Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pidän 50 koetta lukuvuoden aikana

Vierailija
05.01.2013 |

Jokaiseen kokeen tekoon/suunnitteluun käytän noin tunnin ja korjaamiseen menee minimissään 4 tuntia, tavallisemmin 5.



Oppitunteja minulla on 25. Jokaista suunittelen/jälkipuin yhteensä noin tunnin (monistan tehtävät/suunnittelen muistiinpanot, etsin kuvat/kartat, laitan poissaolijat, myöhästyneet ja tunnilla tsempanneet). Tämän lisäksi hoidan kodin ja koulun välistä yhteistyötä päivittäin mutta viikkotasolla (palaverit, yhteistyö muiden opettajien kanssa, poissaolojen selvittäminen, jälki-istunnot, muut kotiin ilmoitettavat asiat yms.) vie noin 3-5 tuntia viikossa. Tässä siis mukana vanhempainvartit, lv-tuokiot, wilma-viestit yms. Aika epätasaisesti menee eri luokanvalvojillakin, ja itselläni oli viime kuussa esim. 20 tuntia lv-asioita (mukana 8 vanhemman lv-vartit sekä lukuisat palaverit).



Jokaiseen kurssiin kuuluu kokeiden lisäksi jokin kirjallinen työ (essee, piirrostyö tms. arvioitava työ), jotka tehdään vihkoon. Tarkistan siis 640 työtä vuodessa (ihan minimi, yleensä teetän yseille vielä useammankin), ja vaikka jokaiseen menisi se 5 minuuttia korjata (ja tuo nyt on alakanttiin arvioitu), niin aika monta tuntia tuohonkin hurahtaa.



Vielä jää jäljelle koulutus, vanhempainillat (meillä kolme pakollista joka opettajalle) ja tiimipalaverit, juhlien järjestämiset, retkien järjestämiset jne.



Listasinpa ylös, kun eräs ystäväni totesi, että teillä opettajilla on niin helppoa.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella alalla ne omat huonot ja hyvät puolensa.

Vierailija
2/20 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

väittämiä, joiden mukaan opettajalla on vähän töitä (= vain opetustunnit). Käsittääkseni ap ei valittanut sinänsä työstä.

Jokaisella alalla ne omat huonot ja hyvät puolensa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kesäloma lähestyy mutta kummasti tästä ollaan ihan hiljaa. Ihan ilman töitähän ne opettajat sen kesälomankin kai ansaitsee, kun ainakin se meidän Nicon ope lähtee joka päivä klo 12 koulusta eikä varmasti tee mitään viikonloppuisin, kun olen nähnyt sen joskus lauantaisin jumpassa...

Vierailija
4/20 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppitunteja minulla on 25. Jokaista suunittelen/jälkipuin yhteensä noin tunnin (monistan tehtävät/suunnittelen muistiinpanot, etsin kuvat/kartat, laitan poissaolijat, myöhästyneet ja tunnilla tsempanneet).


Siis joka ikisen opetustunnin valmisteluun?

Vierailija
5/20 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on sanonut helppo aine, kun historia ei hirveesti muutu.

Tekee kollegojensa kanssa yhdessä kokeet, 4 maikka 2 eri koulua. Tarkastavat yhdessä kokeet niin että 1 arvioi kaikki samaan kysymykseen vastanneet jne.

Samoin kesäloman ekalla viikolla aina kokoontuvat viikoksi ja tekevät seuraavan lukuvuoden toimintasuunnitelman.



Viisas pääsee helpommalla.

Kummitätini oli käsityöopettaja ja kummisetäni puukässän opettaja. Kumpikaan ei ikinä valittanut mistään.

Vierailija
6/20 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus on se, että osa kokeista on samoja kuin aiempina vuosina tai rinnakkaisluokilla.



Oppituntien valmisteluun kuluu sitä vähemmän aikaa mitä useamman kerran oppitunnin pidät. Jos on rinnakkaisluokkia opetettavana, luonnollisesti valmistaudut vain kerran ko. aineen tuntiin.



Vanhempainiltoja pyritään yleensä keskittämään 1/luokka/lukukausi - ei todellakaan 3/ope - ne pitää aina luokanvalvoja.



Yläasteella jälki-istunnot harvinaisempia, yleensä ne järkätään siten että koko koulun jälki-istuntoja valvoo 1 ope.



Itse ainakin merkkaan aina tunnin aikana myöhästyneet ja poissaolijat. Yleensä merkkaan tiedot Wilmaankin tunnilla. Annan oppilaille siksi aikaa jonkun tehtävän. Näin ei kulu turhaa aikaa oppitunnin jälkeen.



Listaa voisi jatkaa, mutta totuus ei ole todellakaan mustavalkoinen. Hommasta pääsee paljon helpommalla vuodenkin jälkeen jo ja joka vuosi helpottaa entisestään, kun tunteja ei tarvitse enää niin paljon valmistella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/20 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus on se, että osa kokeista on samoja kuin aiempina vuosina tai rinnakkaisluokilla.

Oppituntien valmisteluun kuluu sitä vähemmän aikaa mitä useamman kerran oppitunnin pidät. Jos on rinnakkaisluokkia opetettavana, luonnollisesti valmistaudut vain kerran ko. aineen tuntiin.

Vanhempainiltoja pyritään yleensä keskittämään 1/luokka/lukukausi - ei todellakaan 3/ope - ne pitää aina luokanvalvoja.

Yläasteella jälki-istunnot harvinaisempia, yleensä ne järkätään siten että koko koulun jälki-istuntoja valvoo 1 ope.

Itse ainakin merkkaan aina tunnin aikana myöhästyneet ja poissaolijat. Yleensä merkkaan tiedot Wilmaankin tunnilla. Annan oppilaille siksi aikaa jonkun tehtävän. Näin ei kulu turhaa aikaa oppitunnin jälkeen.

Listaa voisi jatkaa, mutta totuus ei ole todellakaan mustavalkoinen. Hommasta pääsee paljon helpommalla vuodenkin jälkeen jo ja joka vuosi helpottaa entisestään, kun tunteja ei tarvitse enää niin paljon valmistella.

Et tunnu tietävän asiaa tai ymmärtävän, että on erilaisia kouluja ja erilaisia opettajia.

En ole näitä liukuhihna-opeja, tietoinen valinta. Yritän ihan oikeasti ottaa huomioon erilaiset oppijat ja erilaiset luokat. En siis suolla joka luokalle samaa, vaikka samat muistiinpanot kirjoitettaisiin ja samat tehtävät tehtäisiin periaatteeessa. Niinpä siis mietin jokaisen tunnin aiheen, tehtävät ja tunnin kulun erikseen. Itse tunnin valmistamiseen ei näin 10 vuoden jälkeen mene tuntia vaan noin 30 minuuttia keskimäärin. Etsin siis oikeat muistiinpanot, täydennän, poistan, lisään tarvittaessa niihin asioita, etsin kuvat, kartat yms. oheismateriaalin ja tehtävät, jotka monistan. Vähintään tuohon menee se 20 minuuttia, kun käyn tunnin mielessäni läpi ja hankin tarvittavat asiat esille. Viereiselle luokalle voin toki monistaa samassa syssyssä, mutta siellä onkin se erityisoppilas, joka tarvitsee muistiinpanot valmiiksi kopioituina ja se toinen, joka tarvitsee erityistukea ja jolle on räätälöitävä omat tehtävät. Emme etene tämän luokan kanssa samaan tahtiin, joten eri muistiinpanot ja tehtävät on juuri sille tunnille etsittävä esille. Joskus harvoin käy samat muistiinpanot ja monisteet mutta tunnit eivät olekaan peräkkäin tai edes saman päivän aikana, joten niitä ei kannata etsiä valmiiksi esille, kun välissä on monen muun tehtävät ja muistiinpanot, joten eivät ole enää siinä valmiina, kun tunti tulee ajankohtaiseksi.

Tunnin jälkeen kirjoitan poissaolijat Wilmaan. Laitan samalla myös merkinnät tsempanneista ja häiriköistä, luen luokkaa koskevat viestit (näitä löytyy lähes joka tunnilta) ja tähän menee vähintään se 15 minuutin välitunti, joten jatkan vielä työpäivän jälkeen esim. laittamalla poissaolijoille läksyn, tiedot kokeista yms. Usein jatkan myös seuraavien viikkojen suunnitelmia, mietin kokeen ajankohdan ja koealuetta ja yritän arvioida koealueen (se ei ole joka luokalla sama, kun ehdimme eri tahtiin asioita). Erityisoppilaille mietin etukäteen myös ohjelmaa ihan kuukausitasollakin.

Koko koulun vanhempainiltoja on minulla kolme, johon minut velvoitetaan mukaan: 1) On oman luokka-asteeni vanhempainilta 2) On valinnaisainevanhempainilta 3) on ihan koko koulun kaikkia opeja koskeva pakollinen vanhempainilta. Tämän lisäksi pidän vähintään yhden luokan vanhempainillan, jonka pidin jo syksyllä.

Joskus harvoin yritän merkata jotain Wilmaan kesken oppitunnin, mutta kyllä kai se vähän sama asia on kuin se, että oppilas yrittää viestitellä kännykän kanssa. Ei minulle siitä makseta, että nysvään tunnit koneella, ja tehtävien aikana autan usein niitä heikompia oppilaita.

Mietin kyllä, onko tämä ala sellainen, että kuuluu asiaan selitellä, miten helppoa tämä on, kun nimenomaan opet tai sellaisiksi itseään väittävät vähättelevät ja kehuvat, miten helpolla pääsee. Tuo hissanopekin tuntuu lähinnä vitsiltä. Yleensä historian opettajat kun opettavat myös yhteiskuntaoppia, ja siinä vasta se opetettava aine muuttuu ihan joka hetki. Ei muka tarvitse päivittää tietojaan?

Aina löytyy niitä, jotka eivät viitsi nähdä vaivaa tunteihin. Menenhän minäkin joskus helpommalla enkä väitä, että joka tuntiin näkisin vaivaa sen toisen tunnin, mutta vuositasolla kyllä, kun päivitän tietoja ja muistiinpanoja, luon uusia tehtäviä yms. Silloin hurahtaa helposti pidempi aika ja se kompensoi niitä helpolla päästyjä kertoja. Minulla on kollega, joka vetää samanlaiset tunnit vuodesta toiseen. Eipä siinä paljoa valmistella, mutta hän kuuluukin selkeään vähemmistöön. Useimmat meistä näkevät vaivaa ja haluavat niiden oppilaiden oppivan.

Vierailija
8/20 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus on se, että osa kokeista on samoja kuin aiempina vuosina tai rinnakkaisluokilla.

Oppituntien valmisteluun kuluu sitä vähemmän aikaa mitä useamman kerran oppitunnin pidät. Jos on rinnakkaisluokkia opetettavana, luonnollisesti valmistaudut vain kerran ko. aineen tuntiin.

Vanhempainiltoja pyritään yleensä keskittämään 1/luokka/lukukausi - ei todellakaan 3/ope - ne pitää aina luokanvalvoja.

Yläasteella jälki-istunnot harvinaisempia, yleensä ne järkätään siten että koko koulun jälki-istuntoja valvoo 1 ope.

Itse ainakin merkkaan aina tunnin aikana myöhästyneet ja poissaolijat. Yleensä merkkaan tiedot Wilmaankin tunnilla. Annan oppilaille siksi aikaa jonkun tehtävän. Näin ei kulu turhaa aikaa oppitunnin jälkeen.

Listaa voisi jatkaa, mutta totuus ei ole todellakaan mustavalkoinen. Hommasta pääsee paljon helpommalla vuodenkin jälkeen jo ja joka vuosi helpottaa entisestään, kun tunteja ei tarvitse enää niin paljon valmistella.

Et tunnu tietävän asiaa tai ymmärtävän, että on erilaisia kouluja ja erilaisia opettajia.

En ole näitä liukuhihna-opeja, tietoinen valinta. Yritän ihan oikeasti ottaa huomioon erilaiset oppijat ja erilaiset luokat. En siis suolla joka luokalle samaa, vaikka samat muistiinpanot kirjoitettaisiin ja samat tehtävät tehtäisiin periaatteeessa. Niinpä siis mietin jokaisen tunnin aiheen, tehtävät ja tunnin kulun erikseen. Itse tunnin valmistamiseen ei näin 10 vuoden jälkeen mene tuntia vaan noin 30 minuuttia keskimäärin. Etsin siis oikeat muistiinpanot, täydennän, poistan, lisään tarvittaessa niihin asioita, etsin kuvat, kartat yms. oheismateriaalin ja tehtävät, jotka monistan. Vähintään tuohon menee se 20 minuuttia, kun käyn tunnin mielessäni läpi ja hankin tarvittavat asiat esille. Viereiselle luokalle voin toki monistaa samassa syssyssä, mutta siellä onkin se erityisoppilas, joka tarvitsee muistiinpanot valmiiksi kopioituina ja se toinen, joka tarvitsee erityistukea ja jolle on räätälöitävä omat tehtävät. Emme etene tämän luokan kanssa samaan tahtiin, joten eri muistiinpanot ja tehtävät on juuri sille tunnille etsittävä esille. Joskus harvoin käy samat muistiinpanot ja monisteet mutta tunnit eivät olekaan peräkkäin tai edes saman päivän aikana, joten niitä ei kannata etsiä valmiiksi esille, kun välissä on monen muun tehtävät ja muistiinpanot, joten eivät ole enää siinä valmiina, kun tunti tulee ajankohtaiseksi.

