Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ördög

Seurattavat (1) Seuraajat (1)

Seuratut keskustelut

Seuratut keskustelut tulevat tähän näkyviin.

Kommentit

49/54 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maapallolla on edelleen kansoja, jotka elävät metsästyksestä, kalastuksesta ja keräilystä - siis samaan tapaan kuin täällä Euroopassa kivikaudella. Antropologit ovat tutkineet ns luonnonkansojen elintapoja, ja netistä löytää tietoa heidän lastenhoidostaan ja lastensa kasvatuksesta.

https://kids.britannica.com/kids/article/Khoekhoe-and-San/602074

https://lithub.com/modern-parents-could-learn-a-lot-from-hunter-gathere…

https://www.naturalchild.org/articles/peter_gray/hunter-gatherers.html

https://www.ucl.ac.uk/news/2019/aug/hunter-gatherer-children-learn-comp…

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä mietin useinkin miten ne lapset selvisi ikinä hengissä. Missä ne harjoitteli ryömimistä ja konttaamista? Luolissa taljojen päällä? Siivottiinko ne ettei jäänyt nurkkiin pyörimään pikkukiviä, joita vauvat menee tunkemaan suuhunsa? Kantoiko niiden äidit niitä mukana kaiken aikaa?

Eihän kaikki kivikaudella missään luolissa asuneet.

Ihmiskunta levittäytyi vähitellen, ja asui jos jonkinlaisessa ympäristössä.

Ja miksei luolassa voisi kontata? On niitäkin monenlaisia, voi löytyä sileääkin kallionkohtaa.

Kivikauden ns. luolaihmiset asustivat hyvin harvoin luolissa. Luolat ovat usein epämiellyttiviä asuinpaikkoja, kosteita ja pimeitä, ja niitä on lisäksi melko harvassa. Tuohon aikaan ihmiset elivät ja toimivat useimmiten ryhmissä, eli luola-asumukseen olisi pitänyt mahtua 15-40 henkeä...

Sen sijaan luolat olivat hyviä paikkoja tehdä maalauksia.

http://faktoider.nu/cavemen.html

20/28 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma että se ei ollut Danuta? Yleinen nimi Puolassa. Danata ei näytä olevan käytössä etunimenä.

Kun tapaa neljä puolalaista neitosta, niin joukossa on aina yksi Danuta ja yksi Agnieszka.

1504/1616 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Shogun, jota en saanut katsoa. Kaverit kertoivat koulussa että päät vaan lenteli kun miekoilla heiluivat. Kerran sitten katsoin aikuisena dvd:ltä ensimmäistä jaksoa jossa alkuminuuttien aikana heilahti miekka ja pää putosi rantahiekalle. Järkytyin. Onneksi vanhempani olivat fiksuja.

Näitkö painajaisia jälkeenpäin? :o)

Shogun oli varhaisnuoruuteni suuria TV-kokemuksia, joten tunnen itseni hyvin haikeaksi (hai!) luettuani kauniin Marikon (Yoko Shimada) poismenosta.

https://en.wikipedia.org/wiki/Yoko_Shimada

https://variety.com/2022/film/asia/shimada-yoko-dead-dies-japanese-gold…

244/247 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Shogun

Ah, Shogun. Muistan miten Apu-lehdessä julkaistiin pieni japanilainen sanasto katsojien avuksi. Hai! Iye! Arigato! Wakarimasu-ka! Wakarimasen!

Ja nyt kaunis Mariko (Yoko Shimada) on kuollut.

https://en.wikipedia.org/wiki/Yoko_Shimada

https://variety.com/2022/film/asia/shimada-yoko-dead-dies-japanese-gold…

144/159 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Shogun, tuli joskus 80-luvulla

Ja sit ruottalainen Tavaratalo

Shogun-faneille surullisia uustisia - hemaiseva Mariko (Yoko Shimada) on kuollut.

https://en.wikipedia.org/wiki/Yoko_Shimada

https://variety.com/2022/film/asia/shimada-yoko-dead-dies-japanese-gold…

Aktiivisuus

Ei tapahtumia.