Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskonto vai Elämänkatsomustieto ekaluokkalaiselle? Miksi?

Vierailija
04.02.2011 |

Millaista se et on? Mitä siinä opetetaan? Kuulumme kirkkoon, mutta emme ole uskonnollisia. VOisimme siis yhtä hyvin olla kuulumattakin. Kirkkoon kuuluminen ja uskovaisuus eivät myöskään ole mielestäni sama asia.

Onko outoa tai harvinaista, että lapselle on valittu et? Miten perustelet oman valintasi?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

et voi valita! Eli lapsenne "joutuu" automaattisesti uskontotunneille. Korjatkaa, jos olen väärässä!

Vierailija
2/12 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

et voi valita! Eli lapsenne "joutuu" automaattisesti uskontotunneille. Korjatkaa, jos olen väärässä!

oikeassa olet.

Hieno tämä uskonnonvapaus.... :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyttiin kirkkoon kuuluminen ja toisessa kohdassa uskonnonopetusasia.

Olisiko asia kuitenkin niin, etten olisikaan voinut valita? Tuleeko uskonnonopetus joka tapauksessa?

-ap

Vierailija
4/12 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

halua, että lapseni osallistuvat uskonnonopetukseen koulussa. Menee siis et-tunneille. Mies ei ole koskaan kuulunut kirkkoon ja sanoo et:n olleen yksi suuri syy siihen, että lähti lukemaan filosofiaa. Minä opetan itse lapsilleni sen, mitä kristinuskosta pitää tietää, että voi pitää itseään sivistyneenä :) Kukaan meistä ei ole uskovainen.

Vierailija
5/12 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mun mielestä noin pienelle uskonto (mikäli siis ette itse muuten vastusta kristinuskoa).

Uskonto opettaa tärkeiden kertomusten kautta toisen huomioon ottamista, lähimmäisen rakkautta, välittämistä jne. Tuossa vaiheessa asiat sisäistetään juuri satujen ja kertomusten (opetusten) kautta.

Yhteiskuntaan liittyviä asioita ja ilmiöitä ehtii kyllä elämässä oppia ja pohtia myöhemminkin.

Terkuin tuleva filosofian maisteri

Vierailija
6/12 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan helpotti vähän tieto etten olisikaan voinut valita. Olen kuullut nimittäin opettajasiskoltani, että et on aika kiinnostavia asioita täynnä.

Voin siis lopettaa asian pohtimisen :-)!

ap

Vierailija
7/12 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonto opettaa tärkeiden kertomusten kautta toisen huomioon ottamista, lähimmäisen rakkautta, välittämistä jne. Tuossa vaiheessa asiat sisäistetään juuri satujen ja kertomusten (opetusten) kautta.

Meidän lapset on oppineet noita asioita juuri ET:n tunneilla. Itse kun en ole uskovainen, en olisi halunnutkaan lapsilleni mitään tunnustuksellista uskontoa.

Vierailija
8/12 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minulle ei myöskään ole ollut haittaa uskonnon tunnneista. Mun kouluaikana tosin oli vain yksi, joka kävi et tunneilla, joten kaikki kaverit oli uskonnon tunneilla. Jos se nykyään on paljon suositumpaa, niin mikä ettei lapseni voisi sinne mennä.

Vierailija
9/12 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin pienenä uskontotunneilla, olin seurakunnassa isosena, mutta lukiossa taas otin elämänkatsomustietoa, koska halusin siinä vaiheessa nähdä mitä muutakin on tarjolla, ja arvioida uskontoa uudestaan.

Nyt on hyvä olo, koska on tietoa molemmista, ja osaa ajatella asiaa monelta kantilta! Siis minulle on tärkeää myös se, että kristinuskonto ja sen tavat on tuttuja, on laajempi toimintakenttä ja -katsomus.

Lapsi osaa kyllä sitten isona päättää mitä mieltä on uskonnosta ja haluaako kuulua itse kirkkoon vai ei.

Vierailija
10/12 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen perhe toki omien tuntemuksien mukaan! Tämä oli vain minun henk-koht mielipide!

Vierailija
11/12 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsee mukaan samaan porukkaan kuin suurin osa, eikä joudu heti kättelyssä syrjityksi. Ussa ei oppiaineena ole paha ja siitä saa helpolla hyviä numeroitakin.

Meidän tapauksessa se oli itsestään selvä valinta.

Vierailija
12/12 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Meillä on molemmat lapset ET:ssä, ja ovat pitäneet kovasti. Koulu on pieni (alle 200 oppilasta), ja ET:n ryhmäkin on aika pieni (noin kymmenen oppilasta). Erityisesti lapset pitävät siitä, että saavat keskustella mielenkiintoisista asioista pienemmässä ryhmässä!

ET:stä löytyy tosi paljon tietoa et-sivustolta: http://www.et-opetus.fi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi