Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Adhd:n siirtyminen yläkouluun, jatkaako normaalissa luokassa vai pitääkö nyt siirtyä ESY-luokalle?

Vierailija
04.10.2012 |

Kuusi vuotta on nyt mennyt normaaliluokassa ilman henkilökohtaista avustajaa, kiitettävin arvosanoin ja kokoajan käytöstä parantaen.



Nytkö muka on sitten pakko siirtyä pienluokkaan?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
04.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on just päinvastoin, että tehtiin testit ja adhd on nyt tavallisella luokalla koejaksolla ja luultavasti yläkoulussa menee normaalille luokalle.



Pienluokassa on silti mukavampaa, sanoo hän. Kaipaa kavereitaan.

Vierailija
2/6 |
04.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaali luokkaa edelleen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
04.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos alakoulussa on mennyt hyvin, ei ole pakko mennä yläkouluun pienluokalle. Joskus siitä voi olla hyötyä, usein ei. Nykyäänhän on periaate muutenkin se, että erityisluokkasijoituksia vähennetään. Jokaisella lapsella on oikeus käydä koulua lähikoulussa, samassa luokassa muiden kanssa.



TÄmä ei tarkoita, etteikö yläkoulu olisi oikeasti paljon alakoulua haastavampi ympäristö adhd-oppilaalle. Odotettavissa on sopeutumisvaiheen ongelmia. Mutta niiden yli voi päästä yhteistyöllä lapsen, vanhempien ja koulun kanssa.



Kannattaa olla yhteydessä suoraan sinne yläkouluun, johon haluaa mennä. Huomaa myös, että voitte hakea muuhunkin yläkouluun vähintään samassa kunnassa, kuin sinne, joka koulupolkujaon mukaan olisi eidän koulunne.

Vierailija
4/6 |
04.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ehkä se olisi lapselle eduksi, jos sitä ehdotetaan. Olen itse yläkoulun ope ja minulla on useita ADHD-diagnoosin saaneita oppilaita. Ihan normiluokassa ovat ja käytös on parantunut vuosi vuodelta. Ysillä eivät juuri erotu muista oppilaista. Moni oppii iän myötä paremmin kontrolloimaan itseään ja oppii myös tapoja selvitä tilanteista. Tapausta tuntematta on mahdoton sanoa, mikä olisi paras lapsesi tapauksessa.

Onko lapsesi nyt seiskalla? Jos on, niin ilmeisesti koulussa on jotain ongelmaa, minkä takia pienluokkaa suositellaan. Jos sitä suositellaan, niin itse kyllä vakavasti harkitsisin. Suuressa ryhmässä on vaara, että lapsi putoaa turhaan kärryiltä opetettavissa aineissa ja yläkoulun arvosanat muodostuvat tarpeettoman huonoiksi. Ja jos lapsi on levoton luokassa, niin ei ole reilua, että hän häiritsee muita. Pienluokassa saisi tukea sekä käytökseen että oppimiseen.

Kuusi vuotta on nyt mennyt normaaliluokassa ilman henkilökohtaista avustajaa, kiitettävin arvosanoin ja kokoajan käytöstä parantaen.

Nytkö muka on sitten pakko siirtyä pienluokkaan?

Vierailija
5/6 |
04.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me päätimme laittaa pojan normaaliluokkaan, koska diagnoosi peruttiin noihin aikoihin ja hän oli tosiaan pärjännyt ilman avustajaa ja pienryhmää. Poika oli myös oppinut mitn kompensoida erityispiirteitään luokan hälinässä.



Peruskoulu meni ihan ok, keskiarvo oli ysillä 8,6 ja aloitti lukion.

Vierailija
6/6 |
04.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmille asiaa esitettäessä, jotta suostuvat. Pienluokka on aina merkki, että ongelmia on. Pienluokalla usein ei opiskella samoja kuin normaalissa luokassa, vaikka muka opiskeltaisiin. Todellisuudessa ovat tosi paljon kevyemmällä ohjelmalla, vain paperilla "yleisopetuksessa".

Me päätimme laittaa pojan normaaliluokkaan, koska diagnoosi peruttiin noihin aikoihin ja hän oli tosiaan pärjännyt ilman avustajaa ja pienryhmää. Poika oli myös oppinut mitn kompensoida erityispiirteitään luokan hälinässä.

Peruskoulu meni ihan ok, keskiarvo oli ysillä 8,6 ja aloitti lukion.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan