Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäilen lapsellani jotan? Apua kaipaan.

15.11.2007 |

Minulla on pian viisivuotias tytär, joka on aina ollut temperamenttinen. Hänen puheensa oli kolmevuotiaana niin epäselvää, että hän pääsi puheterapiaan. Nyt tyttö puhuu erittäin hyvin.



lapseni on aina ollut vilkas touhottaja, joka ei aina tunnu kuuntelevan ohjeitaja kehotuksia.



Nykyään tyttö leikkii kotona hyvin ja paljon myös itsekseen. Mielikuvitus on vilkas. Hän myös keskittyy esimerkiksi satuihin ja tarinoihin vaikka kuinka pitkään. Hänen kanssaan on myös helppo liikkua tai mennä vaikka teatteriin, koskaa osaa näissä tilanteissa käyttäytyä ja olla niin sanotusti nätisti.



Askartelusta tai piirtämisestä neiti ei ole kiinnostunut. Ei jaksa keskittyä eikä ota ohjeita vastaan.



Nyt päiväkodista on tullut palautetta tytön levottomuudesta. Neiti ei kuulema leiki mitään, ryntäilee vain paikasta toiseen, aloitta yhden leikin, mutta siirtyy heti toiseen yms... Muille lapsille on äreä, määräilee jne... Yhteisiä askartelutehtäviä ei tee, vaan haluaa ina tehdä oman päänsä mukaan.



En nyt tiedä, mitä ajattelisin. Joskus olen itse ajatellut, että tytöllä olisi ymmärryspuolella jotain häikkää. Hän on kyllä älykäs, mutta joskus ymmärtää asiat väärin. Olen tulkinnut, että tämä johtuisi hänen kärsimättömyydestään. Kärsimätön tyttö tosiaan on. Neiti myös puhua papattaa todella paljon, myös toisten päälle jatkuvasti.



Neiti on aika herkkä ja loukkaantuu helposti. Huonoa oloa hänen on vaikea kestää. Suuttuessaan hän imee vieläkin peukaloa. Myös unnutusta esiintyy, kun tyttö haluaa lohduttaa itseään. Tilanne on ristiriitainen, koska toisaalta tyttö ei taas tottele kovin helposti.



Voiko esimerkiksi lukihäiriö ilmetä näin? Voiko lapsella olla jotain ylivilkkausongelmaa, joka kuitenkaan ei ole adhd? Mielestäni viimeksi mainittua tytöllä ei ole.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
15.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopisi tyttöösi. Mun pojassa on paljon samanlaista ja epäily on tarkkaavaisuushäiriö ja puheen ymmärtämisen vaikeudet. Poikani on nyt 3.7v. Kaikki alkoi kielellisellä viiveellä. Puhuminen on kunnossa nyt, mutta ymmärtämisessä ongelmaa.

Vierailija
2/5 |
15.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on sanottu, että ADHD lapsissakin on paljon erillaisia tyyppejä.

Monilla dysfasia lapsilla on tarkkaavaisuushäiriö. Kulkevat vähän käsikädessä. N. 35% ADHD, ADD lapsista kärsii kielellisistä ongelmista.

Auttaa en osaa, koska oman lapseni tutkimukset on niin alkuvaiheessa ja vielä ei olla päästy jatkotutkimuksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kohta 4- vuotias tyttö, ja samanlaisia viitteitä on kuin sinun lapsellasi. Paitsi ainoastaan erona on se, että tyttö ei ole vilkas.

Olemme käyneet polilla tutkimuksissa ja hänellä huomattiin, että hän tarvitsee toiminnallisiin ohjauksiin paljon apua.

Hän ei osaa/ tai ei halua(??) itsenäisesti alkaa tekemään asioita, eikä malta keskittyä yhteen asiaan pitkäksi aikaa. Pienetkin ulkoiset tekijät saavat toiminnan pysähtymään (esim. televisiosta tuleva ääni, kellon tikitys.. ym. )Kun pysähdys tapahtuu häntä on aina kannustettava aloittamaan tilanne uudestaan. Jotenkin tuntuu, että hän tavallaan valuu tilanteesta pois.

No, lääkäri oli sitä mieltä että ADD:sta olisi kysymys.

