Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Faith

Kommentit

6/10 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Ihan pikkulapsena meillä oli karkkipäivä lauantaisin, ja silloinkin karkkia tai vanukasta tms. ostettiin kohtuudella. Ala-asteikäisenä sain viikkorahaa 2 markkaa, jolla sain 20 irtokarkkia viikonlopuksi. 

Teini-ikäisenä, kun aloin saada rahaa enemmän eikä tekemisiäni enää vahdittu, ostelin enemmän herkkuja itselleni.

Meillä ei ollut kotona edes pakastimessa leivonnaisia tai jäätelöä. Äiti vastasi perheemme ruokahuollosta ja hänelle oli tärkeää että syömme terveellistä ruokaa.

Olin lapsi 80-luvulla.

6/12 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä, täytyy katsoa! 

2529/2695 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo onnettomuus tapahtui? Miten voi jäädä niin vakavalla tavalla puristuksiin ko. tilanteessa?

Tuo sänky kun menee kiinni ja siellä on jotain isompaa välissä niin se ei enää aukea. Sillon se lukittuu. Tämä on moneen kertaan selitetty.

Aivan järkyttävää paskaa, suunnittelu siis.

Aivan. Täällä on ivailtu "tappajasängyn" syyttämisestä, mutta kyllä tuo mekanismi on täysin selvästi vaarallinen. Ensinnäkin se että sängyn ja seinän väliin jää missään vaiheessa rakonen johon mahtuu luisumaan juuri sen kokoinen lapsi, joille sänky on suunniteltu (!). Toiseksi se että kun luisuminen on tapahtunut, tilannetta ei enää saa korjattua koska sänky lukkiutuu pystyasentoon. 

17/24 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No moraali enemmän kuin valtiollinen laki. Olen lainkuuliainen kansalainen, mutta alistan valtiolliset lait moraaliselle arvioinnille. Laki on siis kuitenkin loppujen lopuksi alisteinen moraalikäsitykselleni. On myös äärimmäisiä tilanteita, joissa voisin kuvitella rikkovani lakia moraalisista syistä, esim. hengenpelastustilanne.

7/7 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole sama näkemys Girardin kanssa.

Tunnistan ihmisyhteisöissä toki jäljittelyn ilmiön, ja tunnistan syntipukki-ilmiön, mutta toisin kuin Girard, en ajattele että nämä kaksi olennaisesti liittyisivät toisiinsa. 

Girard vaikuttaa ottaneen filosofiansa lähtökohdaksi mimesiksen eli jäljittelyn (ja siihen sisältyen kateuden yms.) ja selittäneen sen kautta ilmiöitä, jotka mielestäni eivät siihen olennaisesti palaudu. 

Hänen näkemyksensä Jeesuksen ristinsovituksesta on myös epäraamatullinen eli väärä.

Aktiivisuus

Ei tapahtumia.