Lihansyöjät, maistuuko teistä sianliha joskus ihan p*skalle? Kuvottava maku lihassa..
Mikä mun suuta vaivaa, kun joskus sianliha maistuu oikeasti paskalle. Samalle kuin kakka haisee. Onko sianliha niin heikkotasoista nykyään "halpatuotannon" vuoksi, että käytetty rehu vaikuttaa lihan makuun tällä tavalla, vai mistä ihmeestä on kyse? Ennen en ole huomannut tätä viehättävää sivumakua...
Kommentit (65)
Sika on mun mielestä aina haissut ja maistunut vastenmieliselle. Karjujen stressihormonit on vapautuneet ja maustaneet lihan. En syö sitä kuin äärimmäisessä pakossa (anopilla).
Olen huomannut kanssa. Hiljan ostin HK sinistä lenkkiä ja vasta kotona huomasin että se oli jotain saakelin rypsiöljyskeidaa. Ja maistui vetiselle.En osta enää.
saman olen huomannut jo vuosia sitten, meille ei osteta muuta sikaa kuin kinkkua jouluna ja yksi joulu meni ihan pilalle kun se kinkkuhaisi niin lietepaskalle, jopa se liemi haisi. Sen jälkeen olen ostanut vain tuorekinkkua ja tätä ongelmaa ei ole ollut sen jälkeen.
Kiva huomata etten ollutkaan väärässä kun valitin tuosta hajusta ystävilleni, kukaan ei ollut huomannut tuota hajua.
Minä luulen sen hajun tulevan siitä kun se sika elää elämänsä niissä lietehöyryissä ritilän päällä.
Paskanmaku lihaan tulee nimenomaan siitä kun se eläin makaa paskassa koko elämänsä. Ja sitähän sika ei tee, jos sille annetaan mahdollisuus kuivaan makuupaikkaan.
Teollisuus pilaa lopullisesti lihan vielä tämän jälkeen. Nykyään kaikkeen lihaan on lisätty vettä. Teollisuus käyttää jotain suolaa jolla on se ominaisuus, että lihaskudokseen saadaan imeytettyä nestettä.
Eli naturel lihassakin lihaprosentti voi pahimmillaan olla vain 80%. Vesi on tietysti halpaa... Tästä johtuu myös lihan epämääräinen harmaa väri ja siitä tihkuva harmaa neste.
Sian ruokavalio taas vaikuttaa esim. rasvan kiinteyteen, mutta harvahan sitä läskiä enää syö. Sianlihassa se läski on kyllä erikoisen tarpeellista, muutenhan liha on kuivaa känttyä (paitsi vedellä dumpattu teollinen liha).
Olen muuten monta itsekasvatettua sikaa syönyt joten tiedän mistä puhun. Sillä tavalla "luomu"sikaa ja nykyajan teollisia lihatuotteita ei voi edes verrata toisiinsa. Sianliha itsessään on hyvin miedon makuista.
T:mieskokki
Olen ribsien ystävä mutta muutaman huonon kokemuksen jälkeen olen jättänyt ne kauppaan. Jossain kaupoissa esim. valmiiksi grillattu possunkylki on kummallisen pehmeetä, harmaata massaa joka maistuu tympeältä.
erittäin hyvä linkki nro 30! kiitos!
nyt tajuan tuon hajuasian paremmin, t ohis
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 10:38"]
erittäin hyvä linkki nro 30! kiitos!
nyt tajuan tuon hajuasian paremmin, t ohis
[/quote]
Juuri näin. Asiapitoista tekstiä.
No katsokaa kuvia miten ne siat elää, niin mille muulle se voisi haista kuin paskalle? En pistäsi suuhuni mitään tuommoisesta liejusta. Sika on lehtimetsien asukki joka mätänee pystyyn kahlatessaan omissa ulosteissaan. Ovat paiseiden peittämiä. Olisiko pihviisi vielä juuri sattunut tuollainen paise?
Vaikee sanoo ku en oo paskaa maistanu koskaan
Joskus myös aukinaisista ikkunoista kantautuu tosi paha sian haju, kun joku käristää kotonaan. Kyllä se lähin mielleyhtymä on valitettavasti sikala ja sian kakka.
broilerinliha maistuu nykyään ihan järkylle. Kuin homeista pahvia söisi.
.
Mitä tuotetta syötte? Kokonaisia fileitä?
Oiskohan joku muu osa ku filee maukkaampaa (=rasvaisempaa)?
2
Rakastan sianlihaa, etenkin pekonia ja grilliribsejä....mutta joo, olen huomannut että joskus sianliha maistuu vähän samalle mille sen paska haisee.....järkkyä. Johtuukohan se ravinnosta, teurastusvirheestä, jos sikaa ei ole kuohittu...?!
_suomalaisia_ maustamattomia broilerin rintafileitä. Eivät mielestäni haise raakana tai paistettuinakaan millekään, mutta maistuvat maksalle!
Liian kypsiä. Tuo on tyypillinen maku mikä tulee ylikypsään lihaan.
Siis tilaat sianlihapihviä ravintolassa ja se on vieläpä kallis? Kunnon pihvit on aina naudasta. Possua meillä syödään jouluna ja kesällä ulkofileepihvejä grillissä.
niin sianlihan maku ei ole mitenkään häävi koskaan. Sama vaikka on possunfilettä, niin liha itsessään ei ole maukasta, vaan vaatii hyvät mausteet. Naudanliha taas on itsessään paljon parempaa.
Kun asiakas näkee tuottajan silmästä silmään, tai vähintään nimi on tiedossa, ei kehdata myydä yhtä ''skaa kuin teurastamoon.
Meillä on jo nuoriso oppinut arvostamaan tietyn nimeltä mainitun tuottajan viljapossua. Kyllä keittiössä jo haju paljastaa, milloin on valmistettu kaupan erikoistarjouslihaa.
Meillä oli jouluna luomukinkkukin enkä ole parempaa syönyt. Rasva siinä ei ollut tippaakaan kovaa, ei haissut oudolle tms.
Veikkaan että maku ja haju tulee rehusta mitä syöttävät. Lihahan ei edes paistu vaan siitä lähtee harmaata nestettä, ennen kuulemma sikakin paistui silleen kauniin ruskeaksi. Ja lähiyilan possu kuulemma paistuu silleen ruskeaksi,. Ostin jotain luomupossua ja sehän oli han erilainen.... Ällöttää ne harmaat nesteet kun paistaa possua ja se haju...
Kuin että kerran kaupassa päiviteltiin kavereiden kanssa että mistähän oikein tuli järkyttävä sianpaskan haju.
No: joku mauste-esittelijä oli paistamassa sika-nautaa, josta haju lähti. Mausteet olivat siihen erinomaisen tarpeellisia.
Huvitti vielä kun joku tätsä lähistöllä tuhahti että "minun nenääni tuoksuu herkulliselta". Eipä voinut muuta tuumia kuin että onneksi olkoon.
olen 2 kertaa vuoden aikana ostanut sian takaneljänneksen.noin 10kg
molemmilla kerroilla joutunut heittämään kaikki roskiin.onko juuri näissä erissä
tiedetty makuhaitat,kun on vielä halpaa 3.99kg.millä niitä ruokitaan.onko geenimanip.
tuli tv ohjelma ,jossa ainoana tuottajana herra snelman,ei käytä gm lihaa.