Myös tytöllämme on ollut viivettä puheentuotossa ja hän myös on puh.ter. seurannassa. Toimintaterap. alkaa vuoden vaihteessa.

Kysyin lääkäriltä, että mitenkäs tästä eteen päin mennään, niin hän sanoi, että huolestuneita ei tarvitse olla, että varmaan tulee pärjäämään koulussa hyvin.

Mutta tulevaisuus sen sitten näyttää.



t. Kipe

Vierailija
4/5 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkkaavaisuushäiriöisillä on oppimisvaikeuksia. matematiiikka, lukeminen ja kirjoittaminen.

etsi tietoa tarkkaavaisuuden ylläpito.

tarkkaavaisuushäiriöisen lapsi pitäisi sijoittaa päiväkodissa pienryhmään tai erityisryhmään.

eivät sopeudu isoon ryhmään, koska tarkkaavaisuus pysyyy yllä paremmin pienessä ja rauhallisesssa ryhmässä.

tarkkaavaisuushäiriöisillä lapsilla esiintyy myös jumiutumista.

siisti ärsykkeetön ympäristö auttaa asiaan. päiväjärjestys joko suullisesti tai kuvallisesti.

oma poikani käy päiväjärjestystä useita kertoja lävitse suullisesti ja vilkkaus on pojastani myös kadonnut.

koulussa heiltä pitää varmistaa, että ymmärtävät varmasti ohjeet.

käskyt annetaan yksi kerralla.

suuttuvat helposti ja usein. tarkkaavaisuushäiriöiset lapset ovat silti älykkäitä ja mielikuvitusta riittää.

Vierailija
5/5 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elikkäs minulla on siis juuri 4-vuotta täyttänyt tyttö, joka on ollut aina todella vilkas ja temperamenttinen. Oppi kävelemään n. 9 kuisena ja meno oli hurjaa silloin! Puistossa sai pelätä, että juoksee läheiselle parkkipaikalle melkein 2-vuotiaaksi asti, koko ajan sai seistä vieressä ja olla silmä tarkkana (mikäli lähti juoksemaan, mikään uhkailu/huuto/pyyntö/kiristys ei auttanut, vaan piti juosta perään ja ottaa kiinni). On ollut perhepäivähoidossa ja nyt kohta vuoden päiväkodissa, josta tuli sitten palautetta:



-käytöksessä esiintyi lyömistä ja tönimistä toisia lapsia kohtaan

-em. asioita sattui yllättävissä tilanteissa ja henkilökunnan näkökulmasta ilman syytä

-leikkii etupäässä yksinään eläinleikkejä

-pihaleikeissä eläytyi voimakkaasti olemaan esim. leijona, joka juoksi ympäriinsä ja karjui, tai oli laukkaava hevonen

-vauhdikkaat eläinleikit innostivat poikiakin mukaan, silti hän vaikutti olevan vahvasti uppoutuneena omaan maailmaansa

-eläytyminen omaan eläinleikkiin oli niin voimakasta, ettei kaverin kanssa leikkiminen juuri onnistunut

-tarvitsi paljon aikuisen valvontaa: siirtyi paikasta toiseen, tilanteesta toiseen nopeasti.



Tällä hetkellä kuulemma lyöminen ja potkiminen vähentynyt ja leikkii muiden kanssa enemmän, eli tilanne parempi kuin syksyllä, mutta tarvitsee silti aikuista muistuttamaan lähes joka tilanteessa, että mitä pitikään tehdä.



Hänen on vaikea keskittyä ohjeisiin, saattaa olla paikallaan hiljaa ja näyttää siltä kuin kuuntelisi, mutta kun olen saanut asiani sanottua, niin hän alkaa puhua jostain ihan muusta, ihan kuin olisi omissa maailmoissaan.. Hän myös loukkaantuu helposti ja puhuu päälle, jos hänelle sanoo, että ei saa keskeyttää, niin hän räjähtää ja alkaa itkemään niin kauan kun saa asiansa sanottua.



Meillä on ensi viikolla neuvola, johon päiväkoti on kirjoittanut " yhteenvedon" tyttäreni käyttäytymisestä. Olen aina luullut, että hän on vain vilkas lapsi, saa nähdä mitä neuvolan täti on mieltä. Mitä te olette?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan