Tyhjentävä vastaus siihen, miksi naiset hakevat enemmän avioeroa ja ratkaisuehdotus
Väestöliiton Heli Vaarasen näkemys siitä, miksi Suomessa on niin paljon avioeroja:
http://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/tietoa_parisuhteesta/parisuhteen_k…
"Naiset aktiivisempia
Suomalaisesta avioerosta 2000-luvulla väitellyt Jouko Kiiski tutki väitöksessään 224 eronneen miehen ja 311 naisen käsityksiä ja kokemuksia avioerosta. Yleisimmiksi erosyiksi mainittiin läheisyyden puute, erilleen kasvu ja puolison itsenäistyminen. Naiset löysivät erosyitä miehiä enemmän, mikä tukee sitä havaintoa, että erohakemuksista länsimaissa noin 70–80 prosenttia jättää nainen. Vaaranen selittää suurta prosentuaalista eroa.
– Naiset ovat aktiivisempia. Heille henkilökohtainen onnellisuus merkitsee paljon. Monille miehille taas perheen koossa pysyminen on keskeinen arvo epäonnenkin hinnalla.
Kiiskin tutkimuksessa useimmat vastaajat pitivät eroa tavoiteltavana tapahtumana, joka lopulta koettiin myönteisenä asiana, ei katastrofina. Sukupuolten toipumisessa erosta erilaisuudet tosin korostuvat; miehet kokevat eron raskaammin ja toipuvat siitä heikommin. Lasten huoltajuus siirtyy usein äidille, mikä tukee naisen elämänhallintaa, kun taas miehen täytyy luoda uutta elämäntodellisuutta. Miehet pakenevat usein työhön, toimintaan ja päihteisiin – turruttaviin lääkkeisiin. Naiset taas turvautuvat sosiaalisiin verkostoihin, jotka ovat parempia kuin miehillä, ja hakevat apua keskustelusta ja pohtimisesta. Erosta selviytyy yleensä paremmin sen alullepanija."
Eli miehet kärsivät enemmän erosta ja ovat epäitsekkäämpiä. Jos naiset muuttaisivat asennettaan, ei avioeroja olisi yhtä paljon. Mielipiteitä tähän tutkittuun faktaan?
Kommentit (132)
Jos kotona on ikävä ilmapiiri ja vanhemmat ovat yhdessä vain "lasten takia" mutta onnettomina, kannattaa mieluummin erota. Se on lapselle paljon parempi vaihtoehto. Vanhempien henkilökohtainen onni on lasten onni ja tuollainen yhdessä periaatesyistä roikkuminen on kaikille pahasta.
Miksi edes pitäisi mennä naimisiin? Mieheni kanssa ollaan asuttu avoliitossa 22 vuotta ja molemmat lapsetkin on kohta maailmalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos kotona on ikävä ilmapiiri ja vanhemmat ovat yhdessä vain "lasten takia" mutta onnettomina, kannattaa mieluummin erota. Se on lapselle paljon parempi vaihtoehto. Vanhempien henkilökohtainen onni on lasten onni ja tuollainen yhdessä periaatesyistä roikkuminen on kaikille pahasta.
Tämä. Kyllä se lapsiinkin vaikuttaa jos vanhemmat kituuttaa paskassa suhteessa.
Tottakai on hyvä yrittää selvitellä asioita ja hienoa jos ne ongelmat saadaan selvitettyä ja pysytään yhdessä, mutta mun mielestä on mahtavaa että nykyään on mahdollista erota jos niin haluaa eikä yhdessä tarvi pysyä koska "nyt kerran on naimisiin menty niin ei sitä oo ruukattu sit erota"
Jos miehet tosiaan tyytyvät siihen epäonnellisuuteen, ei ole ihme että eroja tulee. Asioista voisi keskustella ja koittaa parantaa epäkohtia niin eroilta voisi välttyä, jos taas välttää ikävistä jutuista puhumista ja esittää että tämä perhe voi hyvin, voi tulla yllätys kun putoaa sieltä harhaisuuskuplasta.
Siis jos naiset muuttaisi asennettaan ja olisi sitä mieltä, että perheen koossa pysyminen on keskeinen arvo? Silloinhan erojen määrä kasvaisi, koska eroliittojen miehet olettavat, että nainen pitää liiton kansassa ja he saavat kulkea onneaan kohti kuitenkin niin, että nainen vastaa kodista ja lapsista. Kun naisetkin ottavat saman kannan, ei siellä ole ketään enää pitämässä perhettä koossa, koska mielipiteistään huolimatta miehet eivät tee kovin paljoa perheen koossapysymiseksi.
Vierailija kirjoitti:
No ylipäänsä avioliittoa ei enää Suomessa arvosteta ja naisellisuuskin on rapissut...oon kyl ehdottomasti avioeroa vastaan!mun mielestä perhe on tärkeintä ja ero ei oo aina ratkaisu.kaikki kärsii siitä ja se on vastoin kristillisiä arvojani.
Sori, mua alko niin hirveästi uteliaisuutta kutkuttamaan. Pakko kysyä pari tyhjentävää kysymystä.
Millä sitä naisellisuutta mitataan? Mistä se mitataan? Onko jokin tietty maksimimäärä naisellisuutta, mistä se on lähtenyt rapisemaan? Voinko itse tarkistaa naisellisuusmittarini jostain? Kauheasti kiinnostais.
Mä myös vaadin ehdottomasti, että avioerojen hakeminen kielletään. Se on kuitenkin vastoin sinun arvojasi, miettikää nyt vähän! Siis sinun! Ja silti ihmiset hakevat eroa, vaikka oot selkeesti ilmaissut, että asia on vastoin sinun arvojasi.
Vierailija kirjoitti:
Jos miehet tosiaan tyytyvät siihen epäonnellisuuteen, ei ole ihme että eroja tulee. Asioista voisi keskustella ja koittaa parantaa epäkohtia niin eroilta voisi välttyä, jos taas välttää ikävistä jutuista puhumista ja esittää että tämä perhe voi hyvin, voi tulla yllätys kun putoaa sieltä harhaisuuskuplasta.
Mun miespuolinen ystäväni on roikkunut liitossaan viimeiset 10 vuotta vain rahan ja lasten takia. Silmäni aukesivat viime kesänä, kun hän luetteli yhteisiä tuttujamme, joiden tietää pettävän vaimojaan. Miehet kyllästyvät kumppaniin helpommin kuin naiset. Miehille seksi ja seksikumppanin vaihtaminen on tärkeämpää kuin naisille.
Ei ne miehet tosiaan enemmän yritä suhteessa, vaan lähtevät helpommin hakemaan seikkailua muista naisista, kun kyllästyvät arkeen joka on työtä kodin, parisuhteen ja lasten eteen. Samaan aikaan vaimot yrittävät saada miehiä perheneuvoloihin yms. vaikka miestä ei perhe-elämä enää voisi vähempää kiinnostaa. Ja näin toimivat kaikenlaiset miehet, esim. oma tuttavamieheni on kiltti ja tavallinen ujo perheenisä, ei mikään pleijeri.
Vierailija kirjoitti:
Siis jos naiset muuttaisi asennettaan ja olisi sitä mieltä, että perheen koossa pysyminen on keskeinen arvo? Silloinhan erojen määrä kasvaisi, koska eroliittojen miehet olettavat, että nainen pitää liiton kansassa ja he saavat kulkea onneaan kohti kuitenkin niin, että nainen vastaa kodista ja lapsista. Kun naisetkin ottavat saman kannan, ei siellä ole ketään enää pitämässä perhettä koossa, koska mielipiteistään huolimatta miehet eivät tee kovin paljoa perheen koossapysymiseksi.
En ymmärrä lainkaan viestiäsi.
Väestöliiton parisuhdekeskuksen johtaja selkeästi selitti mistä erot johtuu: siitä etteivät naiset pidä perheen pysymistä yhdessä yhtä suurena arvona. Jos naiset pitäisivät, ei eroja olisi.
Eli siis tämä Vaaranen sanoo, että miehille ei ole viä sillä, että heidän vaimonsa ja perheensä ja he itse kärsivät, kunhan kulissit pysyy kunnosssa ja palvelu pelaa - ja että se on jotenkin hyvä asia? Ja ap esittää, että naistenkin pitäisi tavoitella samaa?
Sorge, mä oon vaan eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väestöliiton parisuhdekeskuksen johtaja selkeästi selitti mistä erot johtuu: siitä etteivät naiset pidä perheen pysymistä yhdessä yhtä suurena arvona. Jos naiset pitäisivät, ei eroja olisi.
Miehille perheen yhdessä pysyminen on monesti sitä, että he itse saavat samala käydä naisissa ja rellestää kavereiden kanssa, joutuvat maksamaan elämisestä vähemmän, saavat ruoan eteen ja joku muu siivoaa ja hoitaa lapset. Harvemmin se on sitä että he itse huoltavat perhettä ja kotia. Ei tuo kulissiliitto minusta ole mitenkään tavoiteltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli siis tämä Vaaranen sanoo, että miehille ei ole viä sillä, että heidän vaimonsa ja perheensä ja he itse kärsivät, kunhan kulissit pysyy kunnosssa ja palvelu pelaa - ja että se on jotenkin hyvä asia? Ja ap esittää, että naistenkin pitäisi tavoitella samaa?
Ei, vaan miehet ovat siihen valmiita epäonnenkin hinnalla! Etkö osaa lukea?
Väitätkö tietäväsi asiat paremmin kuin Väestöliiton kaupunkitutkimuksen koulituksen käynyt parisuhdekeskuksen johtaja??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan miehet ovat siihen valmiita epäonnenkin hinnalla! Etkö osaa lukea?
Väitätkö tietäväsi asiat paremmin kuin Väestöliiton kaupunkitutkimuksen koulituksen käynyt parisuhdekeskuksen johtaja??
Mikä motiivi on pitää perhe yhdessä epäonnen hinnalla ja miksi se on tavoiteltava tilanne? Ihan vain jotta erotilastot olisivat mahdollisimman pienet?
No siinäpä kieltävät avioerot. Käy vain niin, että jatkossa eletään avoliitossa, ei sen kummallisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rautalangasta: miehet sanovat, että perheen koossa pysyminen on heille tärkeä asia. Kuitenkaan he itse eivät tee asialle yhtään mitään vaan olettavat, että nainen on se, joka huolehtii perheestä. Kun nainen huomaa, että hän on ainoa, joka joutuu tekemään töitä perheen eteen, hänestä tulee onneton ja lopulta hän hakee eroa. Ei siksi, ettei perhe olisi tärkeä, vaan siksi, että se on miehelle tärkeä vain puheissa.
Naiset hakevat yleisemmin avioeroa koska yleensä naiset vaan hoitaa nää käytännönjärjestelyt. Ja elämänhallinnasta tuossa jo puhuttiinkin. Minäkin olen nyt "hakija" vaikka miehen kanssa kyllä yhdessä paperit allekirjoitettiin, minä satun olemaan meidän perheessä se joka nämä paperijutut on aina hoitanut.
Ja olen aina ollut avioerovastainen mutta tiettyyn pisteeseen asti, esim alkoholistin tai mielenterveysongelmaisen kanssa ei pidä väkisin olla yhdessä jos siitä on vaaraa tai haittaa muulle perheelle. Tällaiset voi ilmetä avioliiton aikana, kaikkea ei voi etukäteen tietää ja ennustaa. Elämä heittelee, yritetään pysyä kyydissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehille perheen yhdessä pysyminen on monesti sitä, että he itse saavat samala käydä naisissa ja rellestää kavereiden kanssa, joutuvat maksamaan elämisestä vähemmän, saavat ruoan eteen ja joku muu siivoaa ja hoitaa lapset. Harvemmin se on sitä että he itse huoltavat perhettä ja kotia. Ei tuo kulissiliitto minusta ole mitenkään tavoiteltavaa.
Tämä totta! Moni mies ei edes selviä lastensa kanssa eron tullen, jos yhteishuoltajuus. Pitävät kiinni sitten vaikka huonosta avioliitosta, jonka eteen eivät laita tikkua ristiin...
Naiset on sikoja,itsekkäitä sikoja.
Selittäkääs nyt joku tyhmälle tämä kuvio. Eikös nyt juuri käynyt ilmi, että miehiä vähätellään parisuhteissa ja tämän vuoksi he ovat onnettomia suhteissa ja tanssivat vain naisen pillin mukaan. Jos näin on, miksi ihmeessä miehet eivät lähde niistä suhteista helpommin tai edes yhtä helposti kuin naiset? Minä en keksi muuta selitystä kuin sen, että miehen on sitten kuitenkin parempi olla sen naisen kanssa kuin yksinään. Ja tämän taas voi ajatella tarkoittavan sitä, että se vähättely ei välttämättä olekaan ihan aiheetonta.
No koska moehet laittavat perheen edun OMAN epäonnensa edelle, eikö sana kuulu??
Vierailija kirjoitti:
Selittäkääs nyt joku tyhmälle tämä kuvio. Eikös nyt juuri käynyt ilmi, että miehiä vähätellään parisuhteissa ja tämän vuoksi he ovat onnettomia suhteissa ja tanssivat vain naisen pillin mukaan. Jos näin on, miksi ihmeessä miehet eivät lähde niistä suhteista helpommin tai edes yhtä helposti kuin naiset? Minä en keksi muuta selitystä kuin sen, että miehen on sitten kuitenkin parempi olla sen naisen kanssa kuin yksinään. Ja tämän taas voi ajatella tarkoittavan sitä, että se vähättely ei välttämättä olekaan ihan aiheetonta.
No ylipäänsä avioliittoa ei enää Suomessa arvosteta ja naisellisuuskin on rapissut...oon kyl ehdottomasti avioeroa vastaan!mun mielestä perhe on tärkeintä ja ero ei oo aina ratkaisu.kaikki kärsii siitä ja se on vastoin kristillisiä arvojani.