SK
Seuratut keskustelut
Kommentit
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinua yhtään kiukuta että sinut on aivopesty median ja todennäköisesti somen takia tavoittelemaan kaikinpuolin täydellistä ulkonäköä?
En usko, että kyseessä on varsinaisesti "aivopesu".
Ulkonäkö lienee aina ollut hyvin merkityksellinen asia yksilön elämän kannalta, ja on varmasti siten kiinnostanut ihmisiä ennenkin. Ulkonäkö lienee aina vahvasti määrittänyt sosiaalista statusta etenkin naisten kohdalla, jotka eivät monissakaan kulttuureissa ole esimerkiksi perinteisesti kouluttunut tai erikoistunut ammatteihin. Nykyaika ei siis varmaankaan tässä mielessä ole erityisen ulkonäkökeskeinen, eivätkä some tai muu media ole varsinaisesti tämän ulkonäkökeskeisyyden takana.
Nykyaikana ihmiset kuitenkin ehkä pystyvät vaikuttamaan ulkonäköönsä entistä enemmän esimerkiksi kosmetiikka- ja plastiikkakirurgiateollisuuden ansiosta. Ihmisillä on myös enemmän mahdollisuuksia valita elämäntapansa. Nähdäkseni ulkonäkö on siis aina kiinnostanut ihmisiä, mutta tavallisten ihmiset mahdollisuudet vaikuttaa omaan ulkonäköönsä ovat vain ennen olleet rajallisemmat.
Vierailija kirjoitti:
Olisin se hullu, joka yrittäisi aina piristää muiden fiilistä enkä kiusaisi täällä anonyymina.
"Eikö tuota tsemppihullua muka saada mitenkään bannattua?!"
Itselleni käy joskus samaa, eikä minulla edes ole lapsia... Lasten TV-ohjelmat ovat sentään sieltä kevyemmästä päästä verrattuna esimerkiksi satukirjoihin tai, herra varjele, lasten runokirjoihin.
Vierailija kirjoitti:
Kun vanhat arvot ja rakenteet on aina pahasta, niin kuinka kauanko menee, että pride ja queer-liike on itse vanhoja arvoja ja rakenteita täynnä?
Vai onko ne yllättäen ensimmäiset liikkeet, jotka ei vanhene koskaan? Koska itse olen nähnyt jo kaiken ja kyllästynyt.
Ei Li Andersson, Sanna Marin tai Maria Ohisalo niin paljon tukeneet, että olisivat heteronormit jättäneet. Omassa elämässään kummasti ovat parisuhteissa tavallisten miesten kanssa.
En ihan tiedä mihin viittaat, mutta näkemys, jonka mukaan vanhat arvot ja rakenteet olisivat välttämättä sinänsä pahasta, ei liene kovinkaan yleinen. En ainakaan itse muista koskaan törmänneeni kehenkään, joka olisi tosissaan vaikuttanut olevan sitä mieltä, että uudet arvot olisivat aina lähtökohtaisesti parempia kuin vanhat arvot. Esimerkiksi homoseksuaalisuuteen liittyviä "vanhoja arvoja" kritisoidaan yleensä siksi, että ne ovat syrjiviä ja mielivaltaisia, eikä vain siltä pohjalta, että ne olisivat vanhoja.
Varmaankin kaikki ovat vastuussa vanhoista kirjoitteluistaan, mutta niihin suhtautuminen voi vaihdella eri tapausten välillä. Tietääkseni Nuorgam pahoitteli vanhoja juttujaan niiden noustua esille, kun taas esimerkiksi perussuomalaisten Riikka Purran reaktio vanhojen kynäilyjen paljastumiseen oli sanoa, ettei hänelle tulisi mieleenkään pahoitella niitä tai irtisanoutua niistä.