Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asperger ja työkyvyttömyyseläke

Vierailija
24.02.2012 |

Kaikki te, joilla tai joiden läheisillä on diagnosoitu Aspergerin oireyhtymä, oletteko hakeneet työkyvyttömyyseläkettä ja jos olette, niin kuinka helposti on myönnetty?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
20.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska kiinnostaa.alanvaihto vähintään olisi pakko tehdä, mutta voiko päästä eläkkeelle jos uudelleenkouluttautuminen ei jostain syystä natsaa?

Vierailija
2/41 |
20.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka oikeasti olisi työkkyvytön, vaan tarvitaan sen työkyvyttömyyden aiheuttava diagnoosi (esim masennus tai joku vastaava, joka on voinut aiheutua aspergerista). Pelkästään sillä perusteella ei myöskään pääse eläkkeelle, että uudelleenkouluttautumminen ei "natsaa", jos se kouluttautuminen kuitenkin olisi objektiivisesti ottaen mahdollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2012 klo 15:52"]

Kaikki te, joilla tai joiden läheisillä on diagnosoitu Aspergerin oireyhtymä, oletteko hakeneet työkyvyttömyyseläkettä ja jos olette, niin kuinka helposti on myönnetty?

[/quote]

Olen eläkkeellä aspergerin oireyhtymän takia. Hyvin helposti myönnettiin, ei ollut mitään vaikeutta saada eläkettä.

Vierailija
4/41 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelleiletkö vai mitä? Miten prosessi eteni?

[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 18:51"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2012 klo 15:52"]

[/quote]

Olen eläkkeellä aspergerin oireyhtymän takia. Hyvin helposti myönnettiin, ei ollut mitään vaikeutta saada eläkettä.

[/quote]

Vierailija
5/41 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, tiedän kyllä yhden assin, joka saa työkyvyttömyyseläkettä eikä hänellä ole minkään sortin mielenterveysongelmia. Riippuu kai aika pitkälti siitä, kuinka voimakas AS on, miten paljon se vaikeuttaa arkea ja milla tavalla oireet ja ongelmat näkyvät.

Vierailija
6/41 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä yhtään aspergeria, joka saisi pelkän aspergerin nojalla työkyvyttömyyseläkettä ja sentään toimin aspergerien tukiryhmissä melko aktiivisesti. EIhän sillä saa nykyään enää edes lasten vammaistukea - sitä, minkä saa jo korvatulehduskierteestäkin, mutta ei enää aspergerista.(Kela on tiukentanut kriteereitä viime vuosina aika rajusti - vielä 5 vuotta sitten omakin lapseni sai tukea, nyt hakemukset tulevat lähes aina bumerangeina takaisin, ellei jotain liitännäisdiagnooseja ole.)

Sen sijaan tiedän montakin sellaista aspergeria, jotka ovat työkyvyttömyyseläkkeellä ahdistus/paniikkihäiriön tai sosiaalisen fobian tai masennuksen takia, sekä pari jotka ovat työkyvyttömyyseläkkeellä ihan fyysisen tuki-ja liikuntaelinsairauden nojalla (Yksi on satunttanut seklänsä työtapaturmassa ja toisella on tulehduksellinen tuki- jaliikuntaelinsairaus). Mutta tiedän myös, että osa näistä ihmisistä ei myönnä, että heillä on mitään muuta ongelmaa kuin asperger (ja pari ei myössä sitä aspergeriakaan).

Vierailija
7/41 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin, että riippunee aika pitkälti siitä, minkä tasoisesta AS:stä on kyse - lievät assit eivät yleensä saa eläkettä, mutta voimakkaammilla tapauksilla voi olla toinen juttu.

Vierailija
8/41 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin, että riippunee aika pitkälti siitä, minkä tasoisesta AS:stä on kyse - lievät assit eivät yleensä saa eläkettä, mutta voimakkaammilla tapauksilla voi olla toinen juttu.

Vierailija
9/41 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä yhtään aspergeria, joka saisi pelkän aspergerin nojalla työkyvyttömyyseläkettä ja sentään toimin aspergerien tukiryhmissä melko aktiivisesti. EIhän sillä saa nykyään enää edes lasten vammaistukea -

Minulle haetaan työkyvyttömyyseläkettä aspergerian nojalla. :o Ku ei oo mitään muuta mihin tukeutua. Olisin sitten sun lukua pitävällä listalla ensimmäinen :D

Vierailija
10/41 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

koska kiinnostaa.alanvaihto vähintään olisi pakko tehdä, mutta voiko päästä eläkkeelle jos uudelleenkouluttautuminen ei jostain syystä natsaa?

