Rikkoutunut tavara itsepalvelukirpputorilla
Millaisia käytäntöjä on kun itsepalvelukirpputorilla rikkoutuu tavara? Mietin että kun itse kävin itsepalvelukirpputorilla ja tangolla roikkui vaatteita peittäen pöytää ja pöydän toisesta reunasta tipahti tavara joka hajosi.... En siis nähnyt tavaraa, enkä myöskään koskenut siihen. Katsoin pöydän toisessa päässä tangossa roikkuvaa vaatetta... :( Menin kassalle ja kysyin että mitäs nyt tehdään selitettyäni tapahtuneen. Kassalla ehdotettiin että voisin soittaa tavaran omistajalle ja kysyä miten asia sovitaan!!! Itse en kyllä lähde soittelemaan ja tuntuu kummalliselta että minulle luovutetaan pöydän myyjän nimi ja numero :( En halunnut soittaa myyjälle vaan maksoin tuotteen.
Kommentit (9)
En pengo epämääräisiä vaatekasoja juuri tuon rikkoutumisen pelossa. Minusta myytävät tavarat on myyjän vastuulla. Jos jotain tippuu, ottaa hän takkiinsa.
No nytten onneksi kyse oli pienestä summasta, mutta mietin että jos oikeasti olisi kalliimpi tuote niin kyllä harmittaisi jos tuolleen vaatteiden seassa on piilossa jotain kallista ja rikkimenevää :( Ja KYLLÄ, MAKSOIN rikkomani tuotteen.
Itsekin maksoin. Kyse oli kukkaruukuista jotka olivat osaksi kulkuväylällä ja pukkasin ne kärryillä nurin kun en niitä nähnyt. Yksi niistä meni rikki. Kirpparin kassa ehdotti, että ostaisin kaikki, mutta en tietenkään siihen suostunut vaan sanoin maksavani vain sen joka meni rikki. Ja kirpparin pitäjä aikoi antaa palautteen myyjälle. Kyse ei tosiaankaan tainnut olla kun parista eurosta.
Myyjänä: kukaan ei ole koskaan maksanut rikkomaansa tavaraa eli olen kärsinyt vahingon itse.
Olin lapsen kanssa joskus kirpparilla ja lapsi tempaisi jonkun kauhean koristelampun pöydältä ja tiputti lattialle. Rikkihän se meni. Menin kassalle lampun kanssa ja maksoin sen mutta en halunnut ottaa sitä mukaani, kai se myyjä sitten laittoi sen roskiin...
Minusta vastuu on sekä myyjällä että asiakkaalla.
Myyjällä niin, että kun latoo tavarat pöytää katsoo että ne ovat niin ettei mikään rikkoudu (esim. särkyvät ylähyllylle tmv.) ja asiakkalla niin, että eivät tavaroita tiputtele ja laittavat ne paikoilleen (jos vaikka katsoo maljakkoa ei jätä sitä vaatekasan päälle vaan laittaa ylähyllylle missä se olikin jne.)
Jos tuote hajoaa, pitää asiakkaan se maksaa JOS tuote ollut asianmukaisesti sijoitettuna. Ylipäätään kirpparilla ei puhuta isoista summista, jos jotain arvokasta myy se kannattaa laittaa huutonettiin tai vitriiniin tmv. missä sitä ei edes vahingossa vaikka lapsi tipauta lattialle.
Itse olen samaisella kirpputorilla pitänyt myyntipöytää, joten rupesin miettimään asiaa sekä myyjän että ostajien ja myös kirpputorin pitäjän kannalta.
Sitä tässä ihmettelinkin kun kirpputorin pitäjä itsekin tuntui olevan ulapalla tilanteesta... enkä ymmärrä että onko sekään asianmukaista, että voi luovuttaa myytävän tuotteen omistajan tiedot (nimi&puh.nro) jottan voin itse selvitellä asiaa!!! Eikö se olisi kirpputorin pitäjän työ....??
Ja tosiaan kun tilanne voi olla mikä tahansa, lapsi rikkoo tavaran, itse katsoa jotain ja tiputaa sen, tai kuten nyt kävi, että tuote oli muiden vaatteiden takana piilossa joten en todellakaan voinut tietää että se sieltä tippuu :( jne.jne...
Ja vaikka myyjä tavarat oikein pakkaisi ja sijoittaisi niin ikävä kyllä ostajat liiankin usein "sotkevat" pöydät ja jättävät tavarat minne sattuu :(
Ja tosiaan, onneksi ei ollut mitään kauhean arvokasta, esim. arabiaa...........
Useimmat tavarat voi pakata niin, etteivät hajoa vaikka tippuvat. Esim. posliiniesineitä voi laittaa läpinäkyvään muovilaatikkoon =sisältö näkyy, jos tippuu ei hajoa. Toki laatikot maksvat, mutta toisaalta ne voi kerätä ennakkoon säästämällä laatikkoja.
Maksaisin tuotteen. Kyse kuitenkin muutamista euroista. Vahinkoja sattuu, ja jos niistä pikkurahalla selviää, niin minä ainakin maksaisin, ja unohtaisin.