SK
Seuratut keskustelut
Kommentit
Mikä on muuten AP:n ja herra tai rouva genetiikan erityisasiantuntijan mielipide siitä, että nostaako koulutus ÄO:ta vaiko ei? Jos nostaa, ja yhteiskunnallinen ja yksilöllinen menestys riippuu ÄO:sta, niin eikö se voisi toimia perusteena kaikkien kouluttamiseen pyrkimiselle?
Vierailija kirjoitti:
Kummasti maat, joissa kaikille on koulutus tarjolla pärjäävät paljon paremmin kuin ne, joissa ei ole. Jälkimmäisiä kutsutaan kehitysmaiksi.
Kehittyneet mast ja kehitysmaat eroavat toisistaan varmaan useallakin tavalla, ja lienee aika vaikea päätellä pelkistä nykyään olemassa olevista eroista, että mikä aiheuttaa mitäkin.
Esimerkiksi jonkun alueen voinee tunnistaa varakkaaksi siitä, että siellä on sähköautoja, mutta Teslojen vieminen Nepaliin ei varmaankaan muuttaisi maata Norjaksi.
Esimerkkisi (vai jutun esimerkki?) geenien vaikutuksesta yhteiskuntaluokkiin vaikuttaa oudolta. Se ehkä kaipaisi uudelleen muotoilua, koska se ei nähdäkseni hirveän hyvin valota sitä, miten geenit liittyvät yhteiskuntaluokkiin.
Erilaiset valmiudet oppimiseen eivät ehkä sinänsä vielä kumoa ajatusta resurssien sijoittamisesta johonkin tiettyyn osaamistasoon tähtäävään perusopetukseen. Vaikka jotkut eivät toivottua tasoa koskaan saavuttaisikaan, voi opetuksesta ja kouluympäristöstä olla silti heille hyötyä. En itse henkilökohtaisesti vastusta ajatusta räätälöidymmästä koulutuksesta, mutta voi olla, että ainakin toistaiseksi yleinen perusopetus voi olla hyvä vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva, jos kommentoitavana ollut artikkeli luettaisiin ennen kommentointia. Ap
Vain maksullisen tilaaja-alleelin kantajat pystyvät lukemaan sen.
Vihjaatko siis, että kouluissa harjoiteltaisiin älykkyystestien tekemistä, ja näin ollen koulutus parantaisi testien tuloksia, mutta ei varsinaisesti elämään vaikuttavaa älykkyyttä?