Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Profile picture for user SK

SK

Seurattavat (1) Seuraajat (1)

Seuratut keskustelut

Seuratut keskustelut tulevat tähän näkyviin.

Kommentit

48/50 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SK kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SK kirjoitti:

En itse arvostele usein muita preskriptiiviseltä kannalta, joten en ehkä hirveän kärkkäästi lähtisi moralisoimaan peilikuvaanikaan.

Ehkä voisin ajatella, että sosiaalinen paheksunta voisi olla oikeutettua esimerkiksi (liiallisen) lihansyönnin kohdalla, tai että se voisi patistaa liikkumaan, opiskelemaan tai työskentelemään enemmän. Kauhean rankkojen sanankäänteiden tai retoristen keinojen käyttöön en kyllä ainakaan jälkimmäisten kohdalla ihan helposti lähtisi.

En tiedä mikä tämä tyyppi on, mutta hänellä on asiallinen tyyli. Tykkään.

En ymmärtänyt kaikkea, mitä hän kirjoitti, mutta minulla tuli tekstistä hyvä olo. Se huokui jotain en tiedä mitä, mutta hyvä olo siitä tuli. Hän olisi varmasti hyvä terapeutti.

Hyvän terapeutin perusedellytys on puhua ymmärrettävästi.

Terapeutin hyvyys mitataan varmaankin hänen hoitavalla vaikutuksellaan potilaisiinsa, eikä tämä välttämättä edellytä minkäänlaisen muodollisen tiedon välittämistä. Esimerkiksi ystävällisellä koiralla voi olla terapeuttinen vaikutus, vaikka ne eivät osaa puhua tai kirjoittaa kieltä laisinkaan.

Ylipäätänsä toisiin ihmisiin vaikuttamisen kannalta selkeys ei ole aina hyve. Esimerkiksi oppimisen suhteen voi tiedon epäselvä esittäminen johtaa parempiin oppimistuloksiin (disfluency effect, esim https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8593463/ ). Sama vaikutus saattaisi parantaa sellaisten terapiamuotojen tuloksia, joissa potilaan on määrä omaksua jotain muodollista tietoa.

Manipulaatio toimii kalevalaisessa jäsenkorjauksessa.

Mitä tarkoitat? Että ns. kansanlääketieteelliset hoitomuodot voivat joskus johtaa potilaan tilan parenemiseen varsinaisen lääketieteellisen vaikutuskanavan puutteesta huolimatta, eli esimerkiksi lumelääkevaikutuksen kautta?

913/1642 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wagner osaa sotia. Moskovassa ei osaa kukaan.

Ja vasta pari kuukautta sitten tällä palstalla naurettiin miten Wagner on ihan paska, sen sotilaat on narkkareita ja HIV-positiivisia, heillä ei ole edes aseita vaan lapiot ja muutenkin koko pulju on vitsi. Kun yritin sanoa, että nämä vangit on vaan miinanpolkijoita ja maalittajia, että siellä taustalla on ammattimaiset ja hyvin varustetut, koulutetut ja kokeneet palkkasotilaat, minua sanottiin trolliksi ja viestit poistatettiin.

Nyt ne menee Moskovaan. Että sellaisia puliukkoja.

Muutama täällä voisi olla mies ja tunnustaa uskoneensa paskaan propagandaan.

Poliittisen tilanteen ollessa otollinen ei vallankaappaukseen tarvita välttämättä kansainvälisellä tasolla suorituskyvyltään korkeaa sotajoukkoa.

Esimerkiksi ketjussa aikaisemminkin mainittu Taleban ei ehkä ollut siinä mielessä vahva sotilaallinen tekijä, että se olisi kyennyt varsinaisesti esimerkiksi kansainvälisiin rintamasotiin, mutta se pystyi ottamaan poliittisen vallan haltuunsa kotimaassaan. Ylipäätänsä vallankaappauksen logistiset, sotilaalliset ja poliittiset haasteet ovat varmaankin aika erilaiset kuin perinteisen väsytyssodan vieraalla rintamalla.

Tietääkseni nytkään Wagner ei ole road tripillään kohdannut hirveästi sellaista organisoitunutta ja motivoitunutta vastarintaa, jonka päihittämiseksi vaadittaisiin klassista sotilaallista suorityskykyä.

29/31 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa yli puolet ihmisistä voivat olla keskimääräistä parempia, jos sitä keskiverrolla tässä tapauksessa tarkoitetaan.

Jos esimerkiksi neljä oppilasta saa kokeesta arvosanoiksi 9, 9, 8 ja 5, on kolme neljästä oppilaasta pärjännyt keskiarvoa paremmin.

138/1642 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiltti mies kirjoitti:

Kokki ei saa moskovaa haltuun se on varma asia.

Miksi niin arvelet? Putinin alaisissa lienee valtavat määrät porukkaa, joiden lojaalius on lähinnä näennäistä. Jos tulee tilaisuus juonitella Wagnerin kanssa ja mahdollisesti parantaa omia asemia hallinnossa, moni on varmasti valmis sen tilaisuuden käyttämään hyväkseen.

Autoritäärisissä hallinnoissa käy melko usein juuri näin, kun ihmiset eivät oikeasti ihaile ja kunnioita johtajaansa.

Juuri näin itsekin asian näkisin, vaikka en mikään asiantuntija tietenkään olekaan.

Tällaiset kapinat varmaankin useammin epäonnistuvat kuin onnistuvat, ainakin mitä varsinaisen virallisen vallan kaappamiseen tulee, ja voisin kuvitella, että keskimäärin Putinilla on enemmän vaikutusvaltaa. Kuitenkaan varmuuksista puhuminen puolin tai toisin vaikuttaa kyseenalaiselta, ja tilanne voinee kehittyä moneenkin suintaan.

115/1642 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wagner on saanut tähänkin asti ohjeet Putlerilta, niin nytkin.

Hämäysoperaatio ennen ydinaseiden käyttöä, epäilevät jotkut.

Siaällissodat ja valtion pääjehun ja (puoli-)sotilaallisten järjestöjen väliset kähnäykset eivät liene mitenkään hirveän epätavallisia Venäjän kaltaisissa vahvasti autoritäärisissä ja politiikaltaan kovissa maissa.

Sellaisesta taas en ole kuullut, että tällainen kapina olisi koordinoitu molempien osapuolten yhteisymmärryksessä. Voi ehkä olla, että näin on joskus jossain käynyt, mutta se vaikuttaisi minusta hyvin omituiselta ja myös taktisesti äärimmäisen riskialttiilta vedolta. Paljon yleisempää kuitenkin lienee se, että kapina on ns. "todellinen", ja vihamielisyys aitoa.

Aktiivisuus

Ei tapahtumia.