Työkyvyttömyyseläke= henkilöille, jotka eivät kykene tekemään töitä.

Jos muuten niin sitten työttömänä, työmarkkinatuki. :)

Vierailija
11/41 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalla on aspergin lisäksi fyysinen pitkäaikaissairaus sekä runsaasti allergioita. Ei ole kukaan edes ehdottanut eikä tullut itselle eikä meille vanhemmille mieleenkään, että eläkettä hakisi. Hän on sanonut itsekin, että ei halua. Kuntoutusrahalla käy koulua. Enemmän opiskelua on haitannut tuo fyysinen sairaus. 

Vierailija
12/41 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen menossa naimisiin assin kanssa, hän ei ole työkykyinen ainakaan lähitulevaisuudessa. Kuntoutus/työkyvyttömyys eläkettä saa kahden vuoden tappelun jälkeen. Mahdollisesti voi vielä kuntoutua työelämään, kunhan saa toivuttua masennuksesta joka laukesi uudestaan avun puutteessa.

Vierailija
13/41 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

-

Vierailija
14/41 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspergerin on aika helppo saada eläkepäätös jos ei ole ehtinyt työelämässä juuri olemaan vielä lainkaan. Mutta jos on työhistoriaa takana, niin se vaikeuttaa huomattavasti sitten eläkepäätöksen saamista. Ruotsissahan assit saavat jopa kotiavustajan joka tulee siivoamaan ja hoitamaan asioita muutenkin!

Vierailija
15/41 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskat tässä mitään työkyvyttömyyseläkkeitä tarvita.

t. 22-v miesasperger

Vierailija
16/41 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 29-vuotias, asperger ja vuosittain toistuva masennus löytyy.. Työkokemusta ei lainkaan, ei edes ammattia kun kaikki koulut jääneet kesken. Liian vaikeaa opiskella ja iso määrä ihmisiä ahdistaa (ei paniikkiin asti kuitenkaan).

Mitä luulette, olisikohan minun mahdollista päästä työkyvyttömyyseläkkeelle? Olen tällä hetkellä äitiyslomalla, mutta hirvittää jo valmiiksi että pitäisi taas hakeutua johonkin opiskelupaikkaan ja toisten arvosteltavaksi.. Mieluummin olisin suosiolla pois "oikeasta" työelämästä ja harrastaisin vapaaehtoistyötä, tekisin jotain oikeasti hyödyllistä ja sellaista mikä itsellenikin antaisi voimia eikä vain aiheuttaisi masennusta tai muuta ikävää.

Lasten kanssa pärjään hyvin, koska koen heidän hoitamisen tärkeäksi ja kasvatus tuntuu merkitykselliseltä. En silti jaksaisi lastenhoitotyössä, kuormittuisin liikaa ja stressaantuisin jos äänekkäitä lapsia olisi liikaa.

Vierailija
17/41 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylläolevat alapeukuttajat eivät taida tajuta että jotkut assit voivat olla hyvin ääniherkkiä ja vaikka itse en kovin pahasti ole, niin iso metelöivä lapsilauma on aivan eri asia kuin kahden OMAN lapsen hoito.. Vai miksi alapeukkua? Minä selviän hyvin omieni kanssa ja tykkään heitä hoitaa, isot ryhmät (oli sitten lapsia tai aikuisia) ahdistaa ja aiheuttaa kaikenlaista epämukavaa oloa.

Vierailija
18/41 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain diagnoosin vasta myöhemmällä iällä, jolloin työkokemusta oli pitkältä ajalta. Työkyvyttömyyseläkkeeni myönettiin masennuksen ja aspergerin syndrooman takia. Mainittakoon, että masennuksesta voi parantua; itselläni ei ole ollut masennusoireita sen koommin kun pääsin irti työelämästä ja sen aiheuttamasta stressistä. Aspergerin kanssa tulen hyvin juttuun eikä se häiritse elämääni enää millään lailla.

Vierailija
19/41 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aspergerin takia eläkkeellä, yksi lääkäri jopa yritti estää minua saamasta uhkailemalla minua psykiatrisen sairaanhoitajan avustuksella.

paikkakuntaa en sano mutta koillismaa...

Vierailija
20/41 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aspergerin takia eläkkeellä, yksi lääkäri jopa yritti estää minua saamasta uhkailemalla minua psykiatrisen sairaanhoitajan avustuksella.

paikkakuntaa en sano mutta koillismaa...

Minkälaisia ovat työtä haittaavat oireesi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän