Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ördög

Seurattavat (1) Seuraajat (1)

Seuratut keskustelut

Seuratut keskustelut tulevat tähän näkyviin.

Kommentit

9/10 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ettei, historiasta ja kulttuurihistoriasta kiinnostunut löytää aina mielenkiintoisia kohteita hautausmailta.

8/11 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Levykaupat ovat kulttuuria. Muun muassa niiden ansiosta Tampere om rankattu maailman kolmenkymmenen edustavamman hipsterikaupungin joukkoon.

https://www.movehub.com/blog/the-hipster-index/

60/65 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi käyttää yleiskieltä? Sehän on täynnä hölmöjä ilmauksia. Esim. "mustasukkainen mies" eli englanniksi "a man with black socks". 

Tai "aurinko paistaa" eli englanniksi "sun fries". Joo ei. Paistinpannulla paistetaan. Aurinko loistaa eli englanniksi "sun shines".  

Tai sanonta "aurinko nousee idästä". Ei muuten nouse, vaan pysyy paikoillaan. Koska se pysyy paikoillaan, se ei myöskään laske. Ei ole olemassa auringon nousua, eikä auringon laskua. 

"Mustasukkainen" on ns kansanetymologia, siinä missa "työmyyrä" ja "liikavarvas" ja moni muu sana.

http://kirlah-kielet.blogspot.com/2008/05/kansanetymologiaa.html

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kansanetymologia

Ja vastaavia outoja kansanetymologioita on kaikissa kielissä. Rapu on englanniksi "crayfish", tai "crawfish", vaikka ei ole kala. Pohjana on ranskan rapua tarkoittava sana "ecrevisse".

https://www.bateausseafood.com/crawfish

55/65 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi suomenruotsalaiset eivät ole oppineet suomea 200 vuodessa ja edelleen he vaativat, että kaikki muut opettelevat ruotsia heidän palvelemiseksi?

Miksi motkottajafennot suoltavat perättömiä väitteitä?

340/1263 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ördög kirjoitti:

Hattuset, eli Chapi Chapo. Ne olivat minsta pelottavia. Kummallista puhetta ja kolkko kubistinen maailma.

https://en.wikipedia.org/wiki/Chapi_Chapo

Oijoi, nyt löysit yhden minun mieliohjelmani! Minä tykkäsin noista ihan kamalasti, mutta harvoin niitä pääsi näkemään. Oooooooo! 😁

Mahtavaa kuulla että noilla hattuilijoilla on ollut tykkääjiäkin. Taisi olla niin, että ensimmäisessä näkemässäni Hattusten jaksossa hyväkkäät telkesivät pienen linturaukan häkkiin. Vaikka tipu myöhemmin laskettiin vapaaksi, jakso sai minut pillittämään ja toivomaan hattutyypeille tuskallista loppua.

Eemelistä, muumeista, Heikkopeikosta, Hermannista tai kepakosta ei minulle tullut mitään traumoja, joten joskus olen luullut itseäni vallan epänormaaliksi. Hyvä että Chapi ja Chapo saivat minut reagoimaan!

Aktiivisuus

Ei tapahtumia.