Tunnin jälkeen kirjoitan poissaolijat Wilmaan. Laitan samalla myös merkinnät tsempanneista ja häiriköistä, luen luokkaa koskevat viestit (näitä löytyy lähes joka tunnilta) ja tähän menee vähintään se 15 minuutin välitunti, joten jatkan vielä työpäivän jälkeen esim. laittamalla poissaolijoille läksyn, tiedot kokeista yms. Usein jatkan myös seuraavien viikkojen suunnitelmia, mietin kokeen ajankohdan ja koealuetta ja yritän arvioida koealueen (se ei ole joka luokalla sama, kun ehdimme eri tahtiin asioita). Erityisoppilaille mietin etukäteen myös ohjelmaa ihan kuukausitasollakin.

Koko koulun vanhempainiltoja on minulla kolme, johon minut velvoitetaan mukaan: 1) On oman luokka-asteeni vanhempainilta 2) On valinnaisainevanhempainilta 3) on ihan koko koulun kaikkia opeja koskeva pakollinen vanhempainilta. Tämän lisäksi pidän vähintään yhden luokan vanhempainillan, jonka pidin jo syksyllä.

Joskus harvoin yritän merkata jotain Wilmaan kesken oppitunnin, mutta kyllä kai se vähän sama asia on kuin se, että oppilas yrittää viestitellä kännykän kanssa. Ei minulle siitä makseta, että nysvään tunnit koneella, ja tehtävien aikana autan usein niitä heikompia oppilaita.

Mietin kyllä, onko tämä ala sellainen, että kuuluu asiaan selitellä, miten helppoa tämä on, kun nimenomaan opet tai sellaisiksi itseään väittävät vähättelevät ja kehuvat, miten helpolla pääsee. Tuo hissanopekin tuntuu lähinnä vitsiltä. Yleensä historian opettajat kun opettavat myös yhteiskuntaoppia, ja siinä vasta se opetettava aine muuttuu ihan joka hetki. Ei muka tarvitse päivittää tietojaan?

Aina löytyy niitä, jotka eivät viitsi nähdä vaivaa tunteihin. Menenhän minäkin joskus helpommalla enkä väitä, että joka tuntiin näkisin vaivaa sen toisen tunnin, mutta vuositasolla kyllä, kun päivitän tietoja ja muistiinpanoja, luon uusia tehtäviä yms. Silloin hurahtaa helposti pidempi aika ja se kompensoi niitä helpolla päästyjä kertoja. Minulla on kollega, joka vetää samanlaiset tunnit vuodesta toiseen. Eipä siinä paljoa valmistella, mutta hän kuuluukin selkeään vähemmistöön. Useimmat meistä näkevät vaivaa ja haluavat niiden oppilaiden oppivan.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/20 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä tässä on vähän ihmetelty meidän perheessä kun lukiossa opettaja saa tarkastettu monisivuiset esseevastauskokeet parissa päivässä, kun taas peruskoulussa "hauki on kala"-kokeen palautukset venyy viikkoihin.



Kyllä se taitaa olla niin että kun työt ei oikein purista, niin sitä vähääkään ei viitsitä tehdä.

Vierailija
10/20 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda helpompaan työhön, vaikka sairaanhoitajaksi

Ti poliisiksi, ei tarvi pitää muita kokeita kuin puhalluskokeita. Samalla näkee että minkälaisia kansalaisia luokan häiriköistä on tullut 10-20 vuotta vanhempina.

Suosittelen ammatin tai vähintäänkin työpaikan vaihtamista kaikille joista alkaa tuntua että oma työ ei ole mielekästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/20 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppilasmateriaali valikoitunutta ja tunnit todellakin voi vetää luokasta toiseen samalla kaavalla, kun ei ole erityisoppijoita.



Toisaalta jotkut puristavat sen parin päivän tarkastusrupeaman, toiset tekevät tunnin päivässä. En muista nähneeni kovin usein lukiossa kovin vaihtelevia työskentelytapoja esim. ryhmätöitä, yhteistoiminnallista oppimista jne.



Mutta eiköhän tämäkin ole opekohtaista.

