempaakin ruokaa...

MA
Tuhti linssisosekeitto. Esim. tämä:
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/01/21/linssikeitto-punaisesta-curryst…

TI
Seitivuokaa perunasoseen kera. Tässä mukana juureksia, erillistä salaattia ei välttämättä tarvita:
http://www.maku.fi/reseptit/tomaattinen-seiti-juuresvuoka

KE
pasta alla norma. Hyvä kasvisruoka, http://www.maku.fi/reseptit/munakoiso-tomaattipasta-pasta-alla-norma

TO
Kanawokkia. Tähän voi hyvin laittaa sekaan niitä paljon parjattuja pakastewokkivihanneksia. Mainio tuote se on, arjen nopeuttajana. Lisukkeena täysjyvänuudelia.

PE
Juurespihvit kermaviilikastikkeen ja salaatin kera. http://www.maku.fi/reseptit/juurespihvit

LA
Lounaaksi pinaatti-perunakeitto. Tämä on mausteista, meillä tykätään, mutta voi toki tehdä vähemmänkin intialaisvaikutteisen...
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/220418/Goalainen%20peruna-pinaa…

Uunilohi ja ratatouille. Jälkimmäinen syntyy nopeastikin, kun oikoo vähän mutkia. Kuoritut tölkkitomaatit ovat tässä hyviä, sekaan hikoilutettua munakoisoa, kesäkurpitsaa sekä paprikaa ja timjamia.
SU

Lounaaksi Nizzan salaatti: vihersalaattia, tomaattia, retiisiä, keitettyä munaa, tonnikalaa ja maun mukaan oliiveja, sardellia, kaprista...

Päivälliseksi Intialainen kasviscurry, riisi ja dal. Näistä on paljonkin reseptiversioita, mutta esim. tämä: http://www.hs.fi/ruoka/reseptit/a1421209524069
ja tämä:
http://www.gogreen.fi/reseptit/paaruokaa/dal-intialainen-linssisose/

Kommentit (190)

Vierailija
1/190 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tuosta tulee nelihenkisellä perheellä kuukauden budjetiksi noin 450, kun mukaan lasketaan aamupala- ja iltapalavärkkejä (puuroa, itse tehtyjä sämpylöitä, viiliä, ruisleipää, juustoa, munia) ja kahvi/tee...

Vierailija
2/190 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kutsuisi vähän alta kymppiä per ruoka edulliseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/190 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on. Hyvää ruokaa saa itse tehden huokeastikin. Toinen juttu sitten on, ehtiikö ja jaksaako, jos on vaikkapa masentunut tai pitkäaikaissairas.

Vierailija
4/190 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttäviä mössöjä kyllä syötte!

Vierailija
5/190 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli tuosta tulee nelihenkisellä perheellä kuukauden budjetiksi noin 450, kun mukaan lasketaan aamupala- ja iltapalavärkkejä (puuroa, itse tehtyjä sämpylöitä, viiliä, ruisleipää, juustoa, munia) ja kahvi/tee...

No jos on 450 euroo kuussa laittaa ruokaan, niin voihan sitä vaikka hanhenmaksapalleroita syödä.

Vierailija
6/190 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kutsuisi vähän alta kymppiä per ruoka edulliseksi.

On se neljälle huokeaa, ja noista monet ovat SELVÄSTI alle kympin ruokia. Kaikki joka tapauksessa alle. Mausta ja monipuolisuudesta tinkimättä.

Toki vielä halvemmallakin pääsee, jos syö pelkkää puuroa ja uunijuuresta, mutta nyt pyrin laatimaan tuon menyyn sillä perusteella, että se myös maistuu ja on monipuolista.

ap

Vierailija
7/190 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten ihan ok ruokia mutta itse tekisin 2 päivän ruuan enkä joka päivä uutta. Esim makaronilaatikko, keitot, lihapata, uunipuuro ja linssipata vain paranee lämmitettäessä. Noista olisi jo tullut 5 päivälle lisää syötävää

Vierailija
8/190 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttäviä mössöjä kyllä syötte!

Sinä varmaan sanot, mikä on parempaa. Laitapa esille oma kahden viikon ruokalistasi.

ap *yllyttää*, koska pelkkä muiden ehdotusten alasampuminen on liian helppoa...

Vierailija
9/190 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten ihan ok ruokia mutta itse tekisin 2 päivän ruuan enkä joka päivä uutta. Esim makaronilaatikko, keitot, lihapata, uunipuuro ja linssipata vain paranee lämmitettäessä. Noista olisi jo tullut 5 päivälle lisää syötävää

Toki voi tehdä useamman päivän satseja. Koska en halunnut tehdä sellaista listaa, niin kuvittele vaikka, että panet noista osan pakkaseen... ei tarvitse syödä monta krt peräkkäin samaakaan ;-)

ap

Vierailija
10/190 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuo nyt kovin edullista milestäni ole... silakat, seidit ja lohet on terveellisiä, mutta myös hintavia. Samoin purkkitonnikala ei nyt mitään kovin edullista kamaa ole.

Vierailija
11/190 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Hyvää ruokaa saa itse tehden huokeastikin. Toinen juttu sitten on, ehtiikö ja jaksaako, jos on vaikkapa masentunut tai pitkäaikaissairas.

Toki! En halua tällä millään tasolla syyllistää ketään. Kukin voimiensa mukaan. Puolivalmiina ja valmiinakin saa vaikka mitä hyvää.

ap

Vierailija
12/190 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plus vanhempien eväät tai työpaikkalounaat = plus 200€/kk lisää.

Vierailija
13/190 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tuo nyt kovin edullista milestäni ole... silakat, seidit ja lohet on terveellisiä, mutta myös hintavia. Samoin purkkitonnikala ei nyt mitään kovin edullista kamaa ole.

No eivät kyllä ole, kaloista halvimmasta päästä ne on.

Kyse oli monipuolisuudesta. Toki voit syödä vaikka viikon pelkkää kaurapuuroa, mutta pyrin tekemään halvan ja hyvänmakuisen listan.

Tonnarin sijasta voi panna lämpimiin voileipiin melkein mitä vaan, se on oiva tapa myös hävittää tähteitä. Esim. itse panin viimeksi jauhelihakastiketta ja päälle juustoraastetta ja hyvin upposi lapsillekin. Tonnaripurkillisia menee 1-2 neljän leipiin, ei se ole kallista. Eurolla saa siis kalan puolesta ne. Muuhun ruokaan menee nelisen euroa, jos laskee, että leipäjämät on jo entuudestaan.

ap

Vierailija
14/190 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli kiva esimerkki, kiitos!

Vierailija
15/190 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko Ap:n perheellä on sähkölasku, kun uuni lämpiää suurinpiirtein kerran päivässä, jonain päivänä kahdestikin?

Vierailija
16/190 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten syödään tähteitä. Noista liikenee useimmista hyvin työpaikkalounaaksikin.

(Itse en tosin ole syönyt työpaikalla lounaita enää moneen vuoteen, koska yksi lämmin ateria riittää minulle)

ap

Vierailija
17/190 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa olla aika iso kana, että siitä riittää neljälle hengelle kahteen ruokaan...

Vierailija
18/190 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten syödään tähteitä. Noista liikenee useimmista hyvin työpaikkalounaaksikin.

(Itse en tosin ole syönyt työpaikalla lounaita enää moneen vuoteen, koska yksi lämmin ateria riittää minulle)

ap

Ei liikene. Kaksi urheilevaa aikuista ja teiniä. Esimerkin ruuat eivät riitä edes päiväksi.

Vierailija
19/190 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

No se, jos ruokia tehdään vielä vanhemmille lounaiksi, kasvattaa annoskokoa ja sitä kautta myös hintaa. Jossain makaronissahan on se ja sama tehdäänkö kahdelle vai kuudelle, mutta esim. kalassa hintaero on jo tuntuva.

Vierailija
20/190 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kiva, paitsi ei meidän kolme teinipoikaa seillä tai juureskeitolla pärjää. Mutta hyviä vinkkejä.