lähihoitajan näyttösuunnitelman teko
Ekaa näyttösuunnitelmaa yritän väsätä ja ei suju ei. En vaan tajuu mitä näihin kaikkiin kohtiin pitää laittaa!! Alkaa olla tuskan hiki ja paniikki, tähänkö tää nyt kaatuu..
Kommentit (20)
Tunnistaa potilaiden fyysisiä, psyykkisiä, sosiaalisia ja hengellisiä tarpeita ja voimavaroja monipuolisesti ja luovasti eri tiedonkeruumenetelmiä käyttäen..
Mitä mä tähänkin voin laittaa??
Ja oon siis hosun jaksol sairaalaa..
Ei se siihen kaadu, ajattelet liian monimutkaisesti ja "hienosti" sitä asiaa. Moneen kohtaan voit laittaa niitä tehtäviä joita olet tehnyt tai asioita joita lähijaksoilla on käsitelty. Valitse jokin isompi kokonaisuus joka liittyy näyttöösi ja mieti mitä siitä on teille opetettu/tehtäviä tehty. Sitten sieltä valitset palasia palasia näyttösuunnitelmaan. Osan voit sitten tehdä varsinaisessa näytössä, ei siinä näyttötilanteessa tarvii olla koko nippua näyttää.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 10:08"]
Tunnistaa potilaiden fyysisiä, psyykkisiä, sosiaalisia ja hengellisiä tarpeita ja voimavaroja monipuolisesti ja luovasti eri tiedonkeruumenetelmiä käyttäen.. Mitä mä tähänkin voin laittaa??
[/quote]
fys, psyk, sos ja heng tarpeita, mieti nyt vaikka mitä ne voisi olla ja miten se liittyy juuri sinun työharjoittelupaikan potilaisiin? Minkälaisia ongelmia potilailla voi olla näillä alueilla? Mitä voisit konkreettisesti tehdä helpottaakseen potilaan asioita. Tiedonkeruumenetelmät voi olla potilaan haastatteleminen, omaisen kanssa keskustelu, potilasasiakirjojen tutkiminen ym.
Tohon voi laittaa että haastattelet asukasta, omaisia, tutkit papereita kyselet hlökunnalta (siis eri tiedonkeuu menetelmät). Ja kerran ihminen on psykpfyysissosiaalinen kokonaisuus niin huomaat että jos asukkaalla on vaikka huono päivä niin se voi vaikuttaa sen päivän kuntoon ja toimintakykyyn. Huomioit jokaisen yksilölliset voimavarat ja käytät niitä adukkaan toimintakyvyn ylläpitoon eli esim tiedät että kannustuksella asukas jaksaa nousta seisomaan, mutta sitä ei aina vaan huvita. Ne on just niin yksinkertasia juttuja ja samojen asioiden toistoa kuin luuletkin niiden olevan.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 10:08"]
Tunnistaa potilaiden fyysisiä, psyykkisiä, sosiaalisia ja hengellisiä tarpeita ja voimavaroja monipuolisesti ja luovasti eri tiedonkeruumenetelmiä käyttäen.. Mitä mä tähänkin voin laittaa??
[/quote]
Potilaskertomuksen tarkastelu, lääkärikierrot ja keskustelu hoitavien lääkäreiden kanssa, tutkimustulosten tarkastelu, keskustelut muun hoitohenkilökunnan kanssa, keskustelu potilaan ja omaisten kanssa. Noinniinku esim. nämä? Näitähän sä työssä teet, vai? Tätä tarkoitin kun sanoin että ajattelet asiaa liian monimutkaisesti. Olen siis tuo 5.
Niin lisään vielä sen että yleisin virhe minkä näkee noissa suunnitelmissa on se että oppilas rupee ajattelemaan liian monimutkaisesti näitä asioita sen sijaan että huomaisi että kyseessä on usein hyvin yksinkertaisia pieniä asioita mita "huomaamatta" tekee työssä jatkuvasti.
T: nr 6 (näytönvastaanottaja)
Voisko joku laittaa mulle konkreettisen esimerkin missä muodossa kirjoitan?
Voinko laittaa jos potilaalla on.. Voiko jossitella? Potilaat vaihtuu koko ajan, eli en voi spesifisti kirjoittaa kenestäkään. Muulle jo se kirjoitusmioto on täysin häviksissä. Oon ihan epätoivoinen. En tajunnu et tää ois näin vaikeeta, ku teoria osuudet oli ihan helppoja. Ap
Ehkä sen on tarkoituskin kaatua, jos et ole vielä tarpeeksi valmis. Nuo kysymykset nyt eivät kuitenkaan ole kummoisia.
