Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ördög

Seurattavat (1) Seuraajat (1)

Seuratut keskustelut

Seuratut keskustelut tulevat tähän näkyviin.

Kommentit

5/5 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko tää se joka pylsi Marie Antoinettea?

Ei, pylsijä oli hänen poikansa, Axel von Fersen nuorempi.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Hans_Axel_von_Fersen

2/5 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fredrik Axel von Fersen oli poliitikko ja sotilas, jonka mukaan nimettiin Suomenlinnan kuuluisa juhlatila.

https://en.wikipedia.org/wiki/Axel_von_Fersen_the_Elder

1/5 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tenalji ei ole mikään henkilönimi, vaan puolustusrakennelma.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tenaille

97/125 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä sanotaan, ettei edes yhdeksänkymppisiä tarvitsisi teititellä.

Se onkin surullista, kun joskus liekö 90-luvulla, tehtiin tällainen päätös kuin jossain kommarivaltiossa, että nyt kaikki sinuttelevat toisiaan, niin sairaaloissa ja vanhainkodeissa vanhuksille ilmoitettiin ylhäältäpäin, että meillä sitten kaikki sinuttelevat toisiaan. Siinä ei vanhuksella ollut mitään valtaa toivoa kuinka häntä puhutellaan. Vaikka olit ollut koko aikuisikäsi vähänkin vieraammille rouva Virtanen, niin nyt joku hoitaja vain ilmoitti, että sä oot Alma vaan, tykkää tai ole tykkäämättä. Jos ei se ole tökeröä ja epäkohteliasta en tiedä mikä on. Vanhukselle näytettiin paikkansa:"Et ole minkään arvoinen, sinä et ole enää mikään henkilö, jota tarvitsisi kunnioittaa, olet vain hoitotoimenpiteiden kohde!".

Komukkavaltio oli nimeltään Ruotsi, ja sinuttelukäytännön popularisoija oli sosiaalihallituksen johtaja Bror Rexed - joka myöhemmin muutti Suomeen.

https://www.hs.fi/ihmiset/art-2000004078370.html

https://fi.wikipedia.org/wiki/Du-reformen

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/10/02/teitittely-vai-sinuttelu-kuink…

93/125 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teitittelystä tulee kiusaantunut olo, koska itse en koe olevani mitenkään asiakaspalvelija "yläpuolella". Jos mahdollista niin menen jatkossa paikkaan jossa asiat voi hoitaa vähän rennommin.

Hei,

tiesitkö että voit itse vaikuttaa siihen miten sinua puhutellaan? Kyllä, totta se on!

Voit sanoa teitittelevälle vaikka näin: "Jos sulle sopii, niin sinutellaan mieluummin."

Puheella voi tehdä näinkin ihmeellisiä asioita!

Juuri niin minulla om tapana tehdä!

Aktiivisuus

Ei tapahtumia.