Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peukutusta: Jumalharha -kirja -oletko lukenut?

Vierailija
23.01.2016 |

Kun toisessa avauksessa kysyttiin "Miten pystytte uskomaan Raamattuun, Jumalaan ja Jeesukseen?", niin mielenkiintoni heräsi kysyä, että kysyä kuinka moni on lukenut Richard Dawkinsin Jumalharha (2006) kirjan?
Kirjan julkaisemisesta alkukielellä tulee tänä vuonna kuluneeksi 10 vuotta, kirja julkaistiin suomeksi vuonna 2007.

Peukku ylös jos olet lukenut, peukku alas jos et ole lukenut.

Kommentteina olisi mielnekiintoista tietää, minä vuonna luit sen, millä kielellä luit teoksen, hävettikö kirjan ostaminen tai lainaaminen, minkälaisia tuntemuksia se aiheutti sinussa tai maailmankuvassasi?

Jos on epäselvää mistä kirjasta on kyse, niin tästä https://fi.wikipedia.org/wiki/Jumalharha

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävinpä hakemassa tuon The God Delusion -opuksen kirjahyllystäni. Paperback-kirjan käännellyistä sivuista näkee, että olen kyllästynyt sivun 60 tienoilla. Jotenkin ei vain jaksanut kiinnostaa tarpeeksi paljon, vaikka olenkin tietokirjallisuuden himolukija. Olen katsonut monta Dawkinsin haastattelua ja puhetta ja pidän hänen terävyydestään ja älystään. Hänen kärsivällisyytensä hämmästyttää minua, koska itse en pystyisi olemaan hänen kanssaan samoihin tilaisuuksiin hakeutuvien hihhulien seurassa yhtä rauhallinen.

Minun hyllyssäni on muuten se teos, josta Dan Brown näpisti juonen Da Vinci Koodiin. Sitä jaksoin puurtaa siihen saakka, kun minulle oli selvää, että kirjallinen varkaus oli tapahtunut. Uskovaisten päähänpistot ja kehitelmät ovat kyllä mielenkiintoisia ihmiskunnan ilmiöitä, mutta käytän rajallisen aikani mieluummin vielä mielenkiintoisemmista ilmiöistä lukemiseen. Tällaiselle syntymästä saakka uskonnottomalle ja uskontoihin varsin sarkastisesti suhtautuvalle ihmiselle uskonto nyt ei ole mikään paneutumisen arvoinen juttu.

Ai niin, vastaukset kysymyksiisi: ostin kirjan aika pian sen ilmestymisen jälkeen, tilasin Britanniasta. Luin englanniksi, kuten kaikki muutkin englanninkielellä kirjoitetut kirjat. Tuntemuksista suurin taisi olla pitkästyneisyys eikä maailmankuvani muuttunut millään tavalla. Eikä todellakaan hävettänyt, voisin ihan hyvin mennä vaikka metroon lukemaan sitä ja katsomaan, tulisiko siitä jotain sanomista. :D

Vierailija
2/13 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kirjastosta lainaamassa eikä yhtään hävettänyt :D  Kirjastonhoitajaa taisi hävettää koska sitä ei ollut hyllyssä vaikka tietokoneen mukaan sen pitäisi olla. Muutaman minuutin tenttaamisen jälkeen kirjastonhoitaja suostui hakemaan sen varastosta jossa säilyttivät sitä "ettei kukaan lainaa ja lue sitä vahingossa". Mitä se sitten tarkoittaa, jääköön jokaisen itse mietittäväksi. Kyllä, pikkukaupunki on kyseessä.  

Kirjassa ei ollut mitään uutta sinänsä, mutta olinkin jo lukenut muita aiheeseen liittyviä teoksia. Jos asia on lukijalle uusi niin silloin siitä tietenkin saa paljon mielenkiintoista pohdiskeltavaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut kaikki Neljän Hevosmiehen kirjat aiheesta. Minusta jokainen lyö vuorollaan naulan länsimaisen kristinuskon arkkuun.

Olen lukenut myös McGrathin kirjan ja katsonut muutamia nettidebatteja. Mielipiteeni ei ole muuttunut, lähinnä tunsin suunnatonta myötähäpeää McGrathin puolesta.

Vierailija
4/13 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut, enkä muitakaan vastaavia vaikka olen aina ollut ateisti.

Vierailija
5/13 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.      Geenit (keskeinen elämän komponentti) OVAT digitaalia informaatiota

2.      Ihmisen parhaan tietämyksen mukaan, digitaalinen informaatio ON AINA älykkyyden tuottamaa

Tässä kohtaa kysymys siis kuuluu: onko olemassa mitään tieteellisiä mekanismeja – muita kuin älykkyys – jotka aikaansaavat tai lisäävät digitaalista informaatiota? Ei. Njet. Not. Inte.

Sen vuoksi – ihmisen parhaan tietämyksen mukaan – geenit (keskeinen elämän komponentti) OVAT älykkyyden tuottamaa.

Loppupäätelmät: Dawkinsin mukaan 99 prosentin varmuudella Jumalaa ei ole, mutta todennäköisesti on joku älykäs suunnittelija (alien) joka synnytti elämän ja lähetti sen maapallolle (edelleen jää siis auki se, mikä/kuka synnytti tuon alienin, kuten kirjoitin artikkelissa, ”Missä on Kuu?”). Ja joka tapauksessa, Dawkinsin mukaan, Jumala on hirviö – vaikkakin kuoli myös Dawkinsin omien syntien – ja hänen syntinsä - sovittamiseksi. Kaikki muu on tuon videon pohjalta ”hänen omaa ajatustaan, uskomuksiaan, luulojaan sekä useiden saamiensa kirjeiden kommentteja”. Eli spekulaatiota vailla perustaa.

Lähde: http://www.thepukki.fi/blog/post/uskooko-jumala-ateisti-richard-dawkins…

Vierailija
6/13 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai olen lukenut. Koulussa tuota pitäisi lukea joka uskontotunnilla.

Vierailija
7/13 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut Richard Dawkinsin  "Sokea  kelloseppä" ja Stephen W. Hawkingin "Ajan lyhyt historia" teokset. Ne löytyvät omasta kirjahyllystä Charles Darwinin "Lajien synty" (toinen tarkistettu painos, 1928) teoksen vierestä.

Vierailija
8/13 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä muista, minä vuonna ostin.

Ihan hyvä kirja, vaikka en ehkä ihan kaikessa samaa mieltä Dawkinsin kanssa olekaan.

Dawkinsin hyökkäävä tyyli kyllä saanee uskovaisen lukijan siilipuolustukseen ja jopa heittämään lukemisen kesken.

Toisaalta, Dawkinsin hyökkäävyys(jota hän kyllä puolustaa sanomalla, että hänen tyylinsä ei ole edes niin hyökkäävä kuin mitä politiikassa pidetään täysin normaalina) on mietoa toisen tunnetun ns. uusateistin, Christopher Hitchensin rinnalla.

Hitchens antoi kyllä kirjassaan "Jumala ei ole suuri" tulla täysilaidalta.

Ilokseni Hitchensin kirja löytyy kotikuntani kirjaston uskontohyllystä.

Ei hävettänyt lainata...

Vierailija
9/13 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut, ihan sama se minulle on, uskooko joku jumalaan tai ei. Heitän vesilintua paasaajien höpötyksille.

Vierailija
10/13 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata luulevaisen lukea. Se on täynnä spoilereita. Älkää vain lukeko.

Vierailija
11/13 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse uskonnoton, mutta en tuhlaa aikaani lukemalla sen enempää uskovaisten kuin ateistienkaan vakuutteluja oman näkemyksensä oikeudellisuudesta. Pidän itse asiassa aika kahjona ihmisiä, joita tuollainen kiinnostaa.

Vierailija
12/13 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1.      Geenit (keskeinen elämän komponentti) OVAT digitaalia informaatiota

2.      Ihmisen parhaan tietämyksen mukaan, digitaalinen informaatio ON AINA älykkyyden tuottamaa

Tässä kohtaa kysymys siis kuuluu: onko olemassa mitään tieteellisiä mekanismeja – muita kuin älykkyys – jotka aikaansaavat tai lisäävät digitaalista informaatiota? Ei. Njet. Not. Inte.

Sen vuoksi – ihmisen parhaan tietämyksen mukaan – geenit (keskeinen elämän komponentti) OVAT älykkyyden tuottamaa.

Loppupäätelmät: Dawkinsin mukaan 99 prosentin varmuudella Jumalaa ei ole, mutta todennäköisesti on joku älykäs suunnittelija (alien) joka synnytti elämän ja lähetti sen maapallolle (edelleen jää siis auki se, mikä/kuka synnytti tuon alienin, kuten kirjoitin artikkelissa, ”Missä on Kuu?”). Ja joka tapauksessa, Dawkinsin mukaan, Jumala on hirviö – vaikkakin kuoli myös Dawkinsin omien syntien – ja hänen syntinsä - sovittamiseksi. Kaikki muu on tuon videon pohjalta ”hänen omaa ajatustaan, uskomuksiaan, luulojaan sekä useiden saamiensa kirjeiden kommentteja”. Eli spekulaatiota vailla perustaa.

Lähde: http://www.thepukki.fi/blog/post/uskooko-jumala-ateisti-richard-dawkins…

Sellaista olkiukon mätkintää...

Vierailija
13/13 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävinpä hakemassa tuon The God Delusion -opuksen kirjahyllystäni. Paperback-kirjan käännellyistä sivuista näkee, että olen kyllästynyt sivun 60 tienoilla. Jotenkin ei vain jaksanut kiinnostaa tarpeeksi paljon, vaikka olenkin tietokirjallisuuden himolukija. Olen katsonut monta Dawkinsin haastattelua ja puhetta ja pidän hänen terävyydestään ja älystään. Hänen kärsivällisyytensä hämmästyttää minua, koska itse en pystyisi olemaan hänen kanssaan samoihin tilaisuuksiin hakeutuvien hihhulien seurassa yhtä rauhallinen.

Minun hyllyssäni on muuten se teos, josta Dan Brown näpisti juonen Da Vinci Koodiin. Sitä jaksoin puurtaa siihen saakka, kun minulle oli selvää, että kirjallinen varkaus oli tapahtunut. Uskovaisten päähänpistot ja kehitelmät ovat kyllä mielenkiintoisia ihmiskunnan ilmiöitä, mutta käytän rajallisen aikani mieluummin vielä mielenkiintoisemmista ilmiöistä lukemiseen. Tällaiselle syntymästä saakka uskonnottomalle ja uskontoihin varsin sarkastisesti suhtautuvalle ihmiselle uskonto nyt ei ole mikään paneutumisen arvoinen juttu.

Ai niin, vastaukset kysymyksiisi: ostin kirjan aika pian sen ilmestymisen jälkeen, tilasin Britanniasta. Luin englanniksi, kuten kaikki muutkin englanninkielellä kirjoitetut kirjat. Tuntemuksista suurin taisi olla pitkästyneisyys eikä maailmankuvani muuttunut millään tavalla. Eikä todellakaan hävettänyt, voisin ihan hyvin mennä vaikka metroon lukemaan sitä ja katsomaan, tulisiko siitä jotain sanomista. :D

Mietin, viitsisinkö vastata, mutta tässähän olenkin vastannut jo seitsemisen vuotta sitten. Olen yhä samaa mieltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi