Mitä tapahtuu, kun lentokone syöksyy mereen?
Sukeltaako suoraan syvälle pohjaan vai lenteleekö säpäleiksi ympäriinsä meren pintaan osuessaan? Mitä ihmisille tapahtuu siinä vaiheessa käytännössä ja ehtivätkö tuntea edes hetkeä kipua?
T. Lentopelkoinen
Kommentit (59)
Ihan noin pitkällä matikalla ja fysiikalla, sanoisin, että ei siinä muuta tapahdu kuin että kuuluu ihan hemmetin kova PLÄTS!
Riippuu vauhdista ja osumiskulmasta. Jos kone pystytään liitämään meren pintaa pitkin suht hitaassa vauhdissa (alle 300 km/t) niin kone jää ehjäksi. Sitten vain uimaan tai voi käyttää koneen pelastusveneitä? tai pelastusliiviä.
Jos kone osuu nokka edellä yli 300km/t mereen niin kyllä palasiksi menee.
Kone hajoaa ja matkustajat kuolevat suoraan G-voimiin ja sinkoileviin koneen osiin, tai sitten hukkuvat. Ehtivät kokea kauhua, mutta tuskin kovin pitkää kipua.
yleensä kone ei liu' vaan se räjähtää ilmassa paskaksi tai sitten sakkaa ja menee sikinsokin nurin kohti merta ja palasiksi. monella varmaan taju kankaalla jo siinä. tietty joku voi esim. räjähtäessä singota istuimessa istuen yksin irrallaan kohti merta. mitähän sitä siinä miettii.
Tuossa se jo tulikin. Jos kone on ohjattavissa ja meri visuaalisesti näkyvissä mahdollisuudet pelastumiseen on nähdäkseni kohtuullisen hyvät. Suorassa pudotuksessa tuskin huomaa loppua. Vesi on kovaa.
Nykyaikaisen matkustajakoneen hätälasku veteen ei ole onnistunut kuin yhden kerran. Siitä voi päätellä selviytymismahdollisuudet... Ne pelastusliivit ja hätälautat on ovat käytännössä turhia, mutta kyllä ne ovat sen väärtejä, jos yhdenkin koneellisen saa ihmisiä pelastettua.
Osa voi toki lentää mysteerisaarelle ja tapaa siellä mysteerisiä ihmisiä, jääkarhun sekä omituisen savumonsterin.
Hallittu pakkolasku nykyaikaisella liikennelentokoneella veteen on lähes mahdoton. Syystä, että koneen moottorit ovat siipien alla. Moottorien pitäisi osua tasan yhtä aikaa veteen, muuten kone kiepsahtaa ympäri ja hajoaa kappaleiksi. Ohjaamosta ei käytännössä näe alaviistoon, joten korkeuden arviointi ennen veteen osumista on lähes mahdotonta. Tilannetta voi yrittää hallita ohjaamalla pyrstö ensin veteen niin kuin Sully teki Hudsonilla.
Jos kone tulee hallitsemattomasti kovalla nopeudella veteen, se hajoaa välittömästi, ja matkustajat kuolevat G voimiin silmänräpäyksessä. Mutta täytyy muistaa, että matkalentokorkeudesta on pitkä matka alas, kyllä siinä ehtii kauhua tuntea, ja ymmärtää mitä tulee tapahtumaan.
Teoriassahan lentokoneella pystyy laskeutumaan mereen. Jos siis laskeutumisen pystyy tekemään hallitusti. Käytännössä tälläisiä tilanteita ei juuri ole, koska jos koneessa on sellainen vika että on pakko laskeutua, mutta se onnistuu vielä suh ok niin sillä pääsee vielä lähimmälle sopivalle kentälle.
Joku lentäjä jossain haastattelussa sanoi ettei sellaista olekkaan kun mereen pakkolaskeutuminen vaan se on syöksy ja silloin ei ole mitään tehtävissä.
Kun se kone tulee sieltä rytinällä alas niin se hajoaa ja kuolet luultavasti siihen paikkaan. Räjähdys ilmassa on matkustajille lohdullisempi kuin se, että tiedostaa että nyt on menoa.
Air francen konehan tippui kovassa myrkyssä mereen 2009 ja tippui asiantuntioiden mukaan lentoasennossa. Kone hajosi ja vajosi ja löytyi vasta parin vuoden päästä, vaikka putoamispaikka oli melko hyvin tiedossa. Tässä tapauksessa lentäjät teki lukuisia virheitä, ja olivat varmaan suurin syy miksi kone lopulta putosi.
Joitain vuosia sitten taas lentäjä laskeutui onnistuneesti jokeen oliko se nyt New Yorkissa kun linnut rikkoivat koneen moottorit.
Jos vauhdilla veteen mennään, niin vastaa kallioon lentämistä. Sadat G:t tappavat sekunnin murto-osassa. Jos hytti murtuu korkeuksissa, niin henki on lähtenyt matkantekijöiltä jo kauan ennen pintaan tuloa. Keuhkot eivät aisti kipua, joten suhteellisen armelias lähtö - jos tukehtuminen sitä voi ikinä olla.
Air francen koneen putoaminen oli pelkästään kokemattoman perämiehen paniikissa tehdystä virheestä johtuva tapahtuma. Se myrsky jossa ne lensi oli aivan normaalia sillä alueella ja kapteenilla oli kokemusta siellä lentämisestä, mutta oli sillä hetkellä lepotauolla ja ohjat perämiehellä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikaisen matkustajakoneen hätälasku veteen ei ole onnistunut kuin yhden kerran. Siitä voi päätellä selviytymismahdollisuudet... Ne pelastusliivit ja hätälautat on ovat käytännössä turhia, mutta kyllä ne ovat sen väärtejä, jos yhdenkin koneellisen saa ihmisiä pelastettua.
Nykyaikaiset lentokoneet ei ole edes joutuneet yrittämään hätälaskua mereen. Mereen pudonneet koneen on joko räjähtäneet tai olleet jo ilmassa niin suurissa vaikeuksissa ettei laskeutuminen edes tule kysymykseen.
Jokaisen lentopelkoisen kannattaa mennä flightradar24.com ja katsoa kuinka hitosti niitä koneitä on jatkuvasti ilmassa ja kaikki ne pääsee kentälle turvallisesti. Lento-onnettomuudet prosentuaalisesti on todella pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Air francen koneen putoaminen oli pelkästään kokemattoman perämiehen paniikissa tehdystä virheestä johtuva tapahtuma. Se myrsky jossa ne lensi oli aivan normaalia sillä alueella ja kapteenilla oli kokemusta siellä lentämisestä, mutta oli sillä hetkellä lepotauolla ja ohjat perämiehellä.
+
Kyse ei ollut myrskystä vaan siitä, että pitot-putki oli jäässä, eli nopeusmittarit näyttivät kapteenille ja perämiehelle eri lukemia.
Lisäksi jos on jotain todella suurta ongelmaa, niin kapu lopettaa lepotauon..
Nopeusmittareita kyseisessä koneessa on kolme, mutta jotenkin tilanne onnistuttiin sössimään.
Tätä tosin voi verrata automaailmassa citroeniin ja peugeottiin..
Vierailija kirjoitti:
yleensä kone ei liu' vaan se räjähtää ilmassa paskaksi tai sitten sakkaa ja menee sikinsokin nurin kohti merta ja palasiksi. monella varmaan taju kankaalla jo siinä. tietty joku voi esim. räjähtäessä singota istuimessa istuen yksin irrallaan kohti merta. mitähän sitä siinä miettii.
Pilluahan siinä tietysti miettii, mutta hoidetaan nyt tämä putoaminen ensin.
Vierailija kirjoitti:
Air francen koneen putoaminen oli pelkästään kokemattoman perämiehen paniikissa tehdystä virheestä johtuva tapahtuma. Se myrsky jossa ne lensi oli aivan normaalia sillä alueella ja kapteenilla oli kokemusta siellä lentämisestä, mutta oli sillä hetkellä lepotauolla ja ohjat perämiehellä.
Olihan siellä kaksi miestä pukoissa. Myrsky jäädytti koneesta putket jotka mittaavat lentonopeutta. Lentäjät teki sen jälkeen lukuisia virheitä eivätkä kommunikoineet tarpeeksi keskenään. Kummallekkaan ei tullut mieleen herättää kokenutta kapteenia joka olisi ehkä voinut pelastaa koneen.
Vierailija kirjoitti:
Air francen koneen putoaminen oli pelkästään kokemattoman perämiehen paniikissa tehdystä virheestä johtuva tapahtuma. Se myrsky jossa ne lensi oli aivan normaalia sillä alueella ja kapteenilla oli kokemusta siellä lentämisestä, mutta oli sillä hetkellä lepotauolla ja ohjat perämiehellä.
Muut samalla alueella lentävät koneet kiersivät myrskyn. Nämä lensivät päin kun eivät nähneet että myrskypilven takana on vielä isompi mysky. Myrskyhän itsessään aiheutti koneeseen isoja vikoja, jotka kuitenkin olisi käsipelin ollut korjattavissa. Lentäjillä ei kuitenkaan ollut tilanteeseen asianmukaista koulutusta. Olisiko nukkuva kapteeni osannut pelastaa koneen, sitä voidaan vain arvuutella.
Vierailija kirjoitti:
Osa voi toki lentää mysteerisaarelle ja tapaa siellä mysteerisiä ihmisiä, jääkarhun sekä omituisen savumonsterin.
Paitsi että tässäkin tapauksessa kaikki oli oikeasti kuolleet koneen mereensyöksyssä.
Onko tämä samanlainen kysymys kun mitä Tarzan sanoi kun elefantit tulivat vuorten yli?
Tarzan sanoi:"Elefantit tulevat vuorten yli."
Vierailija kirjoitti:
Air francen koneen putoaminen oli pelkästään kokemattoman perämiehen paniikissa tehdystä virheestä johtuva tapahtuma. Se myrsky jossa ne lensi oli aivan normaalia sillä alueella ja kapteenilla oli kokemusta siellä lentämisestä, mutta oli sillä hetkellä lepotauolla ja ohjat perämiehellä.
Sillä nuoremmallakin perämiehellä oli melkein 3000 tuntia lentoja tehtynä uransa aikana, oli ollut 6 vuotta Air Francella töissä. Kapteeni oli lepäämässä koska oli edellisen yön pannut hotellilla brasilialaista prostituoitua.
menee palasiksi, osa kuolee räjähdyksessä, kuin pommin räjähtäessä, osa kuolee tulipalossa räjähtäen, osa hukkuu.