Vierailija
12/20 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä teetä oppilailla liikaa töitä. Oppilaat rasittuvat, kun on monenlaista projektia koko ajan meneillään. 1-2 koetta per lukuvuosi riittää. Mahdollisesti yksi projekti sen lisäksi.



Älä tee turhan monimutkaisia kokeita. Tee kokeet siten, että näkyy osaavatko oppilaat perusasiat ja ne on nopea arvostella. Älä kikkaile lehtileikkeillä yms kokeissa.



Materiaalit ovat oppikirjoissa. Valveutuneen opettajan ei tarvitse erikseen etsiä materiaaleja vaan niitä voi käyttää, jos niitä tulee eteen omassa elämässä esim. lehtiä lukiessa. Erikseen on turha ruveta oppikirjan lisäksi niitä etsimään.



Sinun ei tarvitse olla luomakunnan valo, riittää kun opetat heille perusvalmiudet. Lahjakkaat oppilaat etsivät lisätiedon itse.



Erityisoppilaille ei tarvitse valmistella erikseen materiaalia. He omaksuvat perusmateriaalista sen verran, kun pystyvät. Vanhemmat auttavat kotona.



Oppikirjat kierrätetään nykyään niin, että melkein 10 vuotta käytetään samoja kirjoja. Ne osaa siis jo ulkoa seuraavana vuonna. Sinne sitten voi lisätä uutta tietoa, jos joku asia on vanhentunut ja itse on törmännyt uuteen lakiin tms. Sitä varten ei tarvitse erikseen valmistella.



Luokanvalvoja huolehtii oppilaiden käytännön asioista, jälki-istunnoista mikäli sellaisia ysillä on. Sinä merkitset tunnin jälkeen poissaolijat ja häiritsijät. Et voi niitä enää illalla muistaakaan.



Vanhempainiltoihin sinun ei tarvitse aineenopettajana valmistella mitään. Vanhempiakaan ei edes paljon ysillä ole illoissa mukana ja heitä kiinnostavat lähinnä luokanvalvojan asiat.



Peruskoulu on vielä perusopetusta varten, joten älä käytä turhaan aikaa ylimääräiseen.





Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/20 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jätä se luokanvalvojuus pois. Rasittaa turhaan.

Vierailija
14/20 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jätä se luokanvalvojuus pois. Rasittaa turhaan.

Meillä on pakko olla luokanvalvoja. Ei siis ole valintakysymys. Myös vanhempainillat ja vanhempainvartit ovat pakollisia, niitä ei voi valita.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/20 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

se tulkitaan heti valitukseksi ja suositellaan alan vaihtoa.



En aloituksessani ole valittanut työni raskautta vaan perustellut sitä juuri siksi, kun työtäni aina vähätellään. Otin keskiarvoja enkä siis todellakaan joka ikiseen oppituntiin tai sen jälkipuintiin näe tunnin vaivaa, mutta keskimäärin kyllä, kun päivitän opetusmateriaaleja.



Hassua, että saan kommentteja siitä, että teen liikaa, että pitää päästä helpommalla, ei saa huomoida erityisoppilaita eikä tehdä kunnollisia kokeita. Saan jopa arvostelua siitä, miten en osaa enkä hallitse ammattiani, kun tokihan minun nyt opettajana on osattava mennä siitä, mistä aita on matalin.



Entä jos en halua tehdä työtäni huonosti? Entä jos haluan nähdä vaivaa ja tehdä parhaani? Onko se niin outoa? Eivätkö muut ihmiset yritä tehdä parastaan omassa työssään vai onko työ vain välttämätön paha, josta pitää päästä mahdollisimman helpolla?



Entä oppilaiden vanhemmat? Haluatteko oikeasti lapsellenne open, joka tekee vain minimin ja keskittyy oppilaiden kanssa vaikkapa juoruiluun? Kun ei tämä peruskoulu ole tärkeä eikä näitä asioita tarvita missään...



Onpas asenne!



Ap

Vierailija
16/20 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että teet työsi hyvin. Kyllä tuntien valmisteluun kuluu aikaa just niin paljon kuin haluat siihen laittaa aikaa. Muistathan ajatella myös itseäsi ja omaa hyvinvointiasi. Eli etsi vaihtoehtoisia tapoja.



Minä olen amk-ope ja koko ajan etsin keinoja helpottaa työtäni, mutta kuitenkin pitääkseni tason yllä. Mm. Järjestämällä ryhmätöitä, ryhmätenttejä, moodletenttejä (kone korjaa), siirtämällä vastuuta opiskelijoille (esim he hankkivat vierailut, en minä) tms. Eikä aina ole järkevää päivittää opintojaksoja - ellen sitten halua joutua työuupumuksesta sairaslomalle.