Komppaan vitosta. Ei tuota kohtaa, eikä niitä muitakaan, tarvitse tulkita kirjaimellisesti. Se on näytön vastaanottajan tehtävä katsoa, että nuo asiat tapahtuvat hoidon ohella. Esim. jutustelu on potilaan psyykkisten ja sosiaalisten tarpeiden huomioimista. Näyttösuunnitelmassa vastaat kokonaisuudessa nro 1 kysymykseen mitä (hoitotyön prosessi), nro:ssa 2 miten (työmenetelmät) ja nro:ssa 3 miksi (teoria).
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 10:18"]
Voisko joku laittaa mulle konkreettisen esimerkin missä muodossa kirjoitan? Voinko laittaa jos potilaalla on.. Voiko jossitella? Potilaat vaihtuu koko ajan, eli en voi spesifisti kirjoittaa kenestäkään. Muulle jo se kirjoitusmioto on täysin häviksissä. Oon ihan epätoivoinen. En tajunnu et tää ois näin vaikeeta, ku teoria osuudet oli ihan helppoja. Ap
Pitäisikö sun kuitenkin tehdä itse oma tehtäväsi ;)
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 10:15"]Tohon voi laittaa että haastattelet asukasta, omaisia, tutkit papereita kyselet hlökunnalta (siis eri tiedonkeuu menetelmät). Ja kerran ihminen on psykpfyysissosiaalinen kokonaisuus niin huomaat että jos asukkaalla on vaikka huono päivä niin se voi vaikuttaa sen päivän kuntoon ja toimintakykyyn. Huomioit jokaisen yksilölliset voimavarat ja käytät niitä adukkaan toimintakyvyn ylläpitoon eli esim tiedät että kannustuksella asukas jaksaa nousta seisomaan, mutta sitä ei aina vaan huvita. Ne on just niin yksinkertasia juttuja ja samojen asioiden toistoa kuin luuletkin niiden olevan.
[/quote]
Kiitos! Tää kuulostaa hyvältä. En osaa ajatella tarpeeksi yksinkertaisesti näköjään
Kirjoitat siis että, "koska ihminen on psykofyysissosiaalinen kokonaisuus huomioin, että kaikki vaikuttaa kaikkeen, esim. Asukad on pahan tuulinen, se voi johtua huonosti nukutusta yöstä, minkä takia myöskään liikkuminen ei suju kuten yleensä" tms
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 10:20"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 10:18"]
Voisko joku laittaa mulle konkreettisen esimerkin missä muodossa kirjoitan? Voinko laittaa jos potilaalla on.. Voiko jossitella? Potilaat vaihtuu koko ajan, eli en voi spesifisti kirjoittaa kenestäkään. Muulle jo se kirjoitusmioto on täysin häviksissä. Oon ihan epätoivoinen. En tajunnu et tää ois näin vaikeeta, ku teoria osuudet oli ihan helppoja. Ap
Pitäisikö sun kuitenkin tehdä itse oma tehtäväsi ;)
[/quote]
[/quote]
Niin mä teenkin. Siinä on kuule miljoona kohtaa. Mut kai mä saan apua pyytää? Ja en oikeasti pääse puusta pitkään kun en tajua missä muodossa kirjoitan..ap
Ei ihan jokaista kohtaa tarvitse mun mielestä erikseen laittaa, voit yhdistellä niitä. Voit mun mielestä jossitella ja heittää esimerkkejä.Joskus käy niin että yksikään niistä potilaista ei enää näyttötilanteessa ole paikalla silloin voit kertoa miten olisit tai olet toiminut jonkun kanssa (muista että sinulla on vaitiolovelvollisuus joten älä käytä nimiä tai tunnistettavia asioita). Tilanne elää koko ajan töissä ja sekin on yksi asia mitä pitää hoitajana ottaa huomioon.
(6)
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 10:18"]Ehkä sen on tarkoituskin kaatua, jos et ole vielä tarpeeksi valmis. Nuo kysymykset nyt eivät kuitenkaan ole kummoisia.
[/quote]
Kiitos vaan tästäkin
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 10:17"]Niin lisään vielä sen että yleisin virhe minkä näkee noissa suunnitelmissa on se että oppilas rupee ajattelemaan liian monimutkaisesti näitä asioita sen sijaan että huomaisi että kyseessä on usein hyvin yksinkertaisia pieniä asioita mita "huomaamatta" tekee työssä jatkuvasti.
T: nr 6 (näytönvastaanottaja)
[/quote]
Tää on varmaan just se mun ongelma. Ap
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 10:21"]Kirjoitat siis että, "koska ihminen on psykofyysissosiaalinen kokonaisuus huomioin, että kaikki vaikuttaa kaikkeen, esim. Asukad on pahan tuulinen, se voi johtua huonosti nukutusta yöstä, minkä takia myöskään liikkuminen ei suju kuten yleensä" tms
[/quote]
Ok. Tää avas jo tosi paljon. Kiitos hirveesti!! Ap.
Kerro ongelmakohdat?