Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teitittelettekö professoreitanne?

Vierailija
13.12.2005 |

Tarttee lähettää sähkäri proffalle ja nyt en tiedäkään, sinuttelenko vai teitittelenkö...

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän laitoksella en menisi sinuttelemaan muutamaa proffaa, ehkä kuitenkin poikkeustapauksia.

Vierailija
2/16 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi sähköpostin alkuun neutraali " Hei" ja kohtelias viesti sen jälkeen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä alalla vielä teititellään proffaa? Meillä lääkiksessä niiden kanssa ryypätään ja kaveerataan, ei ole teitittely käynyt mielessäkään. Tosin meillä onkin aikalailla tällaista kollegatouhua koko opiskelu...

Vierailija
4/16 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin jos kirjoittaisin ihan vieraalle, teitittelisin. Aika neutraali ja kohtelias aloitus mailiinkin on " Hyvä professori X" . Virallinen, mutta vieraalle, vanhemmalle henkilölle kohdallaan. Nuorempaa (alle 50?)varmaan sinuttelisin heti.

Vierailija
5/16 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin otsikoksi Hei. Sain kirjoittetua viestin niin, ettei tarvinnut kertakaan sinutella eikä teititellä :-)

ap

Vierailija
6/16 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen asti ilmeisesti pitäisi teititellä. Yleensä käytän kiertoilmaisuja, jolloin ei tarvitse suoraan puhutella, jos täytyy kirjoittaa ihmiselle, josta ei tiedä oikeaa puhuttelumuotoa.

Vierailija
7/16 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kirjoitan asiani kohteliaasti passiivimuotoja käyttäen, ettei tarvitse tehdä valintaa sinuttelun ja teitittelyn välillä. Minusta sähköpostissa ja puhelimessa tällaisessa tilanteessa teititellään, vaikken usko että meillä mitään sanktiota muusta tulisikaan. Tavatessakin minun on luontevaa teititellä, sillä en tunne proffia henk.koht. Vaikka olenkin ollut heidän luennoillaan, tuskinpa siitä vielä on sinunkauppoja syntynyt.

Olen vanhanaikainen, älkää ottako minusta mallia!

Vierailija
8/16 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän aloitti mailinsa " Hyvä Tiina" , vaikka mä laitoin vain Hei.

Eli hän hyvittelee minua ja sinuttelee myös. Kirjoitti loppuun vielä, että lycka till :-)

Kyse on siis harjoitteluun pääsemisestä... Olen niin iloinen :-)

ap

Vierailija
9/16 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä viesti siinä on? Onko se alentuvaa vai joku neutraali käytäntö?

Jos siis kirjoitan itse " Hyvä professori Virtanen, haluaisin kysyä...." minulle vastataan " Maija Meikäläinen, kurssi alkaa..." . Siis ei mitään " Hyvä Maija" , " Hei" tms.

Vierailija
10/16 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman laitoksen proffat on niin tuttuja, että sinuttelen kyllä ja kutsun lempinimilläänkin. Jos jonkun muun laitoksen professorista kyse, teitittelen.

Vierailija
11/16 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jotain vanhaa emeritusprofessoria tulisi teititeltyä, ei muita. Jos kirjoittaisin sähköpostiin " Hyvä professori Virtanen" , minua pidettäisiin ärsyttävänä perseennuolijana. Meillä hyvä avaus on " hei" .

Vierailija
12/16 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollei kyseessä olisi joku erityisen iäkäs tapaus, jonka tiedän odottavan teitittelyä (vertaa muut vanhat ihmiset).

Kun olen monen professorin kanssa käynyt yhdessä ryyppäämässä, niin teitittely tuntuisi aika hassulta, mutta varmaan riippuu ihan tapauksesta. Kun siis nuo proffatkin on yleensä ihan tavallisia ihmisiä ja jotkut vielä aika nuoriakin. Näin ainakin meillä Otaniemessä, mutta varmaan joukkoon mahtuu joku jäykkiskin, joka kokee arvovaltansa vaativan teitittelyä.

Vierailija
13/16 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se kun proffamme asettui istumaan kaljatölkki kädessä pikkubussin takaluukkuun, kun muualla ei ollut enää tilaa ja ihmetteli ääneen että " Miksi te ette koskaan kutsu minua Herr Professor niin kuin nämä saksalaiset?"

ja toinen kerta kun olimme parhaillaan iltapäiväkahvilla, kun laitokselle tuli joku matkalaukkukauppias, joka kehui juuri erään professorin ostaneen häneltä laukun. Sitten kauppias tarkensi tai että ainakin hän luuli, että se oli professori, kun hänellä kerran oli puku päällä. " Siitä ne professorit yleensä tunnistaa" , totesi oma professorimme pilke silmäkulmassaan löhöillessään rennosti tuolillaan ryppyiset kesähousut jalassa ja t-paita päällä.

Että niitä professoreitakin on niin joka lähtöön. Meidän oli todella rento ja mukava. Oi niitä aikoja.

Mutta itse aloittaisin sähköpostin tuntemattomalle vastaanottajalle ihan vaan " Hei" .

Vierailija
14/16 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neutraali Hei, ,,,jne. on sääntö sähköpostiviesteissä. Jos asiasi on " rasittava" älä ole liian " henkilökohtainen" muutenkaan. Asiallista.

Ei missään nimessä Teitittelyä (esim. viestin loppuun teidän, se ja se).

Niillä on usein terävämpi ajattelukyky,,,

Vierailija
15/16 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

AINA puku päällä, puhuttelevat opiskelijoitakin hyvin asiallisesti ja tieteellisen oloisesti, että minulta ainakin lipsahtaa suustaa pelkästään " kiitos teille avustanne" , eikä mitään muuta.

Tosin en mäkään laittaisi sähköpostin loppuun mitään Kunnioittavasti Teidän, koska se kuulostaa niin epäsuomalaiselta alammaisuuden osoitukselta, jota en todellakaan teitittelylläni tarkoita, vaan pyrin puhumaan asiallisesti asioista vieraan ja huomattavasti vanhemman henkilön kanssa, johon ei ole henkilökohtaista suhdetta.

Jotain rennomman oloista proffaa voisin sinutellakin jos osoittautuisi itsekin huumorimieheksi myös työajallaan.

Vierailija
16/16 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittely on neutraalein ja oletusarvoinen tapa puhutella vierasta ihmistä, sinuttelulle on oltava erikseen perusteet (tuttavallinen tilanne, ystävät jne.).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi