Mikä on keskimääräinen päänympärys naisella? Entä miehellä?
Vauvallamme 6 kk on todella iso päänympärys. Mennyt koko ajan +2-käyrällä tai ylikin. Ilmaisin huolestumiseni neuvolassa, että onko kaikki ihan kunnossa ja th totesi, että koska teillä vanhemmilla on harvinaisen isot päät, on toki vauvallakin.
Ihmettelin kommenttia, sillä en ole koskaan ajatellut, että meillä kummallakaan olisi erityisen iso pää. Mittasimme vielä päänympärykset ja minun oli 56-57 cm ja miehen 57-58 cm. Minulla on vielä todella paksu tukka joka lisännee ympärystä. Ovatko päämme siis harvinaisen isoja?
Kommentit (8)
Naisilla tyypillisin hattukoko on siinä 57 tienoilla, 59 on jo koko, jota ei löydy helposti.
Miehillä varmaan 58-59?
Meillä on perheessä isot päät, minullakin 59-60 ja miehellä 60-61. Lapsilla 3 ja 7 v on jo 54-56... Miehellä ja polijja kallon malli tekee ympärysmitasta ison, pallopäisellä se jää pienemmäksi.
keskimääräisin koko on 56-57 cm ja miehillä taas hieman isompi 57-59 cm.
Minulla on tavallista pienempi, vain 54,5cm, ja minun on todella vaikeaa löytää sopivia pipoja (yhdenkoon). Voisin ottaa lastenosastolta. Onneksi osa hatuista on sentään sopivia.
Lasten isän pään koko on 57 cm.
Meillä vanhemmalle on selvästi periytynyt tämä minun pienipäisyys. Päänympärys on 49 cm nyt 6-vuotiaana. Nuorempi on lähempänä keskivertoa 51 cm päänympäryksellään (ikää 4 vuotta).
Ihan normaalit päät teillä on. Minä taas olin huolissani esikoisesta jo vauvana, kun oli niin pieni pää. Sittemmin esikoinen sai kehitysvammadiagnoosin. Minulla on pieni pää, 54cm. Miehellä vähän isompi, 59cm. Lapsilla 7v 51cm ja 6v 52 cm.
Kyllä se lapsen kasvu tasaantuu. Jos menee omaa käyräänsä, ei mitään syytä huoleen. Sitten jos vaihtaa eri käyrälle ja rajusti niin voi huolestua.
Vauvalla siis py nyt n. 46 cm..
Ihmeteltiin vaan kun th oikein korosti meidän vanhempien HARVINAISEN isoja päitä. Eiköhän tähän 30 ikävuoteen mennessä pitäisi olla jo jossain tullut ilmi meidän väitetty isopäisyytemme..
Onko kenenkään vauvalla ollut 6 kk yhtä isoa päätä? Milloin kasvu tasaantui? Onko lapsella yhä taaperona esim iso pää?
mutta mittasin omani ja on 63cm! Mulla ei esim yo-lakki meinannut mahtua päähän ollenkaan, pelkäsin koko ajan, että putoaa.
lapseni pää siis oli 38 cm synnytyksessä ja 51 1v, eli varmaan oli toi puolen vuoden iässä. Älä huoli:-). ainakin nyt mun 10v on ihan normaali, ja koulussa menee hyvin, matikasssa suorastaan loistaa:-)
Oon pitkään ihmetelly mikä mättää kun kaikki aikuisten pipot, hatut, lippikset ym on kaikki liian isoja mulle. Lasten osastolta löytyy sopivan kokoisia, osa tosin niistäkin löysiä. Tykkäisin pitää lippiksiä, mutta ei mitään toivoa, kun ei spiderman ja hello kitty lippiksetkään oikeen nappaa.. Ulkomailta yritin löytää sopivan kokoista aikuisten lippistä, mutta sen kokotaulukon mukaan mun päänympärysmitta (53,5cm) vastaa 2-9 vuotiaan lapsen päänympärysmittaa! Ei kiva =/ Että olkaa te normaalin kokoisten päiden omistajat onnellisia. Teille on upeita pipoja ja lippiksiä tarjolla, mulle ei!
oli vuoden iässä jo 51cm ja nyt 10 v on 57 cm. Mun päänympärys on 59 cm, miehellä 58. Sisarentyttäreni syntyi ulkomailla, ja siellä epäilivät lasta sairaaksi, kun oli niin iso pää (iso lapsi oli muutenkin, syntyessään 55cm ja 4, 3 kiloa). Sisko toi lapsen Suomeen lastenlääkärille, joka totesi lapsen ihan suomalaisittain normaalin kokoiseksi ja kirjoitti siitä todistuksen. Tää isopäinen tyttö kirjoitti juuri 4 laudaturia ja 2 eximiaa yo-kokeissa.