Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Profile picture for user Kaffebulla

Kaffebulla

Seuratut keskustelut

Seuratut keskustelut tulevat tähän näkyviin.

Kommentit

59/150 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka syttyy isänsä ikäisistä miehistä? 

🇺🇦🇮🇱

78/79 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka ihme toltakin jotain mentorointia ostaa, ei pysty ymmärtämään. Toi työ on ihan tyhjänpäiväistä, ja sitten ollaan niin tärkeitä, niin tärkeitä.

Kieltämättä huvittava ajatus ostaa mentorointia ihmiseltä, jonka oma elämä on ihan sekaisin. Ostaako joku tällaista?

🇺🇦🇮🇱

1020/1063 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäeja moni muu työssäkäyvä maksamme ne verot joista teidän työttömien ja pienituloisten tuet tulevat. Meillä on täysi oikeus kritisoida ja kommentoida sitä mihin te köyhät ja työttömät käytätte MEIDÄN RAHOJAMME.

Mä olen vähän eri mieltä. Mielestäni tuet on ne mitkä on ja jokainen käyttää ne mihin haluaa. Jos ne menee röökiin ja kaljaan niin sitten menee, ei voi mitään. Ei minun tarvitse sitä surra. 
Taidankin olla vähän tällainen oikeistoliberaali. Inhottaa kaikki paapominen ja isoveli valvoo- yhteiskunta.

🇺🇦🇮🇱

609/1063 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näyttää osa eläkeläisistäkin käyvän tupakalla ja ostavan alkoholia kaupasta.

Miten eläkeläisten tupakat ja kaljat liittyvät lapsiperheköyhyyteen? 

Potkulakihullun mielestä liittyy. Ihan kaikki aiheet kääntyy hänellä eläkeläisten mollaamiseen. Kateellisempaa ihmistä saa hakea.

🇺🇦🇮🇱

534/1063 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä meidän isovanhempien lapsuudessa appelsiini oli herkkua, jota ei saatu kuin muutaman kerran vuodessa. Katsokaapa lasten pukeutumista ennen sotavuosia - harvalla lapsella oli kesäisin kenkiä, ja talvellakin saattoi olla vai yhdet lasten kengät perheessä. Niiden käyttöä vuoroteltiin. 

Vielä 1980-luvulla maaseudulla asuttiin taloissa, joissa oli ulkovessa, eikä kukaan edes tuntenut perhettä, joka oli käynyt ulkomaan reissuilla. Harvassa perheessä oli auto, eikä kaupasta kannettu mitään muuta kuin peruselintarvikkeita - koska ei ollut varaa. Lasten vaatteet kierrätettiin suvun kesken, harvoin kukaan sai mitään uutta vaatetta.

Nykypäivän köyhyys on lähinnä vitsi.

Tarkoitatko, että köyhät eivät ole nykyisin tarpeeksi köyhiä?

Tämä on käsittämätön argumentti, että verrataan nykypäivän köyhien elämää johonkin sadan vuoden takaiseen köyhyyteen. Ihan kuin standardin pitäisi olla jokin maakuoppa. Tietenkään nykyihmisen elintaso ei ole yhtä matala kuin joskus ennen, eikä pidäkään olla. Se, että köyhien elämä ei enää ole yhtä kurjaa kuin joskus aiemmin, ei suinkaan tarkoita sitä, että köyhyyttä ei olisi. Maailma on nyt erilainen, ja tietenkään nykyisenkaltaisessa Suomessa ei köyhyys ole sitä, että lapsilla ei olisi kenkiä. Käsittämätöntä, että joku on noin kapeakatseinen.

Riittää, että vertaa nykytilannetta 70- luvun elintasoon. Elämä oli vaatimattomampaa mutta ihan hyvää. Resurssien niuketessa vaan on palattava taapäin.

Itse asiassa köyhyys oli 70-luvulla aikamoista kurjuutta. En lähtisi siihen suuntaan pakittamaan. Resurssit eivät suinkaan niukene, vaan ne on vain kohdistettu eri lailla.

Totta tämäkin, että 2000- luvulle saakka enemmistö ihmisistä pysyi jotenkin mukana. Sen jälkeen tulo- ja varallisuuserot ovat myös Suomessa kasvaneet. 

 

Itse kyllä näen, että myös ihmisellä itsellään on vastuuta asioista ja kumminkin Suomessa asiat on hyvin moneen miuhun paikkaan verrattuna. Kaikki ei ehkä osaa/ jaksa käyttää tarjolla olevia mahdollisuuksia. On näköalattomuutta ja ylisukupolvista köyhyyttä.

Kannattaa muistaa, että näköalattomuus aika usein johtuu siitä, että niitä mahdollisuuksia ei ihan oikeasti ole tarjolla. Joidenkin taitaa olla vaikea tajuta, että Suomessa oikeasti on ihmisiä, joilla ei ole mitään mahdollisuuksia edes yrittää itse parantaa tilannettaan. Vielä vuosi sitten olisi voinut hankkia lapsille jätskirahat vaikka myymällä huuto.netissä pari vanhaa lastenvaatetta tai kirjaa, mutta nykyisin tällainenkin mahdollisuus on viety. Vielä vuosi sitten olisi voinut yrittää jollain keikkatyöllä saada lisätuloja vaikkapa kännykän ostamiseen, mutta enää tätä mahdollisuutta ei ole. Nykyinen hallitus on lukinnut osan ihmisistä oikeasti aika toivottomaan köyhyyteen. Joillain voi olla jopa se tilanne, että haluaisivat muuttaa halvempaan asuntoon ja sellaisen jopa löytäisivät, mutta sen halvemmankin asunnon vuokra ylittää toimeentulotuen enimmäisvuokrarajan vaikkapa 35 eurolla. Hän ei sitten saa Kelasta tukea muuttokustannuksiin tai takuuvuokraan, koska vuokra on "liian kallis", vaikka vuokra olisi vaikkapa yli satasen halvempi mitä nykyinen. Jos itsellä ei ole varaa maksaa muuttoa ja takuuvuokraa, ei sitten pysty muuttamaan edes halvempaan asuntoon. Mitä muuta kuin näköalattomuutta tällaiset tilanteet aiheuttavat? Ja mitä "tarjolla olevia mahdollisuuksia" näillä ihmisillä on?

Töihin meno?

🇺🇦🇮🇱

Aktiivisuus

Ei tapahtumia.