On hassua, kun opettajien työmäärää puolustellaan pitkillä kesälomilla. Juu, ne ovat pitkät, mutta työ on kuitenkin tehtävä 9 kkn sisällä. Se sama työ, johon muilla on aikaa tehdä 10-11 kk. Ei ihminen vain pysty repeämään kaikkeen sen toivossa, että kyllä se kesä tuo helpotuksen.

Vierailija
17/20 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mä ymmärsin sun asian jo ensimmäisestä viestistä. Tarkentavien ja selittävien viestienkin jälkeen totesin, että olin alussa ymmärtänyt sun pointin. Eli että et valita, pidät työstäsi, haluat huomioida oppilaasi, käytit keskimääräisiä aika-arvioita. Ja näin pois päin. Kummaa, että jotkut tulkitsivat sun viestin valitukseksi.



Kuulostat hienolta opelta.

Vierailija
18/20 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin riittäkö se sun töihin?



Vierailija
19/20 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppikirjan opettajan oppaan mukana tulevia valmiita kokeita, joten kokeiden laatimiseen ei kulu omaa aikaa.

Opettajain kokous pidetään yleensä klo 13 ja oppilaat potkaistaan kotiin aikaisemmin. Opettajat antavat ymmärtää, että nämä kokoukset pidetään illalla tai sitten kun kaikki oppitunnit ovat loppuneet.

Leirikoulun ohjelman suunnittelukin on lykätty vanhemmille. Vanhempainiltoja on yksi, samoin keskustelutuokioita.



Itse olen ollut aiemmin töissä ravintolassa. Työvuorot olivat 18-04 (kyllä, ravintolassa 10h työvuorot ovat sallittuja). Yleensä venyi vielä yliajalle. Koko vuoro oltiin seisaallaan huumaavassa metelissä ja tupakansavussa kuuntelemassa humalaisten vittuilua. Jos hyvin sattui, saattoi päästä jossain välissä vessaan. Ruoka-ja kahvitaukoja ei ehtinyt pitämään. Siinäpä opettajalle helpompi työ!

Vierailija
20/20 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppikirjan opettajan oppaan mukana tulevia valmiita kokeita, joten kokeiden laatimiseen ei kulu omaa aikaa.

Opettajain kokous pidetään yleensä klo 13 ja oppilaat potkaistaan kotiin aikaisemmin. Opettajat antavat ymmärtää, että nämä kokoukset pidetään illalla tai sitten kun kaikki oppitunnit ovat loppuneet.

Leirikoulun ohjelman suunnittelukin on lykätty vanhemmille. Vanhempainiltoja on yksi, samoin keskustelutuokioita.

Itse olen ollut aiemmin töissä ravintolassa. Työvuorot olivat 18-04 (kyllä, ravintolassa 10h työvuorot ovat sallittuja). Yleensä venyi vielä yliajalle. Koko vuoro oltiin seisaallaan huumaavassa metelissä ja tupakansavussa kuuntelemassa humalaisten vittuilua. Jos hyvin sattui, saattoi päästä jossain välissä vessaan. Ruoka-ja kahvitaukoja ei ehtinyt pitämään. Siinäpä opettajalle helpompi työ!

Pidän omastani. Mutta en pidä omaani helppona tai mitättömänä työnä. ARvostan työtäni ja harmittaa, kun sitä vähätellään. Siksi siis listasin työmääräni.

Teen paljon töitä viikonloppuisin ja niinä kuuluisina lomina esim. joululomalla korjasin 80kpl vihkoja ja kahdet kokeet.

Meillä opekokoukset alkavat päivän päätyttyä eli klo 15. Valmiita kokeita käyttävät ehkä kielten opettajat, mutta ymmärtääkseni kyllä muuttavat ja vaihtelevat tehtäviä. Reaaliaineissa ei tule mitään koepakettia mukana eli valmiita kokeita ei ole. LIsäksi valmiissa kokeissa pitäisi olla ehditty tietty määrä opiskella, ja ainakin minä etenen joka luokan kanssa vähän omaan tahtiin ja ne koealueetkin voivat vaihdella suuresti.

Leirikoulun ohjelman olemme laatineet oppilaiden kanssa, mutta kaipa ne vanhemmatkin voivat siihen osallistua. Leirikoulun pitäisi kai olla kaikkien yhteinen projekti, eikö?